Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 520d N47 Jakopään ketju poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #16
    Originally posted by Krister View Post
    Nyt on kyllä kovaa teorisointia. Eiköhän ne jakopäät ole muutenkin susia kun hajonnut pienemmilläkin kilsoilla kuin 325tkm ja vakio autoillakin. Softauksella lienee ihan marginaalinen ero ja jos ketju ei olisi nyt katkennut niin se olisi katkennut vakiona ehkä 330 tai 340tkm kohdalla ja lopputulos olisi ollut sama.
    Miten se nyt menikään?

    Lisää aiheesta keskustelua kiitos, niiltä jotka perehtyneet moottorien sielun elämään.
    Itse en ymmärrä miksi tehoilla ja varsinkin niiden käyttämisellä ei olisi vaikutusta ketjuihin. Eikö ne ketjut nimenomaan rasitu (=veny) kun männän vauhti ja kampiakselin kulmanopeus kasvaa?
    Last edited by alspe; 04-05-2019, 12:26.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17526
      • Turku

      #17
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Aika pitkälle M57 moottoreissa jakoketjut on pettäneet x30 ja x35 moottoreissa mitä olen foorumilta lukenut. Vääntöä ja tehoa, aika moni 30d ollut softattu ja 35 vakio/softattu. Hyvin vähän on juttuja 25d mopomoottoristen jakoketjuista kuin vasta isoilla kilometreillä tai huonoilla huolloilla.

      Kyllä vääntö ja teho näkyy, aina jossakin.
      Alempi jakoketju oli se, mikä meni poikki. Kuten totesin, se auto oli hajotessaan vakio eikä tietojeni mukaan koskaan ohjelmoitu.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Jorma1
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 77

        #18
        Originally posted by Laku View Post
        Alempi jakoketju oli se, mikä meni poikki. Kuten totesin, se auto oli hajotessaan vakio eikä tietojeni mukaan koskaan ohjelmoitu.
        Jos muu kuin nokkaa pyörittävä ketju katkeaa, mikä moottorissa hajoaa?

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Jorma1 View Post
          Jos muu kuin nokkaa pyörittävä ketju katkeaa, mikä moottorissa hajoaa?
          Lopputulos on sama, hajoaa kumpi tahansa ketjusta. Jos öljypumpun ketju menisi poikki, leikkaisi laakerit kiinni.





          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Jorma1
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 77

            #20
            Yep. Tuhoa tulee menee kumpi ketju vaan poikki. Sellainen juttu tuli mieleen, jos öljynpaineet katoaa, ehtisikö moottorin pysäyttää ennen vahinkoja? Jos yläketjun katkettua männät lyö venttiileihin, ei kukaan ehdi tehdä mitään.
            Lastutuksesta voi hyvinkin olla haittaa jos jonkin ketjun pyörittämän osan vastus kasvaa tehonlisäyksestä. Tyypillisesti auton kiihtyvyys ei niin paljoa kasva, että osien kiihdyttäminen rasittaisi ketjua. Nopein kierrosten kasvu saavutetaan paikallaan, vapaalla. Pitäisikö katsastajaa ohjeistaa painamaan kaasupoljinta hitaasti päästötestissä?

            Comment

            • radiaani
              Bimmer Rookie
              • Jul 2016
              • 130
              • Etelä-Suomi

              #21
              Originally posted by fraatti View Post
              Lopputulos on sama, hajoaa kumpi tahansa ketjusta.
              Mikä se lopputulos sitten on, yleensä tai jos käy hyvä munkki?

              Eräästä muun merkin dieselmoottorista liikkuu väitteitä, että jakohihnan katketessa on ihan hyvät mahdollisuudet selvitä rempasta uusimalla (katkenneita ja vääntyneitä) keinuvipuja ym. yläkerran hilppeitä. Männät painavat venttiilit ylös ja keinumekansimi toimii sulakkeena ...hyvällä tuurilla.
              Ajossa: F10 520d SE (2012)

              Comment

              • säkkij
                BTCF Member
                • Mar 2006
                • 299
                • Rauma

                #22
                Omasta m57n2 lopputulos oli kolmesta pytystä venttiileitä solmussa, vipuja poikki ja molemmat nokat solmussa. Tuli toinen kansi paikalleen ja sen jälkeen onkin ajeltu huolettomasti jo yli 40tkm. Ja alempi ketju meni poikki
                Last edited by säkkij; 07-05-2019, 23:54.
                E30 325i Cabrio '87
                E61 525d M-Sport LCI

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by radiaani View Post
                  Mikä se lopputulos sitten on, yleensä tai jos käy hyvä munkki?

                  Eräästä muun merkin dieselmoottorista liikkuu väitteitä, että jakohihnan katketessa on ihan hyvät mahdollisuudet selvitä rempasta uusimalla (katkenneita ja vääntyneitä) keinuvipuja ym. yläkerran hilppeitä. Männät painavat venttiilit ylös ja keinumekansimi toimii sulakkeena ...hyvällä tuurilla.
                  Jotain kuvia olen netissä nähnyt, en muuta. Esim tästä kuvasta kuitenkin näkyy että kannelle on käynyt heikosti muutenkin kuin katkenneiden keinujen ja vääntyneiden venttiilien lisäksi.


                  Siitä en sitten tiedä kuinka herkästi alakerta ottaa itseensä ja vaikka kanget vääntyy tai tulee jotain muuta vauriota. Moni huoltamo on kuitenkin varmaan herkemmin sillä tiellä että vaihtaa koko pannun kun alkaa uusimaan osia siitä. Ainakin jos homma ei mene aivan putkeen niin kuka ottaa riskin? Kaverin autossa oli ollut jostain syystä ketjun katkeamisen jälkeen sellainen kone kiinni missä oli loppujenlopuksi ollut lohko halki.

                  Katsoin huvikseen netistä millaisia kuvia löytyy niin osui silmiin myös tälläinen missä alakerran laakeri on narahtanut kiinni. Melkoisen täydellisen tuohon tuo näyttää tehneen ja lohkon tuuletus pelaa nyt molemmilta puolilta.



                  Täällä oli lisää kuvia: https://www.tjp-motorentechnik.de/bm...it-durchbruch/

                  Samalla sivulla toinen laakerivaurioinen:
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #24
                    Taitaa myös hiukan riippua tuurista ja moottorin kierroksista mitä koneesta menee. Aina lohkoa ei kuitenkaan tarvi suunnitella muutakuin verkonpainoksi. :think



                    Tässä oli ilmeisesti ketju venynyt ja ohjuri pettänyt.

                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • StreetA
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 296
                      • ?

                      #25
                      [QUOTE=fraatti;4114306]Jotain kuvia olen netissä nähnyt, en muuta. Esim tästä kuvasta kuitenkin näkyy että kannelle on käynyt heikosti muutenkin kuin katkenneiden keinujen ja vääntyneiden venttiilien lisäksi.


                      Tuo nokkakehto halkeaa kyllä, mutta itse kannelle harvemmin taitaa pahasti käydä.

                      Comment

                      • Tojopa
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 1592
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by Forsmanni View Post
                        Eli omasta 520d N47d20c F11 kulkineesta paukahti ajossa ketju poikki...

                        Ps. Ostin auton 6kk sitten liikkeestä. Onko mitään mahkuja saada autoliike osallistumaan korjauskustannuksiin?
                        Originally posted by Forsmanni View Post
                        Kerkes noin 4kk olemaan softattuna
                        Uusien autojen takuu raukeaa välittömästi, jos auton omatoimisesti ohjelmoi. Olisi mukava kuulla perusteluja, miksi käytetyn kohdalla autoliikkeen täytyisi osallistua korjauskuluihin tässä kohtaa?

                        Comment

                        • radiaani
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2016
                          • 130
                          • Etelä-Suomi

                          #27
                          Originally posted by StreetA View Post
                          Tuo nokkakehto halkeaa kyllä, mutta itse kannelle harvemmin taitaa pahasti käydä.
                          Siis tämä osa, 200€?


                          Nokka-akseleista (à 700€) ja rikkoutuneista venttiileistä hiluineen (~100€/kpl) tulee sitten lisää laskua:


                          Kannentiiviste, 100€: https://www.leebmann24.de/bmw-ersatz...=11&bt=11_4565

                          Onko siis niin, että hyvällä tuurilla ketjun pettämisestä voi selvitä jollain alle 1500€ varaosakustannuksilla (esim. kehto, toinen nokka-akseli ja pari venttiiliä)? Täystuhokuvissakin on yleensä vain pari venttiiliä poikki.
                          Ajossa: F10 520d SE (2012)

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by radiaani View Post
                            ? Täystuhokuvissakin on yleensä vain pari venttiiliä poikki.
                            Kyllä noissa täystuhokuvissa kansi on entinen, palotila on murjoontunut aivan muodottomaksi. Samoin jos venttiilin lautanen lepää männänpäällä niin todennäköisesti myös männät ja kanget on entiset. Esim sulaneista imusarjoista on päätynyt sulaa muovia männänpäälle ja jo tämä on aiheuttanut sen että kanki on mennyt kieroksi.

                            Samoin kansi plaanataan joka kerta kun se otetaan irti. Samoin ostettavaksi tulee yläpääntiivistesarja. Jos/kun venttiileitä vaihdetaan niin silloin joutuu tekemään jokaiselle venttiilille myös venttiilityöt(venttiili ja seeti koneistetaan toisiinsa sopiviksi). Samoin kannen sekä moottorin myös joku purkaa ja kasaa. Pelkän toimivan koneen ketjuremontin hinta lienee jotain >1500€ niin siitä ruvetaan sitten laskemaan hintaa päälle.

                            Tässä jotain hinnastoa.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • StreetA
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 296
                              • ?

                              #29
                              Joo kyllä se tuossa vaiheessa kun venttiili katkeaa niin on parempi kun etsii suosiolla vaihtomoottorin tilalle.
                              Mutta jos on vain muutama venttiili kierossa niin pääsee suht vähällä.

                              Sittenhän se on että kuka mitenkin haluaa korjata/korjauttaa, maksaahan se jos kannesta lähdetään tekemään täysin uutta.
                              Mutta jos sieltä korjataan vain se mikä on rikki niin puhutaan muutamasta satasesta. Varsinkin itse tehtynä.

                              Kantta en ole plaanauttanut koskaan, mistään autosta, vaikka kuinka monta kertaa olisi sen irroittanut.
                              Ja sama kannentiiviste (jos metallitiiviste) ja pultit tulee laitettua yleensä aina takaisin, joskus montakin kertaa.
                              Eikä vielä toistaiseksi parinkymmenen vuoden aikana ole tarvinnut tehdä remonttia uudestaan sen takia ettei kansi tai tiiviste olisi pitänyt.

                              Mutta nämä siis itse itselle omassa tallissa räpeltäen, eli ei mitään haittaa vaikka uusiksi joutuisikin remontin tekemään.
                              Sitten jos korjaamolla teetättää niin voi olla viisaampi että ottaa varman päälle ja uusii vähän reilummin kun kuitenkin homma maksaa reilusti.

                              Comment

                              • makkis
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 5152
                                • Kouvola, Savisto

                                #30
                                Originally posted by StreetA View Post
                                Joo kyllä se tuossa vaiheessa kun venttiili katkeaa niin on parempi kun etsii suosiolla vaihtomoottorin tilalle.
                                Mutta jos on vain muutama venttiili kierossa niin pääsee suht vähällä.

                                Sittenhän se on että kuka mitenkin haluaa korjata/korjauttaa, maksaahan se jos kannesta lähdetään tekemään täysin uutta.
                                Mutta jos sieltä korjataan vain se mikä on rikki niin puhutaan muutamasta satasesta. Varsinkin itse tehtynä.

                                Kantta en ole plaanauttanut koskaan, mistään autosta, vaikka kuinka monta kertaa olisi sen irroittanut.
                                Ja sama kannentiiviste (jos metallitiiviste) ja pultit tulee laitettua yleensä aina takaisin, joskus montakin kertaa.
                                Eikä vielä toistaiseksi parinkymmenen vuoden aikana ole tarvinnut tehdä remonttia uudestaan sen takia ettei kansi tai tiiviste olisi pitänyt.

                                Mutta nämä siis itse itselle omassa tallissa räpeltäen, eli ei mitään haittaa vaikka uusiksi joutuisikin remontin tekemään.
                                Sitten jos korjaamolla teetättää niin voi olla viisaampi että ottaa varman päälle ja uusii vähän reilummin kun kuitenkin homma maksaa reilusti.
                                Vielä kannen plaanaamattomuuden ymmärrän, alumiini kansi muotoutuu aika hyvin vaikka vähän käppyrä olisi, mutta oikeastikko olet venyviä pultteja vedellyt uudestaan
                                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎