memebuy23buy

F10/F11 webaston toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JaniLap
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    En tiedä, pisti vaan silmään kun -7C kelillä glykolin lähtölämpötila on -8C ja -14C kelissä se on -7C.
    Tulkitsen tämän niin, että havaitsemaasi eroa selittää mittauksia edeltävien tuntien vallinnut ulkoilman lämpötila ja moottorin jäähtymisaika. Kummallakin on merkitystä jäähdytinnesteen ja lohkon lämpötilan kannalta, ja lohkon ulkopinnan lämpötilan kohdalla on havaittavissa vastaavanlaista käyttäytymistä.

    Edellisessä tilanteessa (ulkoilma mittaushetkellä -7° C ja jäähdytinneste -10° C) moottori oli jäähtynyt noin 26 h ennen mittauksia ja ulkoilman lämpötila pysytellyt mittausvuorokauden ajan -10° C tienoilla ja noussut mittaushetkellä kirjattuun -7° C vasta parin edeltävän tunnin aikana (kts. oheinen kuva lämpötilahistoriasta 6.3.2018 jossa kyseinen mittausajankohta ympyröitynä ja moottorin käyttöajankohdat esitettynä).

    Vastaavasti jälkimmäisessä tilanteessa (ulkoilma mittaushetkellä -14° C ja jäähdytinneste -7° C) moottorilla oli ajettu enemmän edellisenä päivänä ja se oli jäähtynyt vain 12 h ennen mittauksia (kts. oheinen kuva lämpötilahistoriasta 7.3.2018, jossa mittausajankohta ympyröitynä).

    Click image for larger version

Name:	Ulkoilma.png
Views:	1
Size:	171.9 KB
ID:	4836117
    Last edited by JaniLap; 09-03-2018, 18:53.

    Leave a comment:


  • jiivee530d
    replied
    yritin parittaa weban kaukosäädintä mut ei onnistu.

    painoin ohjeen mukaan stop napin pohjaan ja sen jälkeen kolme kertaa start nappulaa mut sanoo vaan näin:
    operation of the telestart transmitter buttons was not detected

    mitä teen väärin?
    Last edited by jiivee530d; 09-03-2018, 17:35.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kiitos, mukavaa että tulokset koetaan hyödyllisinä. Onko näissä erillistä öljyn lämpötila-anturia, vai tulkitseeko DDE öljyn lämpötilan (engine temperature) jäähdytinnesteen lämpötilan perusteella?
    Mainitsit testimenetelmiä luetellessasi, että BMW:n ohjelmalla on luettu jäähynesteen lämmöt. Siellä samassa ohjelmassa olisi ollut myös öljynlämmöt erikseen

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kiitos, mukavaa että tulokset koetaan hyödyllisinä. Onko näissä erillistä öljyn lämpötila-anturia, vai tulkitseeko DDE öljyn lämpötilan (engine temperature) jäähdytinnesteen lämpötilan perusteella?
    Ainakin minulla mittariston salavalikossa on coolant temp ja oil temp.
    jälkimmäinen = viisarimittarin lukema.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Yhden lisän tuohon olisi saanut aika helpolla mukaan, nimittäin se öljyn lämpö. Mutta hienoa dataa myös näinkin
    Kiitos, mukavaa että tulokset koetaan hyödyllisinä. Onko näissä erillistä öljyn lämpötila-anturia, vai tulkitseeko DDE öljyn lämpötilan (engine temperature) jäähdytinnesteen lämpötilan perusteella?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Oheinen kuva havainnollistaa lämpötilojen käyttäytymistä neljän erillisen mittaustapahtuman aikana.
    Yllättävän suuri ero lohkon lämpötilan sekä jäähdytinnesteen lämpötilan välillä. Näyttäsi että jäähdytinnesteen ja lohkon välillä tarvii olla reilu 20 asteen lämpötilaero ennenkuin jäähdytinnesteestä kaikki lämpö siirtyy lohkoon ilman että jäähdytinnesteen lämpötila kohoaa.

    Tiedätkö miten webastosi on kytketty tähän väliin ja mikä on kiertosuunta? Meneekö se alkuun lohkoon vai sisäkennolle? Mikäli muistan oikein niin se oli jälkiasennettu.

    Loogisimmalta kuvaaja näyttäisi jos webastosi puskisi tuonne lohkon keskellä olevaan yhteeseen kuumaa jäähdytinnestettä joka selittäisi sen korkean lämpötilan...


    Last edited by fraatti; 09-03-2018, 19:53.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Hienoa toimintaa

    Yhden lisän tuohon olisi saanut aika helpolla mukaan, nimittäin se öljyn lämpö. Mutta hienoa dataa myös näinkin

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kiitos palautteesta. Lämpötilat esitetään kuvissa mitattujen arvojen mukaisina. Tulisiko lämpötilojen olla identtisiä moottorin sisäosien ja ulkoilman välillä?
    En tiedä, pisti vaan silmään kun -7C kelillä glykolin lähtölämpötila on -8C ja -14C kelissä se on -7C.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Kuvissa on vissiin vikaa ulkolämpötilan ja glykolin lähtölämpötilojen suhteen
    Kiitos palautteesta. Lämpötilat esitetään kuvissa mitattujen arvojen mukaisina. Tulisiko lämpötilojen olla identtisiä moottorin sisäosien ja ulkoilman välillä?


    Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
    Lähteekö sisätila puhallus milloin päälle? Näyttäs että käyrä lähtee taittumaan 20c tienoilla ja lohkolla tapahtuu tasasempi lämmön nousu.
    Sisätilan puhallin oli asetettu jatkuvatoimiseksi mittausten ajan, jotta lämmönsiirron vaihteluista aiheutuvat mahdolliset muutokset eivät hankaloittaisi lämpötilamuutosten tulkintaa.

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Lähteekö sisätila puhallus milloin päälle? Näyttäs että käyrä lähtee taittumaan 20c tienoilla ja lohkolla tapahtuu tasasempi lämmön nousu.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Hyvä matskua JaniLap, kommentoin myöhemmin jos edes aihetta, nyt ei ehdi miettimään.

    Kuvissa on vissiin vikaa ulkolämpötilan ja glykolin lähtölämpötilojen suhteen.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Aiempaan keskusteluun (1,2, 3) viitaten lämpötilan seuranta jäähdytinnesteen ja moottorilohkon ulkopinnan osalta toteutui odotetusti ja mittaustulosten perusteella saa muodostettua käsityksen lämpötilamuutoksista.

    Oheinen kuva havainnollistaa lämpötilojen käyttäytymistä neljän erillisen mittaustapahtuman aikana.

    Click image for larger version

Name:	Untitled.png
Views:	1
Size:	243.2 KB
ID:	4836108

    Tiedot kerättiin 2 min intervalleina ja seurantaa jatkettiin 8 min ajan webaston sammumisen jälkeen, jotta jäähdytinnesteen ja lohkon jäähtymistä voitiin havainnoida. Lämmittimenä käytettiin Webaston Thermo Top C 5,2 kW dieselpoltinta, joka oli asennettu lämmittämään sekä moottoria että kabiinia.

    Jäähdytinnesteen lämpötilan seuranta toteutettiin reaaliaikaisena BMW:n omalla diagnostiikkaohjelmalla. Moottorilohkon osalta mittaus toteutettiin reaaliaikaisena nelossylinterin kohdalle lohkon ulkopintaan kiinnitetyllä anturilla, joka oli yhteydessä konepellin päälle sijoitettuun lämpötilamittariin. Anturin päälle asetettu 20 mm neopreenityyny painoi anturin tiukasti lohkon kylkeä vasten ja esti pinnan lähellä liikkuvan ilman häiritsevää vaikutusta. Auton konepelti oli lukittuna mittausten ajan ja öljypohjassa sijaiseva säteilylämmitin kytketty pois päältä. Lohkon lämpötilamittauksissa käytetyn mittarin näyttämä tarkistettiin päivittäin ennen mittauksia vallitsevan ulkolämpötilan sekä 0, 5, 10, 15 ja 25° C lämpötilassa olevien pakkausten avulla. Auton moottorin annettiin jäähtyä sammutettuna 11-26 tunnin ajan ennen mittauksia, käyttötarpeesta riippuen.

    Mittausten perusteella tehdyt havainnot olivat seuraavanlaiset:

    Jäähdytinnesteen lämpötilamuutos oli keskimäärin 49° C kun lämmitysaika pidettiin 30 min mittaisena. Vaihteluväli lämpötilamuutokselle oli 45-50° C ja se ei ollut suoraan verrannollinen ulkolämpötilaan. Jäähdytinnesteen lämpötila alkoi nousta lähtötasostaan kun webasto oli ollut päällä 4 min. Tämän jälkeen lämpötilan nousu oli keskimäärin 1,5° C minuutissa. Jäähdytinnesteen lämpötila saavutti huippunsa 30 min kohdalla. Vallitsevissa olosuhteissa jäähdytinnesteen saavuttama loppulämpötila oli +38...+42° C välillä ja tuloksista oli havaittavissa että ulkoilman lämpötilalla oli suora vaikutus saavutettuun loppulämpötilaan. Kireämpi pakkanen alensi loppulämpötilaa.

    Moottorilohkon lämpötilamuutos oli keskimäärin 22,6° C kun lämmitysaika pidettiin 30 min mittaisena. Vaihteluväli lämpötilamuutokselle oli 20-28° C ja se oli verrannollinen ulkolämpötilaan. Kireämpi pakkanen alensi loppulämpötilaa. Lohkon lämpötila alkoi nousta lähtötasostaan vasta kun webasto oli ollut päällä 8-10 min. Tämän jälkeen lämpötilan nousu oli keskimäärin 1° C minuutissa. Moottorilohkon ulkopinnan lämpötila saavutti huippunsa 32-34 min kohdalla, vaikka webasto oli sammunut jo 30 min kohdalla. Vallitsevissa olosuhteissa lohkon ulkopinnan saavuttama loppulämpötila oli +14...+18° C välillä ja tuloksista oli havaittavissa että ulkoilman lämpötilalla oli suora vaikutus saavutettuun loppulämpötilaan, jolloin kireämpi pakkanen alensi loppulämpötilaa.

    Jäähdytinnesteen ja lohkon ulkopinnan välinen lämpötilaero oli keskimäärin 23° C, kun lämpötilamuutoksia tarkasteltiin siitä hetkestä eteenpäin jolloin sekä jäähdytinnesteen että lohkon ulkopinnan lämpötila alkoi nousta perustasostaan (noin 10 min kohdalla). Jäähdytinnesteen ja lohkon lämpötilavertailun perusteella lohkon lämpiäminen vastaavaan lämpötilaan jäähdytinnesteen kanssa tapahtuu keskimäärin noin 16 min viiveellä.

    Lämmityksen päättymisen jälkeen tapahtuvan jäähtymisen seurannassa havaittiin, että jäähdytinnesteen lämpötila alkoi laskea nopeasti ja se oli noin 1° C minuutissa. Sen sijaan lohkon ulkopinnan lämpötila jatkoi nousuaan 2-4 min ajan ja oli keskimäärin 2° C.

    Yhteenvetona toteutetusta lämpötilaseurannasta voisi todeta, että jäähdytinnesteen ja lohkon ulkopinnan lämpötilat jäävät varsin kauaksi toisistaan. Lohkon ulkopinnan lämpötila alkaa nousta noin 6 min viiveellä jäähdytinnesteeseen verrattuna ja isotermisyyden saavuttaminen tapahtuu noin 16 min viiveellä. Aiemmin keskustelussa mainittu +10° C tavoitelämpötila lohkon ulkopinnalle saavutettiin 22-28 min lämmityksen jälkeen.

    Valitettavasti ulkoilman lämpötila ei mittausajankohtana laskenut -20° C tienoille, mikä olisi ollut aiempaan keskusteluun liittyen kiinnostavaa. Mahdollisia lohkon ulkopinnan ja sisäosien lämpötilaeroja ei selvitetty nyt toteutetuissa mittauksissa.
    Last edited by JaniLap; 09-03-2018, 01:18. Reason: Typot

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    Böntti tai joku muu näitä Webasto hommia koodaillu vois sanoo, et mikähän kohta pitäis muuttaa aktiiviseks, kun ei tuo ajonaikainen webaston käyttö onnistu.

    IHKA:sta ZUHEIZUNG on aktiivisena, mutta webasto sammuu, kun auton käynnistää. Päälle ei saa iDrivestä, vaan valittaa ettei mahdollista koska kone käynnissä.

    Näin tuo ollut itsellä alusta asti kun auton hommasin Majorilta. Olisi vain hyvä saada tarvittaessa ajonaikainen lämmitys päälle, niin saisi nopeammin lämpöä kabiiniin, kun esilämmityksen jälkeen ei lämmintä riitä kauaa kovemmilla pakkasilla.

    Tehdas webasto + aktiiviohjaus eli kontissa lisäakku, jos nyt vaikuttaa johonkin?
    Last edited by Coutsi; 08-03-2018, 20:54.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Toimiiko orggiswebaston kauko-ohjain siten kun jostain luin, että +16C yläpuolella kakesta menee kabiinin tuuletus päälle? Ja jos on alle +16C ulkona niin aika rupeaa pöhisyttämään lämpöä koppiin? Lähinnä kesää varten jo kyselen, että miten toimii...

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Jäähdytinnesteen ja lohkon lämpötilaero tuntuu kyllä varsin kummalliselle... :think Anturi majailee kuitenkin vesitilassa ja lohkon seinämän vahvuus ei kovin paljoa ole. Mahtaakohan vesi sitten kiertää lohkossa lämpötilaerojen voimasta itsekseen? Luulisi että se lämpöisin paikka lohkosta löytyisi pinnasta sisäänpäin mennessä eikä pinnasta.
    Esnimmäisenä selittäjänä tulee mieleen moottoriöljy, jonka luovuttama lämpömäärä saattaisi hidastaa lohkon jäähtymistä, kun valitsemani lohkon ulkopinnan mittauspaikka on lähempänä öljypohjaa kuin kantta, jossa jäähdytinnesteen lämpötila-anturi sijaitsee.

    Tämä on toki vain arvaus, ei faktaa.

    Leave a comment:

Working...
X