memebuy23buy

F10/F11 nelipyöräsuuntaus!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Orvix
    BTCF Member
    • Sep 2008
    • 140
    • Akaa

    #91
    Originally posted by Björkka View Post

    Olen miettinyt kulmien tarkastuttamista, mutta tekeekö 2VA hommasta kovin monimutkaista? Mikään ajettavuudessa ei ainakaan minulle kerro kulmien vikaisuudesta, renkaiden kulumisesta en vielä osaa sanoa.
    Vaikka mainitsitkin pelkästä tarkastukseen viemisestä niin pakko lausua nämä varoituksen sanat. Tältä foorumilta luetun ja omiin kokemuksiin pohjautuen älä missään nimessä mene säädättämään pyöränkulmia ellei ole tarvetta. On hyvin suuri mahdollisuus, että ehjä saadaan rikki ja sitten ihmetellään miten näin kävi. Renkaista kyllä näkee kannattaako suuntausta yrittää. Eiköhän sinunkin autosta ennemmin tai myöhemmin joku nivel tai pusla vaadi vaihtoa ja pääset suuntausrumbaan mukaan.
    E91 325d -10 M-Sport

    Comment

    • otre
      Newbiemmer
      • Sep 2012
      • 21
      • Tampere

      #92
      Originally posted by otre View Post
      Tuli laitettua F11:een (520da) 30mm madaltava Eibachin Pro kit (E10-20-022-04-20) ja perää tiputeltiin samassa suhteessa. Jousien vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös alatukivarret. Operaation jälkeen kulku muuttui aika levottomaksi, ohjauksen keskialue on tunnoton ja tuntuu kun auton keula 'leijuisi', myös sivutuuliherkkyys kasvoi huomattavasti. Ajotuntuma on huono myös vakio 17" pyörillä.

      Koko etupää käyty uudelleen läpi ja pientä väsymää löyty vielä reaktiotankojen puslista, joten tangot vaihdettiin, ei juuri muutosta.

      Nyt alla pyörii 19" vanteet et35/38 ja renkaina 245/40 ja 275/35 Kumho KU39:t. Rengaspaineita on kokeiltu monenlaisia ja ovat nyt 3.0/3.2 bar tuntumassa, joka tuntuu parhaalta.

      Alkaa ajatukset loppua tämä kanssa. Kulmat on ohje-arvoissa, pl. taka camberit (jotka voisi olla pystymmässäkin). Onko noissa kulmissa kuitenkin jotain vikaa, liikaa aurausta tms? Muita ajatuksia?

      [ATTACH]139718[/ATTACH]
      Eipä tässä muu auta kun kokeilla eri juttuja, joten kävin säädättämässä noita aurauksia pienemmälle, mutta eipä ollut sanottavaa vaikutusta. Säätäjä sanoi että bemareissa takana aurausta pitää yleensä olla riittävästi jotta kulku on vakaata. Takaa loppu vasemmalta camberista säätövara ei käytännössä mene enempää kuin -1°35'.

      Tarkemmin kun miettii niin ajotuntuman syynä voisi olla etupään camber, jota on nyt -0°38'/-0°33' (ohjearvot -0°54' <-> -0°04'). Jos siis etupyörät kulkee liikaa sisäkantilla (+ paljon aurausta) ohjaus ja etupään tuntuma kevenee ja tulee herkemmäksi. Ohjearvoissa tuossakin kuitenkin ollaan, mutta jos sitä pyörää ottais vähän pystympään.

      Pystyykö tuota etucamberia ylipäätään säätämään jotenkin?

      Comment

      • otre
        Newbiemmer
        • Sep 2012
        • 21
        • Tampere

        #93
        Originally posted by otre View Post
        Pystyykö tuota etucamberia ylipäätään säätämään jotenkin?
        Säätöä ei viisiin ole muuten kuin vaihtamalla nuo "A-arm camber adjustment" -ylätukivarret, saavilla on +0°30' (31126779871) ja -0°30' (31126779908) versio, vakiona on 0°00'. Tuolla +0°30' versiolla saisi minun tapauksessa renkaan niin pystyyn kun se ohjearvojen puotteissa voi olla, eli ne camberit menisi sinne -0°04' tuntumaan. Meyleltä löytyy myös säädettävä ylätukivarsi.

        Mutta aika raskas operaation alkaa kokeilemaan tuota etucamberin vaikutusta, tolpat irti ja ylätukivarret vaihtoon, varsinkin kun loputuloksesta ei ole mitään varmuutta. Tukivarret on n. 170€/kpl.

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1310
          • Kainuu

          #94
          F10 kysymyksessä ja iskareihin menee sähköjohdot ja kallistuksen vaimentimissa jotkut "Mokkulat" joihin menee hydrauliletkut. Ohjaustehostin ilmeisesti sähköinen kun pari paksumpaa kaapelia menee siihen. Ilmeisesti DDC alusta on kyseessä. Merkkihuollossa suuntautin autoa kun ohjauksen keskivaiheelta oli pieni tyhjäkohta ja 100 jälkeen hiukan oli levoton ajaa.
          Suuntaus tehtiin ilman painoja ja käsittääkseni ei kalibroitu mitään. Nyt auton ohjaus tuntuu paremmalta(vähän vinoissa tosin oikealle) mutta jos tie ei avain pöytälautaa joutuu koko ajan ohjailemaan. Jos tiessä esim poikittainen routaura johon ajaa auto lähtee menemään suht voimakkaasti vasemmalle vaikkei rattia liikuta ollenkaan vaikka ennen uraa meni suoran. Muutenkin tuntuu lähtevän vetämään vasemmalle jos ei tie ole hyvin voimakkaasti kallellaan oikealle.
          Auraus kulmat oli hiukan harituksella ennen suutausta edessä ja takana(aivan rajojen luona mutta juuri yli). Takana camberit jäi toiselle puolelle V -1.4(aluksi -1.45) ja toiselle O -2.4. Tuo mikä jäi -2.4 niin siitä ei ruuvi auennut mutta asentaja meinasi että kunhan ovat rajoissa vain niin ok.

          Onko painojen kanssa säätö ainut toimiva ratkaisu näissä?
          BMW i5 M60, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

          Comment

          • Pokeri
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 5
            • Savo

            #95
            Missäs tämä toimenpiden kannattaa Kuopiossa käydä teettämässä, jotta menisi kerralla maaliin? :think

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17573
              • Turku

              #96
              Kävin Leskisellä Nummelassa taas säädöissä tällä viikolla. Hyvää työtä, mukavaa rupattelua ja kunnon juoruilua siellä käyneistä BMW-harrastajista
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • otre
                Newbiemmer
                • Sep 2012
                • 21
                • Tampere

                #97
                Originally posted by otre View Post
                Säätöä ei viisiin ole muuten kuin vaihtamalla nuo "A-arm camber adjustment" -ylätukivarret, saavilla on +0°30' (31126779871) ja -0°30' (31126779908) versio, vakiona on 0°00'. Tuolla +0°30' versiolla saisi minun tapauksessa renkaan niin pystyyn kun se ohjearvojen puotteissa voi olla, eli ne camberit menisi sinne -0°04' tuntumaan.
                Tuli sitten lopulta vaihdettua nuo +0°30' (31126779871) -ylätukivarret ja muutos oli oletetun lainen, etucamperit -0°38' (V) ja -0°34' (O) muuttui arvoihin -0°05' (V) ja +0°02' (O), oikea jäi siis pari minuuttia plussalle.

                Tuon 30 min muutoksen etucamperissa huomaa kyllä ajossa selkeästi, ohjauksen keskialueen epämääräisyys väheni ja meno muuttui selkeästi suuntavakaammaksi, etu- ja takapää on nyt ikään kuin "samaa "paria". Vaikka tuo muutos sotii monen filosofiaa vastaan, niin itselläni se paransi ajettavuutta, etu- ja takapään camperit on nyt molemmat ohjearvojen samassa laidassa. Syynä saattaa siis loppupeleissä olla että etu- ja takacamperin välinen ero oli liian vähän, noin yksi aste, kun nyt se on n. 1°35'. Tiedä sitten mutta herkkä tuo on pienillekin muutoksille.
                Last edited by otre; 13-07-2017, 12:29. Reason: aste -> minuutti

                Comment

                • Makro86
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2013
                  • 146
                  • Eurajoki

                  #98
                  Osaakos joku kertoa miten pääsisi eroon 530d F11 -11 bemarin hieman mettä hallituksen puolelle puoltavasta "ominaisuudesta" Eli tommosta maantie nopeutta ajettaessa 80-100kmh tuntuu hiukan hakevan ojaanpäin oikealle. Ei ole mitenkään rajua mutta sillain että hitusen joutuisi ikäänkuin korjaamaan vasemmalle, välillä hiukan tiestäkin riippuu. Jossain mutkasilla teillä ko. asiaa edes huomaa ja alle 60kmh sama juttu.

                  Ajettu 148tkm ja löytyy mm.

                  2VA Adaptive Drive
                  2VH Integral Active Steering
                  223 Dynamic Damper Control
                  229 Dynamic Drive

                  Alla on uudet Kormoran nastat 225/55-17 ja paineet renkaissa 2.35bar.

                  Mielessä käynyt nelipyöräsuuntaus jos se vähän auttaisi asiaa mutta vaikuttaako nuo varusteet paljonkin tuohon säätöön eli tarviiko jotain erityistä mainita nelipyöräsuuntaukseen viedessä?

                  Muuten kyllä etenee hienosti ja hiljaisesti vaikka nastat alla
                  Last edited by Makro86; 30-12-2017, 11:08.
                  **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

                  Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
                  Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
                  Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
                  Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10114
                    • KVLA

                    #99
                    Originally posted by Makro86 View Post
                    Alla on uudet Kormoran nastat 225/55-17 ja paineet renkaissa 2.35bar.
                    Kokeile nyt ensin kunnollisilla rengaspaineilla. Aluksi vaikka 2.8bar ympäriinsä ja farkkuun taakse enemminkin. Tarvittaessa sitten hienosäätöä. Vasta sen jälkeen suunnittelet nelipyörä suuntausta.

                    Comment

                    • Makro86
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 146
                      • Eurajoki

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Kokeile nyt ensin kunnollisilla rengaspaineilla. Aluksi vaikka 2.8bar ympäriinsä ja farkkuun taakse enemminkin. Tarvittaessa sitten hienosäätöä. Vasta sen jälkeen suunnittelet nelipyörä suuntausta.
                      Totta tuokin, itse asiassa tämän ketjun luettuani ja jotain muutakin aiheeseen liittyvää kun sain luetuksi niin tuota kyllä mietein, mitä jos lisäisin painetta. ensin
                      Paljonko sitä voi lisätä surutta? Itellä oli E61:ssä 19" renkailla 3bar joka nurkassa mutta voiko saman verran laittaa 17":kin?

                      Mitäs tuo "hienosäätö" tarkoittaa rengaspaineiden lisäyksen jälkeen?
                      Last edited by Makro86; 30-12-2017, 12:40.
                      **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

                      Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
                      Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
                      Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
                      Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10114
                        • KVLA

                        Originally posted by Makro86 View Post
                        Mitäs tuo "hienosäätö" tarkoittaa rengaspaineiden lisäyksen jälkeen?
                        Tarpeen ja tuntemuksien mukaan voi paineita nostaa tai laskea ja hakea sitä optimaalista tuntumaa. Ihan pienillä muutoksilla tietenkin. Muutoksia ei ilman kunnon koeajoa kannata kuitenkaan tehdä. Omassa ex.E60:ssä oli 17" fillareissa 2.8/3.0bar. Ja hyvin toimi. Samoin tuossa sigun X3:ssa on 3.0bar ympäriinsä 17" talvi nulleissa.

                        Comment

                        • Makro86
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2013
                          • 146
                          • Eurajoki

                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Tarpeen ja tuntemuksien mukaan voi paineita nostaa tai laskea ja hakea sitä optimaalista tuntumaa. Ihan pienillä muutoksilla tietenkin. Muutoksia ei ilman kunnon koeajoa kannata kuitenkaan tehdä. Omassa ex.E60:ssä oli 17" fillareissa 2.8/3.0bar. Ja hyvin toimi. Samoin tuossa sigun X3:ssa on 3.0bar ympäriinsä 17" talvi nulleissa.

                          Kyllähän tuo parani kun joka nurkkaan laittoi 2.8bar. Semmosella x merkin digimittarilla mitattuna autotallissa jossa jotain +10c. Paranisko vielä jos laittais 3bar jokaisen tai pelkästään taakse?
                          Muuten muuttui vakaammaksikin ja kaikki sportilla niin meni kyllä hienosti mutkasta tietä. Ei siinä siis voi hirveän pielessä mikään olla kuin meni kuin ittestään
                          **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

                          Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
                          Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
                          Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
                          Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10114
                            • KVLA

                            Originally posted by Makro86 View Post
                            Kyllähän tuo parani kun joka nurkkaan laittoi 2.8bar. Semmosella x merkin digimittarilla mitattuna autotallissa jossa jotain +10c. Paranisko vielä jos laittais 3bar jokaisen tai pelkästään taakse?
                            Kokeilemallahan tuo (sillä "hienosäädöllä") selviää. Laitat ensin taakse sen 3.0bar. Ja testien jälkeen nostat edessä samaan vertailun vuoksi. Ja sitten paineet siihen,mikä tuntui parhaimmalta. Jossain huoltsikalla,missä sattuu olemaan ehjä laadukas mittari kantsii ne vielä lopuksi tarkastaa. Silloin tietää millä paineilla oikeasti mennään.
                            Last edited by Heguli 31; 31-12-2017, 12:54.

                            Comment

                            • Makro86
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2013
                              • 146
                              • Eurajoki

                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Kokeilemallahan tuo (sillä "hienosäädöllä") selviää. Laitat ensin taakse sen 3.0bar. Ja testien jälkeen nostat edessä samaan vertailun vuoksi. Ja sitten paineet siihen,mikä tuntui parhaimmalta. Jossain huoltsikalla,missä sattuu olemaan ehjä laadukas mittari kantsii ne vielä lopuksi tarkastaa. Silloin tietää millä paineilla oikeasti mennään.
                              Täytyneepä kokeilla tuota vaikka hyvin se nytkin jo etenee. Tuli sitten tommonen Flaig rengaspainemittari 4bar laitettua tilaukseen niin ei tarvi ettiä huoltsikkaa missä olisi se vähiten kovia kohtelua kokenut mittari
                              **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

                              Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
                              Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
                              Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
                              Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6327
                                • P-Pohjanmaa

                                Originally posted by Makro86 View Post
                                Täytyneepä kokeilla tuota vaikka hyvin se nytkin jo etenee. Tuli sitten tommonen Flaig rengaspainemittari 4bar laitettua tilaukseen niin ei tarvi ettiä huoltsikkaa missä olisi se vähiten kovia kohtelua kokenut mittari
                                Vähintään se 3 bar vaan mulla taisi olla 3.2-3.3 kesä\talvifillareissa.
                                Kesä 245\35-20 ja 275\30-20 talvi 255\35-20

                                Menee kuin juna kesät ja talvet
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X