Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta

    Näistä jo kerkesinkin lukemaan jostain että eivät ole ehjää päivää nähneetkään.

    Ilmeisesti ainakin jotkut putket hapertuvat näistä missä on joku vastus sisällä? Mistähän osasta on kyse?




    Järjestelmän toiminnasta tässä:
    Last edited by fraatti; 01-03-2019, 06:08.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7481
    • Jyväshyvä

    #2
    Metering line sieltä posahtaa, tai tarkalleen ottaen sen lämmitys.



    Esim. 535:een maksaa ~260€ ko. "piuha".
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4581
      • Tampere

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Metering line sieltä posahtaa, tai tarkalleen ottaen sen lämmitys.



      Esim. 535:een maksaa ~260€ ko. "piuha".
      tänks.

      Mikä tuossa tarkalleen ottaen hajoaa? edit. vastus lopettaa toiminnan.
      Onko tuossa itse narussa joku vastus sisällä vai mikä lämmityksen hoitaa? edit. vastus putken ympärillä.

      Onko osaa parannettu vai millätapaa tuon vian uusiutuminen on estetty? Vai onko onko tuon hajoaminen "ominaisuus"? Osanumero on ainakin pysynyt samana.

      Hoitaako DDE tuon pytyn toimintaa vai onko siellä oma matolaatikko tuota vasten? edit. on oma SCR-boksi

      Tietääkö kukaan mikä tässä narunvaihtamisessa on niin kovatöistä vai joutuuko tuossa ottamaan tankkia tms alas että narun saa kukemaan oikeasta paikasta? edit. Sweduilta löytyi tietoa asiasta(google translate) eli tankkia pois jne...:
      They switched the electric heating hose and feed module to SCR, priced on parts 6450 SEK + work 6200 SEK, it's the hose that is about 4 meters, which has been tightest most of the time, you have to pick up many parts under the car incl. diesel tank, encoding / programming / activation of the SCR system and testing of the system is less than 30 km. The catalytic converter and the dosing pump have passed.


      Itse narusta:


      Siitä mahdollisesti aiheutuvat koodit:
      8051C5 Metering line heating, activation: Short circuit to ground.
      DDE: 2C3000 SCR System, diagnosis feedback: Status transfer, OBD system fault from SCR control unit to DDE
      SCR: 80518A Metering line heating, activation: Line disconnection

      Resistanssi narulla pitäisi olla 2.64 - 2.10 Ohmia (nimellisteho 12 v jännitteellä 60W)

      Tuon lämmityksen toiminta lyhyesti: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...ine/1VnXjDuDC4

      Ja vielä itse naru:
      Last edited by fraatti; 18-12-2018, 02:15.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Noista kannattaa pysyä kaukana vaan jos mahdollista..toinen vaihtoehto on koodata pois..

        Eräälle vaihdettiin ensin pumppu kun hajosi, sitten vaihdettiin suutin ja lopuksi tuo linja
        Onneksi noiden osien hinta on hiukan laskenut, mutta ei noita silti voi suositella. Kovemmilla pakkasilla kiukuttelee herkästi myös

        Edit: Okei, SCR puollustukseksi tuolla kiikulla on menty jo hyvän matkaa yli 300tkm.
        Last edited by Janzki; 18-12-2018, 06:21.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4581
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Janzki View Post
          Noista kannattaa pysyä kaukana vaan jos mahdollista..toinen vaihtoehto on koodata pois..

          Eräälle vaihdettiin ensin pumppu kun hajosi, sitten vaihdettiin suutin ja lopuksi tuo linja
          Onneksi noiden osien hinta on hiukan laskenut, mutta ei noita silti voi suositella. Kovemmilla pakkasilla kiukuttelee herkästi myös

          Edit: Okei, SCR puollustukseksi tuolla kiikulla on menty jo hyvän matkaa yli 300tkm.
          Varsin monimutkainen ja haavoittuvahan tuo järjestelmä on vielä kun joka osaa ja palikkaa pitää lämmittää. Etummaisten NOX-anturien rikkoontumisesta olen myös lukenut.

          Yhden video tuossa mulgaisin jossain välissä missä tuo itse annostelijasuutin tai sen ympäristö oli aivan täynnä tuota kiteytynyttä ainetta. Tuon voi puhdistaa ilmeisesti vedellä. Nuo kolme reikää pitäisi näkyä tuolta.


          Tuossa loppu teksti: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...ule/1VnbsCDZpc

          Tukkeuma jostain bemarista pakoputken puolelta.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Tuossa suuttimen kuvassa olevat kiteet eivät estä suuttimen toimintaa. Urea putsaa lievät kiteytymät suihkullaan kyllä tieltä. Tuonne reunoille sitä kertyy helposti mihin suihku ei varsinaisesti osu.

            Jäätyminenhän se suurin rasittava tekijä lienee (-11c) vaikka linja tyhjennetäänkin joka käyttökerran jälkeen tuoreemmissa versioissa.

            Nuo linjaston lämmitysvastuksen vastusarvot vaihtelevat paljon riippuen linjan mallista ja pituudesta.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • Agee-
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 594
              • Jns

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              Tietääkö kukaan mikä tässä narunvaihtamisessa on niin kovatöistä vai joutuuko tuossa ottamaan tankkia tms alas että narun saa kukemaan oikeasta paikasta? edit. Sweduilta löytyi tietoa asiasta(google translate) eli tankkia pois jne...:
              Ei tarvitse välttämättä polttoainetankkia kokonaan ottaa pois, esimerkiksi nosturilla tehtynä riittää kun pudottaa n.30-40cm alemmas. Tässä tietysti huomioitavaa jokatapauksessa se, että työn suorittaa mielellään tyhjän tankin kanssa. Näppärillä käsillä pariin tuntiin vaihtaa tuon linjan helposti.
              VW T5 -08
              XC70 -05
              Superb -11

              Comment

              • suppari
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4048
                • Turku

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Tuossa suuttimen kuvassa olevat kiteet eivät estä suuttimen toimintaa. Urea putsaa lievät kiteytymät suihkullaan kyllä tieltä. Tuonne reunoille sitä kertyy helposti mihin suihku ei varsinaisesti osu.

                Jäätyminenhän se suurin rasittava tekijä lienee (-11c) vaikka linja tyhjennetäänkin joka käyttökerran jälkeen tuoreemmissa versioissa.

                Nuo linjaston lämmitysvastuksen vastusarvot vaihtelevat paljon riippuen linjan mallista ja pituudesta.
                Ei ne vastukset mitenkään "paljoa" muutu. Lisäksi en ole nähnyt yhtään linjaa, jossa vastus olisi jotenkin väärä, vaan se on joko ehjä tai poikki. SCR ei valvo tuon vastusta mitenkään ohmin tarkkuudella, vaan joko siellä on vastusta tai ei ole/on ääretön.

                Vaihto noin parin tunnin homma, ja 240euron letku.

                Koko paskanhan voi myös ohjelmoida pois, mutta voi myös korjata
                sigpic
                P:0409699000

                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                huollot/korjaukset!

                BMW E&F sarjaan.
                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4581
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by suppari View Post
                  Ei ne vastukset mitenkään "paljoa" muutu. Lisäksi en ole nähnyt yhtään linjaa, jossa vastus olisi jotenkin väärä, vaan se on joko ehjä tai poikki. SCR ei valvo tuon vastusta mitenkään ohmin tarkkuudella, vaan joko siellä on vastusta tai ei ole/on ääretön.
                  Sitä minä en tiedä että mittaako se resistanssia vai virtaa mutta jokatapauksessa eräässä autossa resistanssi oli ollut 11ohm ja tuo oli riittänyt siihen että naru ei toiminut.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4048
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Sitä minä en tiedä että mittaako se resistanssia vai virtaa mutta jokatapauksessa eräässä autossa resistanssi oli ollut 11ohm ja tuo oli riittänyt siihen että naru ei toiminut.
                    Tarkoitin lähinnä sitä, että vastus korimallista riippuen ohjearvo alle ohmin sisään.
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Originally posted by suppari View Post
                      Tarkoitin lähinnä sitä, että vastus korimallista riippuen ohjearvo alle ohmin sisään.
                      Hmm. 2.1ohmia - 5ohmia.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4048
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Hmm. 2.1ohmia - 5ohmia.
                        Voin toki muistaa väärin/silmät valvomisesta kieroina, mutta juuri tänään vaihdettiin kusiletku ja väittäisin FUBissa olleen arvojen 2,1-3 ohm. Mutta niin tai näin, jos metering linestä on koodi, on joko linja rikki tai liitin auki mun kokemuksella
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #13
                          Originally posted by suppari View Post
                          Voin toki muistaa väärin/silmät valvomisesta kieroina, mutta juuri tänään vaihdettiin kusiletku ja väittäisin FUBissa olleen arvojen 2,1-3 ohm. Mutta niin tai näin, jos metering linestä on koodi, on joko linja rikki tai liitin auki mun kokemuksella
                          Samaa taulukkoa luin tänään
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • suppari
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4048
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Samaa taulukkoa luin tänään
                            Ok, missä korimallissa vastus on 5 ohm? Järjellä ajatellenkin en ymmärrä, kun kaikki linjat lienee muutaman kymmenen sentin mittaerolla.
                            sigpic
                            P:0409699000

                            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                            huollot/korjaukset!

                            BMW E&F sarjaan.
                            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #15
                              Originally posted by suppari View Post
                              Ok, missä korimallissa vastus on 5 ohm? Järjellä ajatellenkin en ymmärrä, kun kaikki linjat lienee muutaman kymmenen sentin mittaerolla.
                              Näissä tuoreemmissa lyhyempi linjaisissa F30/31, F15 nyt ainakin.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎