Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Limit
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 144
    • Tsuomi

    #31
    Originally posted by böntti View Post
    Kyllä pyörii moottorin päässä, on vieläpä aika tiukalla välityssuhteella eli voimaa tarvitaan jos moottori on paikallaan. Nykyään tuo homma tehdään kyllä virallisesti moottorit paikoillaan, kiertämällä mäntää erikoistyökalulla.
    Onko kuvaa tästä erikoistyökalusta?
    Limits in life

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2855
      • Tampere

      #32
      On, kolmekkin:


      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7518
        • Jyväshyvä

        #33
        Hmm. Teinkö joitain väärin kun F10:stä (530xd) vaihdoin takapalat, ajoin vain satulat huoltoasentoon ennen remppaa ja männät sai nätisti painettua sisään...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2855
          • Tampere

          #34
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Hmm. Teinkö joitain väärin kun F10:stä (530xd) vaihdoin takapalat, ajoin vain satulat huoltoasentoon ennen remppaa ja männät sai nätisti painettua sisään...
          Et varmaankaan tehnyt. Aiemmassa istassa homma ohjeistettiin tekemään testerillä, nyt se ohjeistetaan tekemään tämän työkalun avulla. Sama kait se on että miten ne männät kierittää auki. Itsekkin tekisin kyllä varmasti testerillä.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • Reiska56
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 185
            • Kerava

            #35
            Jarruhuolto

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Hmm. Teinkö joitain väärin kun F10:stä (530xd) vaihdoin takapalat, ajoin vain satulat huoltoasentoon ennen remppaa ja männät sai nätisti painettua sisään...
            Ja miten tuo huoltoajo oikein tehdään, mitä työvälineitä tarvitaan, pystyykö kotikonsteilla itse tekemään?

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3096

              #36
              Originally posted by Reiska56 View Post
              Ja miten tuo huoltoajo oikein tehdään, mitä työvälineitä tarvitaan, pystyykö kotikonsteilla itse tekemään?
              testerillähän niitä ajellaan tai sitten tuolla böntin kuvaamalla työkalulla. tuollsisia työkaluja myyvät esim bilhelvetessä (biltema)
              Kulkineet/projektit:

              640D F06
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • Reiska56
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 185
                • Kerava

                #37
                [QUOTE=poke;3672920]testerillähän niitä ajellaan tai sitten tuolla böntin kuvaamalla työkalulla. tuollsisia työkaluja myyvät esim bilhelvetessä (biltema)[/QUOT
                Onko erillisiä testereitä (minkä merkkisiä ja hintaisia, tuskin kuitenkaan Biltemasta löytyy), vai voiko jotenkin tietokoneella ja siihen asennettavalla ohjelmalla tehdä samaa? Jarruhuoltohan on hyvä tehdä joka vuosi ainakin näissä 5-sarjan autoissa. Maksaa kyllä itsensä takaisin, jos ei laite kohtuuttoman kallis ole.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2855
                  • Tampere

                  #38
                  Homma käy helposti kun ottaa käsijarrun moottorit irti jarrusatuloista ja sitten pyörittää mäntiä pihdeillä. Moottori on kiinni kahdella pultilla.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • Reiska56
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 185
                    • Kerava

                    #39
                    Originally posted by jukkapoika77 View Post
                    Eipä sitä sähkömoottoria tarvisi irroittaa vaikka niin heti ohjeiden mukaan teinkin,ei siellä mitään pyöri moottorin päässä että voi olla kiinnikin.tosin tiedä onko helpompi pyörittää jos on pois.helppo homma kuitenkin
                    Sain juuri jarruhuollon tehtyä ja totesin myös samaa, että sähkömoottori ei pyöritä ainakaan siinä vaiheessa kun palat jo ajettu kiinni. Jarrupalojen takana oli jäljet sähkömoottorin vastinkappaleesta ja mitään pyörimisliikettä ei näy tapahtuneen. Yllätys oli, että takajarrujen liukutapit oli öljyn peitossa haitariputken sisällä ja liikkuivat hyvin, eli takajarruja ei näytä tarvitsevan huoltaa samaan tahtiin, kuin etujarruja, joissa oli perinteiset liukutapit. Jarrut olivat lähes uuden veroiset. Kilometrejä nyt 51000, joten onkohan edellinen omistaja vaihdattanut uudet levyt ja palat.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #40
                      Ei välttämättä, takajarrut kuluvat normaalisti vähemmän jolleivät jää laahaamaan. Etujarrut tulevat aina ensin peliin mukaan, niiden painotus on suurempi kuin takajarrujen jottei jarruttaessa pääse takapää pyörähtämään menosuuntaan. Jarrutasapaino siis aina etupainotteinen, prosenttilukua en kyllä tiedä. Samat puhdistustoimet tarvitaan kuin etujarruillekin.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1835
                        • Kotona/Poissa

                        #41
                        Originally posted by MNi View Post
                        Ei välttämättä, takajarrut kuluvat normaalisti vähemmän jolleivät jää laahaamaan. Etujarrut tulevat aina ensin peliin mukaan, niiden painotus on suurempi kuin takajarrujen jottei jarruttaessa pääse takapää pyörähtämään menosuuntaan. Jarrutasapaino siis aina etupainotteinen, prosenttilukua en kyllä tiedä. Samat puhdistustoimet tarvitaan kuin etujarruillekin.
                        Nii, mutta takavetoisessa puolestaan luistonesto ja ajonhallinta syö etenkin takajarrujen pintaa. Ajo-olosuhteista riippuen voi käydä niin, että takana jarrut kuluu nopeammin kuin edessä.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Havis View Post
                          Nii, mutta takavetoisessa puolestaan luistonesto ja ajonhallinta syö etenkin takajarrujen pintaa. Ajo-olosuhteista riippuen voi käydä niin, että takana jarrut kuluu nopeammin kuin edessä.
                          Omalla kokemuksella nelivetokin tekee näin.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            #43
                            Se olis etujarrujen huollon aika F11:sta ja Zimmermannin levyt ja Febi/Bilstein palat on hankittu, lisäksi kulumistunnistin, Ate:n Plastilubea, jarrulevyille uudet kiinnityspultit, 9mm kuusioavain, bräkleeniä, jne. tarvikkeet on kasassa. Vaihtotyö nyt ei kovin kummoinen homma taida olla.
                            Saisiko vielä täsmennystä mihin tuota plastilube rasvaa kannattaa laittaa? Ketjun alussa mainittiin että palojen taakse, entä liukutapit tai satuloissa olevat kolot missä palat liikkuvat?
                            Mites tuo huoltoilmaisimen nollaus iDrivestä onnistuu? Trippimittarilla nollauksesta löytyy netistä ohjeet, mutta ihan uteliaisuutta kysyn tuota IDrivellä nollausta kun en netistä siihen ohjetta löytänyt.

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #44
                              Plastilubea ei kumiin kiinni. Palojen taakse ja käsittääkseni liukusoliin. Tietääkseni tuosta liukutappien kumien sisäisestä rasvauksesta ollaan kahta mieltä, jos sinne jotain rasvaa laitetaan niin ATE:n Bremszylinderpastea tai PBR:n jarrukumirasvaa: KLIK. En ehkä itse laittaisi mitään liukutapeille.

                              Comment

                              • HV530XD
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2015
                                • 399
                                • Lappeenranta

                                #45
                                Tuli homma tehtyä. En laittanut muita rasvoja kun vinkkien mukaan Plastilubea, liukutapit oli siistit kun vain putsasi liat pois. Sekä palat että levyt oli ihan finaalissa, mutta erittäin tasaisesti kuluneet kaikki. Palat joka puolelta yhtä paksut ja jarrulevyt kuluneet minimipaksuuteen, olakkeet joka puolella samanlaiset. Ja huoltoilmaisin meni nollaan tällä viikolla. Mittaristosta tripillä huoltoilmaisin nollautui ilman ongelmia ja tarjoaa nyt seuraavaan vaihtoon 70.000km. Ei huono... Hyvin näyttää mukautuvan ajotyyliin. Kun ilmaisin kertoi että etujarrut menee vielä 5000km, niin ajoin siitä vielä melkein 23.000km enimmäkseen pitkää maantiesiivua, kunnes nyt tuli vaihto vastaan kun ilmaisin meni nollaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎