Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 520d N47 Jakopään ketju poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stroop
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 287
    • Jyväskylä

    #91
    Tästä kattauksesta onkin sitten hyvä valita oman maun mukaan. Suurin erottaja eri ruokalajien välillä todennäköisesti nautiskelijan fyysinen ikä ja kunto.

    Ei vaan, teki niin tai näin yhtä kokemusta rikkaampi.

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1964
      • Seinäjoki

      #92
      Itse veisin kyllä sellaiselle joka nuota on työkseen tehnyt. Jos 1500-2000eur väliin saa liikkeessä kuitilla tehtynä niin minusta se ei ole paha. Ja noin niinkuin taustatiedoksi että meilläkin on itellä halli ja nosturi sielä. Sprinterin moottorin laakeroittin sielä itse. Olen sitämieltä että kannattaa minun keskittyä leipätyöhön ja antaa ammattilaisten hoitaa homma jos sille tulee tarvetta.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • macman_lahti
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2017
        • 290
        • Lahti

        #93
        Ehkä tossa yhtenä suurena tekijänä olisikin asentamisen ilo jos homma onnistuisi kuten pitää
        Voi kyllä olla, että vaihtuu kumminkin auto vähän uudempaan. Ostin jo HTK12:sta ENET-piuhankin
        -08 E60 LCI
        -13 F10 3.0 xDrive

        Comment

        • Jorma1
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 77

          #94
          Originally posted by alspe View Post
          Hulluksihan tässä tulee kun alkaa miettimään tuon koneen ääniä.

          Olin jo varma, että käynnistäessä autossani on alkanut laturin/apulaitteiden moniurahihna pitää yhden vingahtavan äänen. Mutta nyt tulikin mieleen, että jos se on jakopään ketju? Käyntiääni autossani on kyllä ihan siisti, ainoastaan käynnistäessä kuuluu kerran ääni joka tuo mieleen hieman luistavan hihnan ja sitten (tietysti) ensimmäisen puolen sekuntia käyntiääni on karheampi kuin sen jälkeen. Tottahan käyntiäänessä on pieni muutos ensimmäisen 0,5-1sek kuin sen jälkeen koska sitä ennen öljyn paine on nollissa eikä yläpäässä ole öljyä.
          Minun 520d ’12 vingahteli vuosi sitten talvella kylmästartissa ja mielestäni jäljitin äänen siihen, että webastoa käytetty (konekin lämpiää) ja koska akun lataus jarrutusenergialla on poistettu niin lämmityksen jälkeen akkua ladattiin täysillä joten apulaitehihna joutui koville. Vaihdoin Gates paketin ( kiristin ja hihna) enkä sen jälkeen ole kuullut vinkumista. Autolla ajettu hihnanvaihdon aikaan 195tkm.

          Comment

          • MayheM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 521
            • Oulu

            #95
            Mihinkä vuoteen asti noita jakopääongelmia on esiintynyt esim. 5-sarjalaisissa? Ilmeisesti tuo N47 kone se jossa ongelmaa eniten oli. Onko niin, että F11:ssa nuo 190 hp mallit olisivat jo vähempivikaisia tältä osin? Autowikistakaan ei oikein F10/11 koneiden osalta oikein löytynyt koneista tyyppejä, tai koska olisi tuo 520d kone vaihtunut. Sori laiskuu ruuhkavuosina, ettei tullut määräänsä enempää kahlattua aiheesta ennen räkäisyä...
            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

            Comment

            • 314da
              Bimmer Fanatic
              • May 2015
              • 249
              • J

              #96
              Originally posted by MayheM View Post
              Mihinkä vuoteen asti noita jakopääongelmia on esiintynyt esim. 5-sarjalaisissa? Ilmeisesti tuo N47 kone se jossa ongelmaa eniten oli. Onko niin, että F11:ssa nuo 190 hp mallit olisivat jo vähempivikaisia tältä osin? Autowikistakaan ei oikein F10/11 koneiden osalta oikein löytynyt koneista tyyppejä, tai koska olisi tuo 520d kone vaihtunut. Sori laiskuu ruuhkavuosina, ettei tullut määräänsä enempää kahlattua aiheesta ennen räkäisyä...
              Joskus 2014 keväällä vaihtui moottorimalli B47:ään ja niissä ei kyllä jakopää ongelmia ole. Juurikin tuo 190 hv ja 400 Nm on se uudempi malli.

              Comment

              • radiaani
                Bimmer Rookie
                • Jul 2016
                • 130
                • Etelä-Suomi

                #97
                Miten hyvin manuaalivaihteisissa kestää kytkin ja kaksoismassa suhteessa jakoketjuun? Jos 200 tkm jälkeen joutuu yhdelle tekemään jotain, niin kannattaako samalla uusia kaikki vai osa kerrallaan?

                N47-kaksoismassassa on ilmeisesti harmoniset absorbaattorit (viritettyjä heilureita), joiden pitäisi olla tavanomaisia jousi-massarakenteita etevämpiä vaimentamaan vääntövärähtelyitä. Automaatissa näitä ei ole. Onkohan tällä vaikutusta ketjun kestoon?
                Ajossa: F10 520d SE (2012)

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5270
                  • Pirkkala

                  #98
                  Originally posted by radiaani View Post
                  Miten hyvin manuaalivaihteisissa kestää kytkin ja kaksoismassa suhteessa jakoketjuun? Jos 200 tkm jälkeen joutuu yhdelle tekemään jotain, niin kannattaako samalla uusia kaikki vai osa kerrallaan?

                  N47-kaksoismassassa on ilmeisesti harmoniset absorbaattorit (viritettyjä heilureita), joiden pitäisi olla tavanomaisia jousi-massarakenteita etevämpiä vaimentamaan vääntövärähtelyitä. Automaatissa näitä ei ole. Onkohan tällä vaikutusta ketjun kestoon?
                  En oo ainakaan kuullu että vaikuttais, kumpiko laatikko autossa on
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #99
                    Itse epäilen että korkeapainepumpulla on suuri rooli tässä hajoamisessa. Mulla sattui joskus sellainen dokumentti silmiin missä suunniteltiin moottoria lentokone tms käyttöön ja siinä ole vertailtu eri boschin korkeapainepumppujen aiheuttamaa momenttia jakoketjuun. Tässä N47:ssa pumppu on yhdellä männällä ja N57:ssa kahdella männällä. Useampi mäntäisessä pumpussa vääntömomentti oli paljon tasaisempi ketjulle kuin yksimäntäisessä.

                    Tästä on jo aikaa kun tuo dokkari osui silmiin enkä taida nyt enää jaksaa yrittää etsiä sitä.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Itse epäilen että korkeapainepumpulla on suuri rooli tässä hajoamisessa. Mulla sattui joskus sellainen dokumentti silmiin missä suunniteltiin moottoria lentokone tms käyttöön ja siinä ole vertailtu eri boschin korkeapainepumppujen aiheuttamaa momenttia jakoketjuun. Tässä N47:ssa pumppu on yhdellä männällä ja N57:ssa kahdella männällä. Useampi mäntäisessä pumpussa vääntömomentti oli paljon tasaisempi ketjulle kuin yksimäntäisessä.
                      Samaa minäkin olen spekuloinut jo aiemmin. Vanha kunnon 3-mäntäinen CP3 on monessa mielessä pomminvarma vempele, mutta talousosastolle ilmeisesti liian iso kuluerä ja massaa liikaa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        No löysinkin sen näköjään aikas helposti.

                        Analysis of the applicability of a common rail pump for an aircraft engine



                        Figure 8 shows the torque on the shafts of the tested pumps. This is a sample for a pumping pressure of 30 MPa and 2500 rpm. This figures enabled us to specify the values of the amplitude as well as the minimum and maximum torque on the pump shaft. The calculations were made for the pumping pressures of 30 and 140 MPa.


                        The lowest torque amplitude value was registered for the CP1_H3 pump. The torque amplitude analysis ( Fig. 7)
                        shows that the lowest value is obtained for the CP1 pump at both low and high pressures and at low and high speeds (minimum approx. 3 Nm, maximum approx. 28 Nm).
                        A comparable maximum value was also recorded for CP4.2. The highest torque amplitude values can be observed for CP4.1 and HP3. For a pumping pressure of 30 MPa, it is about 39 Nm, and for a pumping pressure of 140MPa about 59 Nm
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          Tuossa vielä mitä ja missä. Amplitudi CP4.2:ssa on puolta pienempi kuin 4.1:ssä. Aikaisemmissa kippuroissa HP3 oli denson pumppu eikä CP3. Mutta kyllä sen suunnan näkee. Mitä useampi mäntä niin se tasaisempi momentti.

                          CP1, kolmimäntäinen (M57, esim e39)


                          CP3, kolmimäntäinen (esim M57TU, M47)


                          cp4.1 yksimäntäinen(esim N47 & B47, cp4.2 kaksimäntäinen (esim N57)
                          Last edited by fraatti; 18-03-2021, 17:21.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            Aika raaka tuommonen 60 Nm vääntöpiikki sille polkupyörän ketjulle, joka näissä jakopäässä on.

                            Mikäs ero M550d:n CP4.2:ssa sitten on? Isompi elementti, vai nokassa enemmän nostoa?
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • radiaani
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2016
                              • 130
                              • Etelä-Suomi

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Aika raaka tuommonen 60 Nm vääntöpiikki sille polkupyörän ketjulle, joka näissä jakopäässä on.
                              Nostetaanko lastuttamisessa korkeapainepumpun paineita? :think
                              Ajossa: F10 520d SE (2012)

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Aika raaka tuommonen 60 Nm vääntöpiikki sille polkupyörän ketjulle, joka näissä jakopäässä on.

                                Mikäs ero M550d:n CP4.2:ssa sitten on? Isompi elementti, vai nokassa enemmän nostoa?
                                Epäilen että molempia.

                                Nokka on ainakin eri. Tsekkasin varaosavalmistajan katalogista niin m550d nokan sopivuus on ainoastaan M550D pumppuun.
                                Valmistajan koodi nokalle BH0CP4-091
                                bosch varaosa nokalle 1 466 C06 091
                                bosch koko pumppu 0 445 010 672/0 445 010 645
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎