Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #46
    Tuli sitten nähtyä ja koettua sellainen yksilö jossa takajarrujen liukutapit oli täysin yhtä puuta. Toinen poikki ja toinen vaurioitui lämmöstä ja muusta mukiloinnista että sai irti. Purkaamoiden mukaan yleinen vika ja tappien hankintapaikkana ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa koska marmori yms merkkiliikeet tunsivat vain koko satulankannakkeen liukutappeineen. Hintaa olis ollut 260e/puoli.

    Vinkkinä vain remonttia suunnitteleville että tappeja saa tarvikkeena kohtuulliseen hintaan esim profiteile.destä vaikkei täällä kukaan tunnustakaan moisten olemassaoloa. Merkki on mezler tms..

    Ja niin jumivat tapit olivat molempien puolien alimmat liukutapit.

    Vaikka usko meinasi välillä loppua niin katkenneen liukutapin peittoojaksi paljastui lopulta lämpö, kärsivällisyys ja vetovasara. Ennen sitä sai toki harjoitella hiukan kierteiden tekoa....

    Last edited by fraatti; 26-03-2017, 01:56.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • r_vesa
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 117
      • Finland

      #47
      Seisontajarrun vian nollaus?

      Moro,

      Pystyisikö joku bmw guru järkevällä hinnalla nollaamaan seisontajarrun vian F10 mallin bemarista? Vaihdoin itse jarrupalat taakse ja tuollainen vika tuli sen myötä kun sähköisen käsijarrun plugi oli hetken irti :/ (auto toimii muuten moitteettomasti ja seisontajarrukin jarruttaa jos sitä nykäisee pienessä liikkeessä, paikallaan ei kuitenkaan suostu toimimaan).

      Tai vaihtoehtoisesti joku kertomaan millä tuon pystyy nollaamaan... OBD2 softa ei tunnistanut tätä vikaa laisinkaan??

      t:Vesa
      '11 M-Sport 528i
      '15 KTM 1190 R

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #48
        Originally posted by r_vesa View Post
        Moro,

        Pystyisikö joku bmw guru järkevällä hinnalla nollaamaan seisontajarrun vian F10 mallin bemarista? Vaihdoin itse jarrupalat taakse ja tuollainen vika tuli sen myötä kun sähköisen käsijarrun plugi oli hetken irti :/ (auto toimii muuten moitteettomasti ja seisontajarrukin jarruttaa jos sitä nykäisee pienessä liikkeessä, paikallaan ei kuitenkaan suostu toimimaan).

        Tai vaihtoehtoisesti joku kertomaan millä tuon pystyy nollaamaan... OBD2 softa ei tunnistanut tätä vikaa laisinkaan??

        t:Vesa
        ISTA:lla onnistuu. ISTA on se mitä käyttävät BMW merkkihuollossa. Jos kiinnostaa, niin laita priivaa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • radiaani
          Bimmer Rookie
          • Jul 2016
          • 130
          • Etelä-Suomi

          #49
          Originally posted by Ikuinen aloittelija View Post
          Levyt ja palat eteen maksoi ~240€posteineen ja reilu tunti meni vaihtaessa.
          Muistaa vaan varata 18mm hylsyn ja 7mm kuusiokolon satulan irroitukseen sekä 6mm kuusiokolon levyn lukituspulttiin.
          Männänpuoleiset palat imee pieniä kiviä. Taitaa jäähdytys tehdä moisen efektin, kun ennen ei moiseen ole tullut törmättyä.
          35tkm oli iDriven arvion kestosta vaihdon jälkeen. Melkoinen lottokone...
          Levyjen ja palojen vaihto eteen ei siis taida olla mikään kovin suuresti tavanomaisesta poikkeava operaatio F10:ssa? Mitkä paikat voi olla kunnolla jumissa 4 vuoden jälkeen... mitään ei ole koskaan avattu?

          Onko tarvittavissa työkaluissa eroja erikokoisten jarrujen kanssa? Jotkut ovat kai tarvinneet liukutappeihin 9mm kuusiokoloa. Koskeekohan tämä vain tavallista järeämpiä jarruja? Nimim. huomasin juuri omistavani yhden (1) 7mm kuusiohylsyn...

          Onko rempassa huomioitavia kiristysmomentteja?

          Kierros Ate:n palikoita eteen on tulossa n. 300 eurolla posteineen.
          Ajossa: F10 520d SE (2012)

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1399
            • Kuopio

            #50
            Minä en itse enää jaksanu... ulkoistin koko homman, etulevyt bosch ja palat eteen+taakse ja tunnistimet, nesteiden vaihto ja satuloiden puhallus maalaus ja muu siistiminen, pari muuta vianetsintää , 840€ kiitos.

            Ja sai vielä takuun töille ja osille.
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • Sami_R
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 276
              • Kurikka

              #51
              Originally posted by radiaani View Post
              Levyjen ja palojen vaihto eteen ei siis taida olla mikään kovin suuresti tavanomaisesta poikkeava operaatio F10:ssa? Mitkä paikat voi olla kunnolla jumissa 4 vuoden jälkeen... mitään ei ole koskaan avattu?

              Onko tarvittavissa työkaluissa eroja erikokoisten jarrujen kanssa? Jotkut ovat kai tarvinneet liukutappeihin 9mm kuusiokoloa. Koskeekohan tämä vain tavallista järeämpiä jarruja? Nimim. huomasin juuri omistavani yhden (1) 7mm kuusiohylsyn...

              Onko rempassa huomioitavia kiristysmomentteja?

              Kierros Ate:n palikoita eteen on tulossa n. 300 eurolla posteineen.
              Just eilen tuli tuohon omaan f11 farkkuun vaihdettua palat eteen ja taakse. Ei mikään tavallisuudesta poikkeava homma. Ei tarvittu edes sitä 9mm kuusiokoloavainta. Autossa 330mm levyt edessä.

              Takajarrujen kanssa pitää muistaa sähköisen käsijarrun vapautus. Tällä ohjeella onnistuu keneltä vaan:

              https://youtu.be/BOubDKjnqak
              BMW F11 520d -11
              MINI Cooper D -11
              BMW E90 318i -11
              BMW E90 318i -06

              Ex:
              BMW E46 316i -04
              E70 X5 3.0sd M-Sport -08
              E46 325iA -03
              E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17511
                • Turku

                #52
                Originally posted by Sami_R View Post
                Just eilen tuli tuohon omaan f11 farkkuun vaihdettua palat eteen ja taakse. Ei mikään tavallisuudesta poikkeava homma. Ei tarvittu edes sitä 9mm kuusiokoloavainta. Autossa 330mm levyt edessä.

                Takajarrujen kanssa pitää muistaa sähköisen käsijarrun vapautus. Tällä ohjeella onnistuu keneltä vaan:

                https://youtu.be/BOubDKjnqak
                Omistuista. Tarvitsimme kyllä 9mm kk-avaimen, kun kaverin kanssa vaihdettiin jarrupalat minulle eteen (kaveri vaihtoi).
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3096

                  #53
                  Originally posted by Laku View Post
                  Omistuista. Tarvitsimme kyllä 9mm kk-avaimen, kun kaverin kanssa vaihdettiin jarrupalat minulle eteen (kaveri vaihtoi).
                  F1x:ssa on kolmea eri jarruvariaatiota näissä perusmalleissa.

                  Jos on ne kaikkein isoimmat jarrut, niin niihin ainakin tarvii sen 9mm kuusiokoloavaimen liukutappien irroitusta varten.
                  pienemmissä voi olla erikokoiset?
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • Gsus325Coupe
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 71
                    • Oulu

                    #54
                    Minkälaisia kilometrejä teillä on jarrut kestäneet?

                    Katsoin huoltohistoriasta omalta kohdalta että palat ovat kestäneet aiemmin 60-80tkm. Nyt kuitenkin hiljattain auto rupesi valittamaan että palat lopussa sekä edestä että takaa. Ennen tätä näytti että seuraavaan huoltoon 17tkm ja sitten kerralla ilmoitti huollon tarpeesta molemmissa päissä. Etupaloilla ajettu noin 25tkm, takapaloilla enemmän n. 60tkm.
                    Ex:
                    F26 X4 2.0d (2018)
                    F10 520d (2017-)
                    E53 3.0d (2015)
                    E90 320i (2014-15)
                    E39 520i (2011-2012)
                    E37 Z3 (2009-2011)
                    E46 328i (2005 - 2008)
                    E34 530i Touring (2004 -2005)
                    E36 325 Coupe (2001 - 2004)

                    Comment

                    • Sami_R
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 276
                      • Kurikka

                      #55
                      Originally posted by Gsus325Coupe View Post
                      Minkälaisia kilometrejä teillä on jarrut kestäneet?

                      Katsoin huoltohistoriasta omalta kohdalta että palat ovat kestäneet aiemmin 60-80tkm. Nyt kuitenkin hiljattain auto rupesi valittamaan että palat lopussa sekä edestä että takaa. Ennen tätä näytti että seuraavaan huoltoon 17tkm ja sitten kerralla ilmoitti huollon tarpeesta molemmissa päissä. Etupaloilla ajettu noin 25tkm, takapaloilla enemmän n. 60tkm.
                      Jos levyt on kuluneet niin että reunassa on jo pykälää niin se reuna saattaa alkaa ottamaan anturiin kiinni jo vaikka palassa olisi sinänsä vielä hyvin pintaa.

                      Toinen vaihtoehto on että liukutapit on jumineet niin että vain sisäreunan puoleinen pala on käytännössa jarruttanut ja siten kulunut nopeammin.
                      BMW F11 520d -11
                      MINI Cooper D -11
                      BMW E90 318i -11
                      BMW E90 318i -06

                      Ex:
                      BMW E46 316i -04
                      E70 X5 3.0sd M-Sport -08
                      E46 325iA -03
                      E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #56
                        Originally posted by Gsus325Coupe View Post
                        Minkälaisia kilometrejä teillä on jarrut kestäneet?

                        Katsoin huoltohistoriasta omalta kohdalta että palat ovat kestäneet aiemmin 60-80tkm. Nyt kuitenkin hiljattain auto rupesi valittamaan että palat lopussa sekä edestä että takaa. Ennen tätä näytti että seuraavaan huoltoon 17tkm ja sitten kerralla ilmoitti huollon tarpeesta molemmissa päissä. Etupaloilla ajettu noin 25tkm, takapaloilla enemmän n. 60tkm.
                        Kuten tuossa todettiin, niin jumittelevat jarrut on yksi yleinen syy tuohon nopeaa kulumiseen. Kenties viime kerralla ei ole kunnolla puhdisteltu ja voideltu, niin ovat alkaneet jossain vaiheessa jumittaa ja siksi kuluneet nopeasti. Tämän selvittää helposti kun ottaa renkaan pois ja katsoo jumitteleeko jarrut.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Gsus325Coupe
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 71
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Kuten tuossa todettiin, niin jumittelevat jarrut on yksi yleinen syy tuohon nopeaa kulumiseen. Kenties viime kerralla ei ole kunnolla puhdisteltu ja voideltu, niin ovat alkaneet jossain vaiheessa jumittaa ja siksi kuluneet nopeasti. Tämän selvittää helposti kun ottaa renkaan pois ja katsoo jumitteleeko jarrut.
                          Tsekkasin kaikki palat tänään ja kaikissa pintaa aivan hyvästi.. mistäköhän muusta tuo huoltoilmaisimen "nollautuminen" voisi johtua?
                          Ex:
                          F26 X4 2.0d (2018)
                          F10 520d (2017-)
                          E53 3.0d (2015)
                          E90 320i (2014-15)
                          E39 520i (2011-2012)
                          E37 Z3 (2009-2011)
                          E46 328i (2005 - 2008)
                          E34 530i Touring (2004 -2005)
                          E36 325 Coupe (2001 - 2004)

                          Comment

                          • Kahimooni
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2017
                            • 122
                            • Espoo

                            #58
                            Minkä merkkisiä osia hankin?

                            Moi,

                            Tarkoitus olisi itse tehdä jarruremonttia. Aiempia ajokkeja on rassattu paljon mutta bimmeriä ei ole aiemmin ollut. F11 M-Sport 12/10 on malli ja mittailin jarrukiekkojen mittoja. Edessä 348/30 mitat ja takana 330/20. Autonvaraosat24.fi ajattelin kokeilla hankintapaikaksi. Ridexiä taka-akselille firma halvimpana tarjoaisi ja "asiantuntijoiden suosittelema" lukee yllä. Onko kokemuksia? Myös kabiinin filtteriä tms. löytyy samanmerkkisenä. Starkin palat tulevat tähän.

                            No, Zimmermannia tulee etuakselille. Siihen taas Ridexin palat. Kuinkahan nuo brändit ristiin tai yhdessä toimivat?

                            Onko kulumisenilmaisin sekä edessä että takana? Onko merkillä väliä? Starkia tarjoaisi.

                            Kannattaako hankkia ns. osasarjaa huoltohommaan vai ovatko nuo palanpidikkeet, liukutappien kumit jne pysyneet yleensä kunnossa?

                            Onko muuta vinkkiä? Bmw-foorumia ja tätä olen selannnut sekä katsellut Youtubea ahkerasti.

                            -K

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #59
                              Originally posted by Kahimooni View Post
                              Moi,

                              Tarkoitus olisi itse tehdä jarruremonttia. Aiempia ajokkeja on rassattu paljon mutta bimmeriä ei ole aiemmin ollut. F11 M-Sport 12/10 on malli ja mittailin jarrukiekkojen mittoja. Edessä 348/30 mitat ja takana 330/20. Autonvaraosat24.fi ajattelin kokeilla hankintapaikaksi. Ridexiä taka-akselille firma halvimpana tarjoaisi ja "asiantuntijoiden suosittelema" lukee yllä. Onko kokemuksia? Myös kabiinin filtteriä tms. löytyy samanmerkkisenä. Starkin palat tulevat tähän.

                              No, Zimmermannia tulee etuakselille. Siihen taas Ridexin palat. Kuinkahan nuo brändit ristiin tai yhdessä toimivat?

                              Onko kulumisenilmaisin sekä edessä että takana? Onko merkillä väliä? Starkia tarjoaisi.

                              Kannattaako hankkia ns. osasarjaa huoltohommaan vai ovatko nuo palanpidikkeet, liukutappien kumit jne pysyneet yleensä kunnossa?

                              Onko muuta vinkkiä? Bmw-foorumia ja tätä olen selannnut sekä katsellut Youtubea ahkerasti.

                              -K
                              Starkin ainakin jättäisin ostamatta se on tuon autodocin oma merkki, jota yrittävät väittää hyväksi (sen sivuliikkeitä on nämä autovaraosat24 jne.). Osiksi kannattaa valita tunnetun valmistajan osat, ATE, Zimmerman, TRW, Jurid, Brembo, Textar jne. Jarrut on sellainen, että niissä en ostaisi mitään halpoja harakiri osia. Ridex jättäisin myös ostamatta, ei ne kunnon jarruosat niin paljon enempää maksa, ettei sellaisia voisi ostaa F-sarjalaiseen. Tunnistimet on edessä ja takana, ovat ristissä eli yksi molempia. Näissäkin sama homma osta joku muu kuin
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17511
                                • Turku

                                #60
                                Komppaan HTK12. Hintaerot ovat loppujen lopuksi pieniä, kun ostaa vl:sin Profiteilelta alennuksen kera. Esim. merkit TRW, Jurid, Brembo, Textar, ATE ja mikäs yksi OEM valmistaja olikaan... Pagid tjsp...
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎