Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 nelipyöräsuuntaus!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jms1601
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 338
    • P-Pohjanmaa

    F10/F11 nelipyöräsuuntaus!

    Eli kitkarenkaiden jälkeen kesäkumit paikalleen ja voi järkytys mitä vetelyä Todennäköisesti alustan säädöt on päin helevettiä ja ens viikolla nelipyöräsäätöön ja kysymys kuuluukin, että päteekö F-sarjalaiseen samat lainalaisuudet mitkä E-sarjalaiseenkin? Auraus toleranssien rajoissa minimiin ja renkaat toleranssien rajoissa niin pystöön kuin saa kuitenkin siten, että etu- ja takapään ero min. 1 aste?

    Lähtötilanne; talvikummit 245/40R19 ja vanne 8,5"
    Tilanne nyt; kesäkumit edessä 245/35R20 ja vanne 8,5 sekä takana 285/30R20 ja vanne 10"

    Onko arvon raadilla miten kommentteja ko. asiaan vai löytyykö omaa topikkia jo tälle aiheelle?

    Ja rengaspaineet edessä 2,3 ja takana 2,7 ja renkaat Pirelli Pzerot.
    Last edited by jms1601; 24-04-2015, 21:22.
    530e G30 M-Sport -21
    ***********************
    Ex Audi A6 allroad -17
    Ex X5 xd30 M-Sport -14
    Ex 530dA F11 M-Sport -11
    Ex E61 530xD M-Sport -08
    Ex 530DAT E61
    Ex E39 M-Sport
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by jms1601 View Post
    Eli kitkarenkaiden jälkeen kesäkumit paikalleen ja voi järkytys mitä vetelyä Todennäköisesti alustan säädöt on päin helevettiä ja ens viikolla nelipyöräsäätöön ja kysymys kuuluukin, että päteekö F-sarjalaiseen samat lainalaisuudet mitkä E-sarjalaiseenkin? Auraus toleranssien rajoissa minimiin ja renkaat toleranssien rajoissa niin pystöön kuin saa kuitenkin siten, että etu- ja takapään ero min. 1 aste?

    Lähtötilanne; talvikummit 245/40R19 ja vanne 8,5"
    Tilanne nyt; kesäkumit edessä 245/35R20 ja vanne 8,5 sekä takana 285/30R20 ja vanne 10"

    Onko arvon raadilla miten kommentteja ko. asiaan vai löytyykö omaa topikkia jo tälle aiheelle?

    Ja rengaspaineet edessä 2,3 ja takana 2,7
    Rengaspaineet ihan alakantissa, laita rohkeesti vaan 3.3 joka nurkkaan niin muuttuu auto ihan erilaiseksi.
    Mulla oli 3 aiemmin ja lisäsin Stomben vihjeestä tuohon lukemaan ja on nyt hyvä
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • jms1601
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 338
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by veku View Post
      Rengaspaineet ihan alakantissa, laita rohkeesti vaan 3.3 joka nurkkaan niin muuttuu auto ihan erilaiseksi.
      Mulla oli 3 aiemmin ja lisäsin Stomben vihjeestä tuohon lukemaan ja on nyt hyvä
      Ok, pitää kokeilla, mutta käytän silti säädöissä varmuuden vuoksi jotta kuluu kumit varmasti tasaisesti.
      530e G30 M-Sport -21
      ***********************
      Ex Audi A6 allroad -17
      Ex X5 xd30 M-Sport -14
      Ex 530dA F11 M-Sport -11
      Ex E61 530xD M-Sport -08
      Ex 530DAT E61
      Ex E39 M-Sport

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by jms1601 View Post
        Ok, pitää kokeilla, mutta käytän silti säädöissä varmuuden vuoksi jotta kuluu kumit varmasti tasaisesti.
        Tälle iso ääni. Järkiään minun tuomissa F-koppaisissa renkaat loppuu takaa sisäsyrjästä (ihan reunasta), ulkolaidassa saattaa olla vielä 3-4 milliä ja sisäreunassa kankaat on näkyvissä...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Stombe
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 170
          • Keski-Suomi

          #5
          Paineet pitää olla näin matalissa renkaissa painavan auton alla vähintään 3bar. Itellä on 20" setissä 3.3bar nyt. Kulmien säätöön menee itelläkin reilun viikon päästä ja takaset nostetaan mahdollisimman pystyyn jotta sisäkantit säilyisi pidempään, niin tein edelliseen E60:iin 19" vanteilla ja suht hyvä oli kulumismuoto. Etupää säädetään sporttialustan mittoihin, mulla on vielä noi madaltavat jousilautaset m-sportin lisäksi niin hiukan täytyy katsoa mitä lukemaan saadaan ja mihin se laitetaan, mutta tietenkin lähimmäksi minimiä (vihreätä aluetta) kuin mahdollista.
          Tämä on nyt vähän aikaa sitten kyllä säädetty (talvirenkailla), mutta on säädetty väärin koska se jäi puoltamaan/vetelemään..
          Last edited by Stombe; 25-04-2015, 08:41.
          F11 535d M-sport VOLL
          MB A180 -16
          Cagiva Xtra Raptor 1000
          Kupla Cab ATM -69
          *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1836
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by jms1601 View Post
            Eli kitkarenkaiden jälkeen kesäkumit paikalleen ja voi järkytys mitä vetelyä Todennäköisesti alustan säädöt on päin helevettiä ja ens viikolla nelipyöräsäätöön ja kysymys kuuluukin, että päteekö F-sarjalaiseen samat lainalaisuudet mitkä E-sarjalaiseenkin? Auraus toleranssien rajoissa minimiin ja renkaat toleranssien rajoissa niin pystöön kuin saa kuitenkin siten, että etu- ja takapään ero min. 1 aste?

            Lähtötilanne; talvikummit 245/40R19 ja vanne 8,5"
            Tilanne nyt; kesäkumit edessä 245/35R20 ja vanne 8,5 sekä takana 285/30R20 ja vanne 10"

            Onko arvon raadilla miten kommentteja ko. asiaan vai löytyykö omaa topikkia jo tälle aiheelle?

            Ja rengaspaineet edessä 2,3 ja takana 2,7 ja renkaat Pirelli Pzerot.
            Onko alusta valmistajan jäljiltä vai jälkeenpäin tuunattu (=pudotettu)? Jos on, onko alustakulmat säädetty toimenpiteen jölkeen tilannetta vastaavaksi?

            Paljonko ajettu? Kyllähän näistäkin alkaa alustan niveliä menemään, mikä sotkee ajoa oli kulmat kuinka nappi säädöisään hyvänsä.
            Last edited by Havis; 25-04-2015, 09:37.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • jms1601
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 338
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Havis View Post
              Onko alusta valmistajan jäljiltä vai jälkeenpäin tuunattu (=pudotettu)? Jos on, onko alustakulmat säädetty toimenpiteen jölkeen tilannetta vastaavaksi?

              Paljonko ajettu? Kyllähän näistäkin alkaa alustan niveliä menemään, mikä sotkee ajoa oli kulmat kuinka nappi säädöisään hyvänsä.
              Auto m-sport alustalla ja tänään laitoin eteen nuo madaltavat jousilautaset, joilla tippui noin 15mm. Torstaina menee nyt säätöön ja talvella vaihdettiin eteen nuo A-tukivarret ja ei sen jälkeen säädetty. Ajettu reilu satku tällä hetkellä.
              Nostin nuo paineet nyt edessä 3,1 ja takana 3,2 ja pitää tunnustella miten on nyt ajettavuus ja tarvittaessa nostetaan vielä painetta, mutta pikku lenkin jälkeen tuntui paranevan.
              530e G30 M-Sport -21
              ***********************
              Ex Audi A6 allroad -17
              Ex X5 xd30 M-Sport -14
              Ex 530dA F11 M-Sport -11
              Ex E61 530xD M-Sport -08
              Ex 530DAT E61
              Ex E39 M-Sport

              Comment

              • Limit
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 144
                • Tsuomi

                #8
                Originally posted by jms1601 View Post
                Auto m-sport alustalla ja tänään laitoin eteen nuo madaltavat jousilautaset, joilla tippui noin 15mm. Torstaina menee nyt säätöön ja talvella vaihdettiin eteen nuo A-tukivarret ja ei sen jälkeen säädetty. Ajettu reilu satku tällä hetkellä.
                Nostin nuo paineet nyt edessä 3,1 ja takana 3,2 ja pitää tunnustella miten on nyt ajettavuus ja tarvittaessa nostetaan vielä painetta, mutta pikku lenkin jälkeen tuntui paranevan.
                Kyllä A- tukivarsien vaihtojen jälkeen auto olis pitänyt viedä jo säätöön. Nyt sitten vieläM.sporttia tiputettu 15mm. Luulen, että säätövarat eivät tule riittämään.

                Helpointa kikkailut olisi, jos kaikki yläpään jousilautaset (iskarien yläpäät)vaihdetaan kilpureista tuttuhin säädettäviin malleihin. Sen jälkeen voi olla vaikka 800mm maavara. Jos siis joku haluaa oikeasti laitteensa madaltaa.
                Last edited by Limit; 25-04-2015, 15:34. Reason: Korjaus kirjoitusvirheet
                Limits in life

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3102

                  #9
                  Originally posted by Limit View Post
                  Kyllä A- tukivarsien vaihtojen jälkeen auto olis pitänyt viedä jo säätöön. Nyt sitten vieläM.sporttia tiputettu 15mm. Luulen, että säätövarat eivät tule riittämään.

                  Helpointa kikkailut olisi, jos kaikki yläpään jousilautaset (iskarien yläpäät)vaihdetaan kilpureista tuttuhin säädettäviin malleihin. Sen jälkeen voi olla vaikka 800mm maavara. Jos siis joku haluaa oikeasti laitteensa madaltaa.
                  eipä paljon auta f1x säädettävät iskarien yläpäät kun näissä on erilainen rakenne etupäässä. esim camberia ei pysty säätämään ollenkaan.
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • racediesel
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 248
                    • porvoo

                    #10
                    moi
                    no nyt saatiin pyöränkulmat kohdilleen.
                    schmiedmann yritti kahdesti ja sai takapään camberit vain menemään enemmän pieleen,2.1-->2.3ast.
                    autoa (F11 535xd) on laskettu -30mm kauttaaltaan.
                    leikin hintana oli takarenkaat pilalle ja 2x140e aivan turhasta eli ei mistään.´
                    vastaus oli että säätö ei riitä.
                    palvelu itsessään on hyvää kyllä.
                    täällä Porvoossa ainakin paikallinen fixus sai heti kulmat kohdilleen.
                    kyllä sitä säätöä on kun pyörittää vain pulttia lisää...
                    yksi ongelma nyt ainakin vähemmän.

                    t Pasi
                    Last edited by racediesel; 09-05-2015, 17:53. Reason: hiukan liian tiukka linja sanomisessani
                    Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                    Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                    Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                    Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                    Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                    BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                    BMW 330D-05 vakio 2005
                    BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                    BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                    BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3102

                      #11
                      onko teidän autoissa ollut lisäpainot kun on kulmia säädelty? Liekö miten paljon vaikutusta asialla?
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14439
                        • Oulu

                        #12
                        Ilmeisesti asentaja ei ole oikein ollut tietoinen kuinka F-sarjan säädöt takana toimii. Siellä kun on kaksi epäkesko säätöä, jotka vaikuttaa suoraan sekä auraukseen että camberiin.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Stombe
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 170
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Mie kävin toisen kerran säädättämässä alustan nyt, siksi toisen kerran kuin vahingossa säädettiin 17" tavirenkailla vakioalustalla. Paljastuikin sitten heti että olikin autossa m-sport-alusta vakiona ja lisäksi laitoin madaltavat jousilautaset.
                          Etupään camberia voi säätää yläpäästä, mutta vain vähäsen, jos haluaa sitä lisää on pirralla korista kaiverrettava liiketilaa kolmelle kiinnityspultille (en ihan ensimmäisenä olis tekemässä) mutta räpeltämättä saatiin se suht hyvin (20" & sport) ihanne-arvoonsa 0,29. Takapää säädettiin camberien osalta aika pystyyn eli haluamaani noin 1.00. Paljon enempää ei voi nostaa sillä se alkaa säädettäessä riitelemään aurauksen säädön kanssa, ja säätövarat meni aikalailla loppuun.
                          Ajokokemuksena; nyt auto ei vetele niinkään 245/275R20 kompolla kuin aikasemmin 17"&vakioalusta säädöillä 20" alla. Aurauksissa ei ollut ennen/jälkeen mainittavaa eroa.
                          Aika sen näyttää miten renkaat kuluu. Ajo on pitkää matka-ajoa, radalla en aja.
                          F11 535d M-sport VOLL
                          MB A180 -16
                          Cagiva Xtra Raptor 1000
                          Kupla Cab ATM -69
                          *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1836
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by Stombe View Post
                            Etupään camberia voi säätää yläpäästä, mutta vain vähäsen, jos haluaa sitä lisää on pirralla korista kaiverrettava liiketilaa kolmelle kiinnityspultille
                            Mitä kiinnitystä siirtämällä kulmaa saa muka käännettyä? Iskarinko? ei pidä paikkaansa.

                            Kun F1x:n etupää ei kerran ole mcpherson joustintuki, ei iskunvaimennin määrää pyörän pystyasentoa. Sen tekee ala- ja ylätukivarret...

                            Last edited by Havis; 09-05-2015, 20:21.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Stombe
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 170
                              • Keski-Suomi

                              #15
                              Originally posted by Havis View Post
                              Mitä kiinnitystä siirtämällä kulmaa saa muka käännettyä? Iskarinko? ei pidä paikkaansa.

                              Kun F1x:n etupää ei kerran ole mcpherson joustintuki, ei iskunhvaimennin määrää pyörän pystyasentoa. Sen tekee ala- ja ylätukivarret...

                              http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=369498
                              ...???... Nooh, itse olen purkanut tuon iskarit kertaalleen kun laitoin madaltavat jousilautaset, ja en minä kyllä sieltä mitään erillis- tai lehtijousia löytänyt .. Ja olin itse mukana hallissa kun suuntausta tehtiin, nostettiin keulaa ilmaan, löysättiin iskarin yläpään (kolme) kiinnityspultit ja kammettiin raudalla ylälautasta lokasuojaan päin jolloin saatiin arvosta 0.60 -> 0.29...

                              Oliko sitten tuuria, taikaa vai mitä mutta pikkasen se nytkähti ulospäin eli riittävän verran jotta saatiin arvoihin.....
                              Last edited by Stombe; 09-05-2015, 20:36.
                              F11 535d M-sport VOLL
                              MB A180 -16
                              Cagiva Xtra Raptor 1000
                              Kupla Cab ATM -69
                              *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎