Originally posted by duuk
View Post
Esimerkiksi aikanaan kun VW alkoi valmistaa Phaeton-mallia, jonka piti kilpailla premium luokassa mm. Mersun S-sarjaa ja Bemarin 7-sarjaa vastaan. Jo pelkästään laatuvaatimukset olivat kyseisessä autossa varsin uskomattomat. Itse olen kerran kyseisessä autossa istunut ja täytyy kyllä sanoa, että se oli erittäin mukava ja mielekäs kyyti ja auto oli täynnä fiksuja ratkaisuja, sekä varusteet olivat vähintäänkin kattavat. Ulkonäkö ei tosin ollut kaksinen. Mutta koska auton merkki on VW, ei kauppa koskaan käynyt kunnolla, sillä kuka haluaisi luxus Passatin?
Edellä mainitun vuoksi ei Toyotakaan myy Lexuksia Toyota-nimellä, koska se karkottaisi ostajia välittömästi, vaikka itse auto olisi sama. Brändillä on todellakin uskomattoman suuri vaikutus myyntiin, vaikka ei niin luulisi.
Otetaan nyt vielä kolmas esimerkki: En tiedä, moniko aikanaan seurasi sitä alkuperäistä Stargate SG1:stä, jonka kaikki tuotantokaudet katsoin joku aika sitten uudestaan. Sarjalla oli tietty varsin uskollinen katsojakunta, mutta ei mikään kauhean merkittävä. Suosio oli kuitenkin sen verran suuri, että huolimatta useista lopetusaikeista, aina vaan riitti katsojia pitämään sarja pystyssä ja lopulta sarjaa esitettiin kymmenen tuotantokautta + pari leffaa.
Jokunen vuosi sitten starttasi kyseisen sarjan spin-off, nimeltään Stargate Universe. Tämän sarjan tekijät halusivat kasvattaa katsojalukuja, muuttamalla sarjan juonta ja esitystapaa huomattavasti, jotta se keräisi katsojia myös vanhan katsojajoukon ulkopuolelta, jotka eivät olleet niin suuria scifi faneja. Tuloksena oli täysi farssi, kun sarja alkoi muistuttaa jotakin intergalaktista salkkareita, joka aiheutti sen, että vanhat katsojat häipyivät, eikä sarja jaksanut kiinnostaa uusiakaan katsojia. Lopputuloksena sarja lopetettiin jo kahden tuotantokauden jälkeen. Kun ensimmäistä sarjaa tehtiin kymmenen tuotantokautta, tätä viimeistä tehtiin vain pari kautta, kun yritettiin haalia lisää katsojia, eikä haluttu tyytyä siihen varsin vakaaseen ja uskolliseen katsojakuntaan.
Vaikka televisiosarjalla ja autovalmistajalla ei olekaan suoraa keskinäistä yhteyttä, voidaan silti niistä vetää yhteisiä piirteitä. Kun lähdetään haalimaan lisää asiakkaita, muuttamalla sitä viimeisen päälle hiottua ja tietyn maineen omaavaa tuotetta, otetaan aina riski, että homma menee reisille ja tuote ei saakaan lisää asiakkaita ja karkottaa vanhat. Tämä sama riski on olemassa myös nyt Bemarin kohdalla. Normaalisti Bemarilla on ollut varsin uskollinen, joskin rajallinen ostajakunta ja kun mennään tekemään muutoksia niihin vankkoihin perinteisiin, mikä on tähän asti määrittänyt merkin luonteen, otetaan myös riski, että menetetään vanhat uskolliset asiakkaat, eikä saada uusia tilalle, kun vastaavia malleja on markkinoilla jo pilvin pimein.
Comment