Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 tyyppiviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7520
    • Jyväshyvä

    F10/11 tyyppiviat

    Kun nämä F-koppaiset rupeaa ikääntymään niin tyyppivikojakin on ilmennyt,
    seuraavia on tullut vastaan.
    Koskee vain dieseleitä jos toisin ei mainita.
    Kuten voinette huomata viat ovat ihan erit kuin E-sarjassa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta...

    -EGR jäähdyttimen vuotoja. Nestettä häviää, ensin hintaasti mutta kiihtyy aikojen saatossa.
    Ei näy päällepäin. Saattaa näkyä vikakoodina EGR:n virtauksesta. Osat n. 700€ ja työt päälle.
    Mukana tulee EGR venttiili. GW todella nihkeää, 100 tkm ajetussa alle 3 vuotiaassa autossa tehtaan vastaan tulo nolla...
    Uuempia koskee kamppanja (syksystä 2018 alkaen).

    -EGR venttiilin jumiutumisia. Saa myös erikseen. Auki jumiessaan riskinä reiän palaminen imusarjaan ja pahimmillaan riski että palaa koko auto.

    -Farkuissa takailmajouset paukahtaa jo vähillä kilometreillä,
    jopa 100 tkm tuntumassa. GW yleensä maksaa jos ei ole ole liki 200 tkm ajettu.
    Kustannus marmorilla luokkaa 560€ puoli töineen. Tarvikkeena pääsee likelle 300€.
    Suosittelen vaihtamaan molemmat yhtäaikaa, todella tasalaatuisia tuntuvat olevan.
    Huhun mukaan uudemmat kestää kauemmin eli osassa on tapahtunut kehitystä.

    -Takavedoissa etutukivarret (reaktiotangot eli etummaiset) menee siinä 150-200 tkm tietämissä.
    Laatuosat 150€ kpl ja töihin toinen mokoma. Muista suuntaus...

    -Takaovien vesivuoto, oven sisällä olevan maton liimaus irtoaa oikeasta etunurkasta,
    halpa ja helpo korjata itse, korjaamolla satasella selviää. Myös etuovissa samaa vikaa.

    -Nelivedoissa jakolaatikot rupeaa nyppimään, jakoöljyjen vaihto pariin kertaan saattaa auttaa asiaan.
    Eli vaihdetaan öljyt imemällä, ajetaan pikku lenkki ja tehdään se uudeleen, ja toistetaan operaatio muutaman tkm jälkeen.
    100-200€/kerta, öljy kl:ssä ~40€ litra ja se ehkä riittää juuri ja juuri kahteen kertaan jos imuvaihtajalla vaihtaa,
    jos käyttää jakolaatikon irti, tilavuus on 6-7 desiä.
    Jakolaatikko itsessään maksaa sen 3 k€ ja työt päälle, kokonaiskustannus 4-4.5 k€.
    GW 100 tkm ajetussa 4 vuotiaassa 50%. Roppu löytyy laatikon takakannakkeen alta.
    Suosittelen jakolaatikon öljyjen vaihtamista jo ennen kuin ongelmaa ilmenee, eli jossain 150 tkm kohdalla...

    -Nelikossa menee etuvetareiden suojakumia, kannattaa pyytää aina huollossa tarkistamaan kumien kunto.
    Ja myös etuvetareita menee em. syyn takia, hintaa vajaa tonni / puoli.
    Tarvikkeena ei suojakumea saa suoraan mutta tilalle käy VAG tuote nro 6Q0498203, Löbro , motonet 17-3328 ~16€, marmorilla ~80€.

    -Osa autoista syö voimakkaasti takarenkaita jos alla on runflätit.
    Korjauksena alustan camberien säätö mahdollisimman pystyyn.
    Joillakin korjaamoilla on vaikeuksia ymmärtää mitä asiakas haluaa
    ja säätö jätetään vihreän alueen keskelle mikä ei täysin korjaa tilannetta.

    -Key-less-go kahvojen kuoleminen, saavat kosteutta sisänsä ja lakkaavat toimimasta.
    Ei tiedossa muuta korjauvaihtoehtoa kuin joko repiä kahvasta piuha irti
    (jos aihettaa akun tyhjenemistä tms.) tai kahvan uusinta, hintaa n. 300€ + työt.
    Saman sulakkeen takana on muitakin toimintoja joten sulakkeen poisto ei ole hyvä ratkaisu.

    -2 litraisten dieselien ja bensojen jakopääongelmat koskevat myös F-koppaisia.

    -3 litraisissa imusarjan läpät voivat antaa vikakoodia, läpät jumii,
    ne voi poistaa, syy poistoon ei ole se että ne menevät koneeseen vaan
    saadaan vikakoodit pysymään poissa. Tämä on vähän harvinaisempi vika mutta tulee joskus vastaan.

    -Alkupään autoissa jarropalojen vaihdon kuittaus ei onnistu ennenkuin softat päivitetään uudempiin

    -Akkuherjoja pakkasella, ratkaisuna jarrutusenergian talteenoton koodaus pois käytöstä.

    -xDriven ohjaustangon naksumisen 2010-2013 malleissa. Korjaantuu ohjaustangon vaihdolla, osa n. 260 € ja tunti töitä.

    -2.0 diesel B47 alkupään malleissa öljypohja murtuu nurkasta, 2016 mallissa on jo vahvistettu osa. Aiheuttaa öljyvuotoa.
    Last edited by MajorDrake; 17-06-2019, 10:50. Reason: Lisätty yleisön pyynnöstä uusia kohtia
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
  • Jani_88
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2010
    • 367
    • jkl

    #2
    Tiiätkö Markus yhtään tapausta, onko farkuista menny vielä kontin johtosarjoja?

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      #3
      190 tkm ajettu F11 525 Xda. Ei mitään yllämainittuja vikoja vielä. Pussitkin on ihan iskussa.

      Että ei kai ne kaikki hajoo...
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • hydrophyte
        Bimmer Rookie
        • Feb 2011
        • 44
        • Klaukkala

        #4
        F11 520D 2011 pussi puhki ~80.000km
        F11 535D xDrive 2012 pussi puhki ~100.000km

        BMW:n piikkiin vaihdettiin molempiin molemmat puolet. Muita ongelmia ei noissa ole ollut.

        Comment

        • takur
          Bimmer Rookie
          • Jun 2013
          • 97
          • Oulu

          #5
          Onko noista F-sarjan 3 litrasen läppien poistosta vihjeitä kertoa? Vikakoodia tuntuu tulevan niistä välillä. Vai auttaakko purku ja putsaus mihin asti? Nyt 119tkm ajettu.

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1399
            • Kuopio

            #6
            Pussit meni 140tkm huitteilla. Vettä tulee satunnaisesti sisään ovesta, eli sekin löytyy...

            Vetarien kumit meni - meni vetaritkin. Onneksi oli takuu!!

            Nyt tuntuu voimalinjassa väljää tai sit nykii välillä. Kauniisti ajaessa tuntee tuon. Yksi suutin antanut vikakoodeja jo 30tkm...
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • Maili
              BTCF Member
              • Aug 2011
              • 446
              • E-pohjanmaa

              #7
              Netti autoon rajaa mallit 520d, niin onhan siellä aika monta uudella moottorilla varustettua. Ihme kun ei jakopäätä saada kestämään. Kumminkin tuo kaikkiaan olisi järkevin malli verojen kannalta ja myydyin malli. No samat viathan ne on toyotassakin, siinähän on näitä samoja moottoreita.
              E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
              Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17509
                • Turku

                #8
                Hyvä lista, Major, kiitos! Itselläni ei muita vaivoja, mutta takaset (vielä) runflätit ovat kuluneet sisäreunoista, eilen vaihdoin etusten kanssa päikseen ensiavuksi. Seurataan asiaa, talvirenkaat ovat uudet odottamassa...

                Takapään pohjaaniskukumit ovat aivan tohjona, takuuasia?
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7520
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by Jani_88 View Post
                  Tiiätkö Markus yhtään tapausta, onko farkuista menny vielä kontin johtosarjoja?
                  Ei ole tullut vastaan, rakenne on ihan eri kuin E61...

                  Eikä ole tullut vastaan antenninvahtistin ongelmaa
                  tai termareita, nämä N57:t käy paaaljon kuumempana kuin vanhat,
                  eim. 550d:t kesällä jäy jopa liki 110 asteisena, lämmöt heiluu 90-110 asteen välissä ja flekti huutaa
                  usein pysähtymisen jälkeen jonkin aikaa...
                  Last edited by MajorDrake; 09-09-2016, 10:59.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Alea
                    Newbiemmer
                    • Oct 2015
                    • 10
                    • Kaarina

                    #10
                    Hyvä lista, kiitoksia!
                    F11 525D X-Drive -12 ongelmat tähän mennessä on suoraan listasta:
                    - EGR 110tkm vuoto. Vaihdettiin.
                    - 125tkm outo "jyrinä" alustassa/voimansiirrossa motarinopeuksilla.
                    Tätä haettiin pitkään ja matkalla avattiin mm. jakolaatikko, josta löytyi öljyn seasta metallihiukkasia. Tämä meni kokonaan vaihtoon.
                    Samalla kertaa löydettiin oikean etuvetarin rikkoutuminen, joten sekin vaihdettiin.
                    Myös molempien takapussien huomattiin vuotavan, joten vaihdettiin sitten nekin.

                    Mikään näistä korjauksista ei kuitenkaan auttanut alkuperäiseen "jyrinään", vaan selvittely jatkui yhteensä 4-5 eri kertaa 1-2 päivää kerralla pajalla. Lopulta päätyivät mittaamaan tälle kaudelle asennetut uudet kesärenkaat (Goodyear) ja löysivät kolmesta renkaasta isoa heittoa, jota ei saanut tasapainotuksella kuriin. Koko setti vaihtui uusiin. Tämä lopulta poisti alkuperäisen ongelman.
                    - Lisäksi etupuskurin lakkaus lähtenyt isoina alueina kokonaan pois. Uudelleen maalaus.
                    - Talvella herjasi myös kylmimmillä keleillä akun kunnosta, jolle ei vielä ole tehty mitään.

                    Kaikki yllämainittu, paitsi puskurin maalaus, meni kokonaan BPS-takuuseen. Viimeisillä kerroilla sain jopa vuokra-auton maksutta käyttööni. Voi vain mielessä laskea paljonko tuo kaikki olisi verottanut omaa kukkaroa...
                    On tämä BMW-into murheiden myötä kummasti rauhoittunut, toki takuun toimiminen näinkin hienosti auttaa pysymään seuraavankin auton osalta samassa merkissä.
                    Jakoketju- ja vesivuoto-ongelmia odotellessa...
                    Last edited by Alea; 12-09-2016, 11:58.
                    ex. E93 325i
                    ex. F11 525D X-Drive

                    Comment

                    • bittivirhe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 469
                      • Pohjois-Savo

                      #11
                      Originally posted by Alea View Post
                      - Lisäksi etupuskurin lakkaus lähtenyt isoina alueina kokonaan pois. Uudelleen maalaus.
                      - Talvella herjasi myös kylmimmillä keleillä akun kunnosta, jolle ei vielä ole tehty mitään.
                      Etupuskurin lakkaus? Kolaroimattomasta autosta? Minulla on myös etupuskuri maalauksen/lakkauksen tarpeessa.

                      EGR vaihdettu (tehdas maksoi), takaovi tiivistetty (artisti maksoi), takasten kulmia ronkittu (söi muutkin kuin runflatit piloille kesässä), akkuherjoja pakkasella (silti edelleen mennään alkuperäisellä akulla (5 vuotta täynnä)).. ja tuntuu, että hiukan hupenee vieläkin jäähdytinnestettä, vaikka EGR vaihdettiin.

                      Seuraavia vikoja odotellessa..
                      G05 45e
                      ex: F11 530d xDrive
                      ex: E84 X1 xDrive 25d

                      Comment

                      • Fremen
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2007
                        • 127
                        • Lappeenranta

                        #12
                        120tkm ajettu F10 530d Xdrive. vm. 2011

                        - EGR
                        - oikee etunivelen suojakumi
                        - 1 suutin
                        - akku
                        - molemmat takaovet vettä tulee kynnykselle, mutta ei mene matolle asti (vasen pahempi )

                        Comment

                        • Macke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1134
                          • Porvoo

                          #13
                          Eipä nämä nyt sitten tälleen sivusta tarkasteltuna vaikuta ainakaan yhtään paremmilta kuin E6x sarjalaiset? Toki on eri ongelmat mutta ei mitenkään lievemmät ainakaan tolleen nopeesti vilastuna...

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Originally posted by Alea View Post
                            F11 525D X-Drive -02 ongelmat..
                            Alkupään tuotantoa

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by Macke View Post
                              Eipä nämä nyt sitten tälleen sivusta tarkasteltuna vaikuta ainakaan yhtään paremmilta kuin E6x sarjalaiset? Toki on eri ongelmat mutta ei mitenkään lievemmät ainakaan tolleen nopeesti vilastuna...
                              Nopeasti vertailtuna tuntuu kalliimmilta tyyppivioilta kuin E sarjassa, oliko esim X-drivessä ongelmia E:ssä, ymmärtääkseni hyvin vähän.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎