Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 nakutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    #61
    .
    Palaan vielä alkuperäiseen aiheeseen, kun se tässä vyörytyksessä unohtuu.
    Jos vaiva on se, että start-stopissa, tai tyhjäkäynnillä laakeriliuskat pyörähtää väärästä välistä, niin sillä vaivalla ei varmaan ole mitään tekemistä tehonlisäyksen kanssa.

    Mikäli oikein ymmärsin fraatin ansiokkaasti julkaisemien tekstien sanoman, niin ongelmana on nimenomaan se, kun moottori käynnistyy suoran rasitustilanteeseen ja metalli vastaan metalli - tilannetta ei bmw,n näissä moottoreissa käyttämillä komponenteilla, sekä öljyllä, voida välttää.

    Muttamutta. Tilannehan on helppo, jos ei nyt korjata, niin ainakin saada suuri parannus aikaiseksi.
    Start-stop poispoikkeen ja hyvät öljyt moottoriin.

    Niitä hiukkasöljy- liruja ei pitäisi kenenkään moottoriinsa laittaa.
    Siiten kun purkin kyljessä lukee, että täyttää kaikki mahdolliset laatuluokitukset ja viskositeetti on luokkaa 10W60, niin se öljy myös pysyy siellä laakeriliuskojen väliissä ja on heti valmiina voiteluun.

    Muuttuvatilavuuksinen äljypumppu on niitä maailman ääliömäisimpiä keksintöjä.
    On tehty erikseen pumppu, jolla öljynpainetta saadaan pienemmäksi, samalla ohennetaan oljysuositusta ihan liruksi.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #62
      .
      Ruiskutuspaineista näissä väärinpäin olevissa moottoreisssa sanon vaan sen verrran, että mitään oikeata tarvetta ruiskutuspaineen nostolle ei ole.

      Paineet on jo vakiona niin korkealla, että sitä ei tarvi.

      Max tehot rajoittuu ihan muihin asioihin.
      Esim 550d,stä lähtee se ~500hv ihan vakio railpaineilla, tehon nosto tyssää tuohon, kun kannen virtaus loppuu siihen. Köyhempien mallien kannet virtaa väh.parikymmentä hv vähemmän ja siitä edelleen moottoristaa riippuen huonommin.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2236
        • Vantaa

        #63
        10w60 pakkasella semmosta liisteriä että se ei kyllä mitään voitele kylmä starteissa.

        Joskin nuo 0w30 öljyt mitä BMW oletusarvoisesti koneeseen laittaa, on lämpimänä lähes vettä, että liekkö sekään.
        Last edited by VilleP; 12-12-2020, 22:09.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #64
          Originally posted by tuikku View Post
          .
          Palaan vielä alkuperäiseen aiheeseen, kun se tässä vyörytyksessä unohtuu.
          Jos vaiva on se, että start-stopissa, tai tyhjäkäynnillä laakeriliuskat pyörähtää väärästä välistä, niin sillä vaivalla ei varmaan ole mitään tekemistä tehonlisäyksen kanssa.

          Mikäli oikein ymmärsin fraatin ansiokkaasti julkaisemien tekstien sanoman, niin ongelmana on nimenomaan se, kun moottori käynnistyy suoran rasitustilanteeseen ja metalli vastaan metalli - tilannetta ei bmw,n näissä moottoreissa käyttämillä komponenteilla, sekä öljyllä, voida välttää.

          Muttamutta. Tilannehan on helppo, jos ei nyt korjata, niin ainakin saada suuri parannus aikaiseksi.
          Start-stop poispoikkeen ja hyvät öljyt moottoriin.

          Niitä hiukkasöljy- liruja ei pitäisi kenenkään moottoriinsa laittaa.
          Siiten kun purkin kyljessä lukee, että täyttää kaikki mahdolliset laatuluokitukset ja viskositeetti on luokkaa 10W60, niin se öljy myös pysyy siellä laakeriliuskojen väliissä ja on heti valmiina voiteluun.

          Muuttuvatilavuuksinen äljypumppu on niitä maailman ääliömäisimpiä keksintöjä.
          On tehty erikseen pumppu, jolla öljynpainetta saadaan pienemmäksi, samalla ohennetaan oljysuositusta ihan liruksi.
          Tuolle start-stopille voi sen verran tehdä että poistaa sen käytöstä kun auto tulee itselle mutta usein joku muu on kerennyt tuuppaan jo pohjille sen 100-300tkm jolloin sitä on kyllä todennäköisesti keritty jo jonkunverran käyttämään. Ei tuolla ainakaan ole parantavaa vaikutusta moottorin laakerien kestämiseen. Ongelma koskee kaikki merkkejä valmistajasta riippumatta.

          EU on kieltänyt lyijyn käytön moottorien laakereissa. Tämäkään tuskin parantaa asiaa. Lyijy oli nimenomaan se joka esti laakerin kiinnileikkautumisen. Tuohon on kehitetty sitten kaikenlaisia pinnotteita tilalle mutta käsitykseni mukaan lyijyn veroista ei vielä ollut kun asiaa tutkin viimeksi.

          Valmistajat joutuvat optimoimaan valmistusta monella tavalla. Polttoaineen kulutus on niistä yksi suurimmista. Tuon takia moottoreihin tulee kaikenmoisia muutoksia jotka eivät välttämättä ole sellaisia jotka parantavat moottorin virityspotentiaalia.

          Lohkot on käynyt höylässä moneen kertaan. Samoin kampirauta.


          M57 -> N57 muutoksessa runkolaakerit ovat pienentyneet 60 -> 55mm ja kiertokangenlaakerit 50 -> 45mm. Nämäkin kaikki lienevät tekijöitä jotka ovat woimaa ja laakereita ajatellen huonoja asioita.

          Yksi asia mitä ei varmaan aikaisemmin ole tullut esille on se että millainen tuon mosan öljypohja on. Voiko öljypumppu haukata tyhjää kunnon kurmuutuksessa mutkissa tai kiihdytyksessä?

          Contributing factors that can cause oil pressure and lubrication problems in an engine include:
          2. Oil pump cavitation and aeration at high RPM due to pump design, restrictions in the pump inlet tube or pickup, or oil sloshing away from the pickup in the bottom of the pan due to extreme cornering, acceleration or braking forces.


          Tämä sivuaakin tuota öljyn viskositeetti asiaa. Käsittääkseni uudemmissa moottoreissa välykset laakereissa ovat entistä pienemmät kitkan takia. Laakerien välykset taas määräävät millaista viskositeetilla olevaa öljyä koneeseen olisi hyvä laittaa. Tällöin vahva kilpaöljy voi olla myrkkyä laakereille jos moottorin laakerivälykset ovat tiukat.

          5. Bearing clearances too tight for the oil viscosity being used. Late model engines such as a Chevy LS or Ford modular V8 with tighter main and rod bearing clearances of .0015˝ to .002˝ usually require a thin multi-viscosity motor oil such as 5W-20. Fill the crankcase with a relatively thick racing oil and you’ll have problems right from the start. Tighter bearing clearances require thinner oils while looser bearing clearances of .003˝ to .004˝ in “old school” motors and race motors require thicker oils (20W-50 or 50W) to maintain the protective oil film between the bearings and their journals.
          Spun rod bearings are the most common failure. A spun rod bearing will tear up the big end bore in the rod.


          Se mitä tuosta nopeasti vilkaisin niin ainakin tehtaalta tullessa välykset ovat tuollaista. Kai se tuohon tiukan päähän asettuu.

          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2236
            • Vantaa

            #65
            Olisikohan jotain dataa milloin olisi fiksua siirtyä pykälää jäykempään öljyyn? 200tkm ajetun koneen laakerien välykset kuitenkin jo kasvaneet tehdas uuteen verrattuna.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #66
              Originally posted by VilleP View Post
              Olisikohan jotain dataa milloin olisi fiksua siirtyä pykälää jäykempään öljyyn? 200tkm ajetun koneen laakerien välykset kuitenkin jo kasvaneet tehdas uuteen verrattuna.
              0.086mm/0.003" on tarvikelaakerin maksimi välys runkolaakerille. Menee tuolla tuonne toleranssin toiseen päähän. Eikös 5W-40:ssä ole vielä luokitus?
              https://applications.castrol.com/oil...ive-(2011-2017)

              En jaksanut mitata tuosta yhdestä rikkimenneestä koneesta laakereita.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5272
                • Pirkkala

                #67
                Originally posted by VilleP View Post
                Olisikohan jotain dataa milloin olisi fiksua siirtyä pykälää jäykempään öljyyn? 200tkm ajetun koneen laakerien välykset kuitenkin jo kasvaneet tehdas uuteen verrattuna.
                En lähtis allekirjottaa tätä, kyllähän se varmaan pitkillä metreillä kasvaa (voi myös olla ettei niissä oo narmuakaan)
                Mutta mahtaiskohan kasvaa niin paljon, että siksi olisi syytä siirtyä jäykempään tavaraan, sitä kyllä epäilen.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  #68
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  En lähtis allekirjottaa tätä, kyllähän se varmaan pitkillä metreillä kasvaa (voi myös olla ettei niissä oo narmuakaan)
                  Mutta mahtaiskohan kasvaa niin paljon, että siksi olisi syytä siirtyä jäykempään tavaraan, sitä kyllä epäilen.
                  Tuossa korkanneessa koneessa kampi oli täysin tehdasmitoillaan tuota yhtä kaulaa lukuunottamatta. Kiertokankien laakerit olivat virheettömät. En tiedä paljonko kulumaa pitää tulla että sen näkee laakerista päällepäin. Ja eikai noi pyöreäksi kulu muutenkaan.

                  Tuossa runkolaakerit oli ottanut muutenkin selkäänsä. Kiertokangen laakerit olivat sen sijaan virheettömät. Luulisi että esim moska öljyn seassa söisi molemmat laakerit. Tässähän oli ollut AC Schnitzer tehoboksi ja softaamisen jälkeen kuolo korjas muutaman kk kuluttua. Tosin tuskin se edellinen nahkahousukaan tuota boksia on laittanut ihan huvikseen vaan eiköhän se auto ole saanut happea jo saksassa ihan kunnolla.


                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2236
                    • Vantaa

                    #69
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    En lähtis allekirjottaa tätä, kyllähän se varmaan pitkillä metreillä kasvaa (voi myös olla ettei niissä oo narmuakaan)
                    Mutta mahtaiskohan kasvaa niin paljon, että siksi olisi syytä siirtyä jäykempään tavaraan, sitä kyllä epäilen.
                    Sitähän tässä tiedustelen. Voisi kuvitella että mittadataa löytyisi laakerin kulumasta eri ajosuoritteilla. Liekkö TM mittaa laakerit kestotestiensä jälkeen?
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5272
                      • Pirkkala

                      #70
                      Originally posted by VilleP View Post
                      Sitähän tässä tiedustelen. Voisi kuvitella että mittadataa löytyisi laakerin kulumasta eri ajosuoritteilla. Liekkö TM mittaa laakerit kestotestiensä jälkeen?
                      Etsippä ensin taulukosta tieto, mikä on suositusöljyn viskositeetille sopiva välys (se on joku tietty väli, vaikkapa 0,05-0,07) uskon että laakeri mahtuu kuluneenakin siihen. Tämä tosin mutua.

                      Mutta yleisesti ottaen, minusta tämä lähestymiskulma tähän asiaan on vähän väärä

                      Jollen väärin ymmärrä laakerin kuluminen tapahtuu siten, että ensin ei tapahtu kulumista käytännössä juuri lainkaan, sitten kun se alkaa se menee pilalle asti kohtuullisen nopeasti. Tämä kaava pätee yhtälailla jakoketjuun kuin melkein mihin tahansa liikkuvaan osaan.

                      Muistan TM testeissä mainutun että silmämääräisesti hieman kuluneen laakerin kuluma ei ole vielä mitattavissa, se on niin vähän.

                      Todettakoon vielä että eihän normaalitilanteessa jossa kaikki on ok, auton laakerit käytännössä kulu lainkaan, miten ne voisivat kulua kun eivät kosketa toisiaan? (kylmästartissa ne saattavat päästä koskemaan toisiaan, mutta sekään ei ole itsestäänselvyys)
                      Last edited by Urpo_rotta; 13-12-2020, 00:45.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • hjenkka
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 577
                        • JKL

                        #71
                        Originally posted by VilleP View Post
                        Olisikohan jotain dataa milloin olisi fiksua siirtyä pykälää jäykempään öljyyn? 200tkm ajetun koneen laakerien välykset kuitenkin jo kasvaneet tehdas uuteen verrattuna.
                        Jos noin paljon jännittää ajaa äffäläisellä niin olisko aika vaihtaa merkkiä. Ja fiksua olisi välillä olla vain hiljaa.
                        "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                        Vs1400 Intruder

                        Ex:
                        F11 530dA xDrive
                        E60 523iA
                        E39 520i Sedan
                        E39 530dA Touring
                        E39 528iA Sedan
                        E46 318i Sedan
                        E39 523i Sedan
                        E36 316i Sedan x2

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #72
                          Originally posted by VilleP View Post
                          10w60 pakkasella semmosta liisteriä että se ei kyllä mitään voitele kylmä starteissa.

                          Joskin nuo 0w30 öljyt mitä BMW oletusarvoisesti koneeseen laittaa, on lämpimänä lähes vettä, että liekkö sekään.
                          Oletko ikinä ajatellut miten ohuempi öljy toimii??
                          Lämpösen moottorin kun sammutat, se liru öljy pääsee valumaan pois sieltä välistä, jolloin pääsee metalli-metalli kosketuksiin, kun on jäykempi öljy se ei pääse välistä pois, jolloin öljy on siellä paikassa missä kuuluukin...

                          Kokeile mitä käy kun kasaat moottoria ja laitat laakeripinnoille liruöljyä, se on jo valunut pois siitä ennenkuin saat toista puoliskoa paikalleen.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #73
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Bemari on jo itse todennut että N57 lohko on liian heikko M550D tehoille ja siksi se on suunniteltu uudestaan. Tässä niitä jotain muutoksia:
                            x M550d:n männissä tapinreijät holkitettu.
                            x Runkolaakerien raakeripinnat leveämmät? sekä jotain muita vahvikkeita laakereoinnille. Eri laakerit. (Widened main bearing blocks with transitions increase the strength in the area of the crankshaft bearing. Transverse reinforcements to the crank chamber apron brace the main bearing cap and reduce deflection of the bearing cap in the engine’s longitudinal direction. )
                            x uusi kampiakseli
                            x kannen ja runkolaakerien yhteinen kiinnitys samaan inserttiin lohkon sisällä. (jäykistää pakettia)
                            x Männän puristuskorkeus +1mm
                            x Männän maljan reunat uudelleensulatetut (tämä on tullut muistaakseni myöhemminkin käyttöön sarjatuotantokoneissa)
                            x Männäntapin DLC-pinnoite
                            x 1mm lyhyempi kiertokanki ja se on muutenkin uudelleen suunniteltu
                            x myös kansi "hip-threated" (vähemmän huokosia valussa)
                            x kannen jäädytyskanavat muokattu
                            x venttiilikokoja muokattu, imu 27.2 -> 29.2 mm pako 24.6 -> 26 mm, pakopuolen naulat tehty "Nimonic:sta"
                            x palotila uudelleen suuniteltu
                            x jakopään ketju vahvistettu ja pinnoitettu suuremman pumpun tuottaman lisärasituksen takia
                            x uusi värinänvaimennin
                            x muokattu öljynkierto
                            x lohkossa muokattu jäähdytysveden kierto
                            x eri kannentiiviste
                            x suurempi ja tehokkaampi öljy vesi lämmönvaihdin
                            tiedot: https://sci-hub.se/https://link.spri...313-012-0222-6

                            mm. edellämainittujen syiden takia en ainakaan itse oleta että softattu N57 olisi yhtä luotettava kuin softaamaton.
                            Hyvin marginaalista se silti on.
                            Erot näkyy varmaan sitten kun tuplaturboisella on ajettu 200tkm yli 460hp
                            Ainakaan 50tkm aikana ei ollut tullut mitään jälkiä mihinkään, eikä jakopää ole venynyt tms. Kun tuli nyt purattua moottori ihan muista syistä.
                            Että itse en nyt pääse allekirjoittamaan kovin suuria vahvistustarpeita moottoriin vaikka mulla on ihan oikeasti todisteet ja tosielämän kokemukset asioista ihan kotipihassa.

                            Vaikka kukapa sitä joulupukkiinkaan uskoisi vaikka sanoisin sen asuvan naapurissa.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #74
                              .
                              Minun mielestäni sillä, että miten se öljy käyttäytyy kylmäkäynnistyksessä, on hyvin vähän tekemistä sen hyvyyden tai huonouden kanssa.

                              Kylmäkäynnistystilanteet on erittäin helppo välttää.
                              Mutta jps öljy ei tee kunnollista kalvoa laakeripinnoille joka tilanteessa, niin sillehän ei voi mitään, muutakuin vaihtaa parempaan...

                              Niissä eri öljyjen laakerinnoille muodostaman kalvon paineenkestossa ja voitelussa on hirmuiset erot. Minun rakennelmissani moottorivauriot loppui, kun vaihdoin Kendalliin, niitä on muitakin erittäin hyviä öljyjä. Monesti niille on yhteistä, että ne on raakaöljystä tehtyjä, ei synteettisiä.

                              Hyvä öljy on myös kallista, mutta käytännössä se on kuitenkin halpaa.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2236
                                • Vantaa

                                #75
                                Originally posted by hjenkka View Post
                                Jos noin paljon jännittää ajaa äffäläisellä niin olisko aika vaihtaa merkkiä. Ja fiksua olisi välillä olla vain hiljaa.
                                ???. Kysyin mielestäni ihan relevantin kysymyksen. Fiksua olisi olla ottamatta osaa keskusteluun jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎