Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 520d N47 Jakopään ketju poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • macman_lahti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2017
    • 290
    • Lahti

    Katselin jotain videota missä N47 kone nostettiin E60:stä pois niin laatikko oli ainostaan löysätty koneesta, ei siis ole otettu laatikkoa varsinaisesti pois. Ilmeisesti koneen takaisin laittaminen onnistuu suhteellisen kivuttomasti niinkin päin että kone ohjataan takaisin laatikkoon kiinni ?
    -08 E60 LCI
    -13 F10 3.0 xDrive

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      Originally posted by fraatti View Post
      No löysinkin sen näköjään aikas helposti.

      Analysis of the applicability of a common rail pump for an aircraft engine



      Figure 8 shows the torque on the shafts of the tested pumps. This is a sample for a pumping pressure of 30 MPa and 2500 rpm. This figures enabled us to specify the values of the amplitude as well as the minimum and maximum torque on the pump shaft. The calculations were made for the pumping pressures of 30 and 140 MPa.


      The lowest torque amplitude value was registered for the CP1_H3 pump. The torque amplitude analysis ( Fig. 7)
      shows that the lowest value is obtained for the CP1 pump at both low and high pressures and at low and high speeds (minimum approx. 3 Nm, maximum approx. 28 Nm).
      A comparable maximum value was also recorded for CP4.2. The highest torque amplitude values can be observed for CP4.1 and HP3. For a pumping pressure of 30 MPa, it is about 39 Nm, and for a pumping pressure of 140MPa about 59 Nm

      Tämä oli varsin mielenkiintoista ja oikeastaan aika järkeväkin syy miksi niitä ketjuja kuitenkin 2 litraisista suhteessa enemmän menee kuin 3 litraisista. Moni väittää etetä se otanta on 2 litraisissa vain isompi mutta esim. minun myymissä 3 litraiset esittää sellaista 90++% myyntimääristä eikä yhdestäkään N57:sta ole ketju katkennut tai tarvnnut uusia (okei, ei kaikista välttämättä kuule jälkikäteen jos myynnistä on jo aikaa), mutta usemapi N47 on johon ketju on pitänyt vaihtaa tai on jo vaihdettu. "Pahimmillaan" pihassa oli 5 kpl N47 joista 3 oli jo kone tai ketju vaihdettu, yksi äänsi ja yksi oli alkuperäisellä ketjulla eikä siinä ollut oireita. Toisaalta nytkin on 300 tkm ajettu N47 eikä siinä ole oiretta tai tietoa ketjun vaihtamisesta ainakaan BMW:n historiassa. :think
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        N47 taitaa jossain kohtaa muuttua pumpun ajoitus tuotannossa.

        Ketjuremonteissakin taisi olla muutos kasauksen suhteen pumpun erikohtaan ajoittamisella mitä purkaessa oli.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5270
          • Pirkkala

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tämä oli varsin mielenkiintoista ja oikeastaan aika järkeväkin syy miksi niitä ketjuja kuitenkin 2 litraisista suhteessa enemmän menee kuin 3 litraisista. Moni väittää etetä se otanta on 2 litraisissa vain isompi mutta esim. minun myymissä 3 litraiset esittää sellaista 90++% myyntimääristä eikä yhdestäkään N57:sta ole ketju katkennut tai tarvnnut uusia (okei, ei kaikista välttämättä kuule jälkikäteen jos myynnistä on jo aikaa), mutta usemapi N47 on johon ketju on pitänyt vaihtaa tai on jo vaihdettu. "Pahimmillaan" pihassa oli 5 kpl N47 joista 3 oli jo kone tai ketju vaihdettu, yksi äänsi ja yksi oli alkuperäisellä ketjulla eikä siinä ollut oireita. Toisaalta nytkin on 300 tkm ajettu N47 eikä siinä ole oiretta tai tietoa ketjun vaihtamisesta ainakaan BMW:n historiassa. :think

          Mä oon aina pitäny että 4 pyttysen nykivämpi käynti varsinkin tyhjäkäynnillä on yksi syy, tämä pumppuhomma varmasti myös yksi.
          Nämä eri rasituspiikit osuvat ilmeisesti ketjussa aina samaan kohtaan, koska ketju kuluu epätasaisesti. Tämän olen omin silmin todennut.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • kkorvela
            BTCF Member
            • May 2019
            • 19
            • Raahe

            Originally posted by macman_lahti View Post
            Katselin jotain videota missä N47 kone nostettiin E60:stä pois niin laatikko oli ainostaan löysätty koneesta, ei siis ole otettu laatikkoa varsinaisesti pois. Ilmeisesti koneen takaisin laittaminen onnistuu suhteellisen kivuttomasti niinkin päin että kone ohjataan takaisin laatikkoon kiinni ?
            Onnistuu juurikin tuolla tavalla. Itse tein viime syksynä E60:een remontin juuri noin, automaattilaatikko jäi siis kiinni autoon siksi aikaa kun kone nostettiin pois. Takaisin laittamisessa ei ollut mitään ongelmaa myöskään.
            ----------------------------------
            BMW 520dA E60 vm 2009

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              Originally posted by kkorvela View Post
              Onnistuu juurikin tuolla tavalla. Itse tein viime syksynä E60:een remontin juuri noin, automaattilaatikko jäi siis kiinni autoon siksi aikaa kun kone nostettiin pois. Takaisin laittamisessa ei ollut mitään ongelmaa myöskään.
              Laatikon irroittaminen ei ole kyllä mikään homma jos kone otetaan joka tapauksessa irti :think
              Tai no säästäähän siinä kardaani(e)n irroituksen ja laatikon/jakolaatikon tuen.
              Itse ko. tilanteessa ottaisin laatikon irti jos ei ihan vasta ole öljyjä vaihdettu automaattiin,
              saapa irtaalleen valuteltua vanhat kunnolla pois...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • macman_lahti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2017
                • 290
                • Lahti

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Laatikon irroittaminen ei ole kyllä mikään homma jos kone otetaan joka tapauksessa irti :think
                Tai no säästäähän siinä kardaani(e)n irroituksen ja laatikon/jakolaatikon tuen.
                Itse ko. tilanteessa ottaisin laatikon irti jos ei ihan vasta ole öljyjä vaihdettu automaattiin,
                saapa irtaalleen valuteltua vanhat kunnolla pois...
                Ei varmasti muuten, mutta kun tekee tossa kotitallissa niin se tarpeeksi ylös nostaminen on aika haastavaa kun ei ole nosturia. Huomasin sen just kun tein Fordin powershiftiin jousien vaihtoa kytkimeen. Lisäksi kun laatikko on suoraan siellä melkein keskellä autoa niin ei ainakaan helpota hommaa. Tosin toi laatikko näyttää ainakin kuvissa hiukan matalammalle kuin Fordin aski ( en tosin ole mitannut ) niin voi olla siinä mielessä vähän helpompi. Autolla on ajettu nyt 367tkm ja ei siihen ole vaihettu öljyjä laatikkoon kertaakaan. Ihan hyvin se on kyllä pelittänyt. Vähän alkaa vaan toi ketju jännittämään.. :think
                -08 E60 LCI
                -13 F10 3.0 xDrive

                Comment

                • RRR77
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2016
                  • 232
                  • Tuusula

                  Originally posted by macman_lahti View Post
                  Ei varmasti muuten, mutta kun tekee tossa kotitallissa niin se tarpeeksi ylös nostaminen on aika haastavaa kun ei ole nosturia. Huomasin sen just kun tein Fordin powershiftiin jousien vaihtoa kytkimeen. Lisäksi kun laatikko on suoraan siellä melkein keskellä autoa niin ei ainakaan helpota hommaa. Tosin toi laatikko näyttää ainakin kuvissa hiukan matalammalle kuin Fordin aski ( en tosin ole mitannut ) niin voi olla siinä mielessä vähän helpompi. Autolla on ajettu nyt 367tkm ja ei siihen ole vaihettu öljyjä laatikkoon kertaakaan. Ihan hyvin se on kyllä pelittänyt. Vähän alkaa vaan toi ketju jännittämään.. :think
                  Jos oot tekemässä pelkkää jakopäätä niin kyllä se laatikon irroittaminen on paljon helpompi kuin koneen. Sieltä tunnelin kautta pääsee tekemään jakopään ihan helposti.
                  535d F07
                  120d M-Sport F20

                  Comment

                  • macman_lahti
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2017
                    • 290
                    • Lahti

                    Originally posted by RRR77 View Post
                    Jos oot tekemässä pelkkää jakopäätä niin kyllä se laatikon irroittaminen on paljon helpompi kuin koneen. Sieltä tunnelin kautta pääsee tekemään jakopään ihan helposti.
                    Mutta kun ei ole nosturia niin hiukan epäilen, että loppujen lopuksi on helpompi nostaa se koko kone pois. Vaihdoin S-maxin taaemman kampiakselin tiivisteen niin yllättävän ahdasta siellä konetilassa on touhuta vaikka laatikko on pois. Ainakin näin 184cm ja 90 kiloisena..
                    -08 E60 LCI
                    -13 F10 3.0 xDrive

                    Comment

                    • RRR77
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2016
                      • 232
                      • Tuusula

                      Originally posted by macman_lahti View Post
                      Mutta kun ei ole nosturia niin hiukan epäilen, että loppujen lopuksi on helpompi nostaa se koko kone pois. Vaihdoin S-maxin taaemman kampiakselin tiivisteen niin yllättävän ahdasta siellä konetilassa on touhuta vaikka laatikko on pois. Ainakin näin 184cm ja 90 kiloisena..
                      No jos et saa autoa ylös niin sillonhan sulla ei ole vaihtoehtoa. Laatikon alimmat pultit saattaa vaatia taiteilua, samoin startin pulttien irroitus, jotta pääset startin aukosta irrottaa vetolevyn pultit.

                      Sähköt on helpoin jättää auton puolelle kiinni pl. startille/laturille menevä kaapeli.

                      Ja kylmäpuoli olis hyvä saada tyhjäksi.
                      535d F07
                      120d M-Sport F20

                      Comment

                      • kkorvela
                        BTCF Member
                        • May 2019
                        • 19
                        • Raahe

                        Originally posted by RRR77 View Post

                        Ja kylmäpuoli olis hyvä saada tyhjäksi.
                        E60:ssä mahtui irrottamaan kompuran ja siirtämään riittävästi syrjään ilman että kylmäpuolen letkuja tarvitsi irroittaa lainkaan.
                        ----------------------------------
                        BMW 520dA E60 vm 2009

                        Comment

                        • RRR77
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2016
                          • 232
                          • Tuusula

                          Saattaa onnistua nöissäkin, jää vaan ikävästi tielle kun ne kylmäletkut menee siitä koneen etupuolelta ja nehän ei ihan loputtomia jousta.
                          535d F07
                          120d M-Sport F20

                          Comment

                          • bemari520d
                            Newbiemmer
                            • May 2017
                            • 5
                            • Forssa

                            Ketju korjaamo

                            Originally posted by joko View Post
                            Itse veisin kyllä sellaiselle joka nuota on työkseen tehnyt. Jos 1500-2000eur väliin saa liikkeessä kuitilla tehtynä niin minusta se ei ole paha. Ja noin niinkuin taustatiedoksi että meilläkin on itellä halli ja nosturi sielä. Sprinterin moottorin laakeroittin sielä itse. Olen sitämieltä että kannattaa minun keskittyä leipätyöhön ja antaa ammattilaisten hoitaa homma jos sille tulee tarvetta.

                            Ehdottakaapa hyvää korjaamoa ketjun vaihtoon "Hämeestä" 520d 2011 autoon. Ajettu nyt 275tkm ongelmitta ja ääniä. Ajatukseni kuitenkin varmentaa huolettomat tulevat kilometrit ketjun vaihdolla ennen yllätystuhoa.

                            Comment

                            • AEP
                              BTCF Member
                              • Jul 2013
                              • 216
                              • Hämeenlinna

                              Rikun Autofix Hattulassa
                              F33 420i -15 Cabrio Alpinweiss III
                              L322 4.4TDV8 -11 SUV Barolo Black
                              E86 3.0si -06 Coupe Silbergrau

                              E39 B10 -02 Touring Titansilber
                              E39 D10 -01 Touring Oxfordgrün II
                              E46 318i -98 Sedan Farngrün
                              E30 320i -89 Cabrio Diamantschwarz
                              E30 318is -88 2D Sedan Alpinweiss II

                              Comment

                              • -TPI-
                                Bimmer Rookie
                                • May 2013
                                • 195
                                • JNS

                                Taitaa tämä olla viimeisimmäksi aktiivinen N47 ketju... Minkä merkkistä tarvike ketkusarjaa suosittelette C malliseen moottoriin? Orkkiksena hinta pompsahtaa liikaa. Kaikki kolme ketjua. FAI ja Febi ainakin tarjoaa täydellistä sarjaa... Mutta mitä eroa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎