Ei varmasti monikaan vaihda. Olisin kyllä helposti itsekin vetänyt nuo liian tiukkaan jos momenttia ei olisi katsonut. Niin monesti puhuttu, että noiden pulttien löysälle jättö on aiheuttanut kolinoita, mutta ei tuo oikea momentti kuitenkaan kovin iso ole.
Ei ole ei. Vanhat momentit 25nm ja uudet 27nm. Kannattaa noudattaa ja unohtaa kaikki summittaiset "kunhan on kiinni neuvot". Marko tämän toki tietääkin
Ei varmasti monikaan vaihda. Olisin kyllä helposti itsekin vetänyt nuo liian tiukkaan jos momenttia ei olisi katsonut. Niin monesti puhuttu, että noiden pulttien löysälle jättö on aiheuttanut kolinoita, mutta ei tuo oikea momentti kuitenkaan kovin iso ole.
Eipä noita M8 yleensäkkään juuri tuon kireämpään saa kiristää. Tässä TIS napattu BMW yleiset momentit M8:lle:
Kyllä ne voi uudelleen käyttää. Kiristää vaan momenttiavaimella tuohon 27Nm. Nämä kun ei ole kriittisiä pultteja kuten kannenpultit tms. moottorissa olevat. Nuo on vaan sen verran pienet, että käsin tempaisee helposti liian tiukkaan, moposta puhumattakaan. En usko, että kovin moni korjaamo näitä vaihtaa iskarien vaihdon yhteydessä.
Ei varmasti monikaan vaihda. Olisin kyllä helposti itsekin vetänyt nuo liian tiukkaan jos momenttia ei olisi katsonut. Niin monesti puhuttu, että noiden pulttien löysälle jättö on aiheuttanut kolinoita, mutta ei tuo oikea momentti kuitenkaan kovin iso ole.
Oikein muistit. Ruuvit pitäisi vaihtaa ja uusille ruuveille momentti on 30,5Nm. Uudelleen kiristettäessä momentti on 27Nm. Harmi kun ei tullut näitä tilattua muiden osien mukana. Jännä että näille annetaan kuitenkin momentti vanhoillekin ruuveille. Pitää kokeilla kasata vanhoilla osilla ja jos kolinaa esiintyy niin vaihtaa sitten uudet ruuvit ja kiristys hieman tiukempaan.
Kyllä ne voi uudelleen käyttää. Kiristää vaan momenttiavaimella tuohon 27Nm. Nämä kun ei ole kriittisiä pultteja kuten kannenpultit tms. moottorissa olevat. Nuo on vaan sen verran pienet, että käsin tempaisee helposti liian tiukkaan, moposta puhumattakaan. En usko, että kovin moni korjaamo näitä vaihtaa iskarien vaihdon yhteydessä.
Muistelisin, että uusille ruuveille oli 30Nm, tarkista kuitenkin vielä ista:sta kun sulla näkyy signaturen perusteella se olevan. Muistelisin, että ainakin jossain ohjeessa käskettiin nuo vaihtamaan. Tuo newtis on vähän epäselvä, niin itse tulee yleensä ista:sta tai koneella olevasta TIS katsottua remppaa tehdessä.
Oikein muistit. Ruuvit pitäisi vaihtaa ja uusille ruuveille momentti on 30,5Nm. Uudelleen kiristettäessä momentti on 27Nm. Harmi kun ei tullut näitä tilattua muiden osien mukana. Jännä että näille annetaan kuitenkin momentti vanhoillekin ruuveille. Pitää kokeilla kasata vanhoilla osilla ja jos kolinaa esiintyy niin vaihtaa sitten uudet ruuvit ja kiristys hieman tiukempaan.
Mikä tuon poikkituen oikea momentti on? Pitää remontin takia purkaa se pois niin olen yrittänyt momentteja valmiiksi etsiä. Newtis on hieman epäselvä tuon osalta https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...unting/DvILERR
Muistelisin, että uusille ruuveille oli 30Nm, tarkista kuitenkin vielä ista:sta kun sulla näkyy signaturen perusteella se olevan. Muistelisin, että ainakin jossain ohjeessa käskettiin nuo vaihtamaan. Tuo newtis on vähän epäselvä, niin itse tulee yleensä ista:sta tai koneella olevasta TIS katsottua remppaa tehdessä.
Nämä tunnetusti aiheuttaa kolinaa. Kiristämisen kanssa sitten järki mukana, kierteet on aika monelta korkanneet.
Mikä tuon poikkituen oikea momentti on? Pitää remontin takia purkaa se pois niin olen yrittänyt momentteja valmiiksi etsiä. Newtis on hieman epäselvä tuon osalta https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...unting/DvILERR
Taisi se Meyle merkkinen etupyöränlaakeri kestää 15, jopa 20tkm.. Kyllä oma kokemus on sellainen, että en laita vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin. On sen verran perseestä jumpata samaa osaa hetken päästä uudelleen.
Kyllä se meylen laatu on ollut huono jo useamman vuoden.
Nämä vastaukset nyt oikeastaan vahvisti sen mitä olen epäillytkin. Viimeisimmät alustaosat mitä ostin, olivat e36 raidetangot (ulko ja sisä x 2) ja ne otin Lemförderiltä.
Pitääpä katsoa omastakin noi koiranluut ensin kun tuntuu terävissä kolahtavan, voi olla iskarikin.
Saattaa mennä off-topiciksi, mutta onko niin, että Meylenkin osien laatu on tullut vuosien aikana alaspäin? Eipä tästä montaa vuotta ole, kun Meyle oli niitä osia mitä kaikki laittoi alle, ainakin kirjoitusten perusteella.
Kyllä se meylen laatu on ollut huono jo useamman vuoden.
Pitääpä katsoa omastakin noi koiranluut ensin kun tuntuu terävissä kolahtavan, voi olla iskarikin.
Saattaa mennä off-topiciksi, mutta onko niin, että Meylenkin osien laatu on tullut vuosien aikana alaspäin? Eipä tästä montaa vuotta ole, kun Meyle oli niitä osia mitä kaikki laittoi alle, ainakin kirjoitusten perusteella.
Taisi se Meyle merkkinen etupyöränlaakeri kestää 15, jopa 20tkm.. Kyllä oma kokemus on sellainen, että en laita vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin. On sen verran perseestä jumpata samaa osaa hetken päästä uudelleen.
Pitääpä katsoa omastakin noi koiranluut ensin kun tuntuu terävissä kolahtavan, voi olla iskarikin.
Saattaa mennä off-topiciksi, mutta onko niin, että Meylenkin osien laatu on tullut vuosien aikana alaspäin? Eipä tästä montaa vuotta ole, kun Meyle oli niitä osia mitä kaikki laittoi alle, ainakin kirjoitusten perusteella.
Joo en kyllä itsekkään pienen miettimisen jälkeen koske siihen "taikamutteriin". Alle 3kk vanhat meyle HD koiran luut sököt. Vasta kun otti vakaajan olkavarteen kiinnitävät alumiini adapterit irti niin tuntu väljät oikealla koiranluussa. Noh motonetistä käyty hakemassa ja kun pareina vaihtoi niin sai 2v takuun osille. Eikun rahat takas tai varalle uudet luut tallille
Nämähän ne yksi yleisimmistä kolinan aiheuttajista ovat.
Jos tässä viittaat siihen ns. "taikamutteriin", niin jättäisin sen rauhaan ja tutkisin nyt ensin mitä se kolina tulee. Tuon taikamutterin liikaa kiristäminen tekee ohjauksesta paljon jäykemmän. Sitä ei kuulu kiristellä, jos ohjauksessa ei ole klapia. Vaikka siellä olisi klapia, niin ei siitä usein hyvä tule tuota kiristämällä. Eli auto ylös ja itsemään se kolinan lähde.
Joo en kyllä itsekkään pienen miettimisen jälkeen koske siihen "taikamutteriin". Alle 3kk vanhat meyle HD koiran luut sököt. Vasta kun otti vakaajan olkavarteen kiinnitävät alumiini adapterit irti niin tuntu väljät oikealla koiranluussa. Noh motonetistä käyty hakemassa ja kun pareina vaihtoi niin sai 2v takuun osille. Eikun rahat takas tai varalle uudet luut tallille
Juu ei mopomiehenmomenttiin! Nyt käyn kaiken läpi. Jotkut puhuu hammastangon ruuvin kiristämisestä!? Missähän tämä ruuvi on :think
Jos tässä viittaat siihen ns. "taikamutteriin", niin jättäisin sen rauhaan ja tutkisin nyt ensin mitä se kolina tulee. Tuon taikamutterin liikaa kiristäminen tekee ohjauksesta paljon jäykemmän. Sitä ei kuulu kiristellä, jos ohjauksessa ei ole klapia. Vaikka siellä olisi klapia, niin ei siitä usein hyvä tule tuota kiristämällä. Eli auto ylös ja itsemään se kolinan lähde.
Leave a comment: