Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw m5 f10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    Kyllähän ne vähän tehokkaammat autot pelottaa hybridi Yariksen tai litraisen Micran jälkeen, joilla suomalaisten pitäisi ilmeiseti nykyään ajaa..
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • vleivo
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 708
      • Zürich Switzerland

      Onhan se hieno auto tuo uusi M5nen, ja varmasti nopein luokassaan.

      Mutta on se minusta harmi kun nykyään bemarit eivät vaan omasta mielestä ole enää sitä mitä olivat ennen. Ymmärän hyvin että päästöjen puolesta täytyy nykyään rakentaa pienempiä ja ahdettuja koneita.

      Se mikä omasta mielestä "ärsyttää" eniten on se miksi motorsportilla ei enää rakenneta omia koneita vaan ollaan siirytty sille linjalle että ollaan alettu virittää ns. normi koneita. Esimerkiksi 1M mallin konehan on sama kuin 335 ja 535i malleissa, mutta eri ohjelmalla. Syy tähän on kyllä täysin selvä pienemmät kustannukset verrattuna että rakennetaan omia koneita M malleihin.

      Itse harrastelen nykyään vain vanhempia bemareita ja voi olla että niitä tuleekin vuosien saatossa hankittua lisääkin. Mutta juuri tämän kustannus säästö ja voitto tavoittelun takia ei enää uudet bimmerit kiinnosta. Olen itse sitä mieltä että e39-e46-e53-e38 mallien jälkeen tämä on alkanut näkymään yhä selkeämmin.

      Jos vertaa esimerkiksi sistus materiaaleja e46 ja e90 välillä niin selvästihän sitä ollaan menty halvempaan suuntaan. Nyt en siis tarkoita varusteita vaan itse materiaali valintoja.
      Hieman koomista on myös se että vuosien varrella kaikki bemarin trademarkit ovat lähestulkoon hävinneet autoista, esimerkiksi keskipanelia ei enää käänetää kuskia kohden kuin ennen, syy tähän on se että amerikan markinoilla missä bemari myy paljon autoja on tullut palautetta tästä niin paljon.

      Mutta näistä asioista voi tietenkin olla montaa mieltä, itseäni ei vaan enää miellytä se että bemarit eivät enää erotu edukseen massasta. Jotenkin tuntuu siltä että jotkut muut merkit ovat onnistuneet pihistelyssä paremmin kuin bemari, ehkä se johtuu siitä että hankintahinta ei ole oleelisesti laskenut bemareissa vaikka laatu ja materiaalit ovat nyt samalla tai huonomalla tasolla kuin muilla edullisemmilla saksalaisilla merkeillä.
      1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
      1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
      1991 Ford Mustang GT 5.0
      1994 BMW M5 3.8
      2011 H-D Fatboy Special
      2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

      Comment

      • duuk
        Moderator
        • Dec 2006
        • 10501
        • Saaressa

        Originally posted by vleivo View Post
        Onhan se hieno auto tuo uusi M5nen, ja varmasti nopein luokassaan.

        Mutta on se minusta harmi kun nykyään bemarit eivät vaan omasta mielestä ole enää sitä mitä olivat ennen. Ymmärän hyvin että päästöjen puolesta täytyy nykyään rakentaa pienempiä ja ahdettuja koneita.

        Se mikä omasta mielestä "ärsyttää" eniten on se miksi motorsportilla ei enää rakenneta omia koneita vaan ollaan siirytty sille linjalle että ollaan alettu virittää ns. normi koneita. Esimerkiksi 1M mallin konehan on sama kuin 335 ja 535i malleissa, mutta eri ohjelmalla. Syy tähän on kyllä täysin selvä pienemmät kustannukset verrattuna että rakennetaan omia koneita M malleihin.

        Itse harrastelen nykyään vain vanhempia bemareita ja voi olla että niitä tuleekin vuosien saatossa hankittua lisääkin. Mutta juuri tämän kustannus säästö ja voitto tavoittelun takia ei enää uudet bimmerit kiinnosta. Olen itse sitä mieltä että e39-e46-e53-e38 mallien jälkeen tämä on alkanut näkymään yhä selkeämmin.

        Jos vertaa esimerkiksi sistus materiaaleja e46 ja e90 välillä niin selvästihän sitä ollaan menty halvempaan suuntaan. Nyt en siis tarkoita varusteita vaan itse materiaali valintoja.
        Hieman koomista on myös se että vuosien varrella kaikki bemarin trademarkit ovat lähestulkoon hävinneet autoista, esimerkiksi keskipanelia ei enää käänetää kuskia kohden kuin ennen, syy tähän on se että amerikan markinoilla missä bemari myy paljon autoja on tullut palautetta tästä niin paljon.

        Mutta näistä asioista voi tietenkin olla montaa mieltä, itseäni ei vaan enää miellytä se että bemarit eivät enää erotu edukseen massasta. Jotenkin tuntuu siltä että jotkut muut merkit ovat onnistuneet pihistelyssä paremmin kuin bemari, ehkä se johtuu siitä että hankintahinta ei ole oleelisesti laskenut bemareissa vaikka laatu ja materiaalit ovat nyt samalla tai huonomalla tasolla kuin muilla edullisemmilla saksalaisilla merkeillä.
        En tiedä oletko ollut 1M kyydissä/ajanut. Olkoon vaan miten jämäosista kasattu, mutta kaiken kaikkiaan helvetin hieno laite.

        Nimimerkillä: Kyydissä istunut vanhanliiton S moottorin omistaja.

        duke's garage:
        Suzuki R50
        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
        S38 S54 S62

        instagram: _duuk

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2093
          • *

          Originally posted by vleivo View Post
          Hieman koomista on myös se että vuosien varrella kaikki bemarin trademarkit ovat lähestulkoon hävinneet autoista, esimerkiksi keskipanelia ei enää käänetää kuskia kohden kuin ennen, syy tähän on se että amerikan markinoilla missä bemari myy paljon autoja on tullut palautetta tästä niin paljon.
          Uusissa F-sarjalaisissa tämä on taas korjattu eli kabiini on "käännetty" taas kuskia kohden mikä on omastakin mielestä ainoa oikea ratkaisu. Ainakin uusi F10 on mahtava auto ja kyllä siinä on melkoinen ero johonkin volkkariin... jos näitä tehtäisiin vieläkin 90-luvun konseptilla niin eihän niitä enää kukaan ostaisi. Turbot yms. on tätä päivää. Toki ainahan löytyy e30 fanittajia ja porukkaa jonka mielestä ruosteiset teini-bemarit on ainoita oikeita autoja.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 7045
            • Forssa

            En ole näihin uusiin ahdettuihin ämmäläisiin perehtynyt vielä mutta joskus sekin aika koittaa.
            Tehtaaltahan nuo viritysasteet ovat kovinkin matalia yleensä, ihan vaan kestävyyden nimissä.
            Tollasista vaan ruuvais ahtoja lisää ja uutta ohjelmaa sisään niin löytyy dynossa taas parempaa lukemaa. Helppoa ja paaaljon halvempaa virittämistä kuin vanhat vapari S-moottorit.

            Itse enempi tykkään vaparista mutta kyllähän se ahdettu kunnon lukemilla housut märiksi vetää...
            Nyt:
            E82 135i -11

            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • arpuC
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1377

              Enitenhän näissä uusissa Bemareissa ärsyttää tuo ulkonäkö. Aivan järkyttävännäköisiä sämpylöitä yhdistettynä japanilais tyyppisiin amismoottoreihin. e60/61 oli vielä ihan nätti, mutta tämä F10 on melkoinen hirvitys.
              Miks sä sytytit Bemarin palaa?
              En löydä enää sun luo
              Teitkö sä tän tahallaan?
              Nyt kaikki palaa.

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                Samaa mieltä. Omasta mielestä e60M5 näyttää helvetin hyvältä ja kabiinissa istuessa se vasta hyvältä tuntuukin. Mutta tämä f10, ei. Ei ulkonäkö nappaa sitten yhtään, äkkivaikutelmaltaan näyttää niin korealaiselta autolta että naapurikaan sitä ei saksalaiseksi varmasti tunnistaisi ilman bemarin merkkejä. Niin ne pienet kylkimuotoilut vaan vaikuttaa. Jos tosiaan olisi se M5:n raha kätösissä, niin kyllä se nenä kääntyisi kilpailijan suuntaan. No onneksi ei köyhän tarvitse talon hintaista autoa miettiä.

                Comment

                • mange
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 253
                  • Winterthur, Switzerland

                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Uusissa F-sarjalaisissa tämä on taas korjattu eli kabiini on "käännetty" taas kuskia kohden mikä on omastakin mielestä ainoa oikea ratkaisu. Ainakin uusi F10 on mahtava auto ja kyllä siinä on melkoinen ero johonkin volkkariin... jos näitä tehtäisiin vieläkin 90-luvun konseptilla niin eihän niitä enää kukaan ostaisi. Turbot yms. on tätä päivää. Toki ainahan löytyy e30 fanittajia ja porukkaa jonka mielestä ruosteiset teini-bemarit on ainoita oikeita autoja.
                  Teinithän nimenomaan haluaa ja tunaa 10 vuotta vanhoja autoja, ja luulee jotenkin että ne on vielä uusia? Osa harrastajista ymmärtävät että nämä autot eivät olekaan uusia enää ja ehostavat oikeasti vanhoja autoja uuden veroisiksi eikä edes välttämättä aja niillä, syystä tai toisesta (lompakko ei tarpeeksi paksu, uudet muoviluodit eivät sytytä tjms).

                  Onhan se ///M:en häpäisemistä että tehdään M5 jossa äänet tulee kajareista eikä koneesta/putkesta. Youtubesta voi vaikka tarkistaa BMW active sound, saiskohan Eisenmannilta ostettua päivitetyn äänisoftan?
                  BMW M5 -95, Fjordgrau
                  BMW M535i -86, Polarissilber
                  BMW 325i -87 M Tech 1, Diamantschwarz
                  BMW 740i -94, Aspen-silber
                  BMW X1 xDrive20d -16, Alpinweiss 3

                  Comment

                  • Messier
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 624
                    • Savo

                    Originally posted by duuk View Post
                    En tiedä oletko ollut 1M kyydissä/ajanut. Olkoon vaan miten jämäosista kasattu, mutta kaiken kaikkiaan helvetin hieno laite.

                    Nimimerkillä: Kyydissä istunut vanhanliiton S moottorin omistaja.
                    Voi olla, mutta 1M ei sytytä pätkääkään edes kokeilemaan.(ei kyllä riitä rahatkaan)
                    Mutta jos olis 3,5 litre 9000 rpm. "S65 evo" + DKG aski...
                    G05 X5 45e
                    KM9 ///M1000XR

                    Ex:
                    F10 ///M5
                    K49 S1000XR
                    E90 ///M3
                    E46 ///M3

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      M5 vs 550d

                      Suoralla M5 odotetusti nopeampi, mutta myös ohituskiihtyvyydessä yllttäen m5 reilusti vahvempi. Osuukohan 550d:llä vaihto tuolle välille? Kummallisen suuri ero. 550d kulutus on taas melkein M5 tasoa.

                      M5 M550d
                      60-100 1,7 2,8
                      80-120 2,1 3,3

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2510
                        • Länsirannikko

                        Originally posted by Vanquish View Post
                        M5 vs 550d

                        Suoralla M5 odotetusti nopeampi, mutta myös ohituskiihtyvyydessä yllttäen m5 reilusti vahvempi. Osuukohan 550d:llä vaihto tuolle välille? Kummallisen suuri ero. 550d kulutus on taas melkein M5 tasoa.

                        M5 M550d
                        60-100 1,7 2,8
                        80-120 2,1 3,3

                        http://www.bimmerfest.com/news/62521...th-the-king?/#
                        Ei siihen mitään vaihtoa tarvita. Painoeroa M5:n hyväksi 100kg, tehoeroakin melkein 200hp ja nelivedon parempi pito näkyy vauhdissa lähinnä vain suurempana tehohäviönä.

                        M5:n suorituskyky on suorastaan epätodellinen isolle tuotantosedanille. Vaparikoneesta luopuminen taisi olla niin kipeä paikka, että menetystä piti hyvittää vähän reilummin. Nostan hattua tälle autolle.
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7397
                          • Oulu

                          Originally posted by Vanquish View Post
                          M5 M550d
                          60-100 1,7 2,8
                          80-120 2,1 3,3
                          OT, mutta mitenhän joku E60 550i pärjäis näissä? Ruotsalaiset mittas automaatilla 70-130 km/h 4,8 sekuntia. Tuosta vois ehkä mutuilla, että 80-120 menee lähelle M550d:n lukemia?
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            Se on hirviän hyvä että suunnittelu ja toteutus tapahtuu kuitenkin bmw:n konttorilla, eikä missään muualla

                            Tehoja kuitenkin nostetaan aina uuden mallin mukana, ja se on tiedossa että vaparina moottori tarvii kokoa. Wanha V8 miesten sanonta "mikään ei voita kuutiotuumia" pitää paikkansa, mutta tänä päivänä kun ollaan helisemässä tämän ilmastonmuutoksen kanssa, ei saksan poijjaat ilmeisesti kehdanneet kasvattaa mottia samoihin lukemiin kuin viperissä.

                            Minun lukeman mukaan tämä uus M5 on otettu automaailmassa hyvin vastaan ja sitä on kehuttu, monilta osin paremmaksi kuin entinen. Myöskin moottorin osalta.

                            Mitä ulkonäköön tulee niin mun mielestä muotoilultaan onnistunut. Maskuliininen ja hieman tyly bemarin tyyliin. Ei säväytä samalla tavalla kuin E60 ilmestyessään, mutta kuitenkin ulkonäöllisesti 100% 5-sarjan BMW. Ulkoasussa on tuulahdus vanhaa, ja mun silmään tämä F10 sopis leikkimielisesti ehkä paremmin E39:n jatkajaksi kuin E60. Miksikään korean tusinamuovikipoksi tätä ei voi verrata kukaan edes vitsinä.

                            Köyhäpoika vaan joutuu haaveileen tällaisista

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by Mr.Speed View Post
                              Se on hirviän hyvä että suunnittelu ja toteutus tapahtuu kuitenkin bmw:n konttorilla, eikä missään muualla

                              Tehoja kuitenkin nostetaan aina uuden mallin mukana, ja se on tiedossa että vaparina moottori tarvii kokoa. Wanha V8 miesten sanonta "mikään ei voita kuutiotuumia" pitää paikkansa, mutta tänä päivänä kun ollaan helisemässä tämän ilmastonmuutoksen kanssa, ei saksan poijjaat ilmeisesti kehdanneet kasvattaa mottia samoihin lukemiin kuin viperissä.

                              Minun lukeman mukaan tämä uus M5 on otettu automaailmassa hyvin vastaan ja sitä on kehuttu, monilta osin paremmaksi kuin entinen. Myöskin moottorin osalta.

                              Mitä ulkonäköön tulee niin mun mielestä muotoilultaan onnistunut. Maskuliininen ja hieman tyly bemarin tyyliin. Ei säväytä samalla tavalla kuin E60 ilmestyessään, mutta kuitenkin ulkonäöllisesti 100% 5-sarjan BMW. Ulkoasussa on tuulahdus vanhaa, ja mun silmään tämä F10 sopis leikkimielisesti ehkä paremmin E39:n jatkajaksi kuin E60. Miksikään korean tusinamuovikipoksi tätä ei voi verrata kukaan edes vitsinä.

                              Köyhäpoika vaan joutuu haaveileen tällaisista
                              Eikai kyse nyt kuitenkaan ole siitä, etteikö uuteen ämmään olisi saatu tarpeeksi voimaa vaparina. Toki, ei noin komeaa vääntöä. Mutta litratehoa kyllä.

                              Taitaa automaailmalla kuitenkin sanella moni muu asia enemmän, varsinkin tälläisissä "koko perheen autoissa". Eli ympäristö, viherpiipertäjät, hienot päästölukemat myyntitekstissä. Ne vie tätä autokehitystä omalta osaltaan eteenpäin, eikä suinkaan se että potentiaali loppuisi kesken vapaasti hengittävien moottorien osalta.

                              Ja F10 ulkonäöstä ei voida kiistellä, mutta jokainen voi vetää siitä omat johtopäätöksensä.

                              Tosin omaan silmään E30M3 näyttää lähes taivaalta, ja sen kun laittaisi autokeskukseen muiden bemareiden ja fiiattien väliin niin arvaa vaan sitä kommenttien ja mutinan määrää niiltä runkkupuvut päällä pyöriviltä "miehiltä" jotka sitten varttia myöhemmin starttaa sen uuden ja hienon Juken sieltä takapihalta ja ajaa kotio suorinta reittiä.
                              Niin se maailma muuttuu, autoteollisuudessa.

                              Comment

                              • arpuC
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 1377

                                Originally posted by Mr.Speed View Post

                                Mitä ulkonäköön tulee niin mun mielestä muotoilultaan onnistunut. Maskuliininen ja hieman tyly bemarin tyyliin. Ei säväytä samalla tavalla kuin E60 ilmestyessään, mutta kuitenkin ulkonäöllisesti 100% 5-sarjan BMW. Ulkoasussa on tuulahdus vanhaa, ja mun silmään tämä F10 sopis leikkimielisesti ehkä paremmin E39:n jatkajaksi kuin E60. Miksikään korean tusinamuovikipoksi tätä ei voi verrata kukaan edes vitsinä.
                                No ei säväytä ei. Onkohan tämän F10:n muotojen takana Leepu? Kovasti ainakin näyttää Leepun kädenjäljeltä varsinkin tuo maski. Jos munuaiset ja Bmw-merkin ottaisi pois ja tilalle lätkitään Kia- badget ei tällöin kukaan tunnistaisi eroa.

                                Eniten ihmetyttää, että miks M5:n tunnusomainen etupuskurin muotoilu on otettu tässä mallissa kokonaan pois? Kaikissa edellisissä malleissa puskurissa on ollut leveä viistosti ylospäin suuntautuva hymy. Nyt se on käännetty sisäänpäin.
                                Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                                En löydä enää sun luo
                                Teitkö sä tän tahallaan?
                                Nyt kaikki palaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎