memebuy23buy

F11 perheeseen vuonna 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HTK12
    replied
    Originally posted by Vmatti View Post
    Eli jos käynnistyksiä olisi vaikkapa 10/pv niin laakerit kestäisi 27v
    Start/stop kanssa tuo kymmenen käynnistystä ei ole vielä mitään. kaupungissa voi pahimmillaan tulla enemmän kun yksi käynnistys per kilometri.

    Leave a comment:


  • supermaniac1975
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Jos pelkää laakereita kannattaa ne vaihdattaa eikä odotella koneen kilahtamista :think
    Kuis paljon se lysti maksaa suurin piirtein? ostamassani autossa varmasti jo kilometrejä on. Siis ennakkoon vaihdattaminen

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Onko Majorilla paljon tiedossa uusia 535d laakerivikaisia? Omassani tuli 300tkm täyteen ja ehkä tuo tulee ajettua paaliin asti, on ollut sen verran mainio peli. Ja taktiikka aikanaan oli että ei tarvii olla kaikkia hiluja autossa, esim adaptive drive ja comfort access puuttuu ni ei ole ainakaan niistä ollut harmia. Nyt olen ajellut tihennetyillä öljynvaihtoväleillä, ja huvikseni kokeilin RVS käsittelyä. Silti mielessä vähän kummittelee mahdollinen koneen laakerikatastrofi. Sitä odotellessa on hiukan tullut silmäiltyä Euroopasta peruskunnostettujen vaihtokoneiden hintoja, ja ei ole ihan halpaa lystiä töineen koneen vaihto... Mutta tarvittaessa ne tonnit koneen vaihtoon kyllä löytyy, mutta kuinka yleisiä nuo laakereiden kilahdukset mahtavat nyt olla?
    Muutamia, kolme minun tuomaa on sattunut kohdalle, kaikki tuplaturboja. Tosin on noita varmaan joku vajaa 200 kpl tullut tuotua joten ei se mitenkään iso prosentuaalisesti ole. Tietysti voi olla että kaikista konevaurioista ei minulle asti ole kuulunut.

    Jos pelkää laakereita kannattaa ne vaihdattaa eikä odotella koneen kilahtamista :think

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Joskus täällä foorumilla oli linkattuna ihan oikea tieteellinen tutkimus, tai sen referaatti, aiheesta ja käynnistyskertoja laakerit tuntuivat kestävän noin satatuhatta kappaletta.
    Originally posted by makebm5 View Post
    EI ole sattunut silmään tutkimus mutta eikö tuo käynnistyksen takia tapahtuva laakeri vaurio tarkoittaisi sitä että öljykalvon pitäisi häipyä laakerin liuskan välistä?
    Oikein muistelette (kun kyseessä tavalliset alumiini/kuparipinnoitetut laakerit) ja tässä kyseisen tutkimuksen olennaisimmat asiat:





    Leave a comment:


  • tabasco
    replied
    Originally posted by Rale View Post
    Tuollainen diisseli vehje jossa longlife öljyn vaihtovälit.
    Jossain päälle 20tkm ajolla enää öljyä ole. Noki vettä enempi😂

    Turbodieselissä öljy muuttuu mustaksi melkein heti vaihdon jälkeen ja sen kuuluukin olla mustaa, eikä siitä väristä voi mitään päätellä öljyn ominaisuuksista.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Vmatti View Post
    Eli jos käynnistyksiä olisi vaikkapa 10/pv niin laakerit kestäisi 27v
    Niin tai jos käynnistyksiä on 1 per kílometri niin sitten kestää 100tkm.

    Leave a comment:


  • Rale
    replied
    Tuollainen diisseli vehje jossa longlife öljyn vaihtovälit.
    Jossain päälle 20tkm ajolla enää öljyä ole. Noki vettä enempi😂

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Nykyaikaisissa liukulaakereissa ei käytetä enää lyijyä joten laakerit kestävät heikommin moottorin käynnistyshetken kun öljynpaine on matala. Tähän yhdistetään vielä start/stop-toiminto niin soppa on valmis. Joskus täällä foorumilla oli linkattuna ihan oikea tieteellinen tutkimus, tai sen referaatti, aiheesta ja käynnistyskertoja laakerit tuntuivat kestävän noin satatuhatta kappaletta.
    EI ole sattunut silmään tutkimus mutta eikö tuo käynnistyksen takia tapahtuva laakeri vaurio tarkoittaisi sitä että öljykalvon pitäisi häipyä laakerin liuskan välistä?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Vmatti View Post
    Eli jos käynnistyksiä olisi vaikkapa 10/pv niin laakerit kestäisi 27v
    Oletko joskus tutkinut kuinka paljon start/stopilla varustettu auto starttailee esim. vuositasolla? On toki ihan pieni vaikutus siinä, että ajaako posteljooni kaupungissa pitkää päivää vai eläkeläinen jänkhällä kerran viikossa kauppaan.

    Itse olen muutamasta muutaman vuoden ikäisestä tuota katsonut ja mittarissa on ollut jo melkein 20 000 starttia. Ei tarvitse muuttaa toimintamallia jatkossakaan. Aina start/stopit koodataan veks HETI kun auto tulee alle.

    Leave a comment:


  • Vmatti
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Nykyaikaisissa liukulaakereissa ei käytetä enää lyijyä joten laakerit kestävät heikommin moottorin käynnistyshetken kun öljynpaine on matala. Tähän yhdistetään vielä start/stop-toiminto niin soppa on valmis. Joskus täällä foorumilla oli linkattuna ihan oikea tieteellinen tutkimus, tai sen referaatti, aiheesta ja käynnistyskertoja laakerit tuntuivat kestävän noin satatuhatta kappaletta.
    Eli jos käynnistyksiä olisi vaikkapa 10/pv niin laakerit kestäisi 27v

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by brainsurgery View Post
    Ei, kyllä se on jo pre-lci:ssäkin.

    Mitkähän iskariasetukset muuten on eco pro moodissa päällä?
    Pers tuntuma sanoo että comfort.

    Leave a comment:


  • supermaniac1975
    replied
    Originally posted by brainsurgery View Post
    Ei, kyllä se on jo pre-lci:ssäkin.
    Hyvä, koska tuo eco ois ihan jees olla siinä autossa jonka ostan.

    Leave a comment:


  • brainsurgery
    replied
    Originally posted by supermaniac1975 View Post
    Lueskelin netistä ohjekirjaa vuodelta 2011 ja sieltä löytyi taas lisää selvennystä:

    Jos autossa on dynamic damper control niin alemmassa napissa ei lue normal vaan comfort.

    Onkohan se eco tullut vasta facelift malleihin?
    Ei, kyllä se on jo pre-lci:ssäkin.

    Mitkähän iskariasetukset muuten on eco pro moodissa päällä?

    Leave a comment:


  • supermaniac1975
    replied
    Lueskelin netistä ohjekirjaa vuodelta 2011 ja sieltä löytyi taas lisää selvennystä:

    Jos autossa on dynamic damper control niin alemmassa napissa ei lue normal vaan comfort.

    Onkohan se eco tullut vasta facelift malleihin?

    Leave a comment:


  • supermaniac1975
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Juu jäykkyyden säätö on molemmilla akseleilla. Hirveästi ei voi ajotiloja muokata. Ainoastaan sport tilaan voi valita vaikuttaako valinta chassis ja drivetrain, vai ainoastaan jompikumpi.
    thänks

    Leave a comment:

Working...
X