Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kissvesala
    replied
    Tämä topikki tuli täyteen. Jatkuu täällä:

    Leave a comment:


  • 530daa
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    No, olisko läppävikaa.

    Laatikon luistatus voi olla vaikkapa sitä, että ohjain tunnistaa puuttuvan tehon ja koettaa luistattamalla auttaa pääsemään huonon kohdan yli.
    Ja tuon läpän tarkastaminen vaatii turbon irroituksen?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by Juhani88 View Post
    Omistan tollasen 535 nokivasaran niin mitenkäs paljon tommonen pölyttää mustaa vakiona? Olettevasti putkesta katti ja dpf tyhjätty tai ainakin ne on aukkaistu joskus. Tällä hetkellä kuitenkin pölläyttää ihan kunnolla mustaa putkesta kun ojentaa nilkan suoraksi, pöllytys kyllä vähenee pikkuhiljaa mutta näkyvästi kuitenkin pöllyää..
    Vakio auto ei kunnossa ollessaan savuta.
    Mutta sulla ei tainnut olla enää vakio.
    Syitä savutukseen on liian paljon tässä pohdittavaksi, suosittelisin viemään jonkun osaavan kaverin diaknoosiin, onko mekaaninen vai ohjelmallinen vaiva.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by 530daa View Post
    Tuntus että laatikko luistaa voisiko se olla syy hyytyilymiseen ? Puolilämpöisenä varsinkin

    On aivan sama onko tuo alipaineletku kiinni vai ei isossa ahtimessa pelaa aivan yhtä hyvin/huonosti
    No, olisko läppävikaa.

    Laatikon luistatus voi olla vaikkapa sitä, että ohjain tunnistaa puuttuvan tehon ja koettaa luistattamalla auttaa pääsemään huonon kohdan yli.

    Leave a comment:


  • Juhani88
    replied
    Omistan tollasen 535 nokivasaran niin mitenkäs paljon tommonen pölyttää mustaa vakiona? Olettevasti putkesta katti ja dpf tyhjätty tai ainakin ne on aukkaistu joskus. Tällä hetkellä kuitenkin pölläyttää ihan kunnolla mustaa putkesta kun ojentaa nilkan suoraksi, pöllytys kyllä vähenee pikkuhiljaa mutta näkyvästi kuitenkin pöllyää..

    Leave a comment:


  • 530daa
    replied
    Tuntus että laatikko luistaa voisiko se olla syy hyytyilymiseen ? Puolilämpöisenä varsinkin

    On aivan sama onko tuo alipaineletku kiinni vai ei isossa ahtimessa pelaa aivan yhtä hyvin/huonosti
    Last edited by 530daa; 15-06-2016, 20:05.

    Leave a comment:


  • 530daa
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    Luulisin että on.
    Oletko koettanut ilman ahtimen imuputkea kokeilla.

    Alipainejärjestelmässä paine on pienimmillään pikkukierroksilla, ei enää kolmessa tonnissa.
    Alipaineen määrää on helppo mitata.

    Jos se hankala kohta liittyy ahtimien vaihtokohtaan, niin voisikko olla pakopuolella vuoto, joka riittävän ankaran rasituksen jälkeen antaa periksi vähän aikaa, mutta normiajolla ei helposti vaivaa.
    ok, itseasiassa just eilen katoin ja oli turbon ja katin välissä klemmari tosi löysällä ja kirin sen, saa nähä auttoko mitään

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by 530daa View Post
    Onko x35d isomman ahtimen alipainekello niin jäykkä että imemällä ei saa tankoa kun hievahtamaan vai jumittaako mulla ?
    Luulisin että on.
    Oletko koettanut ilman ahtimen imuputkea kokeilla.

    Alipainejärjestelmässä paine on pienimmillään pikkukierroksilla, ei enää kolmessa tonnissa.
    Alipaineen määrää on helppo mitata.

    Jos se hankala kohta liittyy ahtimien vaihtokohtaan, niin voisikko olla pakopuolella vuoto, joka riittävän ankaran rasituksen jälkeen antaa periksi vähän aikaa, mutta normiajolla ei helposti vaivaa.

    Leave a comment:


  • 530daa
    replied
    Onko x35d isomman ahtimen alipainekello niin jäykkä että imemällä ei saa tankoa kun hievahtamaan vai jumittaako mulla ?

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Ne moottorinohjaukselle lämpötilan kertovat anturit ovat hyvin suuntaa-antavia ja hitaita. Todellinen lämpötila ei selviä niiden avulla. Mittasin joskus 530d E39:sta erilaisia välijäähdyttimen ilmankiertomodauksia ja aluksi luulin ettei niillä ollut juuri merkitystä kun ei lämmöt yhdessä tai kahdessa vedossa kuumalla kesäkelillä nousseet yli 45 asteen vaikka mitä teki. Paikallaan ollessa lämmöt nousivat ja jäivät ylös pitkäksi aikaa.

    Laitoin termoparin alkuperäisen kaveriksi ja totuus alkoi paljastumaan. Siinä missä alkuperäinen anturi kertoi vedossa 40 astetta, näytti termopari 65 astetta. Alkuperäinen vaati varmaan 10 km tasakaasulla ajoa ennen kuin alkoi näyttämään oikein. Sen reagointi on sama kuin katsoisi lämmön sääennustuksesta.

    Ei ole vain BMW-ongelma. Mittasin imuilmajärjestelyn vaikutuksia viime viikolla GM-tuotteesta ja siinäkin lämpöanturi imuputkessa kertoi kaiken noin 10 minuutin keskiarvona.. Vesi-metanoliseoksen suihkutus ennen anturia saa sen nopeammaksi mutta vain siksi aikaa kun ilman seassa on riittävästi märkää.
    Vähän epäilen, että itse anturi olisi hidas. Voihan olla, että moottorinohjaus tekee jotain keskiarvoistusta mittauksesta. Uudella anturilla ainakin muuttui nopeasti arvot. Piti tuossa rikkinäisellä anturilla laittaa kanssa k-termopari katsomaan mitä todellisuus on, niin nyt voisi katsoa. Sekä imu- että ahtoilman lt:t. Anturista voisi myös suoraan mittarilla mitata miten nopeasti reagoi..

    Edit. Tänään täyskaasuvedoissa 40-->160kmh nousi lämmöt sinne 29C tienoille ja tosi nopeaan. Siitä sitten jäähtyi nopeaan takaisin sinne 17C. Ulko- ja imuilma 14.5C. Saa nähdä miten nopeaan tuo anturin ikä vanhenee ja mittaustulokset heikkenee kun öljyisenä koko ajan..

    BTW. Ei lähtenyt vikakoodi 41AB Boost Pressure Sensor Control...
    Last edited by Juspa; 14-06-2016, 16:13.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Ne moottorinohjaukselle lämpötilan kertovat anturit ovat hyvin suuntaa-antavia ja hitaita. Todellinen lämpötila ei selviä niiden avulla. Mittasin joskus 530d E39:sta erilaisia välijäähdyttimen ilmankiertomodauksia ja aluksi luulin ettei niillä ollut juuri merkitystä kun ei lämmöt yhdessä tai kahdessa vedossa kuumalla kesäkelillä nousseet yli 45 asteen vaikka mitä teki. Paikallaan ollessa lämmöt nousivat ja jäivät ylös pitkäksi aikaa.

    Laitoin termoparin alkuperäisen kaveriksi ja totuus alkoi paljastumaan. Siinä missä alkuperäinen anturi kertoi vedossa 40 astetta, näytti termopari 65 astetta. Alkuperäinen vaati varmaan 10 km tasakaasulla ajoa ennen kuin alkoi näyttämään oikein. Sen reagointi on sama kuin katsoisi lämmön sääennustuksesta.

    Ei ole vain BMW-ongelma. Mittasin imuilmajärjestelyn vaikutuksia viime viikolla GM-tuotteesta ja siinäkin lämpöanturi imuputkessa kertoi kaiken noin 10 minuutin keskiarvona.. Vesi-metanoliseoksen suihkutus ennen anturia saa sen nopeammaksi mutta vain siksi aikaa kun ilman seassa on riittävästi märkää.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Niihin ahtolämpöihin vielä, nyt hain uuden lämpötila-anturin.

    Tasakaasulla ~80kmh, Ilma +14C, imuilma ~14,5C, ahtoilma ~16,5-17C.
    Poljettaessa (muutama veto) nousi sinne 23C. Kaupunkiajon jälkeen taajamarajoituksella nousi imuilman lämmöt jopa yli ahtolämpöjen.

    Leave a comment:


  • 530daa
    replied
    Originally posted by ///THe View Post
    Tuleeko millä kierroksilla? Voi johtua, että pakosarjassa olevan läpän alipainekello liian tiukalla/takertelee tai sitä ohjaava solenoidi juonittelee. Mahdollisesti käy pakopaineet korkealla ja jätättää pakoventtiilejä auki. Aiheuttaa helvetinmoista savua ja puutuu pienen rytinän kanssa hetkeksi, kunnes veto taas jatkuu läpän avauduttua suuremmalle ahtimelle.
    Ahaa joo siis pitää olla siellä kierrokset yleensä kun kickdown vaihtaa , harvemmin tekee kyllä jos ei klikkaa kickillä

    Onko siis toi mikä helpoite säädettävissä oleva tanko?

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Originally posted by 530daa View Post
    Kertokaa nyt viisaammat mikä riivaa 335d ohjelmoitu aj, kaasu pohjassa tekee satunnaisesti sen että alkaa savuamaan ja heittää 2-3 sylinteriä pois pelistä noin 5-10 sekunniksi, autoon on vaihdettu ahtotunnistin,ahtolämmön tunnistin,ilmamäärämittari, 6 syl suutin kun heitti johonkon +3 ajossa. Lisäksi vaihdettu egr puolelta ahtopuolle solenoidi venttiili ja yhdellä uudella solenoidilla kokeiltu turbojen puolle säädintä niitä mitä on kaksi kpl.
    Onko tuo alipainekellon säädöstä miten nuuka se mikä on helposti säädettävissä ja näkyvissä?
    Tuleeko millä kierroksilla? Voi johtua, että pakosarjassa olevan läpän alipainekello liian tiukalla/takertelee tai sitä ohjaava solenoidi juonittelee. Mahdollisesti käy pakopaineet korkealla ja jätättää pakoventtiilejä auki. Aiheuttaa helvetinmoista savua ja puutuu pienen rytinän kanssa hetkeksi, kunnes veto taas jatkuu läpän avauduttua suuremmalle ahtimelle.

    EDIT: tämä kuvio yleensä tulee herkiten esille, kun vedetään lappu lattiaan alakierroksilta ja pienemmillä vaihteilla (kierrosten nousu nopeampaa).
    Last edited by ///THe; 10-06-2016, 16:18.

    Leave a comment:


  • 530daa
    replied
    eikös kaikki 335d ole piezoilla ja juu koodia ainostaan polttoaine suodattimen lämmityksestä. Ja tekee vaan kun laatikko vaihtaa niin siinä tilantessa ja on satunnaista.

    Ja mulla ainoastaan auto com millä pääsen lukemaan

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎