Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 nakutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 514
    • Oulu

    Originally posted by JKK View Post
    Tähän oman auton nakatukseen liittyen.... Eilen ilmiöön tuli ihan uusi ulottuvuus, kun yhtäkkiä risteyksestä lähtiessä koneesta alkoi kuulumaan todella kova metallinen räkätys/ränätys, joka kesti kerrallaan muutaman sekunnin. Alkoi ja katosi kuin veitsellä leikaten. Ääntä on vähän vaikea kuvailla mutta muistutti sellaista ääntä kuin koneen sisällä olisi helissyt hetkellisesti nippu pieniä biljardipalloja.
    Jompi kumpi ketjun kiristin jumittaa ja ketju saa löysiä? Likaiset kiristimen öljykanavat tms. syy, joka vaikuttaa öljynpaineeseen kiristimellä?
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2325
      • Uusimaa

      Originally posted by OVi View Post
      Jompi kumpi ketjun kiristin jumittaa ja ketju saa löysiä? Likaiset kiristimen öljykanavat tms. syy, joka vaikuttaa öljynpaineeseen kiristimellä?
      Hyvä teoria, mutta miksi nakatusta ei kuulu paikallaan kaasutellessa? Jos auto on parkissa niin tyhjäkäynti on siisti, eikä kaasua polkiessa kuulu mitään ylimääräistä. Mutta heti kun lähtee liikkeelle, niin silloin kevyellä kuormituksella alkaa nakatus. Eikös ketjuun ja kiristäjiin kohdistu jotakuinkin samanlaiset kuormat ja öljynpaineet sekä tyhjäkäynnillä ja ajossa?
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • OVi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2016
        • 514
        • Oulu

        Teoria liittyi vain yhtenä päivänä kuuluneeseen kovaan metalliseen ääneen, joka äänen kuvailun perusteella on löysällä olevan ketjun ääni. Alaketjun kuormitus ei ole vakio, johtuen suurpainepumpun kuormituksen muuttumisesta, mutta se ei mahda vaikuttaa ketjun kireyteen. Öljynpaine muuttuu kierrosten ja öljyn lämpötilan myötä, joka taas vaikuttaa suoraan kiristimen tuottamaan voimaan.

        Tasaisella vedolla kuuluva naputus saattaa olla ihan vain suuttimien ääni, joka tulee jostain syystä kabiiniin isompana kuin ennemmin. Suuttimet itsessään on aika isoääniset, jos moottorin päältä ottaa muovit ja äänieristeet pois. Omaan korvaan oikein toimivan suuttimen ääni ei ole rehellinen naputus, vaan hieman epämääräinen säksätys.
        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          Eikös suuttimilla ole erilaisia toimintatiloja myös? Jos nyt muistan oikein niin kaverin M57:ssa joskus aikoinaan ihmeteltiin suuttimien ääntä ja kierrosluvun nosto sai suuttimien äänessä aikaiseksi aivan selkeän muutoksen.Tällöin epäilin että se johtuu siitä että miten niitä ohjataan (ruiskutuskertojen määrän muutos esim).

          Jos asiaa haluaa itse pöyhiä ja pystyt toistamaan asian helposti uudestaan niin koita ottaa venttiilikopan päältä suoja pois. Muuttuuko ääni tai onko se helpommin havaittavissa?
          Joku taisi mainita myös että tämän N57:n seuraajassa softaus oli muuttanut koneen käyntiääntä ja epäili että tuo liittyi jollain tapaa EGR:n tomintaan. Voihan senkin piuhan ottaa kokeeksi irti ja katsoa onko sillä mitään merkitystä.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2325
            • Uusimaa

            Originally posted by fraatti View Post
            Eikös suuttimilla ole erilaisia toimintatiloja myös? Jos nyt muistan oikein niin kaverin M57:ssa joskus aikoinaan ihmeteltiin suuttimien ääntä ja kierrosluvun nosto sai suuttimien äänessä aikaiseksi aivan selkeän muutoksen.Tällöin epäilin että se johtuu siitä että miten niitä ohjataan (ruiskutuskertojen määrän muutos esim).
            Kyllä, tässä käsityksessä olen ollut itsekin koko ajan ja mitä enemmän tuota nakatusta kuuntelee niin sitä vakuuttuneemmaksi tulen tästä.

            Originally posted by fraatti View Post
            Jos asiaa haluaa itse pöyhiä ja pystyt toistamaan asian helposti uudestaan niin koita ottaa venttiilikopan päältä suoja pois. Muuttuuko ääni tai onko se helpommin havaittavissa?
            Tämä oli myös loistava vinkki, jonka teen seuraavaksi. Toki tämä äänieristematon poisto myös vahvistaa ääniä, jotka tulee mahdollisesti venttiilikoneistosta. Mutta ne suuttimethan tosiaan raksuttavat aika äänekkäästi siellä solukumimaton alla kunnossa ollessaankin.

            Tosin nyt on sovittu että auto menee vielä kerran Autosalpaan tammikuussa, takuun piikkiin tutkittavaksi, jossa yrittävät paikallistaa ääntä uudelleen. Ja sitä uutta satunnaista hetkittäin kuumalla koneella esiintyvää "biljardipallomaista" kilinää. Ehkä tekevät jakoketjun mittauksen myös samalla.
            Last edited by JKK; 27-12-2021, 19:13.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              Jakoketju ja laakerit osaavat näissä pitää mitä ihmeellisempiä ääniä eri tilanteissa.


              Itsellä sattui huonot uudet nostajat kun moottoria kävin läpi.
              Pitivät ääntä 2000-3000rpm välillä, vedossa.
              Normiöljyillä 0w30, 5w30, 5w40 piti ääntä, mutta 20w50 öljyillä ei mitään.


              Vaihdoin uudestaan nostajat ja moottori hiljeni, ihan sama mitkä öljyt.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2325
                • Uusimaa

                Originally posted by makkis View Post
                Itsellä sattui huonot uudet nostajat kun moottoria kävin läpi.
                Pitivät ääntä 2000-3000rpm välillä, vedossa.
                Normiöljyillä 0w30, 5w30, 5w40 piti ääntä, mutta 20w50 öljyillä ei mitään.
                Mikä kone ja paljon oli ajettu? Oliko uudet nostajat orggikset vai esim. INA:n nostajat?
                Last edited by JKK; 30-12-2021, 17:44.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2325
                  • Uusimaa

                  Kysytään lisää....

                  Onko joku oikeassa elämässä vaihtanut N57-koneeseen nostajia? Jos venttiilikopan nostaa pois, pääseekö siinä vaiheessa vielä mitenkään varmasti toteamaan nostajien ja keinurullien kuntoa? Ja pystyykö ne vaihtamaan ilman että nostaa nokat pois?
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    Originally posted by JKK View Post
                    Mikä kone ja paljon oli ajettu? Oliko uudet nostajat orggikset vai esim. INA:n nostajat?
                    Originally posted by JKK View Post
                    Kysytään lisää....

                    Onko joku oikeassa elämässä vaihtanut N57-koneeseen nostajia? Jos venttiilikopan nostaa pois, pääseekö siinä vaiheessa vielä mitenkään varmasti toteamaan nostajien ja keinurullien kuntoa? Ja pystyykö ne vaihtamaan ilman että nostaa nokat pois?

                    No N57 kun N57 ketjussa kerta ollaan.
                    Ja kyllä ihan oikeassa elämässä olen vaihtanut useampaan N57 nostajat.


                    Ja kyllä on pakko ottaa nokat irti että saa vaihdettua.


                    230tkm oli ajettu, Kolbenschmidt nostajat taisi olla.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2325
                      • Uusimaa

                      Originally posted by makkis View Post
                      No N57 kun N57 ketjussa kerta ollaan.
                      Ja kyllä ihan oikeassa elämässä olen vaihtanut useampaan N57 nostajat.
                      Ja kyllä on pakko ottaa nokat irti että saa vaihdettua.
                      230tkm oli ajettu, Kolbenschmidt nostajat taisi olla.
                      Kiitokset. Huono kysymyksenasetteluni lähti siitä kun moni täällä kirjoitettu remontti on lopulta jonkun ulkopuolisen firman tekemä ja täällä puhutaan siinä muodossa että on itse tehnyt....

                      Mutta nyt on oikea tekijä siis langan päässä

                      Jos tuohon nostajaremppaan jossain vaiheessa lähden niin saako imunokan irroitettua siten että ketjua ei tarvitse kokonaan irroittaa myös alapäästään? ts. että purkaa koko jakopään?
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3603
                        • Raisio

                        Jos ääni öljynkierrollisissa osissa eikä suuttimissa, eikä ole mitään menetettävää, niin isopurkillinen RVS viis olla harkinnan arvoinen kokeilu.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2325
                          • Uusimaa

                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Jos ääni öljynkierrollisissa osissa eikä suuttimissa, eikä ole mitään menetettävää, niin isopurkillinen RVS viis olla harkinnan arvoinen kokeilu.
                          On laitettu jo..... Ei mitään vaikutusta mihinkään. Ainoa tekijä joka vaikuttaa, on kova pakkanen. Pakkasella ääni alkaa kuulumaan vasta pitkän ajon jälkeen ja silloinkin selvästi vaimentuneempana kuin esim. nollakelillä. Tai lämpimästä hallista lähdettäessä.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3603
                            • Raisio

                            Ääni siis sidoksissa öljylämpöön eli öljynpaineeseen. Pykälää paksumpi öljy kuumapään numerolla esim xW-30 öljy xW-40 öljyyn.
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2325
                              • Uusimaa

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Ääni siis sidoksissa öljylämpöön eli öljynpaineeseen. Pykälää paksumpi öljy kuumapään numerolla esim xW-30 öljy xW-40 öljyyn.
                              Juuri vaihdoin öljyt ja laitoin 0W-40 eikä ollut mitään vaikutusta.... Noh, auto menee marmorille tutkimuksiin viikon päästä ja ajattelin ehdottaa heille venttiilikopan irroittamista, jolloin pääsee näkemään ketjun tilanteen ja käyttämään suuttimet testipenkissä.

                              Meinaavat saada tallennettua sitä ääntä jotenkin ja laittavat kyselyä tehtaalle. Itselläni on koko ajan tunne että suuttimista tai jäkopäästä se lopullinen syy tulee löytymään. Ja kun toisinaan se nakatus kasvaa 1-2 sekunnin ajaksi sellaiseksi kovaksi "detonointi"-ränätyskeksi 2000rpm alueella kun osaa härnätä sen äänen esiin pintakaasualueella.

                              Ja kun parkissa tyhjäkäynnillä tai paikallaan kaasuteltaessa kone käy kuin unelma. Ei mitään ylimääräisiä sivuääniä. Ainoastaan kevyessä vedossa alle 60km/h sen napatuksen kuulee. Napatus on enemmän pehmeä kuin metallinen.
                              Last edited by JKK; 02-01-2022, 18:09.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2325
                                • Uusimaa

                                Tänään tämä miedosti vedossa nakuttava auto (35d, N57Z) meni BMW:lle tutkittavaksi. Sieltä nyt löytyi alkupaloiksi yksi vaihtoon menevä suutin + vuotava EGR-cooleri. Ja kirsikkana kakun päällä speksien yli venähtänyt yläketju, joka lienee sen ajoittaisen metallisen ränätyksen äänilähde. Mittaus tehty yläkiristäjän reiästä merkkihuollossa.

                                Seuraavana kaivavat motin kokonaan ulos jakopääremppaa varten. Tämä auto oli siis X4 vuodelta 2015 ja mittarissa 122tkm. Mutta konehan on sama kuin F10/F11, joten siksi tätä asiaa puin tässä keskusteluketjussa.

                                Mielipiteitä vähän kyselisin.... Hukkaanko rahani turhuuteen, jos vaihdatan omaan piikkiin samalla uuden öljy-/alipainepumpun? Pumppu ja pumpun ketju kustantaisi 580€ ja arviolta tunnin lisätyö.

                                Ja sitten suuttimet. Yksi niistä nyt uusitaan. Tarkoitus olisi saada autosta sellainen, että mitään ei jäisi sattuman varaan. Testautanko loput viisi Boschin suutinpenkissä vai laittaisiko omaan laskuun loput viisi myös uusiksi? Saksasta sain tarjouksen tehdasuusista suuttimista 220€/kpl. Joten viidelle tehdassuuttimelle jäisi 1100€.

                                Jos jotain muuta tulee mieleen niin vinkatkaa. Moottorin kumityynyt tietysti voisi laittaa samalla uudet kun kone on irti.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎