Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Ei ole tyhmä kysymys.
    Autossani on ostohetkestä alkaen ollut pikkuahtimen toiminnassa vikaa, jota en ole saanut, enkä voinut ratkaista, kun tämä on ollut koko ajan pukeilla.
    Jotta pikkuahtimen vaikeudet eivät vaikuttaisi isolla saatavaan tehoon, on kaasu polkaistu pohjaan 2500rpm kohdalla.
    Penkittäjä hiukan ymmärsi väärin ohjeeni asiasta, mutta hyvä näin, tulipahan selväksi, että teho tulee isolla ahtimella.
    Ajossa tilanne ei ole näin mustavalkoinen, vaan puutteita toiminnassa ei oikeastaan huomaakkaan enää, mutten kuitenkaan halunnut niitä aaltoja tähän lappuun.
    Kunnossa olevassa ahtimen ohjauksessa kaikki pelaa "kuten vakiossakin".
    Omaani olen tilannut nyt ne alipaineventtiilit uudet, jos ei sekään auta, niin uusin kellotkin, luulisi tuon viimeistään alkavan pelaamaan, kun kaikki on uusittu.
    Pikkuahdin on itsessään ehjä, mutta jos pienillä kierroksilla kaasu vaan polkaistaan pohjaan, pyrkii alipainejärjestelmä pikkuahtimen syrjään - syytä en ole vielä löytänyt, vika ei ole ahtimessa vaan tässä ohjauksessa.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      Oli tie sulana, niin päätin yrittää tuolla omalla systematikallakin.
      Ihmeen hyvin nastarenkailla onnistui, vaikka kolmio vilkkuikin.
      Kun ei heti polkaise aivan pohjaan poljinta, niin alavääntö on ihan "normaali".
      Kierroslukutieto tässä ei ole ihan oikein, kun takaset pyöri tyhjää ja mittausnappi oli eturenkaassa, mutta teho näyttää tulevan lähemmäksi, kun aavistinkaan, ilmeisesti auto kiihtyy käytännössä lähes "normaalisti", vaikka takarenkaat vähän luistaakin.
      Viitisen sataa kierrosta näyttäisi ero olevan, rullilla luulisin olevan oikein.



      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        Originally posted by tuikku View Post
        .
        Ei ole tyhmä kysymys.
        Autossani on ostohetkestä alkaen ollut pikkuahtimen toiminnassa vikaa, jota en ole saanut, enkä voinut ratkaista, kun tämä on ollut koko ajan pukeilla.
        Muistelen että jossain 535d:ssä oli foorumilla pitkään etsitty vika - aivan tää threadi se oli: KLIK. eli pikkuahtimen turbine control valve murtunut eikä sulkeutunutkaan enää tiiviisti.

        Olisiko mahdollista että jossain olisi vuotoa vastaavassa vaikeasti havaittavassa paikassa?

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Johonkin tuollaiseen alipainevuotoon uskon itsekkin.
          Niin kuin itse mittaamastani käyrästä näkee, niin kun sopivan "varovasti" kierrosten mukaan kaasua lisää, niin kaikki toimii ok.
          Mielestäni tämä sulkee pois varsinaisen läppävian ja siirtää sen säätöpuolelle.
          Alipaine sen verran varmaan notkahtaa, kun pieniltä kierroksilta kaasu äkkiä painetaan pohjaan, että jonkun vioittuneen alipaine venttiilin takia tuo ohjaushässäkkä menee hetkeksi sekaisin - en tiedä.
          Täytyy tutkailla.

          ... Mutta tärkeämpää on nyt saada syöttöjä lissää.
          Jotta pääsen uutta ahdinta rankaisemaan - mitäpä on ahtimeksi ruvennu.
          Savua on nyt aivan liian vähän dieseliksi, asiaan pitää suhtautua sen vaatimalla vakavuudella ja mitä pikimmiten ja voimavaroja säästämättä pyrkiä korjaamaan tilanne oikealle mallille.
          Eipä kuitenkaan ennen Joulua taida keritä paljoa tapahtua.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • ///THe
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 840
            • Espoo

            Omassa on havaittavissa toisinaan vastaavan tuntuista ongelmaa, että ilma ei ohjautuisi pienemmälle ahtimelle kaikissa tilanteissa halutulla tavalla. Useimmiten juurikin, jos heti alhaalta kiskasee suurella kaasunavauksella...

            Ihmetellyt tässä pari viikkoa muutenkin, kun kulutus lukemat olleet normiajossa nousussa. Eilen sitten lävähti vikavalot päälle ja tuo tasan 2 vuotta vanha ilmamassamittari näyttää tulleen tiensä päähän. Actual value reilusti yli halutun/seilasi rankasti jo tyhjäkäynnillä pikaiseen INPAlla katsottuna. Kaasuun aavistuksen hipaisee normi liikkeellelähdössä, niin kulutusmittari heti tapissa. Polttoainesuodatimesta oli kanssa tullut vikakoodi joten vaihdetaan sekin samalla. Sekin muuten ollut vajaa 2vuotta/45tkm paikoillaan.

            Toivottavasti tässä saisi itsekkin pikaiseen nuo muut vaivat selätettyä ja ahtimet työn alle... Nythän siellä näyttää muuten tulevan vääntöä/tehoja ylärekisteriin asti jo mukavasti. Katsotaanhan vielä pumppumodin anti ja kuinka se vielä parantaa käyriä kierroksilla.
            X5 F15 ///Msport
            CRX 2gen +25psi

            Comment

            • JP-76
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 1060
              • Kanta-Häme

              Onkohan pre-lci e9x:ssä samat alipainesäätimet kuin pre-lci e6x:ssä?

              Mulla olis hyllyssä 1 ehjä alipainesäädin e9x:stä, ton vois saada testiin jos ei halua uutta huvikseen ostaa. Oli muistaakseni aika tyyriitä...
              Kalusto:
              BMW 550i xDrive -14
              BMW S1000R -17
              Toyota Proace -15

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                .
                Kiitos vaan, mutta olen jo tilannut uudet.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • AiM
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 247
                  • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                  Originally posted by tuikku View Post
                  .
                  Oli tie sulana, niin päätin yrittää tuolla omalla systematikallakin.
                  Ihmeen hyvin nastarenkailla onnistui, vaikka kolmio vilkkuikin.

                  Minkälainen tuo oma systematiikkasi on eli mihin perustuva mittaus ja mitä mittavälineistöä edellyttää? Tuli vaan mieleen että vertailuksi voisi tuon oman kulkineen testata, jos ei edellytä mitään isoja hankintoja.

                  Oletko aikoja mitannut eli vaikkapa 100-200kmh?
                  BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                  454hp/850Nm
                  100-200kmh@9,98s
                  0-200kmh@15,35s
                  1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                  1 mile 259kmh

                  BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                  Project target;
                  +500hp/+1000Nm
                  100-200kmh@<9s
                  0-200kmh@<14s
                  1/4 mile <12s@19xkmh
                  1 mile +270kmh

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    Taitaa ne harraste käyttöön vähä liian isoja hankintoja olla...
                    Tuikun laitteiden hinnalla saa käytännössä mittauspenkin käytettynä.
                    Tuikku valaiskoon ite tarkemmin kun kerkiää.
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • AiM
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 247
                      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                      Originally posted by Kissvesala View Post
                      Taitaa ne harraste käyttöön vähä liian isoja hankintoja olla...
                      Tuikun laitteiden hinnalla saa käytännössä mittauspenkin käytettynä.
                      Tuikku valaiskoon ite tarkemmin kun kerkiää.
                      Ihmetytti vaan kun sain kirjoituksista sellaisen kuvan että olisikin tien päältä tuo mittaus eikä rullilta.

                      Halvin ja paras mittari suorituskyvyn mittaukseen on gps-pohjainen "kello" eli nopeus vs. aika.
                      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                      454hp/850Nm
                      100-200kmh@9,98s
                      0-200kmh@15,35s
                      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                      1 mile 259kmh

                      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                      Project target;
                      +500hp/+1000Nm
                      100-200kmh@<9s
                      0-200kmh@<14s
                      1/4 mile <12s@19xkmh
                      1 mile +270kmh

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        Originally posted by AiM View Post
                        Ihmetytti vaan kun sain kirjoituksista sellaisen kuvan että olisikin tien päältä tuo mittaus eikä rullilta.

                        Halvin ja paras mittari suorituskyvyn mittaukseen on gps-pohjainen "kello" eli nopeus vs. aika.
                        Tien päältä se onkin. Tuikulla on semmoset autoon kiinnittettävät mittausvehkeet ja samanlaiset puntarit ku poliisilla millä punnitaan akselimassat.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • Nettipepe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1341
                          • Kajaani

                          Originally posted by tuikku View Post
                          .
                          Oli tie sulana, niin päätin yrittää tuolla omalla systematikallakin.
                          Ihmeen hyvin nastarenkailla onnistui, vaikka kolmio vilkkuikin.
                          Kun ei heti polkaise aivan pohjaan poljinta, niin alavääntö on ihan "normaali".
                          Kierroslukutieto tässä ei ole ihan oikein, kun takaset pyöri tyhjää ja mittausnappi oli eturenkaassa, mutta teho näyttää tulevan lähemmäksi, kun aavistinkaan, ilmeisesti auto kiihtyy käytännössä lähes "normaalisti", vaikka takarenkaat vähän luistaakin.
                          Viitisen sataa kierrosta näyttäisi ero olevan, rullilla luulisin olevan oikein.
                          Ilmeisesti konetehot tulee aika rankasti jarrua vasten näissä kulkineissa.
                          Koodailin kaverin f10 Iin sport näytön, sekin näyttää 500nm vääntöä ihan jäisellä ja lumisella tiellä.
                          Ei oikein muuta keksi kuin että jarrua vasten se lukemat iskee tauluun.
                          Voisi kuvitella, että aika luotettavan tuloksen tuollakin laitteistolla saa...
                          10% ia Luistonesto sallii lyödä tyhjää...Tuo on sitten korjauskerroin mittaustulokseen.
                          Last edited by Nettipepe; 19-12-2015, 11:47.
                          F30 320xia
                          Ex E90 325da
                          Ex E90 320da
                          Ex E46 330D

                          Comment

                          • AiM
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2007
                            • 247
                            • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                            Originally posted by Kissvesala View Post
                            Tien päältä se onkin. Tuikulla on semmoset autoon kiinnittettävät mittausvehkeet ja samanlaiset puntarit ku poliisilla millä punnitaan akselimassat.
                            Tuo nurkkapainojen (tässä tapauksessa kokonaismassan) punnitus nyt ei vielä tuota ongelmaa, kuten omasta projektitopicista näkee -onnistu näppärästi paikallisella katsastuskonttorilla

                            Jäädään odottelemaan Tuikun vastausta loppulaitteistosta.

                            Kiihtyvyyden perusteellahan tuon vääntökäyrän pystyy laskemaan, kun tietää välitykset, ilmanvastuksen, massan yms.
                            BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                            454hp/850Nm
                            100-200kmh@9,98s
                            0-200kmh@15,35s
                            1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                            1 mile 259kmh

                            BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                            Project target;
                            +500hp/+1000Nm
                            100-200kmh@<9s
                            0-200kmh@<14s
                            1/4 mile <12s@19xkmh
                            1 mile +270kmh

                            Comment

                            • Breyton
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2002
                              • 59

                              Originally posted by tuikku View Post
                              .
                              Oli tie sulana, niin päätin yrittää tuolla omalla systematikallakin.
                              Ihmeen hyvin nastarenkailla onnistui, vaikka kolmio vilkkuikin.
                              Kun ei heti polkaise aivan pohjaan poljinta, niin alavääntö on ihan "normaali".
                              Kierroslukutieto tässä ei ole ihan oikein, kun takaset pyöri tyhjää ja mittausnappi oli eturenkaassa, mutta teho näyttää tulevan lähemmäksi, kun aavistinkaan, ilmeisesti auto kiihtyy käytännössä lähes "normaalisti", vaikka takarenkaat vähän luistaakin.
                              Viitisen sataa kierrosta näyttäisi ero olevan, rullilla luulisin olevan oikein.



                              Kiinostaisi millä systeemillä tämä mitattu? Laatikon luistamisesta ilmeisesti johtuu tuhti alavääntö verrattuna VRT motorsportin lappuun?
                              BMW E30 2JZ-GTE | BMW 323TI

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Laatikko ei luista, yhtään, eikä se saakkaan luistaa.
                                Eikä luista turbiinikaan.
                                Autossa on hyvästi vääntöä.


                                Mittaus tapahtuu sellaisella systeemillä, joka selviää kun laitatte kuukleen "Insoric".
                                Paino ja renkaan halkaisija täytyy tietää tarkkaan.
                                Niiden mittaamista varten minulla on kyllä asianmukaiset laitteet.
                                Olen ollut systeemiin erittäin tyytyväinen.
                                Normaalisti antaa hiukan nuukasti tehoa, poikkeuksena nyt - syytä en tiedä.
                                Muutettujen, tehokkaiden autojen ohjelman teossa aivan ykkönen, Vetotavastakaan ei tarvi välittää, mittaus tapahtuu juuri niissä olosuhteissa ja paikassa missä sen auton kuuluukin parhaiten toimia, tiellä.

                                Ei varmasti kerro absoluuttista totuutta, eikä tarvikkaan, se ei ole tässä edes olennaista.
                                Olennaista on se, että kun mittaus tehdään aina samassa paikassa, suunnilleen samoilla nopeuksilla, niin kaikki on kuitenkin keskenään vertailukelpoista dataa.
                                Mutta aika lähelle todellisuutta uskoisin tuloksen olevan.

                                Mittaus on periaatteeltaan samanlainen kun dynossakin.
                                Jollakin vaihteella mitataan max kiihtyvyys esim välillä 1500-4500rpm, siis kaasu alussa pohjaan.
                                Sitten tyrkätään vaihde vapaalle ja annetaan rullata, jolloin rullausvastusten aiheuttamasta hidastuvuudesta tulee hävikit.
                                Kun renkaan halkaisija on mitattu tarkasti, siirtyy renkaan pyörimisnopeus moottorin kierrosluvuksi.
                                Ohjelmalle kerrotaan nopeus max kierrosten mittaushetkellä.


                                Hintaan pitää lisätä tulli, Sveitsi ei tainnut olla EU maa.
                                Useamman tonnin maksaa kunnolliset punnituslaitteetkin.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎