Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    F1X jarrujen huolto

    Meinasin etujarruja huoltaa f10:stä. Minkähän lainen työkalu mahtaa sopia liukutappeihin?
    Kaiken näköisiä kuusiokoloja ja torxeja sököttelin sinne koloon muttei mikään tuntunut sopivan.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by poke View Post
    Meinasin etujarruja huoltaa f10:stä. Minkähän lainen työkalu mahtaa sopia liukutappeihin?
    Kaiken näköisiä kuusiokoloja ja torxeja sököttelin sinne koloon muttei mikään tuntunut sopivan.
    En ole F-koristen jarruja vielä joutunu remppaamaan mutta eiköhän sielläkin ole 7 mm kuusiokolo jota ei normi sarjoista löydy..
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      #3
      Kuusiokolo siellä on, kokoa en muista.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        7mm tai 9mm kuusikulma mutta ei nyt muistu mieleen vaikka useita noita tullut tehtyä.

        Takajarruihin ei sitten ole mitään asiaa ilman testeriä kun on sähköinen käsijarru ja jos sen avaa ilman että on huoltoasennossa niin saattaa sormet jäädä väliin kun jarru kiristyy.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Robi View Post
          Takajarruihin ei sitten ole mitään asiaa ilman testeriä kun on sähköinen käsijarru ja jos sen avaa ilman että on huoltoasennossa niin saattaa sormet jäädä väliin kun jarru kiristyy.
          No ei se aivan näin mene. Käsijarru ei kiristy mihinkää jos siihen ei kosketa, jarrun pitää olla tietenkin pois päältä. Homma vaatii kylläkin lisäsäätöä että saa käsijarrun löysytettyä. Nykyisen virallisen ohjeen mukaan testeriä ei edes käytetä vaan jarrumäntää kierretään sisäänpäin käyttäen erikoistyökalua.

          Itse tein aikoinaan niin että irroitin käsijarrun sähkömoottorin jarrusatulasta (2 torx-pulttia), jonka jälkeen männän sai kierrettyä helposti muistaakseni pelikaanipihdeillä. Kiertämisen jälkeen (tulee selkeä stoppi) mäntä painetaan sisään normaaliin tyyliin. Kun kaikki on kasassa, kiristellään ja löysäillää käsijarrua useita kertoja jolloin käsijarru asettuu oikeaan kohtaan. Päälle toki normaalit jarrun polkemiset.
          Last edited by böntti; 01-01-2015, 02:21.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3102

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            En ole F-koristen jarruja vielä joutunu remppaamaan mutta eiköhän sielläkin ole 7 mm kuusiokolo jota ei normi sarjoista löydy..
            Ei käyny 7mm kuusiokolo. Sellaista tietenkin ihan ensin sinne kokeilin.

            9mm kuusiokoloavainta ei löydy hyllystä. Sellainen tarttee seuraavaksi hommata ja kokeilla.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3102

              #7
              Originally posted by poke View Post
              Ei käyny 7mm kuusiokolo. Sellaista tietenkin ihan ensin sinne kokeilin.

              9mm kuusiokoloavainta ei löydy hyllystä. Sellainen tarttee seuraavaksi hommata ja kokeilla.
              Jarrut avattu. 9mm kuusiokolo käy siis ainakin etusatuloiden liukutappeihin.

              Olipa sitten ollu tapit jumissa kun männän puolen pala oli jo lähes nollissa ja ulommassa palassa oli vielä 6mm pintaa. Levykin oli kiero jo vähän eli uudet rojut laitettava. Autolla ajettu nyt vasta 116tkm.
              Kannattais näköjään aukoa jarrut silloin tällöin muuloinkin kuin vain silloin kun huollontarveilmaisin sitä alkaa pyytämään.

              Mitäs jarrukamaa tuohon nyt kannattaa laittaa? onko orkkikselle joku hyvä laatumerkki vaihtoehto olemassa?
              Kulkineet/projektit:

              640D F06
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Satulanpidike ruuvipenkkiin kiinni ja liukupinnat ja -urat viilalla puhtaaksi. Samanlaiset rojut siellä lienee kuin E46:ssakin.

                Männän pölysuojakumi uusiksi, samoin liukutapeilla seilaavat kumiosat. Anti-rattle clip vaihtoon. ATE:n osat pitäisi löytyä ihan Motonetistä tai autoteilemann.de. Pölysuojakumin alle ATE:n sinistä Bremszylinderpastea ja jarrupalojen taakse ATE:n Plastilubea. Jos liukutapit ovat kuluneet urille, ne myös vaihtoon ATE:n osiin.

                Jarrulevyiksi ja -paloiksi esim. Zimmermann tai Bosch.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10037
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by MNi View Post
                  .Jarrulevyiksi ja -paloiksi esim. Zimmermann tai Bosch.
                  Omaan (Tosin kylläkin E60:iin) tuli taakse juurikin tuo "yhdistelmä" ja kylläpä vinkuu muutaman kuukauden kuluttua hiljaisessa jarrutuksessa.Laitettiin Zimmermanin levyt ja Bocshin palat.

                  Tarvii kyllä talven jälkeen avata uudelleen ja katsoa millä vinkumisen poistaisi.Esim palat vaihtamalla toisen merkkisiin tai jotain kitkapintojen uritusta tms.
                  Last edited by Heguli 31; 19-01-2015, 17:22.

                  Comment

                  • ark28
                    BTCF Member
                    • Nov 2011
                    • 94
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Omaan (Tosin kylläkin E60:iin) tuli taakse juurikin tuo "yhdistelmä" ja kylläpä vinkuu muutaman kuukauden kuluttua hiljaisessa jarrutuksessa.Laitettiin Zimmermanin levyt ja Bocshin palat.

                    Tarvii kyllä talven jälkeen avata uudelleen ja katsoa millä vinkumisen poistaisi.Esim palat vaihtamalla toisen merkkisiin tai jotain kitkapintojen uritusta tms.
                    Komppaan tätä, saman yhdistelmän laitoin kans taakse pari kk sitten ja just hiljaisessa jarrutuksessa vinkuu... Edessä myös Zimmermannin levyt, mutta palat jotkut muut kuin Boschin ja ei mitään ongelmaa, ajettu jo reilut 70 tkm.
                    K1300S -09, R 1200 GS LC -16 Mini Cooper R56 -07, Ex. E61 520 dA -07

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Boschin levyt + Zimmermannin palat ainakin ~10tkm ei ole vinkunut (E46 tosin).

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3102

                        #12
                        Originally posted by MNi View Post
                        Boschin levyt + Zimmermannin palat ainakin ~10tkm ei ole vinkunut (E46 tosin).
                        Aiemmin olen käyttänyt E60:ssä ferodon paloja ja ne ei ole vinkuneet ainakaan.

                        Tilasin nyt Zimmermannin levyt ja palat kun sai kohtuu hinnalla saksasta.

                        F10/11 näyttää olevan kolmea erijarrulevy kokoa käytössä ja ainakin kahta eri palakokoakin.
                        Mun autossa on näköjään kaikkein isoimmat jarrut. Levyllä kokoa 348 x 36 mm.
                        ETK ei osannut kertoa että autossa olisi nuo jarrut kun ne ovat optio S5EA ja taas auton varustelistassa tuota optiota ei ole mainittu. Onneksi mittasin ennen tilausta.
                        Kulkineet/projektit:

                        640D F06
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3102

                          #13
                          Originally posted by poke View Post
                          Aiemmin olen käyttänyt E60:ssä ferodon paloja ja ne ei ole vinkuneet ainakaan.

                          Tilasin nyt Zimmermannin levyt ja palat kun sai kohtuu hinnalla saksasta.

                          F10/11 näyttää olevan kolmea erijarrulevy kokoa käytössä ja ainakin kahta eri palakokoakin.
                          Mun autossa on näköjään kaikkein isoimmat jarrut. Levyllä kokoa 348 x 36 mm.
                          ETK ei osannut kertoa että autossa olisi nuo jarrut kun ne ovat optio S5EA ja taas auton varustelistassa tuota optiota ei ole mainittu. Onneksi mittasin ennen tilausta.
                          Sain jarrut postista ja vaihdoinkin ne jo maanantaina kun satuun olemaan välillä taas kotona. Tänään kaveri koetti autocom:olla kuitata etujarrupalat vaihdetuksi. Ei onnistunut. Eikä onnistunut äsken kun trippimittarin painikkeella koitin sitä resetoida. Alkaa kyllä resetoimaan mutta ilmoittaa "reset unsucsesfully". Mistähän johtuu? Tunnistimen
                          laitoin uuden. Ehdin ajaa autolla 2200km yli huollon ennen tätä päivää, joten olisko sillä merkitystä?
                          Kulkineet/projektit:

                          640D F06
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by poke View Post
                            Sain jarrut postista ja vaihdoinkin ne jo maanantaina kun satuun olemaan välillä taas kotona. Tänään kaveri koetti autocom:olla kuitata etujarrupalat vaihdetuksi. Ei onnistunut. Eikä onnistunut äsken kun trippimittarin painikkeella koitin sitä resetoida. Alkaa kyllä resetoimaan mutta ilmoittaa "reset unsucsesfully". Mistähän johtuu? Tunnistimen
                            laitoin uuden. Ehdin ajaa autolla 2200km yli huollon ennen tätä päivää, joten olisko sillä merkitystä?
                            Jarruhuollon nollaus onnistuu kyllä mittaristolta (joskin idriven kautta helpompaa mikäli sellainen on...), kunhan kulumisvaroittimen anturi on taatusti ehjä. Mittaristolta nollatessa tulee kuljetajan oven olla suljettuna, ja muut ohjeet voi etsiä automallin mukaan netistä, pääsääntöisesti painetaan mittariston painiketta avaimen radioasentoon kääntämisen (palikan koloon asettamisen tai keylessissä starttinapin painamisen ilman jarrua) jälkeen (kaikkien hälytysen ensin hävittyä) nin kauan kunnes huoltovalikko on näytöllä, sen jälkeen mennään haluttuun huoltoon joko ajotietokoneen viiksen napeilla tai mittariston napilla automallista riippuen ja suoritetaan nollaus joko pitämällä pitkään mittariston nappia pohjassa tai viiksen napeilla taas automallista riippuen, kun näyttöön tulee reset? pitää nappi vapauttaa ja nollaus kuitata uudella pitkällä painalluksella, viiksen nappeja käytettäessä kuittaus eri napilla kuin selaus.
                            Autocom ei välttämättä osaa nollata ko. mallia. Jos kuitenkaan mikään tapa ei toimi, on anturi tai sen virtapiiri vialla.

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3102

                              #15
                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Jarruhuollon nollaus onnistuu kyllä mittaristolta (joskin idriven kautta helpompaa mikäli sellainen on...), kunhan kulumisvaroittimen anturi on taatusti ehjä. Mittaristolta nollatessa tulee kuljetajan oven olla suljettuna, ja muut ohjeet voi etsiä automallin mukaan netistä, pääsääntöisesti painetaan mittariston painiketta avaimen radioasentoon kääntämisen (palikan koloon asettamisen tai keylessissä starttinapin painamisen ilman jarrua) jälkeen (kaikkien hälytysen ensin hävittyä) nin kauan kunnes huoltovalikko on näytöllä, sen jälkeen mennään haluttuun huoltoon joko ajotietokoneen viiksen napeilla tai mittariston napilla automallista riippuen ja suoritetaan nollaus joko pitämällä pitkään mittariston nappia pohjassa tai viiksen napeilla taas automallista riippuen, kun näyttöön tulee reset? pitää nappi vapauttaa ja nollaus kuitata uudella pitkällä painalluksella, viiksen nappeja käytettäessä kuittaus eri napilla kuin selaus.
                              Autocom ei välttämättä osaa nollata ko. mallia. Jos kuitenkaan mikään tapa ei toimi, on anturi tai sen virtapiiri vialla.
                              Kuten jo aiemmassa viestissä lukee niin valikko kyllä löytyy trippimittarin painikkeella ja resetointikin lähtee käyntiin mutta kun on sen tehnyt niin tulee tuo teksti reset unsuccesfully. Eikä nollaannu.

                              Tunnistimet laitoin uuden, mutta miten se tunnistin toimii? Pitääkö olla tunnistin johdon pinnien välistä ohmimittarilla mitaten väli ehjä?

                              Autocom kyllä tunnistaa auton ja sillä resetoitiin aiemmin jarrunesteen vaihto kun sellainen tehtiin.
                              Kulkineet/projektit:

                              640D F06
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎