Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #31
    Originally posted by kmr View Post
    Napakaarimitat keulassa 360mm ja 370mm. Takana 380mm.
    Oletko selvittänyt mikä tuota etuakselilta mitattua 10 mm eroa napakaarimitassa mahtaa aiheuttaa? Muutaman millimetrin ero selittyisi yksinkertaisesti mekaanisten osien pienistä mittaeroista, mutta 10 mm voisi liittyä jo enemmän ajettuun alustaan? Maanteiden kallistukset huomioiden ei varmasti haittaakaan, että kuskinpuoli on hieman matalammalla, mutta koska taka-akselilla vastaavaa eroa ei kuitenkaan ole, niin auto oletettavasti kampeaa tien keskilinjaan päin.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • jiivee530d
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2013
      • 400
      • pohjois-savo

      #32
      Originally posted by kmr View Post
      Mulla on nyt puol vuotta ollut sama kitti alla ja perä koodattu 25mm alaspäin. Napakaarimitat keulassa 360mm ja 370mm. Takana 380mm. Hyvin on madaltunut, eikä splitteriäkään viitsi asentaa talveksi paikalleen kun 18" talvipyörillä etupuskurin alle jää matalimpaan kohtaan enää n. 10 cm.
      mulla on napakaari mitta kans ton 360mm. ja jouset on -50mm madaltavat. näyttää olevan hirveitä eroja jousivalmistajien madalluksissa.
      mut nyt on just passeli ois ollu pettymys jos oisin tilannu -30mm jouset.

      Comment

      • kmr
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 175
        • Turku / Kotka

        #33
        Originally posted by JaniLap View Post
        Oletko selvittänyt mikä tuota etuakselilta mitattua 10 mm eroa napakaarimitassa mahtaa aiheuttaa? Muutaman millimetrin ero selittyisi yksinkertaisesti mekaanisten osien pienistä mittaeroista, mutta 10 mm voisi liittyä jo enemmän ajettuun alustaan? Maanteiden kallistukset huomioiden ei varmasti haittaakaan, että kuskinpuoli on hieman matalammalla, mutta koska taka-akselilla vastaavaa eroa ei kuitenkaan ole, niin auto oletettavasti kampeaa tien keskilinjaan päin.
        En ole asiaa sen enempää tutkinut kun vasta huomasin sen mitatessani. Ja kuskin puoli edessä oli mittaushetkellä ylempänä, eli se kompensoituu kun hyppää ratin taakse. En tosiaan ole silmällä huomannut eroa ja ajettavuus on hyvä, joten en huolestu. Saattaa asettua säkkien ansiosta välillä eri asentoihin.
        F11 530Xd M-sport
        ex. E92 325d -07
        ex. E30 320tic -87

        Comment

        • Kimmo-R
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 400
          • Tampere

          #34
          Aijai tuli passeli kun vahingossa ostin ylikoon talvikumit 245/45R19. Olin kattovinani ovenpielestä että ois vakiovaihtoehto, mutta se olikin 18" vanteelle. Mutta ei se mitään samanlailla mentiin talvet vanhalla E91 ihan tarkoituksella. Antaa paremmin myöten talvikeleillä ja nopeusmittari näyttää tasan oikein Hidastetöyssytkin tuli testattua ettei ota mihkään kiinni.
          Attached Files
          Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
          --Audiokit.fi--
          BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
          BMW i4 M50 Supercharged -23
          BMW i3 60Ah -14

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #35
            Originally posted by kmr View Post
            En ole asiaa sen enempää tutkinut kun vasta huomasin sen mitatessani. Ja kuskin puoli edessä oli mittaushetkellä ylempänä, eli se kompensoituu kun hyppää ratin taakse. En tosiaan ole silmällä huomannut eroa ja ajettavuus on hyvä, joten en huolestu. Saattaa asettua säkkien ansiosta välillä eri asentoihin.
            Tuohon voinee vaikuttaa myös minkäpainoinen ihminen autosta on viimeksi noussut ylös ja millaisella alustalla auto on vai onko auto esim slipplatejen päällä jolloin pyörät pääsevät vapaasti liikkumaan.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • pyyn0
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 1053
              • Fin

              #36
              Originally posted by kmr View Post
              Mulla on nyt puol vuotta ollut sama kitti alla ja perä koodattu 25mm alaspäin. Napakaarimitat keulassa 360mm ja 370mm. Takana 380mm. Hyvin on madaltunut, eikä splitteriäkään viitsi asentaa talveksi paikalleen kun 18" talvipyörillä etupuskurin alle jää matalimpaan kohtaan enää n. 10 cm.
              Täällä on kans yksi 530xd f11 jossa napakaarimitta on 355/350mm eli oikea etukulma on 5mm alempana. Kovasti koitin tutkia että mikä vialla mutta en koskaan löytäny mitään järkevää syytä ja ajettavuus on ihan normaali.

              Jousien vaihdon yhteydessä vaihettiin uudet etupään iskarit ja yläpään laakerit eli koko tolpat on uudet, mutta puoliero pysyi silti samana, joten kulunut alusta on ainakin suljettu pois.
              Peränlaskun yhteydessä pelasin aika paljon noiden takapussien kanssa ja kokeilin eri korkeuksia, mutta täkapään kallistuksella oli todella vähän merkitystä etuakselin korkeuseroon. Ellei takapäätä kääntänyt ihan poskellee niin edessä ei juuri tapahtunut mainittavaa muutosta.
              Tehtaan normaali toleranssi 4wd:lle on 2-10mm mikäli minä nyt ymmärrän tuon dokumentin oikein, joten tuskin tässä on mitään vialla.
              Tuntuu vaan hölmöltä ajella toinen kulma alempana.
              Last edited by pyyn0; 03-11-2017, 17:03.
              -BMW F11 530xd -12
              -BMW E60 530dA -04
              -BMW E23 735iA -85
              Ex
              -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
              -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
              -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
              -BMW E39 528i 96

              Comment

              • polkuauto
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 168

                #37
                Originally posted by kmr View Post
                En ole asiaa sen enempää tutkinut kun vasta huomasin sen mitatessani. Ja kuskin puoli edessä oli mittaushetkellä ylempänä, eli se kompensoituu kun hyppää ratin taakse. En tosiaan ole silmällä huomannut eroa ja ajettavuus on hyvä, joten en huolestu. Saattaa asettua säkkien ansiosta välillä eri asentoihin.
                Tästä on ollut ulkomaisilla foorumeilla monesti juttua eri mallisarjojen kohdalla ja siellä on todettu, että bemareissa on usein kuljettan puoli muutamia millimetrejä korkeammalla juurikin siksi, että sillä kompensoidaan kuljettajan painoa.

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2717
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by polkuauto View Post
                  ... bemareissa on usein kuljettan puoli muutamia millimetrejä korkeammalla juurikin siksi, että sillä kompensoidaan kuljettajan painoa.
                  Tämä on hyvin looginen selitys. Vastaavan mittauksen voisi harrastusmielessä vielä toistaa kuskinpaikka kuormitettuna ja katsoa säilyykö ero vai tasoittuuko se.
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • jiivee530d
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2013
                    • 400
                    • pohjois-savo

                    #39
                    perän korkeus säädetty istalla kohdilleen. nyt on semmonen ongelma että valot näyttää aivan liian ylös. eikö toi automaatti korkeuden säätö osaa säätää niitä oikeaan korkoon vaikka korkeusmitat on ilmoitettu oikeaksi?

                    teenkö oikeen tuon korkeuden säädön. eikös se riitä kun säätää sinne valikkoon etupään ja takapään korkeudet?

                    vai pitääkö jostain muusta valikosta vielä säätää?
                    Last edited by jiivee530d; 11-11-2017, 10:35.

                    Comment

                    • jiivee530d
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2013
                      • 400
                      • pohjois-savo

                      #40
                      [QUOTE=jiivee530d;3951987]perän korkeus säädetty istalla kohdilleen. nyt on semmonen ongelma että valot näyttää aivan liian ylös. eikö toi automaatti korkeuden säätö osaa säätää niitä oikeaan korkoon vaikka korkeusmitat on ilmoitettu oikeaksi?

                      pitääkö valot säätää istalla kohdilleen vai manuaalisesti jostain ruuvista?

                      Comment

                      • Kimmo-R
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2010
                        • 400
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by jiivee530d View Post

                        pitääkö valot säätää istalla kohdilleen vai manuaalisesti jostain ruuvista?
                        Kuusiokololla umpion päältä.
                        Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                        --Audiokit.fi--
                        BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                        BMW i4 M50 Supercharged -23
                        BMW i3 60Ah -14

                        Comment

                        • jiivee530d
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2013
                          • 400
                          • pohjois-savo

                          #42
                          Originally posted by Kimmo-R View Post
                          Kuusiokololla umpion päältä.
                          kiitti tiedosta.

                          Comment

                          • alttu
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 519
                            • Nummela

                            #43
                            Onkos porukalla kokemusta uskaltaako uudempia 2014-> xDriveja madallella ilman että etuvetarit ottaa itteensä?
                            F15 30d ///M-SPORT
                            Ex.
                            F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                            Comment

                            • Kimmo-R
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 400
                              • Tampere

                              #44
                              Originally posted by alttu View Post
                              Onkos porukalla kokemusta uskaltaako uudempia 2014-> xDriveja madallella ilman että etuvetarit ottaa itteensä?
                              Eikait tuolla ole mitään merkitystä onko -10 vai -17 malli kun sama kori kyseessä. Melko kenttään näitä on laiteltu ilman ongelmia vetareitten kanssa. Muutaman sentin madallus ei paljoo akselin kulmaa muuta.
                              Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                              --Audiokit.fi--
                              BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                              BMW i4 M50 Supercharged -23
                              BMW i3 60Ah -14

                              Comment

                              • alttu
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 519
                                • Nummela

                                #45
                                Originally posted by Kimmo-R View Post
                                Eikait tuolla ole mitään merkitystä onko -10 vai -17 malli kun sama kori kyseessä. Melko kenttään näitä on laiteltu ilman ongelmia vetareitten kanssa. Muutaman sentin madallus ei paljoo akselin kulmaa muuta.
                                Itsellä on päinvastaiset kokemukset kahdesta - 11 mallista joissa kummassakin madalluksen jälkeen 5tkm sisällä alkoi vetarit naksumaan. Näiden jälkeen ollut pari f11 mitä en madaltanut, eikä mitään ongelmaa. Kilometrit kaikissa ollut 120-160tkm välissä.
                                F15 30d ///M-SPORT
                                Ex.
                                F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎