Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 nakutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mige95
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 1178
    • lahti

    Originally posted by JKK View Post
    Tänään tämä miedosti vedossa nakuttava auto (35d, N57Z) meni BMW:lle tutkittavaksi. Sieltä nyt löytyi alkupaloiksi yksi vaihtoon menevä suutin + vuotava EGR-cooleri. Ja kirsikkana kakun päällä speksien yli venähtänyt yläketju, joka lienee sen ajoittaisen metallisen ränätyksen äänilähde. Mittaus tehty yläkiristäjän reiästä merkkihuollossa.

    Seuraavana kaivavat motin kokonaan ulos jakopääremppaa varten. Tämä auto oli siis X4 vuodelta 2015 ja mittarissa 122tkm. Mutta konehan on sama kuin F10/F11, joten siksi tätä asiaa puin tässä keskusteluketjussa.

    Mielipiteitä vähän kyselisin.... Hukkaanko rahani turhuuteen, jos vaihdatan omaan piikkiin samalla uuden öljy-/alipainepumpun? Pumppu ja pumpun ketju kustantaisi 580€ ja arviolta tunnin lisätyö.

    Ja sitten suuttimet. Yksi niistä nyt uusitaan. Tarkoitus olisi saada autosta sellainen, että mitään ei jäisi sattuman varaan. Testautanko loput viisi Boschin suutinpenkissä vai laittaisiko omaan laskuun loput viisi myös uusiksi? Saksasta sain tarjouksen tehdasuusista suuttimista 220€/kpl. Joten viidelle tehdassuuttimelle jäisi 1100€.

    Jos jotain muuta tulee mieleen niin vinkatkaa. Moottorin kumityynyt tietysti voisi laittaa samalla uudet kun kone on irti.
    Varmaa kannattaa testauttaa kaikki suuttimet kerralla, eise öljypumpun vaihto tuntia vie kun joutuvat jakopääntakia kuitenki avaa siitä hammaspyörän pois, se on 10min homma vaihtaa se koko pumppu, siihen en osaa sanoa juuta enkä jaata onko pumpun vaihdossa mitää merkittävää hyötyä, laita ne rahat suuttimien tarkistuksee. Tää tieto kyllä vähän yllätti olin ollu ajatuksessa että noi 14-> vuoden n57:skat olis varmoja kettinginki puolesta.
    Omaa f01 2008 n57:skaa tein 3kk sitten täydellisen jakopäärempan, siinä oli taulussa 240tkm ja ketjussa eikä hammaspyörissä ollut mitään hälyttävää silmämääräsesti, jako oli aavistuksen muuttunut siitä mihin se laitetaan.
    -g20 330e
    -e31 840ci sc
    -e46 316i (m52tub25)

    EX- f11 530d lci
    Ex- f01 730d
    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
    Ex: -06 e61 535d m-sport
    Ex:-02 e39 530d manual
    Ex -93 e34 520i

    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

    M62tu ajoitustyökalut.
    N47/n57 ajoitustyökalut.

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2325
      • Uusimaa

      Originally posted by mige95 View Post
      Tää tieto kyllä vähän yllätti olin ollu ajatuksessa että noi 14-> vuoden n57:skat olis varmoja kettinginki puolesta.
      Näin minäkin ajattelin. Mutta näin se vaan marmorihuollon mittalaite kertoi. Täytyy mennä parin viikon päästä kuikuilemaan että miltä se ketju oikeasti näyttää kun aloittavat purkamaan sitä.

      Mutta tilasin sen öljypumpun nyt kuitenkin. Maksoi bmwautopartsilla 390€. Ja myös uudet moottorin kumityynyt (2kpl 198€), koska ne on helppo vaihtaa kun kone on nostettu pois. Autossa on mielestäni ollut havaittavissa jonkinlaista epämiellyttävää, kuutoskoneelle epätyypillistä "runkovärinää" tietyllä kierrosluvulla 1500-2000rpm välissä. Joka toki voi olla suuttimen aiheuttamaakin. Tai pakkasen kovettamien kumityynyjen. Tulee myös uudet suuttimet. En jätä tässä nyt mitään sattuman varaan.

      Mitäs sanotte kampuran laakeroinnin tarkistuksesta? Meneekö ylihuolestuneisuuden puolelle? Millainen duuni on tarkistus ajallisesti kun kone on irti ja öljypumppu irroitettuna? Pitääkö pultit uusia?
      Last edited by JKK; 13-01-2022, 20:40.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1178
        • lahti

        Originally posted by JKK View Post
        Näin minäkin ajattelin. Mutta näin se vaan marmorihuollon mittalaite kertoi. Täytyy mennä parin viikon päästä kuikuilemaan että miltä se ketju oikeasti näyttää kun aloittavat purkamaan sitä.

        Mutta tilasin sen öljypumpun nyt kuitenkin. Maksoi bmwautopartsilla 390€. Ja myös uudet moottorin kumityynyt (2kpl 198€), koska ne on helppo vaihtaa kun kone on nostettu pois. Autossa on mielestäni ollut havaittavissa jonkinlaista epämiellyttävää, kuutoskoneelle epätyypillistä "runkovärinää" tietyllä kierrosluvulla 1500-2000rpm välissä. Joka toki voi olla suuttimen aiheuttamaakin. Tai pakkasen kovettamien kumityynyjen. Tulee myös uudet suuttimet. En jätä tässä nyt mitään sattuman varaan.

        Mitäs sanotte kampuran laakeroinnin tarkistuksesta? Meneekö ylihuolestuneisuuden puolelle? Millainen duuni on tarkistus ajallisesti kun kone on irti ja öljypumppu irroitettuna? Pitääkö pultit uusia?
        No tuleepaha viimesenpäälle sitte, pitäähän ne pultit uusia, en tiedä onko mitenkää merkittävän kalliita n57:skaa, laakerit maksaa jotai ~400e kaikki, ehkäne kannattaa tarkistaa kun on kaikki auki, ei ainakaa rupee jossai vaiheessa ahistaa et miltähä ne näyttää. Vaikka tuskin sielä on mitää sanomista.

        Edit: Onko tämän auton historia miten tiedossa ettei oo mitää matkamittarilukeman peukalointia harrastettu ?
        Last edited by mige95; 14-01-2022, 07:27.
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • EFNU

          Originally posted by JKK View Post
          Autossa on mielestäni ollut havaittavissa jonkinlaista epämiellyttävää, kuutoskoneelle epätyypillistä "runkovärinää" tietyllä kierrosluvulla 1500-2000rpm välissä.
          Keppivaihteisessa tuntuu tekevän kovemmalla pakkasella samaa kun rullailee vaihde vapaalla moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Alipainehan noihin tyynyihin ainakin E-sarjassa menee, tai ainakin on mennyt uutena.

          Originally posted by JKK View Post
          Mitäs sanotte kampuran laakeroinnin tarkistuksesta? Meneekö ylihuolestuneisuuden puolelle? Millainen duuni on tarkistus ajallisesti kun kone on irti ja öljypumppu irroitettuna? Pitääkö pultit uusia?
          Itse ajattelin vähintään mitata välykset, sen verran pieni operaatio tuossa konkurssissa. Jos kävisi niin hyvin että ovat vielä tehtaan specseissä niin uusilla pulteilla kasaan, mutta uudet laakerit kuitenkin varattu.

          Omalla on nyt 405tkm rullattu, helmikuun alusta katsotaan mitä se on syönyt, laatikko ja etuakseli pois tieltä olisi suunnitelma.

          Edit: jos liikkeessä teettää niin pistäisin suorilta uudet laakerit kun se on levällään.
          Last edited by Calypsocoupe; 15-01-2022, 18:51.
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2325
            • Uusimaa

            Originally posted by Calypsocoupe View Post
            Edit: jos liikkeessä teettää niin pistäisin suorilta uudet laakerit kun se on levällään.
            Juu, näin varmasti tekisinkin jos olisin itse puikoissa tekemässä omissa tiloissa. Mutta tässä kun on BMW-merkkikorjaamo tekevänä osapuolena niin kustannuspolitiikkalla on ihan eri lainalaisuudet kuin itse tekemällä. Jokaisella minuutilla on hintalappunsa. Ja ne hintalaput ei ole edullisimmasta päästä.....

            Kampuran suhteen tehdään kuitenkin niin, että kiertokankien alapukit otetaan auki ja sinne vaihdetaan uudet laakeriliuskat anyway. Pelkät kk-liuskat ja pultit on alennuksineenkin marmorilla yli 400 euroa. Ja työt päälle. Ja laakeriliuskat pitää tilata etukäteen jos haluaa saada ne hommalle varattuun aikaslottiin asennettavaksi. Tähän ratkaisuun päädyin, koska sille nakatukselle on olemassa pieni olematon mahdollisuus, että sen lähde tulee jonkun kiertokangen laakerin väljyydestä. Saapahan sen kerralla suljettua pois. Vaikka 120tkm ajetussa mahdollisuus siihen on tosi pieni. Ja se jakoketjuhan jo todettiin myös venyneeksi. Tässä pitää nyt miettiä moni asia tosi tarkkaan ja järjen kanssa. Tästä kiertokankien laakerointiin liittyvästä varmistuksesta päätin kuitenkin ottaa omaan piikkiin muutaman satasen lisäkulun koska myyjäliike maksaa siitä lisäoperaatiosta osuuden yhteisen edun nimissä.

            Runkopukit otetaan auki ainoastaan vain siinä tapauksessa, jos öljypohjasta, sihdistä tai suodattimesta löytyy metallihileitä. Tai jos kk-kaulat sattuisivat näyttämään pahalta. Mutta jos näiltä em. osin asiat näyttävät hyvältä, niin pitävät runkopukkien avaamista liioitteluna. Runkopukkien uudet pultit maksaa vajaan 100 euroa. Ja työstä veloittaisivat +200euroa. Ja tässä tarkistuksessa runkolaakerit voi kuulemma tilata vasta kun pukit on avattu ja nähty niiden värikoodaus. Joten etukäteen niitä ei voi kuulemma edes tilata. Merkkiliikkeen hinta alennuksineen noille runkolaakereille on 550 euroa. Joten runkolaakerien uusiminen maksaisi tässä tapauksessa kaikkinensa lisähintaa 800-900 euroa. Eli ei näitä lisätöitä ihan roiskimalla viitsi pyydellä.... Jos itse tekisi niin tuohan olisi päivän selvä juttu.
            Last edited by JKK; 16-01-2022, 03:18.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2325
              • Uusimaa

              Nopea kysymys tietäjille.... Onko Kolbenschmidtin kk-laakerisarja laadullisesti yhtä hyvä kuin BMW-orggis? Vai onko jopa OEM-valmistaja? Glycoakin näyttäisi saavan about samalla hinnalla.

              Kolbenschmidt-sarja Aeromotorsilla maksaa 130€. Glycot olisi 150€.

              Sama setti BMW-varaosana merkkihuollossa 390 euroa. Aika iso ero :think
              Last edited by JKK; 17-01-2022, 04:32.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                Originally posted by JKK View Post
                Nopea kysymys tietäjille.... Onko Kolbenschmidtin kk-laakerisarja laadullisesti yhtä hyvä kuin BMW-orggis? Vai onko jopa OEM-valmistaja? Glycoakin näyttäisi saavan about samalla hinnalla.

                Kolbenschmidt-sarja Aeromotorsilla maksaa 130€. Glycot olisi 150€.

                Sama setti BMW-varaosana merkkihuollossa 390 euroa. Aika iso ero :think
                Laadullisesti ovat varmasti riittävän laadukkaat moottorin loppu iän ajaksi.

                Alkuperäislaakereissa on se ajatus, että niillä saadaan laakerivälys juuri halutunlaiseksi.

                OEM laakereissa on usein 3kpl sitä ns 0 kokoa eli koneistamatonta kampiakselin kaulaa kohden ja tarvikkeessa vain yksi. Ekat tilatut oem laakerit ei näin ollen välttämättä menekkään moottoriin jos asentaja haluaa päästä optimi välykseen välysmittauksen (tilatuilla laakereilla) jälkeen ja laittaakin eri välys koodauksella olevat.

                *Korjataan kysymyksen koskevan tässä tapauksessa siis kiertokangenlaakereita, eikä runkolaakereita.
                Kiertokangissa ei useita kokoja per kaulakoko, OEM ainoastaan sininen/punainen liuska (ylä/ala)
                Runkolinjassa on säätövaraa per kaulakoko riippuen lohkon ja kammen koneistus koodaus merkinnöistä std tapauksessa (värikoodi).
                Last edited by zakspeed; 17-01-2022, 08:15. Reason: *Korjaus koskien laakerikokoja
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎