Announcement

Collapse
No announcement yet.

NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1571

    #61
    en ole noita bensa vermeitä värkännyt, mutta nuo inpan jobit ja muutakin voi ajella Tool32:lla jos on inpassa itsessään häikkää.

    Comment

    • jake2710
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 828

      #62
      Originally posted by e46touring View Post
      en huomannut edes lopussa katsoa tuota ppm arvoa.
      ekan 40km aikana ei kumpikaan mg ja ppm arvo muuttunut 0,00:sta mihinkään.

      parin viikon kuluttua palataan aiheeseen uudelleen niin pitää silloin kurkata arvot uusiksi.

      oletettaisin tuon laskennan tapahtuvan syötetyn polttoaine määrän mukaan jollakin aika vakiolla. seurataan arvoja täälläkin.
      Paljonko on mg arvot tällä hetkellä?
      Itsellä taisi viimeksi olla 204,8mg.

      Comment

      • arne525
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 97
        • 02600

        #63
        Omalta osalta voin taputella nox asiat käsitellyksi, tai niin ainakin toivon.

        Vaihdoin autoon molempien termareiden lisäksi vielä jäähdyttimen, jossa kierto on erilainen automaattivaihteiston lämmönvaihtimen osalta. Lämmöt nousee hitaasti 80 asteesta ylöspäin, mutta motatilla ne keikkuu siinä 96..98 välillä.
        Autoon tehtiin vielä moottorisoftan päivitys viimeiseen saatavilla olevaan, eikä vikamuistissa ollutkaan taas mitään herjoja.

        Nyt ajelin vkl aikana maanieajoa n.900km. Lämmöt keikku 90 nopeuksissa n.91..93 asteessa ja yli sadan vauhdissa 96..98. Veikkauksena on että nyt kaikki on kunnossa kun keskitulutus tankkiin mittaamalla oli tällä rupeamalla karvan yli 7l/100km. Katin nox kertymiä en ole päässyt katsomaan, mutta voisin kuvitella kaiken olevan kondiksessa kun pelaa todella hienosti.

        Tuosta jäähdytinmodista on ilmeisesti olemassa service bulletiini nimenomaan n53 200kw moottorille huonon lämpeämisen takia.

        Kyllä nää on kivoja kun taas toimii niinkuin pitääkin.

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #64
          Originally posted by jake2710 View Post
          Paljonko on mg arvot tällä hetkellä?
          Itsellä taisi viimeksi olla 204,8mg.
          n. 1000km ajoa ja 40,64mg kertymää.
          Nox anturista vikakoodi. joka osaa uusiutua aina poiston jälkeen epämääräisesti.
          Näkyy tuo Nox vikakoodi vaikuttavan heti tuohon laihaseos moodin käyttöön. Eli kun kuittaa vikakoodin pois niin välittömästi alkaa tilaisuuden tullen käyttää siirtymä ja laihaseos moodia. muutoin vikakoodin kanssa mennään homogenous moodissa eikä vaihda siirtymä/ laihaseos moodiin ollenkaan.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • jake2710
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 828

            #65
            Originally posted by e46touring View Post
            n. 1000km ajoa ja 40,64mg kertymää.
            Nox anturista vikakoodi. joka osaa uusiutua aina poiston jälkeen epämääräisesti.
            Näkyy tuo Nox vikakoodi vaikuttavan heti tuohon laihaseos moodin käyttöön. Eli kun kuittaa vikakoodin pois niin välittömästi alkaa tilaisuuden tullen käyttää siirtymä ja laihaseos moodia. muutoin vikakoodin kanssa mennään homogenous moodissa eikä vaihda siirtymä/ laihaseos moodiin ollenkaan.
            Sulla on varmaan se offset vika? Taitaa helposti tulla jos menee vanhan anturin adaptaatiot nollaamaan.

            Comment

            • jake2710
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 828

              #66
              Anturiin vielä..

              Onko jollain tietoa mitä tietoa anturista menee DME:lle ja millä pinneillä, eli miten voisi simuloida mittaustietoa "uusi anturi" nollauksen ajaksi.
              Tietysti jos jollain on hyllyssä uusi anturi, niin voisin lainata adaptaatio arvojen nollauksen ajaksi

              Edit. Käytetty anturi oli hajalla jo valmiiksi. Nahkahousu myi tietämättään? rikkinäisen anturin.
              Nyt pyydetään rahat takaisin...ja onneksi on todisteita, kun oli kirjoitellut foorumille vikakoodien kera, ennen ja jälkeen anturin vaihdon uutta anturia nyt tilaukseen ja varoituksena muille ettei kannata käytettyä ostaa.
              Last edited by jake2710; 07-03-2014, 16:43.

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                #67
                Originally posted by jake2710 View Post
                Anturiin vielä..

                Onko jollain tietoa mitä tietoa anturista menee DME:lle ja millä pinneillä, eli miten voisi simuloida mittaustietoa "uusi anturi" nollauksen ajaksi.
                Tietysti jos jollain on hyllyssä uusi anturi, niin voisin lainata adaptaatio arvojen nollauksen ajaksi
                Näyttää Nox anturilta menevän DME:lle Local CAN väylä low ja High.
                DME:llä liitin X60005(iso moottorin puoleinen) pinnit HIGH 22= musta/valkoinen johdin 0,5mm LOW 44= keltainen johdin 0,5mm.

                taitaa olla haasteellinen homma selvittää väylään oikea bittitieto uudesta anturista?
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • PösökinOli
                  Newbiemmer
                  • Jan 2015
                  • 22
                  • Helsinki

                  #68
                  Herätelläänpä vanhaa ketjua kun tuli aihetta. Omassa 325i n53:ssa tuntuisi olevan samaa oiretta. Koodi 30E9 Nitric oxide catalytic converter ageing löytyy. Myös jokin typpianturivika oli.

                  Sytytti pari kertaa ajotietokoneen vikavalon joka ei kuitenkaan seuraavalla käynnistyksellä syttynyt. Ei siis sitä perinteistä vaan siihen näytöllä tulevan ilmoituksen. Sankka vaalea pakokaasu on myös tyhjäkäynnillä kiinnittänyt huomiota. Tämän mainitsi moni muukin tuossa toisessa threadissa. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=231219&page=6 Vissiin vesihöyryä? Mistä se vesi sinne tulee?

                  Kävin tämän ja tuon toisen threadin luettua seuraamassa tuota seosta ja lambda-arvoa ja jotain egr lukemaa. Seos näyttää pysyvän tuossa ~14:1 eli lambda-arvossa 1 kokoajan. Kai tuon pitäisi muuttua jos se sitä laihaa seosta välillä pukkaa? Egr sanoo kokoajan 10%. En tiedä mitä se sitten tarkoittaa ja toimiiko koko softa. Käytän siis vain bluetooth obd mokkulaa ja androidin Torque softaa. Kulutus tuossa maantieosuudella oli ~7.7 l/100km. Muulloin olen semmoista 11l/100km saanut.

                  Oliko tässä nyt jotain muitakin ratkaisuja kuin vaihtaa noita typpikatteja ja typpiantureita niin kauan kuin ongelma poistuu? Tuota polttoa moni tässä ketjussa yritti mutta saiko joku tuloksia? Yritin ajella vähän pitempää lenkkiä tuossa ja tuo 110kmh 25 min ajan varmasti ylittyi ja joku cat näytti yli 600c lämpöä, mutta ei ollut mitään softaa jolla sitä polttoa pakottaa tai tutkia. Ei se varmaan sitä lähde tekemään kun on nuita anturivikojakin.

                  Ostin auton alle 1kk sitten käytettynä niin pitää varmaan myyjäliikkeeseen yrittää keskustella.
                  Last edited by PösökinOli; 19-01-2015, 12:23. Reason: Typoja
                  E91 LCI 325i N53

                  Comment

                  • jake2710
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 828

                    #69
                    Uusi NOx -katti ja -anturi liikkeen piikkiin.

                    Comment

                    • PösökinOli
                      Newbiemmer
                      • Jan 2015
                      • 22
                      • Helsinki

                      #70
                      Originally posted by jake2710 View Post
                      Uusi NOx -katti ja -anturi liikkeen piikkiin.
                      Voin vaan kuvitella kuinka mielellään ne alkaa tota maksamaan. Soittelin ja pitää viedä sinne tutkittavaksi. Tällaset koodit siellä nyt on kun uudestaan nuo lukasin ja muistin tallettaa:

                      30E9 Nitric oxide catalyst aging
                      2B08 Nitrogen oxide sensor, heating

                      Luin andoidin iviniapps bmwhatilla niin ei kerro ton kummemmin.
                      E91 LCI 325i N53

                      Comment

                      • PösökinOli
                        Newbiemmer
                        • Jan 2015
                        • 22
                        • Helsinki

                        #71
                        Originally posted by PösökinOli View Post
                        Voin vaan kuvitella kuinka mielellään ne alkaa tota maksamaan. Soittelin ja pitää viedä sinne tutkittavaksi. Tällaset koodit siellä nyt on kun uudestaan nuo lukasin ja muistin tallettaa:

                        30E9 Nitric oxide catalyst aging
                        2B08 Nitrogen oxide sensor, heating

                        Luin andoidin iviniapps bmwhatilla niin ei kerro ton kummemmin.
                        Nyt on NOx anturi vaihdettu. Saa nähdä miten käy. Vielä löytyy siis tuo 30E9 ageing vika. Pitää koittaa poltella. Hetkellisesti kun anturin vaihdon jälkeen koodit nollattiin tuntui että pakokaasu ei ollut niin selkeästi näkyvää kuin yleensä... En tiedä oliko illuusio. Nyt ainakin on palannut normaaliin selkeästi näkyvään kaasuun. Tuossa ilmaantui vielä lisää vikakoodia ennen anturin vaihtoa:

                        2a82 Inlet VANOS
                        2a98 Inlet camshart-crankshaft correlation

                        Tuo correlation vika oli myös aiemmin kun luin tuolla bmwhatilla mutten siitä saanut tuota numeroa. Enkä oikein edes luottanut siihen bmwhatin analyysiin kun nuo tekstimuotoiset selitykset ei aina oikein vastaa tuota koodia yleisen ymmärryksen mukaan. Mutta nythän tuokin näytti vahvistuneen kun INPA:lla luin.
                        E91 LCI 325i N53

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17844
                          • PKS

                          #72
                          Originally posted by PösökinOli View Post
                          Tuossa ilmaantui vielä lisää vikakoodia ennen anturin vaihtoa:

                          2a82 Inlet VANOS
                          2a98 Inlet camshart-crankshaft correlation
                          Ei liity tähän topikkiin, mutta voisi olla jumiutunut vanoksen solenoidi. Siitä seurauksena jälkimmäinen vikakoodi. Voisi koittaa myös ajaa vanoksen raja-arvot uudelleen sisään (adaptaatio).
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet:
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • jake2710
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 828

                            #73
                            Originally posted by PösökinOli View Post
                            Nyt on NOx anturi vaihdettu. Saa nähdä miten käy. Vielä löytyy siis tuo 30E9 ageing vika. Pitää koittaa poltella. Hetkellisesti kun anturin vaihdon jälkeen koodit nollattiin tuntui että pakokaasu ei ollut niin selkeästi näkyvää kuin yleensä... En tiedä oliko illuusio. Nyt ainakin on palannut normaaliin selkeästi näkyvään kaasuun. Tuossa ilmaantui vielä lisää vikakoodia ennen anturin vaihtoa:

                            2a82 Inlet VANOS
                            2a98 Inlet camshart-crankshaft correlation

                            Tuo correlation vika oli myös aiemmin kun luin tuolla bmwhatilla mutten siitä saanut tuota numeroa. Enkä oikein edes luottanut siihen bmwhatin analyysiin kun nuo tekstimuotoiset selitykset ei aina oikein vastaa tuota koodia yleisen ymmärryksen mukaan. Mutta nythän tuokin näytti vahvistuneen kun INPA:lla luin.
                            Ei toimi laihaseos jos katti vika päällä. Uusi katti, kun menee myyjäliikkeen piikkiin.

                            Comment

                            • PösökinOli
                              Newbiemmer
                              • Jan 2015
                              • 22
                              • Helsinki

                              #74
                              Originally posted by jake2710 View Post
                              Ei toimi laihaseos jos katti vika päällä. Uusi katti, kun menee myyjäliikkeen piikkiin.
                              Juu eihän se toimi. Eikö se sieltä poista tuota vikaa millään? Eli eikö sitä kattia saa regerenoitua?

                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Ei liity tähän topikkiin, mutta voisi olla jumiutunut vanoksen solenoidi. Siitä seurauksena jälkimmäinen vikakoodi. Voisi koittaa myös ajaa vanoksen raja-arvot uudelleen sisään (adaptaatio).
                              Juu tätä itsekin oletin. Erillinen vika varmaan.
                              E91 LCI 325i N53

                              Comment

                              • jake2710
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 828

                                #75
                                Vähän tässä miettinyt putkiston laittoa, mutta mietityttää ton laihaseoksen toimivuus ilman nox-katteja anturitiedon perusteella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎