memebuy23buy

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HTK12
    replied
    Originally posted by tontze View Post
    Missäs tämä poikkituki sijaitsee ? Itselläkin tykkää kolista vähänkään isommissa koloissa ...
    Avaat konepellin, niin et voi olla näkemättä.

    Leave a comment:


  • tontze
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Onhan konehuoneen poikkituen pultit kunnolla kiristetty?
    Missäs tämä poikkituki sijaitsee ? Itselläkin tykkää kolista vähänkään isommissa koloissa ...

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by tombo View Post
    Pelkääjän puolella oli torxi vähän löysällä. Vielä en ole kerennyt autolla ajamaan mutta tuntuu aika uskomattomalta jos kolinat oisivat kadonneet :think
    Nämä tunnetusti aiheuttaa kolinaa. Kiristämisen kanssa sitten järki mukana, kierteet on aika monelta korkanneet.

    Leave a comment:


  • tombo
    replied
    Originally posted by tombo View Post
    Voisin koittaa samantien että ovatko kireällä. En usko kuitenkaan että ääni tulisi niistä. Mutta koitetaan
    Pelkääjän puolella oli torxi vähän löysällä. Vielä en ole kerennyt autolla ajamaan mutta tuntuu aika uskomattomalta jos kolinat oisivat kadonneet :think

    Leave a comment:


  • tombo
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Onhan konehuoneen poikkituen pultit kunnolla kiristetty?


    Voisin koittaa samantien että ovatko kireällä. En usko kuitenkaan että ääni tulisi niistä. Mutta koitetaan

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by tombo View Post
    Moro! Täällä kun keskustellaan e6x kolinoista niin lisätään oma kokemus vielä tänne. Eli eteen vaihdettu kaikki nivelet ja ta-techniksin uudet tolpat vaihtui kw variante 3. Iskarin yläpäät myös uudet. Autoon on vaihdettu myös hammastanko aikaisemmin koska kusi tehostajan öljyt pihalle pelkääjän puolen stefasta. Edelleen joku kolisee mutta mikä. Sama kun kääntää rattia niin ratti vonkuu/vinkuu. Tämä vonkuminen/vinkuminen liittyy vahvasti ulko lämpötilaan, mitä kylmempi=vähemmän vinkumista. Alkaa olee uskoloppu ton auton kanssa. Tänään vaihdoin molemmat reaktio tangot koska toinen oli selvästi väljä. Edelleen lotaa jokin.
    Onhan konehuoneen poikkituen pultit kunnolla kiristetty?

    Leave a comment:


  • tombo
    replied
    Moro! Täällä kun keskustellaan e6x kolinoista niin lisätään oma kokemus vielä tänne. Eli eteen vaihdettu kaikki nivelet ja ta-techniksin uudet tolpat vaihtui kw variante 3. Iskarin yläpäät myös uudet. Autoon on vaihdettu myös hammastanko aikaisemmin koska kusi tehostajan öljyt pihalle pelkääjän puolen stefasta. Edelleen joku kolisee mutta mikä. Sama kun kääntää rattia niin ratti vonkuu/vinkuu. Tämä vonkuminen/vinkuminen liittyy vahvasti ulko lämpötilaan, mitä kylmempi=vähemmän vinkumista. Alkaa olee uskoloppu ton auton kanssa. Tänään vaihdoin molemmat reaktio tangot koska toinen oli selvästi väljä. Edelleen lotaa jokin.

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Noniin

    Jarruja vaihtaessa huomasin että hantin puolen laakeri naksuu pyöriteltäessä, vaikka välistä ei tunnu jousessa pyörittämällä. Sparetolta uusi tilaukseen ja ens vklp vaihtamaan jos olisikin siinä ollut koko ajan tuo ääni :think Jos ei niin pitää kokeilla tuota taikamutteria. Tosiaan tuossa kolinaäänessä on se jännä että se loppuu jarrua painamalla, eli voisi viitata enempi laakerin kuin raidetankoon

    Ohessa tuli huomattua, että ylempi takatukivarsi hantin puolella oli pallonivelestä aivan väljä. Jännä ettei tuo ole kolissut kabiiniin vielä :think

    Leave a comment:


  • jhelen
    replied
    Onko sitä ohjauksen taikamutteria kiristetty. Omasta loppui kolinat sillä. Multa kuulosti tulevan oikealta, mutta mutteria kiristämällä loppui.
    Sitä ei sitten saa kiristää kuin maks 5 min. eli 30 astetta. Parempi kokeilla vaikka 15 astetta ensin.

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Originally posted by plerp View Post
    Täällä hermot palaa kohta tuohon koslaan. Vasemmasta etunurkasta kuuluu kolina kun ajaa alle 30km/h mukulakivillä tai töyssyyn. Parin kuukauden sisällä vaihdettu iskarit, ylätukilaakerit, koiranluut, ulommat raidetangonpäät, vakaajatangon kumipuslat, reaktiotangot ja taka-alatukivarret sekä vielä vasemman pyörän laakeri ja jarrupalat . Moottorin kiinnikkeet näyttävät olevan kunnossa, pohjapanssarin altakaan ei löytynyt mitään. Ei kolise jos jarruttaa ja painaa kaasua samalla töyssyn yli (jos siis pitää siis nopeuden vakiona jarrutuksesta huolimatta). Ei kuulosta siltä kuin ajaisi viemärikannen yli, kolina ei niin metallinen. Renkaatkin vaihdettu päittäin edessä, ei auttanut.

    Olisiko ehdottaa lisää vaihdettavia/tarkistettavia osia etupäästä? Varmuuden vuoksi konehuonekin käyty läpi koputtamalla/repimällä/hakkaamalla, ei irrallisia osia siellä.

    Auto on 2009 E61 520dA, ajettu 179k, jos nyt joku sattuisi heti keksimään mistä voisi olla kyse.

    Löytyköhän tähän mitään vastausta? Omassa täysin sama homma ja samat osat vaihdettu :think nyt vaihdan vielä kaikki jarrulevyt ja palat katsastukseen niin sitten ei ole enään alustassa vaihdettavia osia

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Nuo t-torx on kyllä yleensäkkin perseestä autokäytössä. Ensimmäisenä saa puhdistaa sen kolon, että saa varmasti kärjen pohjaan ja sittenkin mieluummin vielä vasaralla kopauttaa, että _varmasti_ on pohjassa.
    Näin juuri. Vastaava pulma tuli myös kuusiokolon kanssa, kun olin vaihtamassa laatikkoöljyjä ja niinpä olikin edellinen täyttötulpalla käynyt seppä saanut puolet kuusiokolosyvennyksestä hajotettua, eikä avain meinannut millään upota riittävän syvälle. Parin tunnin värkkäilyn jälkeen sain kaiverrettua jäänteitä riittävästi, että avaimen sai lopulta koputeltua riittävän syvälle. Tilaa ei paljoa tuolla seudulla ole. Helpotuksen huokaus, kun tulppa lähti viimein "turvallisesti" auki.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Iskarintukeen kiinnittyvän pään tarkastaminen on helpoin, kun purettavaa ei ole, mutta tuulilasin puoleinen osa on aavistuksen hankalampi, kun täytyy purkaa myös muovia siitä edestä pois.

    Harmittavasti pulttien kiinnitykset on toteutetty torx-päillä, jotka saattavat pyöristyä helposti, jos työkalut luistaa. Mieluummin sisätorxit (e-torx) olisi noissa kohdissa, jos vain tila antaa myöten.
    Nuo t-torx on kyllä yleensäkkin perseestä autokäytössä. Ensimmäisenä saa puhdistaa sen kolon, että saa varmasti kärjen pohjaan ja sittenkin mieluummin vielä vasaralla kopauttaa, että _varmasti_ on pohjassa.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Iskarintukeen kiinnittyvän pään tarkastaminen on helpoin, kun purettavaa ei ole, mutta tuulilasin puoleinen osa on aavistuksen hankalampi, kun täytyy purkaa myös muovia siitä edestä pois.

    Harmittavasti pulttien kiinnitykset on toteutetty torx-päillä, jotka saattavat pyöristyä helposti, jos työkalut luistaa. Mieluummin sisätorxit (e-torx) olisi noissa kohdissa, jos vain tila antaa myöten.

    Katsoinko oikein että tuki on käytännössä leveä V, päistä iskaripylväissä, keskellä tulipellissä kiinni?



    Äänen perusteella epäilisin repsikan puolelta jotain kiinnitystä. Siltä puolelta tuo selkeästi tulee.



    Onkos näissä ollut failureja noin yleisesti? Että pultti / kiinnitys pettää vai onko se aina purku/kasaus virhe?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Poikkituen kiinnitys repsikan puolelta? Mistäs tuon tarkistaa? Näkyykö kaikki tarvittava suoraan konehuoneessa?
    Iskarintukeen kiinnittyvän pään tarkastaminen on helpoin, kun purettavaa ei ole, mutta tuulilasin puoleinen osa on aavistuksen hankalampi, kun täytyy purkaa myös muovia siitä edestä pois.

    Harmittavasti pulttien kiinnitykset on toteutetty torx-päillä, jotka saattavat pyöristyä helposti, jos työkalut luistaa. Mieluummin sisätorxit (e-torx) olisi noissa kohdissa, jos vain tila antaa myöten.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by E39Fin View Post
    Vahvasti tämä, näiden kiinnityksistä korkkaa sitten kierteet herkästi jos vetää apinan raivolla kiinni. Tämän jälkeen ei lakkaa ikinä pitämästä ääntä vaikka koittais saada kunnolla kiinni.

    Voisikohan se olla tuo tuossakin omassa. Välillä narisee ihan vain kyytiin noustessa ja startatessa kun auto heilahtaa. Ei tuolla ole enää ohjauksen kanssa mitään tekemistä. Poikkituen kiinnitys repsikan puolelta? Mistäs tuon tarkistaa? Näkyykö kaikki tarvittava suoraan konehuoneessa?

    Leave a comment:

Working...
X