Announcement

Collapse
No announcement yet.

NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #16
    Originally posted by Vanquish View Post
    Saksan foorumeilla on ollut juttua. Mutua, mutta saikohan inpasta pakotettua homogenous moodin päälle, jolloin säiliö puhdistuu. Eli ei vain pyydetä polttoa vaan muutetaan 'operating modea'. Lähde olis varmasti plussaa...
    gay ride nimellä kutsuttiin operaatiota.
    Mulla toimii ok, ilman vikakoodeja ja 210mg oli tavaraa. Odotellut itsekin tässä polttoa, mutta ei oikein talvella pääse posottelemaan yhtäjaksoisesti. Laihaseos menee päälle. Poltosta en tiedä kun ei sitä kuljettajalle erikseen ilmoiteta.

    Voisiko olla, että polton aloittamis mg ei ylity?

    Kerran oli moottorin lämmöt 105c ja luulen silloin polton olleen käynnissä. Muutenhan normi lämmöt motarilla on aika tarkkaan 98-99c.
    tuossa polton aloitus mg rajassa voisi olla ajatusta, kun vain löytyisi oikeista arvoista jostain varmaa mg tietoa.

    mistä muuten tiedät Laihaseoksen olevan ns. päällä?
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • jake2710
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 828

      #17
      Originally posted by Vanquish View Post
      Saksan foorumeilla on ollut juttua. Mutua, mutta saikohan inpasta pakotettua homogenous moodin päälle, jolloin säiliö puhdistuu. Eli ei vain pyydetä polttoa vaan muutetaan 'operating modea'. Lähde olis varmasti plussaa...
      gay ride nimellä kutsuttiin operaatiota.
      Mulla toimii ok, ilman vikakoodeja ja 210mg oli tavaraa. Odotellut itsekin tässä polttoa, mutta ei oikein talvella pääse posottelemaan yhtäjaksoisesti. Laihaseos menee päälle. Poltosta en tiedä kun ei sitä kuljettajalle erikseen ilmoiteta.

      Voisiko olla, että polton aloittamis mg ei ylity?

      Kerran oli moottorin lämmöt 105c ja luulen silloin polton olleen käynnissä. Muutenhan normi lämmöt motarilla on aika tarkkaan 98-99c.
      Näissä kahdessa on tuo homogeneous moodi jo päällä, eikä mitään tapahdu.
      Onko sulla mahdollisuutta saada noi livedatat DIS/ISTA laitteilla? Olisi mielenkiintoista nähdä.

      Olen nyt BMW Suomelta ja Saksasta kysynyt asiaa, mutta katsotaan saadaanko jompaakumpaa kautta asiasta tarkempaa tietoa...

      Edit.Ja tarviiko nää aina polttoon ton 120km/h 30min. Luulisin että polttaa välillä pienempiä ajanjaksoja, kun kaikki toimii.
      Last edited by jake2710; 08-01-2014, 08:55.

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        #18
        Originally posted by jake2710 View Post
        "Current operating mode" kohtaan ei taida polttoaikana homogeneous tilalle tulla stratified? Kyllä mullakin lämmöt on noussu hetkellisesti sinne 580C asti, mutta en usko että poltto olisi silloin vielä päällä.

        Tossa WDS:ssä on myös nämä:
        1
        Extended stratified-charge operation:
        lambda value very much greater than 1
        2
        Transition range:
        lambda value almost greater than 1
        3
        Homogeneous operating range:
        lambda value = 1


        ppm ei nyt tule laskentaan mukaan vaan taitaa mennä jollain vakiolla.

        3.1 To calculate the molecular weight of NO2

        Molecular weight of NO2 = atomic weight of N + molecular weight of O2
        = 14 + (16 x 2)
        = 46

        3.2 To convert concentration in ppm to mg/m3

        Concentration in mg/m3 = concentration (ppm) x molecular weight of substance
        molar volume
        = 80 ppm x 46
        22.4
        = 164 mg/Nm3 (wet)
        Eikös tämä MODE kuulu POLTON aikana olla nimenomaan Stratified-charge operation
        ja Lambda arvo alle 1 mielestäni tuossa WDS dokumentissa on väärin tuo teksti.
        näin se ainakin toimi tuossa ekassa polttoajossa.

        Ja tuo poltto tapahtuisi pienellä osakuormalla (kierrokset ja vääntömomentti) jolloin voidaan käyttää "turvallisesti" Lambda arvoa alle 1 eli reilusti rikkaalla tuhoamatta katalysaattoreita. Katso WDS:n kuva noista MODE tiloista eli kierrokset , vääntömomentti ja tutki oletko samaa mieltä ? Vai olenko aivan pihalla?
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • jake2710
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 828

          #19
          Originally posted by e46touring View Post
          Eikös tämä MODE kuulu POLTON aikana olla nimenomaan Stratified-charge operation
          ja Lambda arvo alle 1 mielestäni tuossa WDS dokumentissa on väärin tuo teksti.
          näin se ainakin toimi tuossa ekassa polttoajossa.

          Ja tuo poltto tapahtuisi pienellä osakuormalla (kierrokset ja vääntömomentti) jolloin voidaan käyttää "turvallisesti" Lambda arvoa alle 1 eli reilusti rikkaalla tuhoamatta katalysaattoreita. Katso WDS:n kuva noista MODE tiloista eli kierrokset , vääntömomentti ja tutki oletko samaa mieltä ? Vai olenko aivan pihalla?

          Käsitin että noi kolme modea olisi ajoon ja sitten erikseen se polttomoodi.
          Moottorinohjauksyksikkö valitsisi noista kolmesta ajon mukaan.
          stratified-charge olisi kevyeen ajoon, keskimmäinen siirtymävaihe ja sitten homogeneous λ 1.

          Elikkä tehot pitäisi olla tallella, mutta kulutusta enemmän.
          Last edited by jake2710; 08-01-2014, 16:17.

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #20
            Ainakin dissillä näkee reaaliajassa operating moden eli onko laihaseos päällä vai ei.

            Comment

            • jake2710
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 828

              #21
              Niin näkee, eikä homogeneus ole polttomoodi, tai sitten mulla olis poltto koko ajan päällä.
              Polttomoodissa on rikkaalla ja homomoodilla lambda on 1.

              stratified-charge pintakaasulla (lambda reilusti yli 1), keskimmäinen siirtymävaihe (lambda vähän yli 1) ja sitten homogeneous λ 1.

              Ja nämä on se miten mä tämän käsitän. Saa kertoa jos tietää miten se oikeesti menee.

              Edit. Ja näköjään tossa siirtymävaiheessa lukee että lambda lähes suurempi kuin 1.
              Ei näistä tiedä...
              Last edited by jake2710; 08-01-2014, 21:30.

              Comment

              • arne525
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 97
                • 02600

                #22
                Mulla sama auto ja samaa ongelmaa. Paikallinen merkkiliike ehdottanut nox katin vaihtoa joka tapahtuu näillä näkymin ens viikolla. Tuleeko sillä kuntoon ja lähteekö sillä laihaseos toimimaan?
                Pystyisko joku pk seudulla kattomaan toimiiko mulla laihaseos vai ei? Jos intoa on, viestiä mielellään privaan. Sen verran tyyris operaatio toi nox katin vaihto, ettei turhaan haluais tehdä. .

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17844
                  • PKS

                  #23
                  Tuntuu, että on niin ammattilaisia jo keskustelemassa tästä, että onkohan mun jutuissa enää mitään uutta tietoa

                  Anyway. Mulla lähti vittuilut veke NOx-anturin vaihdolla ja myöhemmin vielä samaisen anturin adaptaation nollaamisella (DIS).

                  110km/h, 30min ja 1/2 tankkia bensaa on virallinen ohjeistus, ainakin E90 tapauksessa. Mä en kyllä usko tuohon km/h, eiköhän se ole kuitenkin kierrosluku joka enemmän vaikuttaa ts. moottori kykenee tuottamaan tietyn määrän pakokaasua ja pysyy lämpimänä. Samaten 30min on ilmeisesti ns. raja-arvo, jonka aikana puhdistus tapahtuu 100%, eli jo 5min ajoa poltto-ohjelman käynnistyksestä on kotiinpäin.

                  Samaten en tiedä onko pakkopolton käynnityksellä mitään merkitystä jos ECU tietää jo itse, että puhdistus on tarpeen. Mutta ainahan sen voi tehdä varoiksi (DIS).

                  Pakolämmöistä en osaa sanoa, mutta moottorin lämpö kipuaa 100-105 asteen väliin kun poltto on käynnissä tollasessa 4syl moottorissa (normaalisti ~95 samaisessa moottoritieajossa).
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  ½
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • jake2710
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 828

                    #24
                    Originally posted by arne525 View Post
                    Mulla sama auto ja samaa ongelmaa. Paikallinen merkkiliike ehdottanut nox katin vaihtoa joka tapahtuu näillä näkymin ens viikolla. Tuleeko sillä kuntoon ja lähteekö sillä laihaseos toimimaan?
                    Pystyisko joku pk seudulla kattomaan toimiiko mulla laihaseos vai ei? Jos intoa on, viestiä mielellään privaan. Sen verran tyyris operaatio toi nox katin vaihto, ettei turhaan haluais tehdä. .
                    Ongelmaa näissä ei muuta, auto vaan kuluttaa hieman enemmän polttoainetta.
                    Joku saisi siellä suunnalla katsoa sulta noi mg määrät jne.

                    Tuliko sulla jotain ongelmia auton kanssa vai oliko normi huollon yhteydessä huomattu vikakoodi?

                    Comment

                    • jake2710
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 828

                      #25
                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Anyway. Mulla lähti vittuilut veke NOx-anturin vaihdolla ja myöhemmin vielä samaisen anturin adaptaation nollaamisella (DIS).
                      Tuliko sulla anturista vikakoodeja? Mulla 6kk sitten merkkiliikkeessä vaihdettu anturi, niin tietää miten siinä käy, jos menee sitä ehdottamaan vaihdettavaksi ilman vikakoodeja


                      Last edited by jake2710; 09-01-2014, 13:00.

                      Comment

                      • arne525
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2004
                        • 97
                        • 02600

                        #26
                        Originally posted by jake2710 View Post
                        Ongelmaa näissä ei muuta, auto vaan kuluttaa hieman enemmän polttoainetta.
                        Joku saisi siellä suunnalla katsoa sulta noi mg määrät jne.

                        Tuliko sulla jotain ongelmia auton kanssa vai oliko normi huollon yhteydessä huomattu vikakoodi?
                        Huollon yhteydessä koodi löytyi. Itseasiassa koodi on ollut päällä jo kohta 2 vuotta. Nox anturi vaihdettiin, mutta koodi ei poistunut. Pakkopoltollakaan koodi ei lähde. Mulle sanottiin, että pitää katti vaihtaa jotta menee katsastuksesta läpi. 2 kertaa se kyllä on mennyt koodi päälläkin :think Vikavaloa tää ei sytytä.

                        Mä oon ihmetellyt korkeahkoa kulutusta, etenkin nurkka-ajossa, mutta hurja se ei kuitenkaan ole. 11l/100 on keskiarvo mitattuna tankkiin laitetusta bensasta ja ajetuista kilsoista. Tämä siis sekalaiselle ajolle. Veikkaisin että pitäis allekin päästä.

                        Toisessa topicissa oli saman auton nuhaisuudesta jne joka korjaantui tuolla nox katin vaihdolla. En sitten tiedä auttaisko tässä.

                        Tosiaan apu olis erittäin tervetulutta.

                        Comment

                        • arne525
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2004
                          • 97
                          • 02600

                          #27
                          Niin, ja termari tässäkin tuntuu olevan rikki (vuoden vanha orkkisosa) kun lämmöt nousee tosi hitaasti 78...80 korville eikä 9 alkuisii lukuihin päästä kuin tosi harvoin lämpimillä keleillä.

                          Comment

                          • jake2710
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 828

                            #28
                            Originally posted by arne525 View Post
                            Huollon yhteydessä koodi löytyi. Itseasiassa koodi on ollut päällä jo kohta 2 vuotta. Nox anturi vaihdettiin, mutta koodi ei poistunut. Pakkopoltollakaan koodi ei lähde. Mulle sanottiin, että pitää katti vaihtaa jotta menee katsastuksesta läpi. 2 kertaa se kyllä on mennyt koodi päälläkin :think Vikavaloa tää ei sytytä.

                            Mä oon ihmetellyt korkeahkoa kulutusta, etenkin nurkka-ajossa, mutta hurja se ei kuitenkaan ole. 11l/100 on keskiarvo mitattuna tankkiin laitetusta bensasta ja ajetuista kilsoista. Tämä siis sekalaiselle ajolle. Veikkaisin että pitäis allekin päästä.

                            Toisessa topicissa oli saman auton nuhaisuudesta jne joka korjaantui tuolla nox katin vaihdolla. En sitten tiedä auttaisko tässä.

                            Tosiaan apu olis erittäin tervetulutta.
                            Originally posted by arne525 View Post
                            Niin, ja termari tässäkin tuntuu olevan rikki (vuoden vanha orkkisosa) kun lämmöt nousee tosi hitaasti 78...80 korville eikä 9 alkuisii lukuihin päästä kuin tosi harvoin lämpimillä keleillä.
                            Ennen katin vaihtoa ainakin kannattaa kokeilla nollata katti.
                            Lukase ennen kuitenkin noi mg määrät jne. Jartsa02 voisi varmaan auttaa.
                            NOx anturikin on sitten turhaan vaihdettu, laskutettiin varmaan kuitenkin.
                            Vaihdetuilla osilla 2 vuoden takuu, eli termari vaihtoon, jos rikki.

                            Comment

                            • jake2710
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 828

                              #29
                              Tässä aika kattavasti tietoa http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_253.pdf

                              Olisiko nyt niin että NOx anturin laskentayksikkö olisi hajalla vaikka anturin tiedot näyttääkin "OK status". koska molemmissa jumittunut tohon 163,84mg...

                              volkkari jutusta:

                              "If the NOx sensor control unit fails, the system
                              switches from closed-loop control to open-loop
                              control. Due to the higher nitrogen oxide
                              emissions involved, neither stratified charge
                              mode nor homogeneous lean charge mode is
                              allowed."

                              Comment

                              • arne525
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2004
                                • 97
                                • 02600

                                #30
                                Originally posted by jake2710 View Post
                                Tässä aika kattavasti tietoa http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_253.pdf

                                Olisiko nyt niin että NOx anturin laskentayksikkö olisi hajalla vaikka anturin tiedot näyttääkin "OK status". koska molemmissa jumittunut tohon 163,84mg...

                                volkkari jutusta:

                                "If the NOx sensor control unit fails, the system
                                switches from closed-loop control to open-loop
                                control. Due to the higher nitrogen oxide
                                emissions involved, neither stratified charge
                                mode nor homogeneous lean charge mode is
                                allowed."
                                Noniin, katsoin vanhasta vikaraportista että mullakin se on jumittunut tuohon 163.839996337891 arvoon. Tämä siis uudella nox sensorilla jossa ilmeisesti on integroitu ohjain, siitä sen kallis hinta 415 eur. Vai onkohan asia näin?!

                                Mikähän tässä mättää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎