Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39touring
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 203
    • Janakkala

    #91
    Originally posted by Reiska56 View Post
    Auto kävi BMW huollossa ja sanoivat, että ei ole anturivika, vaan ohjelmavika. Ohjelmistopäivitys ei onnistunut, kun autoon asennettu osia toisesta autosta. Eli odotetaan seuraavaa ADblue-vikavalon syttymistä?

    ps. jos ohjelmistopäivitys ei onnistu BMW huollossa, niin löytyykö apu esim. täältä foorumin henkilöiltä

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #92
      Tuli tälläinen vikakoodi vastaan. Tietääkö kukaan mitä tämä tarkoittaa tai mitä on ollut rikki moisen koodin aikana. Koodi SCR-ohjaimesta.

      8051AE Delivery module, vacuum error in Metering Control, lower pressurethreshold (DFC_SCRMonMetCtlUndrPreEssLo)

      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #93
        Ymmärrän tekstin niin että tuossa mainitaan että annostelunpumpun pumppauksien määrä lasketaan ja annosteluventtiilin ja pumpunvälistä painetta tarkkaillaan mittaamalla pumpun ottamaa virtaa. Joku tietty paine oletetaan saavutetun siinä vaiheessa kun pumpun virta kasvaa riittävästi. Jos tähän menee liian monta pumppausta niin tällöin tulee vikakoodi?

        Tuo sana vacuum vaan johtaa mua harhaan. Mitähän sillä tarkoitetaan?

        Vikana voisi kuvitella olevan syöttöputken vuodon? Jos se ei vuoda niin sitten annosteluventtiilin vuoto? (tai ilma jos tankki tyhjä)

        edit. Tuosta löytyikin tälläinen koskien M57:n vastaavaa järjestelmää. Jos tuon "vacuum" unohtaa niin sitten teksti onkin ihan looginen.

        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #94
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Ei tarvi pakoputkea tai kardaania irroittaa. Apukuskin puolelta pohjamuovit irti, apparin puolen v-tuki ja sen alla oleva takakelkan tuki jotta pääsee tankin kiinnityspultille kiinni, tankin pannat irti, takapenkin alta otettiin piuhat ja polttoaineletkut irti ettei ne vaurioidu kun tankkia laskee sen 10 cm. Voi olla että olis mennyt liittimet ja pa-putket irroittamattakin mutta ei otettu sitä riskiä. Tankkia ei siis irroitettu vasemmalta puolelta eikä kardaanin alla oleva pulttia, sen verran sitä sai varovasti vedettyä alaspäin ilmankin.
          Ja tietysti AD-blue säiliön metallisuoja pitää käyttää irti.

          Saa kaikkiin alkuperäisiin kiinnikkeisiin kiinni.

          Ens kerralla menee tuo reilu tuntiin kun ei tarvi arpoa mitä irroittaa...
          Taidan itsekin koittaa tätä kun sattui tutun autosta hyytymään tuo putken lämmitysvastus. Itsellä on kotona saksinosturi. Noita reunojen pohjamuoveja ei ole koskaan tullut irroitettua. Onko ne niin kiinni että irroitus onnistuu myös saksinosturilla vai kannattaako suosilla mennä käymään kaverin tallilla missä on 2-pilarinostin?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            #95
            Ainakin aika perseestä lienee jos ei 2pilarilla tee.
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #96
              Originally posted by suppari View Post
              Ainakin aika perseestä lienee jos ei 2pilarilla tee.
              Samaa mieltä, ei se oikein saksinosturilla onnistu, ennemmin vaikka irroittelee saksinosturilla putken etu- ja takapäät ja sen jälkeen laskee alas ja nostaa tunkilla oikean kyljen ilmaan jotta saa tankkia laskettua...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #97
                Näyttää tuo tankki olevan sen verran lähellä saksinosturin lavaa ettei tuo kyllä sovellu hommaan mitenkään järkevästi. :think





                Last edited by fraatti; 03-02-2021, 11:46.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #98
                  Saksinosturi nyt sattuu BMW kohdalla olemaan aina enemmän tai vähemmän tiellä joka hommassa.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2857
                    • Tampere

                    #99
                    Originally posted by suppari View Post
                    Saksinosturi nyt sattuu BMW kohdalla olemaan aina enemmän tai vähemmän tiellä joka hommassa.
                    Älähän nyt, lähinnä auton alla toimittaessa on tiellä
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      Jahas, tuli vaihdettua tuo putki. Homma itsessään oli varsin suoraviivainen mutta tietysti purkamista on jonkinverran. 2-pilarinosturilla varsin helppo homma.

                      Tankin päältä otettiin varmuuden vuoksi polttoainepumpun ja tasoantureiden johdot irti.


                      Polttoaineputkia ei tarvi irroittaa


                      BMW ohjeessa taisi olla mainita että laske etuakselia mutta en kyllä tiedä että miksi. Putki tulee tuolta välistä hyvin ilmankin.


                      Päävirtakaapeli kulkee tuolla repsikan puolella putken vieressä


                      Tankin täyttöputkea ei irroitettu tankista vaan otettiin sisälokari ja putken yläpää alas jotta tankkia voi laskea alaspäin.


                      Itse kaapeli kulkee tuolla päävirtakaapelin vieressä tankin alla.


                      TISsin kuvassa aktiivitankki oli repsinkan puolella ja tuli aluksi purettua sieltä vahingossa suojat pois. Kuitenkin piuha menikin kuskin puolelle...


                      Pohjasta otettiin pakoputken alla oleva välituki sekä poikkituet irti. Pakoputkea laskettiin sen verran alaspäin että lämpösuojat sai otettua välistä pois. Tämän jälkeen tankin oikeaa puolta sai laskettua alaspäin sen 10cm tms..
                      Last edited by fraatti; 12-02-2021, 23:18.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        Itse putki oli rakenteeltaan tuollainen. Kuparipiuhat oli kiedottu tiukkaan tuohon putken pintaan ja laitettu jollain teipillä kiinni missä oli todella hyvä liima. Vian paikka jäi epäselväksi. Resistanssi oli irtaallaan mitattuna noin 7 ohmia ja tuon piti olla 2.x ohmia.


                        Putkessa sisällä näytti menevän noin 2mm reikä. Jostain syystä koko putki oli tyhjä. Tyhjääkö tämä nuo putket itsekseen vai mistä tuo oikein johtu? Myöskään tankin päästä ei tule nestettä ulos kun letkun ottaa irti.


                        Tuossa autossa kaapeli oli alkuperäinen (-14) ja varaosanumeroltaan 7278508. Versiosta ei löytynyt mitään mainintaa. Uudessa oli varaosanumero 728508 ja revisio 08 joten saattaa olla että uudemmassa on jotain muutettu.


                        Eikös näitä ole alkanut vuotamaan ulkopuolellekin? Tällöin sisäputken tarvii ensin alkaa falskaamaan ja vielä tuon suojakuoren rikkoontua vai onko ne alkanut päistä?
                        Last edited by fraatti; 12-02-2021, 23:18.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Linja imetään tyhjäksi jokaisen käytön jälkeen.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Linja imetään tyhjäksi jokaisen käytön jälkeen.
                            Eli tuo varmaan avaa suuttimen pakoputken puolelta ja ilmaiseen sieltä tuon tyhjäksi. Samalla tavalla se taitaa pelata kuorma-autoissakin. Niissä oli kai joku juttu millä linjan saa täyteen mutta sopivasti virrat katkaisemalla linja ei tyhjennykään ja lopputulemana linjan rikkontuminen. Jotenkin tämä liittyi siihen että ajaako autolla joka kerta vai ei.

                            Oletko nähnyt pelkästään vuotavaa linjaa? Mietin vain että miten linja voi jäätyä halki jos se pitäisi olla aina käytön jälkeen tyhjä.
                            Vai meneekö ensin vastus ja myöhemmin myös linja halkeaa? Luulisi ettei järjestelmä aja tuonne ollenkaan ureaa pakkasella jos vastus on kaput.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4629
                              • Tampere

                              Kaikelle on aina syynsä. Niin myös tässä tapauksessa.

                              Tankinpään liittimen toisen johdon juuresta on uinut vesi kaapelin sisään ja tästä syystä kupari on alkanut hapettumaan. Toinen johto on virheetön.
                              Pienestä se on kiinni. :think

                              Jäätymisellä ei siis ollut tämän rikkoontumisen kanssa mitään tekemistä.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • Vilho111
                                Newbiemmer
                                • Jan 2016
                                • 5
                                • Tornio

                                No niin mulla tuli kans X5 F15 näytölle "AdBlue system fault" teksti. Käytin auton nosturilla ja tuo tankilta suuttimelle menevä putki oli märkä molemmista päistä. Vaihdoin putken uuteen ja nyt se on pysyny kuivana, mutta vika on edelleen päällä.

                                Autocomilla tehtiin järjestelmän testi ja kaikki meni läpi. Pumppu nosti paineen ja letkun tyhjennys toimi. Antaa vikakoodeja 2C3000 ja CD9553. Mistähän tuota vikaa vois lähteä etsimään?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎