Originally posted by Björkka
View Post
F10/F11 nelipyöräsuuntaus!
Collapse
X
-
E91 325d -10 M-Sport
-
-
Originally posted by otre View PostTuli laitettua F11:een (520da) 30mm madaltava Eibachin Pro kit (E10-20-022-04-20) ja perää tiputeltiin samassa suhteessa. Jousien vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös alatukivarret. Operaation jälkeen kulku muuttui aika levottomaksi, ohjauksen keskialue on tunnoton ja tuntuu kun auton keula 'leijuisi', myös sivutuuliherkkyys kasvoi huomattavasti. Ajotuntuma on huono myös vakio 17" pyörillä.
Koko etupää käyty uudelleen läpi ja pientä väsymää löyty vielä reaktiotankojen puslista, joten tangot vaihdettiin, ei juuri muutosta.
Nyt alla pyörii 19" vanteet et35/38 ja renkaina 245/40 ja 275/35 Kumho KU39:t. Rengaspaineita on kokeiltu monenlaisia ja ovat nyt 3.0/3.2 bar tuntumassa, joka tuntuu parhaalta.
Alkaa ajatukset loppua tämä kanssa. Kulmat on ohje-arvoissa, pl. taka camberit (jotka voisi olla pystymmässäkin). Onko noissa kulmissa kuitenkin jotain vikaa, liikaa aurausta tms? Muita ajatuksia?
[ATTACH]139718[/ATTACH]
Tarkemmin kun miettii niin ajotuntuman syynä voisi olla etupään camber, jota on nyt -0°38'/-0°33' (ohjearvot -0°54' <-> -0°04'). Jos siis etupyörät kulkee liikaa sisäkantilla (+ paljon aurausta) ohjaus ja etupään tuntuma kevenee ja tulee herkemmäksi. Ohjearvoissa tuossakin kuitenkin ollaan, mutta jos sitä pyörää ottais vähän pystympään.
Pystyykö tuota etucamberia ylipäätään säätämään jotenkin?
Comment
-
-
Originally posted by otre View PostPystyykö tuota etucamberia ylipäätään säätämään jotenkin?
Mutta aika raskas operaation alkaa kokeilemaan tuota etucamberin vaikutusta, tolpat irti ja ylätukivarret vaihtoon, varsinkin kun loputuloksesta ei ole mitään varmuutta. Tukivarret on n. 170€/kpl.
Comment
-
-
F10 kysymyksessä ja iskareihin menee sähköjohdot ja kallistuksen vaimentimissa jotkut "Mokkulat" joihin menee hydrauliletkut. Ohjaustehostin ilmeisesti sähköinen kun pari paksumpaa kaapelia menee siihen. Ilmeisesti DDC alusta on kyseessä. Merkkihuollossa suuntautin autoa kun ohjauksen keskivaiheelta oli pieni tyhjäkohta ja 100 jälkeen hiukan oli levoton ajaa.
Suuntaus tehtiin ilman painoja ja käsittääkseni ei kalibroitu mitään. Nyt auton ohjaus tuntuu paremmalta(vähän vinoissa tosin oikealle) mutta jos tie ei avain pöytälautaa joutuu koko ajan ohjailemaan. Jos tiessä esim poikittainen routaura johon ajaa auto lähtee menemään suht voimakkaasti vasemmalle vaikkei rattia liikuta ollenkaan vaikka ennen uraa meni suoran. Muutenkin tuntuu lähtevän vetämään vasemmalle jos ei tie ole hyvin voimakkaasti kallellaan oikealle.
Auraus kulmat oli hiukan harituksella ennen suutausta edessä ja takana(aivan rajojen luona mutta juuri yli). Takana camberit jäi toiselle puolelle V -1.4(aluksi -1.45) ja toiselle O -2.4. Tuo mikä jäi -2.4 niin siitä ei ruuvi auennut mutta asentaja meinasi että kunhan ovat rajoissa vain niin ok.
Onko painojen kanssa säätö ainut toimiva ratkaisu näissä?BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Kävin Leskisellä Nummelassa taas säädöissä tällä viikolla. Hyvää työtä, mukavaa rupattelua ja kunnon juoruilua siellä käyneistä BMW-harrastajistaNäillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by otre View PostSäätöä ei viisiin ole muuten kuin vaihtamalla nuo "A-arm camber adjustment" -ylätukivarret, saavilla on +0°30' (31126779871) ja -0°30' (31126779908) versio, vakiona on 0°00'. Tuolla +0°30' versiolla saisi minun tapauksessa renkaan niin pystyyn kun se ohjearvojen puotteissa voi olla, eli ne camberit menisi sinne -0°04' tuntumaan.
Tuon 30 min muutoksen etucamperissa huomaa kyllä ajossa selkeästi, ohjauksen keskialueen epämääräisyys väheni ja meno muuttui selkeästi suuntavakaammaksi, etu- ja takapää on nyt ikään kuin "samaa "paria". Vaikka tuo muutos sotii monen filosofiaa vastaan, niin itselläni se paransi ajettavuutta, etu- ja takapään camperit on nyt molemmat ohjearvojen samassa laidassa. Syynä saattaa siis loppupeleissä olla että etu- ja takacamperin välinen ero oli liian vähän, noin yksi aste, kun nyt se on n. 1°35'. Tiedä sitten mutta herkkä tuo on pienillekin muutoksille.
Comment
-
-
Osaakos joku kertoa miten pääsisi eroon 530d F11 -11 bemarin hieman mettä hallituksen puolelle puoltavasta "ominaisuudesta"Eli tommosta maantie nopeutta ajettaessa 80-100kmh tuntuu hiukan hakevan ojaanpäin oikealle. Ei ole mitenkään rajua mutta sillain että hitusen joutuisi ikäänkuin korjaamaan vasemmalle, välillä hiukan tiestäkin riippuu. Jossain mutkasilla teillä ko. asiaa edes huomaa ja alle 60kmh sama juttu.
Ajettu 148tkm ja löytyy mm.
2VA Adaptive Drive
2VH Integral Active Steering
223 Dynamic Damper Control
229 Dynamic Drive
Alla on uudet Kormoran nastat 225/55-17 ja paineet renkaissa 2.35bar.
Mielessä käynyt nelipyöräsuuntaus jos se vähän auttaisi asiaa mutta vaikuttaako nuo varusteet paljonkin tuohon säätöön eli tarviiko jotain erityistä mainita nelipyöräsuuntaukseen viedessä?
Muuten kyllä etenee hienosti ja hiljaisesti vaikka nastat allaLast edited by Makro86; 30-12-2017, 11:08.**Myynnissä F11 korisarja halvalla**
Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.
Comment
-
-
Originally posted by Makro86 View PostAlla on uudet Kormoran nastat 225/55-17 ja paineet renkaissa 2.35bar.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostKokeile nyt ensin kunnollisilla rengaspaineilla. Aluksi vaikka 2.8bar ympäriinsä ja farkkuun taakse enemminkin. Tarvittaessa sitten hienosäätöä. Vasta sen jälkeen suunnittelet nelipyörä suuntausta.
Paljonko sitä voi lisätä surutta? Itellä oli E61:ssä 19" renkailla 3bar joka nurkassa mutta voiko saman verran laittaa 17":kin?
Mitäs tuo "hienosäätö" tarkoittaa rengaspaineiden lisäyksen jälkeen?Last edited by Makro86; 30-12-2017, 12:40.**Myynnissä F11 korisarja halvalla**
Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.
Comment
-
-
Originally posted by Makro86 View PostMitäs tuo "hienosäätö" tarkoittaa rengaspaineiden lisäyksen jälkeen?
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTarpeen ja tuntemuksien mukaan voi paineita nostaa tai laskea ja hakea sitä optimaalista tuntumaa. Ihan pienillä muutoksilla tietenkin. Muutoksia ei ilman kunnon koeajoa kannata kuitenkaan tehdä. Omassa ex.E60:ssä oli 17" fillareissa 2.8/3.0bar. Ja hyvin toimi. Samoin tuossa sigun X3:ssa on 3.0bar ympäriinsä 17" talvi nulleissa.
Kyllähän tuo parani kun joka nurkkaan laittoi 2.8bar. Semmosella x merkin digimittarilla mitattuna autotallissa jossa jotain +10c. Paranisko vielä jos laittais 3bar jokaisen tai pelkästään taakse?
Muuten muuttui vakaammaksikin ja kaikki sportilla niin meni kyllä hienosti mutkasta tietä. Ei siinä siis voi hirveän pielessä mikään olla kuin meni kuin ittestään**Myynnissä F11 korisarja halvalla**
Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.
Comment
-
-
Originally posted by Makro86 View PostKyllähän tuo parani kun joka nurkkaan laittoi 2.8bar. Semmosella x merkin digimittarilla mitattuna autotallissa jossa jotain +10c. Paranisko vielä jos laittais 3bar jokaisen tai pelkästään taakse?Last edited by Heguli 31; 31-12-2017, 12:54.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostKokeilemallahan tuo (sillä "hienosäädöllä") selviää. Laitat ensin taakse sen 3.0bar. Ja testien jälkeen nostat edessä samaan vertailun vuoksi. Ja sitten paineet siihen,mikä tuntui parhaimmalta. Jossain huoltsikalla,missä sattuu olemaan ehjä laadukas mittari kantsii ne vielä lopuksi tarkastaa. Silloin tietää millä paineilla oikeasti mennään.**Myynnissä F11 korisarja halvalla**
Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.
Comment
-
-
Originally posted by Makro86 View PostTäytyneepä kokeilla tuota vaikka hyvin se nytkin jo etenee. Tuli sitten tommonen Flaig rengaspainemittari 4bar laitettua tilaukseen niin ei tarvi ettiä huoltsikkaa missä olisi se vähiten kovia kohtelua kokenut mittarimulla taisi olla 3.2-3.3 kesä\talvifillareissa.
Kesä 245\35-20 ja 275\30-20 talvi 255\35-20
Menee kuin juna kesät ja talvetF11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Comment