Announcement

Collapse
No announcement yet.

NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggie
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 199
    • Pohjois-Pohjanmaa

    #76
    Vaihdoin tuon NOX-anturin syksyllä, kun ei mennyt laihaseostilaan koskaan ja milligrammat oli jumittunut kahteensataan. Mitään vikakoodia se ei kuitenkaan koskaan antanut.
    Tuon vaihdon jälkeen kaikki alkoi pelittämään, mutta nyt on alkanut tulla vikailmoitusta NOX-anturin offsetista (30E0).
    Anturin vaihdon yhteydessä nollasin DISsillä anturin adaptaatioarvot.

    Onkohan tuolle mitään tehtävissä ilman katalysaattorin ja anturin vaihtoa?
    Auto pelaa normaalisti niin pitkään kun vika ei ole päällä, mutta kun se palaa, niin kulutus nousee toista litraa.

    Comment

    • Mnederst
      Bimmer Rookie
      • Sep 2014
      • 88
      • Espoo

      #77
      Näkyykö muuten tuo koodi 30E9 myös katsastajalle ja voiko siitä tulla hylky? Olettaen, että päästöarvot ovat muuten kohdallaan. Mulla näyttäisi olevan sama, tullut autoon jo 20 tkm sitten.

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17855
        • PKS

        #78
        Originally posted by Juggie View Post
        Tuon vaihdon jälkeen kaikki alkoi pelittämään, mutta nyt on alkanut tulla vikailmoitusta NOX-anturin offsetista (30E0).
        Anturin vaihdon yhteydessä nollasin DISsillä anturin adaptaatioarvot.
        Offset tulee juurikin viallisesta anturista, tai sitten jos ei uutta anturia ole kuitattu sisään (eli juuri adaptaation nollaus).

        Originally posted by Mnederst View Post
        Näkyykö muuten tuo koodi 30E9 myös katsastajalle ja voiko siitä tulla hylky? Olettaen, että päästöarvot ovat muuten kohdallaan. Mulla näyttäisi olevan sama, tullut autoon jo 20 tkm sitten.
        Näkyy, mutta vain virheellisenä Lambda-arvona OBD pistokkeesta. BMW maahantuonti on ohjeistanut katsureita, ettei tämä ole hylkyperuste ja ainakin kuuleman mukaan muutama konttori on asian myös tiedostanut.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Mnederst
          Bimmer Rookie
          • Sep 2014
          • 88
          • Espoo

          #79
          Hyvä juttu. Mulla on epäilys, että typpikatti ei oikeasti ole lopussa, vaan koodi herjaa muista syistä.

          Jos autossa menee vaihtoon typpikatti sekä puola- ja suutinpaketti, eikä Laakkonen tule yhtään vastaan, niin myyjäliikettä voi alkaa yskittää.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #80
            Katsokaa nyt antavatko pakokaasun lämpöanturit oikeita lukemia, vikakoodejahan niistä ei tule silloin kun ovat järjellisellä toiminta-alueella mutta jos lukema ei ole realistinen, esim kokoajan jotakin 175C niin moottorinohjaus generoi nox anturin vikakoodin tämän seurauksena.

            Comment

            • jake2710
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 828

              #81
              Originally posted by Mnederst View Post
              Näkyykö muuten tuo koodi 30E9 myös katsastajalle ja voiko siitä tulla hylky? Olettaen, että päästöarvot ovat muuten kohdallaan. Mulla näyttäisi olevan sama, tullut autoon jo 20 tkm sitten.
              Sillon ne arvot on kohdallaan kun toi vika on. Enemmän ne on ihmeissään jos laihalla käy..

              Comment

              • Juggie
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 199
                • Pohjois-Pohjanmaa

                #82
                Originally posted by Dualfun View Post
                Offset tulee juurikin viallisesta anturista, tai sitten jos ei uutta anturia ole kuitattu sisään (eli juuri adaptaation nollaus).
                Mikähän tuon anturin sitten noin nopeasti rikkio :think
                Ei viitsisi noita viidensadan antureita olla yhtenään vaihtamassa...

                Tilanne ei varmaan mene enää huonommaksi, jos koetan nollata uudestaan adaptaatioarvot?

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17855
                  • PKS

                  #83
                  Originally posted by Juggie View Post
                  Tilanne ei varmaan mene enää huonommaksi, jos koetan nollata uudestaan adaptaatioarvot?
                  Ei varmasti. Nollaa ne ja poista vikakoodit NOx:iin liittyen ja sitten kovaa ajoa.
                  Katso pakolämmöt moottoritieajossa, jos nousee 400-> lähtee poltto päälle.
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  ½
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Juggie
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 199
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #84
                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Ei varmasti. Nollaa ne ja poista vikakoodit NOx:iin liittyen ja sitten kovaa ajoa.
                    Katso pakolämmöt moottoritieajossa, jos nousee 400-> lähtee poltto päälle.
                    Ok, pitääpä nollata seuraavan kerran kun kulutus taas pomppaa ja pitää löydä piuhan nokkaan

                    Comment

                    • jake2710
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 828

                      #85
                      Originally posted by Juggie View Post
                      Ok, pitääpä nollata seuraavan kerran kun kulutus taas pomppaa ja pitää löydä piuhan nokkaan
                      Oliko anturi uusi? Yleensä käytetyistä tulee offset vika, kun menee nollaamaan ja nollapiste menee pahasti pieleen ja alue ei riitä. Nollaus vain uudella puhtaalla anturilla, näin ainakin itse tekisin.

                      Comment

                      • Juggie
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 199
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #86
                        Originally posted by jake2710 View Post
                        Oliko anturi uusi? Yleensä käytetyistä tulee offset vika, kun menee nollaamaan ja nollapiste menee pahasti pieleen ja alue ei riitä. Nollaus vain uudella puhtaalla anturilla, näin ainakin itse tekisin.
                        Juu anturi oli uusi

                        Comment

                        • Mnederst
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 88
                          • Espoo

                          #87
                          Otsikon koodiin liittyen: mulla antoi auto sen siksi, että ruiskusuuttimet olivat menossa hajalle. Mitään muita oireita ei ollut, kunnes noin 20 tkm koodin ilmestymisen jälkeen alkoivat tyhjäkäintioireet. Sen jälkeen syy löytyikin suuttimista.

                          Comment

                          • PösökinOli
                            Newbiemmer
                            • Jan 2015
                            • 22
                            • Helsinki

                            #88
                            Originally posted by Mnederst View Post
                            Otsikon koodiin liittyen: mulla antoi auto sen siksi, että ruiskusuuttimet olivat menossa hajalle. Mitään muita oireita ei ollut, kunnes noin 20 tkm koodin ilmestymisen jälkeen alkoivat tyhjäkäintioireet. Sen jälkeen syy löytyikin suuttimista.
                            Kerrotko vähän lisää? Eli autoon ilmaantui ainoastaan kat vanhenemisesta koodi 30e9? Ei muita koodeja? Tämä sitten korjaantui pelkällä suuttimien vaihdolla? Mielenkiintoista ja antaa uutta motivaatiota vaihtaa suuttimet Onko n53 vai n43?
                            E91 LCI 325i N53

                            Comment

                            • Mnederst
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2014
                              • 88
                              • Espoo

                              #89
                              Originally posted by PösökinOli View Post
                              Kerrotko vähän lisää? Eli autoon ilmaantui ainoastaan kat vanhenemisesta koodi 30e9? Ei muita koodeja? Tämä sitten korjaantui pelkällä suuttimien vaihdolla? Mielenkiintoista ja antaa uutta motivaatiota vaihtaa suuttimet Onko n53 vai n43?
                              Joo, 30E9 oli ainoa moottoriin/päästöihin liittyvä koodi. Laakkosen mies sanoi, että se on vahva indikaattori suuttimien loppumisesta, vaikka mitään oireita ei vielä tuolloin ollut. Tuo katti kuulemma menee sekaisin suuttimien takia, koska palotapahtuma häiriintyy.

                              Moottori on N53 (523i LCI).

                              Comment

                              • PösökinOli
                                Newbiemmer
                                • Jan 2015
                                • 22
                                • Helsinki

                                #90
                                Originally posted by Mnederst View Post
                                Joo, 30E9 oli ainoa moottoriin/päästöihin liittyvä koodi. Laakkosen mies sanoi, että se on vahva indikaattori suuttimien loppumisesta, vaikka mitään oireita ei vielä tuolloin ollut. Tuo katti kuulemma menee sekaisin suuttimien takia, koska palotapahtuma häiriintyy.

                                Moottori on N53 (523i LCI).
                                Aika jännä homma. En ole tässäkään ketjussa nähnyt suuttimia arvattavan syylliseksi. Autokeskus ei myöskään osannut mitenkään linkittää noita kahta vikaa. Minullakin siis löytyy kattivanheneminen ja suuttimet on erikseen diagnosoitu huonoiksi. Se kyllä on ihan järkeenkäypää että huono palotapahtuma aikaansaa typpipäästöjä ja sen takia kone luulee että vika on typpikatissa. Siellä se on nyt tällä hetkellä autokeskuksessa suuttimien vaihdossa niin saapa nähdä miten käy.
                                E91 LCI 325i N53

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎