Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvi tulee, hermot menee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by bittivirhe View Post
    Kun sammutin auton tallissa, ruutuun pamahti ilmoitus "Charge battery".


    Tuokin on kyseisen automallin "ominaisuus" josta myös on ollut laajasti juttua tuolla toisella palstalla. Joku softapäivitys taisi kai sitä korjata, ellen nyt väärin muista.
    E39 528iA

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 536
      • Pohjois-Savo

      Originally posted by TJJ View Post
      http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...3&postcount=30

      Tuokin on kyseisen automallin "ominaisuus" josta myös on ollut laajasti juttua tuolla toisella palstalla. Joku softapäivitys taisi kai sitä korjata, ellen nyt väärin muista.
      Halusin kuvitella, että saksassa olisivat jotain oppineet E-sarjalaisista, mutta näköjään sitten eivät ole.
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 536
        • Pohjois-Savo

        Miten te olette tuon ongelman kiertäneet? Pysäköittekö vain sellaiseen paikkaan, jossa akun saa lataukseen vai saako akun latautumaan ajossakin? Joudun liikkumaan paikoissa, joissa autoa ei saa lämpimään eikä lataukseenkaan. Onko tämä siis bemarilla mahdoton juttu pakkasten aikaan?

        Edelleen vaikea uskoa, että pitkässä maantieajossa akku _purkautuu_ eikä lataudu. Onko laturi alimitoitettu vai voiko se olla rikki?
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • touring39
          BTCF Member
          • May 2005
          • 3901
          • Kaarina

          Originally posted by bittivirhe View Post
          Miten te olette tuon ongelman kiertäneet? Pysäköittekö vain sellaiseen paikkaan, jossa akun saa lataukseen vai saako akun latautumaan ajossakin? Joudun liikkumaan paikoissa, joissa autoa ei saa lämpimään eikä lataukseenkaan. Onko tämä siis bemarilla mahdoton juttu pakkasten aikaan?

          Edelleen vaikea uskoa, että pitkässä maantieajossa akku _purkautuu_ eikä lataudu. Onko laturi alimitoitettu vai voiko se olla rikki?
          Kymmenkunta penaria tässä on vuosikymmenten mittaan ollut, kaikilla on talvet ajettu ja monta kertaa työmatkoilla pysäköity ties minne kadun varteen. Nyt on kolmas talvi jo menossa ilman lohkolämmittimiä tai webastoja, eikä kertaakaan ole jäänyt auto käynnistymättä tai että jotain herjaa olisi tullut. Akku on kyllä aina tullut vaihdettua 4- max 5 vuoden välein.

          Kyllä mä nyt lähtisin siitä, että jotain vikaa on, joko laturissa tai akussa sulla.
          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

          Ex:
          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by bittivirhe View Post
            Edelleen vaikea uskoa, että pitkässä maantieajossa akku _purkautuu_ eikä lataudu. Onko laturi alimitoitettu vai voiko se olla rikki?
            Tuossa on "älykäs" lataus eli se ensisijaisesti pyrkii säästämään bensaa eikä lataa kunnolla. Siis laturi voi olla ihan kunnossa ja on myös tosi järeä, mutta sitä ei vaan käytetä täysillä. Onko sinulla jälkikäteen asennettu Webasto? Sen kanssa on ollut noita ongelmia kun systeemi ei tajua mihin se jännite on kadonnut.
            Onko auto miten uusi? Onko ohjelmisto päivitetty?
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Niin ja lue tosiaan tuo, jos et jo ole lukenut:


              Jossain 40. viestin jälkeen alkaa akkuongelmista keskustelu:
              E39 528iA

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 536
                • Pohjois-Savo

                Originally posted by TJJ View Post
                Tuossa on "älykäs" lataus eli se ensisijaisesti pyrkii säästämään bensaa eikä lataa kunnolla. Siis laturi voi olla ihan kunnossa ja on myös tosi järeä, mutta sitä ei vaan käytetä täysillä. Onko sinulla jälkikäteen asennettu Webasto? Sen kanssa on ollut noita ongelmia kun systeemi ei tajua mihin se jännite on kadonnut.
                Onko auto miten uusi? Onko ohjelmisto päivitetty?
                Webastoa ei ole, säteilylämmitin asennettiin joulun alla. Näyttää muuten olevan aika tehoton, otti 302 wattia kun mittasin. Vaikea sanoa, onko tuosta mitään apua. Lämpömittarin mukaan moottori saavutti normaalin lämmön (karvan alle 100 astetta) vasta 50-60 km ajon jälkeen (ulkolämpötila -20:n molemmin puolin).

                Auto on vm. 2011. Vetokoukun asennuksen yhteydessä VÄITTIVÄT päivittäneensä softat, mutta mistäpä minä tiedän.
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 536
                  • Pohjois-Savo

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Niin ja lue tosiaan tuo, jos et jo ole lukenut:


                  Jossain 40. viestin jälkeen alkaa akkuongelmista keskustelu:
                  http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...=2698&start=40
                  Jaa, kurkkasin alkua eikä näkynyt akusta mitään, mutta onhan tuolla pitemmällä tosiaan samoja ongelmia. Täytyy lukea läpi, kiitos pointerista.

                  EDIT: Tuttua tarinaa, mutta jäi epäselväksi, onko ongelmaan oikeasti ratkaisu vai ei. Jonkun mielestä softapäivitys on auttanut, mutta ei Laakkonen minulle mitään korjausta ehdottanut. Tosin alkaa tulla sellainen olo koko Laakkosesta, ettei heitä voisi vähempää kiinnostaa. Ei ole auton vika, jos on pakkasella ongelmia, kuulemma.
                  Last edited by bittivirhe; 20-01-2014, 17:06.
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3112

                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    Jaa, kurkkasin alkua eikä näkynyt akusta mitään, mutta onhan tuolla pitemmällä tosiaan samoja ongelmia. Täytyy lukea läpi, kiitos pointerista.

                    EDIT: Tuttua tarinaa, mutta jäi epäselväksi, onko ongelmaan oikeasti ratkaisu vai ei. Jonkun mielestä softapäivitys on auttanut, mutta ei Laakkonen minulle mitään korjausta ehdottanut. Tosin alkaa tulla sellainen olo koko Laakkosesta, ettei heitä voisi vähempää kiinnostaa. Ei ole auton vika, jos on pakkasella ongelmia, kuulemma.
                    Minulla on ratkaisuna omassani defan 4A akkulaturi. Laitoin sen heti kun auton ostin samall lohkolämmittimen ja haaroitussarjan kanssa. Auto seisoo ulkoilmassa käytännössä aina. On piuhanpäässä kotona ja työpaikkalla min 2h. Eipä tule akkuherjoja, vaikka ajelis lyhyttäkin matkaa.
                    Kulkineet/projektit:

                    M2 F87
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by poke View Post
                      Minulla on ratkaisuna omassani defan 4A akkulaturi. Laitoin sen heti kun auton ostin samall lohkolämmittimen ja haaroitussarjan kanssa. Auto seisoo ulkoilmassa käytännössä aina. On piuhanpäässä kotona ja työpaikkalla min 2h. Eipä tule akkuherjoja, vaikka ajelis lyhyttäkin matkaa.
                      Tuon lisäksi kannattaisi asentaa akun lämmitin. Sillä näyttää (TM 20/2013 testi) tulevan selvä parannus akun virranottoon kylmässä. Tosin akkulaturin pitäisi olla tehokkaampi, 6A tai enemmän. Tuollainen akkulämmittimeksi, niin latautuu ajon aikanakin paljon paremmin: http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Tuon lisäksi kannattaisi asentaa akun lämmitin. Sillä näyttää (TM 20/2013 testi) tulevan selvä parannus akun virranottoon kylmässä. Tosin akkulaturin pitäisi olla tehokkaampi, 6A tai enemmän. Tuollainen akkulämmittimeksi, niin latautuu ajon aikanakin paljon paremmin: http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html
                        Aika hapokkaan hintainen. Missä akku on, lämpeneekö ajossa?

                        Ctek 10A laturi jonka pitäisi riittää jos auto edes aamuisin on johdossa ~160€...

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Aika hapokkaan hintainen. Missä akku on, lämpeneekö ajossa?

                          Ctek 10A laturi jonka pitäisi riittää jos auto edes aamuisin on johdossa ~160€...
                          Aika kova hintahan tuo toki on vastusverkosta ja jännitevahdista. Kyllä tuolla akun pitäisi lämmetä myös ajossa, lämmitykseen hukkuva virta pitäisi kompensoitua akun paremmalla virranottokyvyllä. Akkuhan on auton normaali akku sille varatussa tilassa, vastus/tunnistin vaan kylkeen ja eristeet päälle.

                          Tuon lisäksihän pitää ostaa myös se akkulaturi. 10A laturi ei auta kun kylmä akku ottaa vain 1A virtaa vastaan vs. lämmin akku joka ottaa 10A. Mutta 7A Ctekillä minäkin olen pärjännyt, mutta minulla onkin tuo museoauto.. F10:een kyllä ostaisin tuon akkulämmittimen akkulaturin lisäksi.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 536
                            • Pohjois-Savo

                            Tässä on kiintoisa havainto:

                            http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...2827&start=166

                            Kerroin tuon huoltoon ja sieltä vastattiin "näin se juuri toimii".

                            Eli käytännössä tasaisessa maantieajossa koko auton shäköjärjestelmä toimii akulla, ei laturilla. Moottorijarrutuksissa akkua sitten ladataan muutama sekunti. Vetää sanattomaksi.
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3112

                              Originally posted by bittivirhe View Post
                              Tässä on kiintoisa havainto:

                              http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...2827&start=166

                              Kerroin tuon huoltoon ja sieltä vastattiin "näin se juuri toimii".

                              Eli käytännössä tasaisessa maantieajossa koko auton shäköjärjestelmä toimii akulla, ei laturilla. Moottorijarrutuksissa akkua sitten ladataan muutama sekunti. Vetää sanattomaksi.
                              Joo onhan se kyllä toisaalta naurettavaa, että autot tehdään "vähäpäästöisiksi" vippas konsteilla. Joku joka osaisi puukottaa softaa niin poistaisi tuon efficient dynamicin käytöstä ja virtaset riittäisi paremmin.

                              Ekassa E60ssä(2004) oli näitä latausherjoja ja ongelmia toisinaan. Seuraavassa E60:ssä (2008) ei taas ollut herjoja koskaan, vaikka autossa oli eberi, jota käytin ahkerasti. Näissä ei myöskään ollut kummassakaan defan laturia.

                              F10/11:n akku on vähän fiksummassa paikassa kuin e60:ssä oli. Se on ns. vararengassyvennyksessä takakontin keskellä, muistaakseni jotenkin vuorattuna ympäriltään. E60:ssähän se on oikeassa takakulmassa ja siten kylmemmässä?
                              Last edited by poke; 21-01-2014, 10:57.
                              Kulkineet/projektit:

                              M2 F87
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by poke View Post
                                Ekassa E60ssä(2004) oli näitä latausherjoja ja ongelmia toisinaan. Seuraavassa E60:ssä (2008) ei taas ollut herjoja koskaan, vaikka autossa oli eberi, jota käytin ahkerasti. Näissä ei myöskään ollut kummassakaan defan laturia.
                                Noissa ekoissa E60:ssä vikana taisi aika usein olla IBS-kaapeli. Siitä taitaa olla ainakin 11 eri versiota, ilmeisesti uusimmat jo toimii...
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎