530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw323it
    replied
    Tätä kulkupuolikeskustelua lukiessa tulee väkisinkin mieleen kaksi kysymystä: puhutaanko tässä 530e:stä, ja ovatko kaikki kommentoijat edes ajaneet 530e:llä?

    Pointtihan 530e:ssä on se, että se menee hiljaisesti ja halvalla kun halutaan, ja kulkee liukkaasti kun tarvitaan. Jos nykyinen auto on 205hp/1550kg niin tuskin 330e/530e kulkupuolen suhteen pettymystä aiheuttaa. Sitä paitsi en ymmärrä mistä tuo 109hp tuli, sillä siihenhän tehot ei rajoitu kuin max edrive moodissa, jota tuskin kukaan käyttää. Jos ajaa lappu lattiassa kokoajan niin turha siihen käyttöön mitään hybridiä tai sähköautoa on ostaa.

    Ja sitten nämä Tesla-nopeushöpötykset. Työkaveri kohkaa Teslastaan, ja miten paljon nopeampi se on kuin hybridit. Ehdotin kisaa hiihtolomaviikolla; kumpi ajaa nopeammin pääkaupunkiseudulta Kuopioon, kun olimme molemmat siihen suuntaan menossa.
    Last edited by bmw323it; 19-06-2021, 08:42.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ymmärsit aivan oikein, jos 109hv(+184hv) ei riitä käyttöautossa tarpeelliseen liikkeeseen on kuljettajassa vika, lähinnä puuttuu ohitustilanteissa tarvittava silmä tai istuu sen päällä ja se on jäänyt pyyhkimättä.

    Olen tässä ajellut nyt toistatuhatta kilometriä 75hv autolla, minua ei ole tarvinnut ohittaa enkä ole joutunut tinkimään ohituksista. Kaupungissakin lähes jatkuvasti podiumilla ja vähintään pisteillä jokaisessa lähdössä. 75hv tehoja voi käyttää maksimissaan suomen oloissa 15sek ellei aja ykkösellä moottoritiellä.

    530e toimintasäde saisi olla 80-100km sähköllä niin auto olisi täydellinen, myös ekoteko.
    Vikaa kuljettajassa on yksi katsantokanta, ja jokainen saa uskossaan olla autuas. Uskontomme ei kohtaa ja on kiva olla yhtämieltä siitä, että on erimieltä. Sen oikeammassa on tuskin kumpikaan, mutta vikaa minussa ei ole.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    Tarkistetaan nyt vielä että ymmärsin oikein: Olet siis sitä mieltä että 109 heppainen moottori parin tonnin painoisessa autossa riittää kenelle tahansa ja sitä tehokkaammasta autosta puhuminen menee jo (lapsellisen) kiihtyvyysihannoinnin puolelle? Sanoisin että se on vain sinun mielipiteesi ja siihen sinulla toki on oikeus. 109 heppaa ei ole sama kuin 577 (Tesla 3 P) tai 1020 (Tesla S Plaid) eivätkä ne liity mitenkään hybridikeskusteluun.

    Itselleni pelkkä Bemarien hybridien sähköpuolen kiihtyvyys ei vain yksistään riitä kaikkeen ajoon. Nykyinen auto painaa ~1550kg ja tehoja on 205hv. Eli tehoa on sen verran vähän että sitä pystyy oikeasti kaikkea käyttämään normaalissakin ajossa, mutta riittävästi melko nopeisiin kiihdytyksiin. Vähän enemmänkin voisi olla, mutta en kaipaile mitään 400-500hv tehoja. Se että riittääkö sähköteho kaupungin valoista toiseen ajeluun tai kauppakeskuksen parkkiksella ajeluun on tietysti eri juttu.
    Ymmärsit aivan oikein, jos 109hv(+184hv) ei riitä käyttöautossa tarpeelliseen liikkeeseen on kuljettajassa vika, lähinnä puuttuu ohitustilanteissa tarvittava silmä tai istuu sen päällä ja se on jäänyt pyyhkimättä.

    Olen tässä ajellut nyt toistatuhatta kilometriä 75hv autolla, minua ei ole tarvinnut ohittaa enkä ole joutunut tinkimään ohituksista. Kaupungissakin lähes jatkuvasti podiumilla ja vähintään pisteillä jokaisessa lähdössä. 75hv tehoja voi käyttää maksimissaan suomen oloissa 15sek ellei aja ykkösellä moottoritiellä.

    530e toimintasäde saisi olla 80-100km sähköllä niin auto olisi täydellinen, myös ekoteko.
    Last edited by BMW525Xda; 18-06-2021, 13:48.

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kysyn tyhmyyttäni, mutta, kun liikenteessä ollaan mihin sitä tehon tuntua tai tehoa tarvitaan, siis jos autossa ei ole kuuluisan KITTin edessä kulkevan yli loikkaamis toimintoa ? (Samaa kiihtyvyysihannointia voi ihmetellä sähköautosäikeessä, tuntuu olevan ainoa kriteeri ostaa teslan muovikikotin)
    Tarkistetaan nyt vielä että ymmärsin oikein: Olet siis sitä mieltä että 109 heppainen moottori parin tonnin painoisessa autossa riittää kenelle tahansa ja sitä tehokkaammasta autosta puhuminen menee jo (lapsellisen) kiihtyvyysihannoinnin puolelle? Sanoisin että se on vain sinun mielipiteesi ja siihen sinulla toki on oikeus. 109 heppaa ei ole sama kuin 577 (Tesla 3 P) tai 1020 (Tesla S Plaid) eivätkä ne liity mitenkään hybridikeskusteluun.

    Itselleni pelkkä Bemarien hybridien sähköpuolen kiihtyvyys ei vain yksistään riitä kaikkeen ajoon. Nykyinen auto painaa ~1550kg ja tehoja on 205hv. Eli tehoa on sen verran vähän että sitä pystyy oikeasti kaikkea käyttämään normaalissakin ajossa, mutta riittävästi melko nopeisiin kiihdytyksiin. Vähän enemmänkin voisi olla, mutta en kaipaile mitään 400-500hv tehoja. Se että riittääkö sähköteho kaupungin valoista toiseen ajeluun tai kauppakeskuksen parkkiksella ajeluun on tietysti eri juttu.
    Last edited by Galaxy1223; 18-06-2021, 11:35.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Softavirityspelleilyt erikseen. En ota niihin kantaa

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Ei kannata jäädä liikaa tuijottamaan sitä B48:n sylinterimäärää. BMW on jo vuosia yrittänyt toitottaa meille, että "katsokaa vain niitä mallinumerointeja kyllä me osataan nämä luokitella". 530e on vastaava kuin 530i tai 530d. Ei identtinen tietenkään, mutta _vastaava_. 4cyl bensa sähkön avustamana tosiaan tuntuu kuskillekin aika pitkälti dieselmäiseltä kun sähkömoottori tuo runsaasti alavääntöä mukaan.

    Ainakin oma F30 330e tuntui käytännön ajossa ihan yhtä kykenevältä tuolla liikenteen seassa kuin F31 330d. Eikä ainakaan pelkältä "2.0 nuhapumpulta".

    Näinhän se. Se mitä siinä jää hieman tuijottamaan on tuo jostain syystä aika hauras rakenne muutoksille. Noistahan on maailmalla ottaneet näemmä tuommoisiakin yhteisteholtaan 400hv trimmejä mutta samalla on alkaneet mukit hajoilla.



    Sehän tässä ns voimalle altistumisessa on ongelmana kun taaksepäin on hankala mennä. 700nm @ 1500rpm on aika vaivaton.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Ei kannata jäädä liikaa tuijottamaan sitä B48:n sylinterimäärää. BMW on jo vuosia yrittänyt toitottaa meille, että "katsokaa vain niitä mallinumerointeja kyllä me osataan nämä luokitella". 530e on vastaava kuin 530i tai 530d. Ei identtinen tietenkään, mutta _vastaava_. 4cyl bensa sähkön avustamana tosiaan tuntuu kuskillekin aika pitkälti dieselmäiseltä kun sähkömoottori tuo runsaasti alavääntöä mukaan.

    Ainakin oma F30 330e tuntui käytännön ajossa ihan yhtä kykenevältä tuolla liikenteen seassa kuin F31 330d. Eikä ainakaan pelkältä "2.0 nuhapumpulta".

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kysyn tyhmyyttäni, mutta, kun liikenteessä ollaan mihin sitä tehon tuntua tai tehoa tarvitaan, siis jos autossa ei ole kuuluisan KITTin edessä kulkevan yli loikkaamis toimintoa ? (Samaa kiihtyvyysihannointia voi ihmetellä sähköautosäikeessä, tuntuu olevan ainoa kriteeri ostaa teslan muovikikotin)

    Sen mitä olen 530e ajanut on se juttu juuri vaivaton ja äänetön liikkuminen lähietäiset ajot ja maantiellä aivan riittävä kulkupuoli edelleen hiljaisella ohjaamolla. Yhtäkään en ole radalla nähnyt liikkumassa.

    Ainoa ehkä huono puoli on 2.0i moottori jossa ketjuvamma taitaa olla ominaisuus.

    Jollain koeajolla ajoin koko ajon sähköllä kaupungissa, todella miellyttävää liikkumista.

    Niin tätä ajoin tuossa jo aiemmassa kommentissa takaakin. Miten suuri osa varsinkin arkisista usein toistuvista ajoista on sitä liikennevaloissa seisomista ja kaikkien muiden katiskojen kanssa samaan tahtiin liikkumista. Sinänsä varsin tympeää eikä siinä ole väliä onko siinä 520i vai M5 persausten alla - no jos ei penkkiä lasketa.



    Se mihin sitä "riittävää" (joka on toki suhteellinen käsite) kulkupuolta kaipaa on sitten ne pidemmät maantiesiirtymät, ohitukset ja kieltämättä pienet hauskuttelut rajoitusten puitteissa mutkaisemmilla siirtymillä. Nämä taas mennnee "e" peleissä sinne "Sport" napin taakse ja molempien voimalähteiden yhteistoimintaan.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    Eikö ole hieman ristiriitaista toivoa ettei kulkupuolesta tarvitsisi tinkiä, mutta samaan aikaan sähköllä pitäisi päästä mahdollisimman paljon? Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua. Ja hetkelliseen rajuun kiihdytykseen tuntuu todella epämiellyttävältä lähteä jos kone on ihan kylmä sähköajosta johtuen.
    Kysyn tyhmyyttäni, mutta, kun liikenteessä ollaan mihin sitä tehon tuntua tai tehoa tarvitaan, siis jos autossa ei ole kuuluisan KITTin edessä kulkevan yli loikkaamis toimintoa ? (Samaa kiihtyvyysihannointia voi ihmetellä sähköautosäikeessä, tuntuu olevan ainoa kriteeri ostaa teslan muovikikotin)

    Sen mitä olen 530e ajanut on se juttu juuri vaivaton ja äänetön liikkuminen lähietäiset ajot ja maantiellä aivan riittävä kulkupuoli edelleen hiljaisella ohjaamolla. Yhtäkään en ole radalla nähnyt liikkumassa.

    Ainoa ehkä huono puoli on 2.0i moottori jossa ketjuvamma taitaa olla ominaisuus.

    Jollain koeajolla ajoin koko ajon sähköllä kaupungissa, todella miellyttävää liikkumista.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Ehkä se keskeinen ajatus tässä konseptissa on siinä että kohtuullisen paljon sitä kuitenkin liplattaa muun liikenteen mukana ja matelee kaupungilla. Se on sama mimmoisella monsterilla siinä ajaa. Vastaavasti se missä se kulkupuoli olisi tarpeellinen on sitten maantie, pidemmät siirtymät ja ehkä pienet hassuttelut mutkaisemmilla osuuksilla. Siihenhän tuommoinen voisi pelata.
    ... ja jos se äänimaailma on tärkeä, niin siinä hybridi on hakkaa dieselin 6-0. Siis äänimaailman puutteen ansiosta

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    Eikö ole hieman ristiriitaista toivoa ettei kulkupuolesta tarvitsisi tinkiä, mutta samaan aikaan sähköllä pitäisi päästä mahdollisimman paljon? Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua. Ja hetkelliseen rajuun kiihdytykseen tuntuu todella epämiellyttävältä lähteä jos kone on ihan kylmä sähköajosta johtuen.

    Ehkä se keskeinen ajatus tässä konseptissa on siinä että kohtuullisen paljon sitä kuitenkin liplattaa muun liikenteen mukana ja matelee kaupungilla. Se on sama mimmoisella monsterilla siinä ajaa. Vastaavasti se missä se kulkupuoli olisi tarpeellinen on sitten maantie, pidemmät siirtymät ja ehkä pienet hassuttelut mutkaisemmilla osuuksilla. Siihenhän tuommoinen voisi pelata.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    Eikö ole hieman ristiriitaista toivoa ettei kulkupuolesta tarvitsisi tinkiä, mutta samaan aikaan sähköllä pitäisi päästä mahdollisimman paljon? Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua. Ja hetkelliseen rajuun kiihdytykseen tuntuu todella epämiellyttävältä lähteä jos kone on ihan kylmä sähköajosta johtuen.

    On siinä nuo ja toki kasa muitakin ajatuksia. Takavetoisuuden vaihtaisi mielellään täysvetoisuuteen mutta se hyppyyttää hintaluokat yli järkevien budjettien, kulkupuoli, soundimaailma... Sitten tietysti jo esille nousseet asiat todellisesta rangesta ja sen riittävyydestä 15+15km työajoihin muita päivittäisiä ajoja miettimättäkään.



    Järkevyys on sitten kokonaan toinen juttu. Eihän 35d sinänsä ole kuin näennäistä järkeä. Se on suhteellisen taloudellinen. Mutta taas jos sen tilalle miettii samoissa hintaluokissa liikkuen vaikkapa F36 435xd tai F31 335dx. Noh, neliveto, iso diesel, isot verot, kulutus, arvokehitys...

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Näitähän tässä on pyöritellyt. E61 35d on nyt alla, toki kulkupuolesta ei passaisi tinkiä ihan mahdottomia ja tältä osin ne pisaralla pisimmälle vaihtoehdot (x20i / x20d) on oikeastaan ulkona.

    Vero putoaisi 840e -> 119 vai onko 129e, polttoainekulut putoaisi luokkaa 2/3 kun nyt menee dieseliä tosiaan se lähemmäs 9 litraa sataselle ja työmatkan ainakin kesäkelissä pitäisi päästä molempiin suuntiin kotona ladattuna sähköllä...
    Eikö ole hieman ristiriitaista toivoa ettei kulkupuolesta tarvitsisi tinkiä, mutta samaan aikaan sähköllä pitäisi päästä mahdollisimman paljon? Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua. Ja hetkelliseen rajuun kiihdytykseen tuntuu todella epämiellyttävältä lähteä jos kone on ihan kylmä sähköajosta johtuen.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Meillä arkiajo on pääasiassa pyörimistä tässä Etelä-Suomalaisessa pikkukaupungissa 5-10 km säteellä kotoa, joten aivan puhdasta kaupunki-ajoa. 530d GT kulutti samanlaisessa ajossa 9 l/100km dieseliä. Seurailin sähkön riittäävyyttä tarkemmin tammi-helmikuussa kun auto ostettiin ja tuolloin akku riitti suunnilleen 30km.

    Luulisin, että sähkönkulutukseen vaikuttaa ajoprofiili samansuuntaisesti kuin bensa/diesel-moottoriin, joten varmaan pääsisi pidemmälle jos ajo olisi enemmän tasaista 60-80km/h. Samoin, jos ei olisi mukavuusvermeet käytössä, kuten ratin ja penkkien lämmitykset ja tuuletukset, mutta en minä nyt niistä näe järkeväksi luopua muutaman sähkökilometrin tähden.

    Minulle on oikeastaan sama pääseekö sähköllä 30 vai 40 km, kun vaihto tapahtuu niin sujuvasti ettei sitä huomaa, ja siksi toisekseen sähköavusteisuus leikkaa bensankulutustakin niin merkittävästi ettei sillä ole merkitystä.

    Polttoainelaskumme on tipahtanut n 650€/kk => 410€/kk (mikä tulee lähinnä viidestä muusta autosta), ajoneuvovero tippui noin 800€/v, ja ostaessa autovero oli noin 5000€ vähemmän kuin dieselillä. Lisäksi tämä hydridi on jopa kiusallisen hiljainen. Toimii meidän perheessämme loistavasti.

    Näitähän tässä on pyöritellyt. E61 35d on nyt alla, toki kulkupuolesta ei passaisi tinkiä ihan mahdottomia ja tältä osin ne pisaralla pisimmälle vaihtoehdot (x20i / x20d) on oikeastaan ulkona.



    Vero putoaisi 840e -> 119 vai onko 129e, polttoainekulut putoaisi luokkaa 2/3 kun nyt menee dieseliä tosiaan se lähemmäs 9 litraa sataselle ja työmatkan ainakin kesäkelissä pitäisi päästä molempiin suuntiin kotona ladattuna sähköllä...

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Meillä arkiajo on pääasiassa pyörimistä tässä Etelä-Suomalaisessa pikkukaupungissa 5-10 km säteellä kotoa, joten aivan puhdasta kaupunki-ajoa. 530d GT kulutti samanlaisessa ajossa 9 l/100km dieseliä. Seurailin sähkön riittäävyyttä tarkemmin tammi-helmikuussa kun auto ostettiin ja tuolloin akku riitti suunnilleen 30km.

    Luulisin, että sähkönkulutukseen vaikuttaa ajoprofiili samansuuntaisesti kuin bensa/diesel-moottoriin, joten varmaan pääsisi pidemmälle jos ajo olisi enemmän tasaista 60-80km/h. Samoin, jos ei olisi mukavuusvermeet käytössä, kuten ratin ja penkkien lämmitykset ja tuuletukset, mutta en minä nyt niistä näe järkeväksi luopua muutaman sähkökilometrin tähden.

    Minulle on oikeastaan sama pääseekö sähköllä 30 vai 40 km, kun vaihto tapahtuu niin sujuvasti ettei sitä huomaa, ja siksi toisekseen sähköavusteisuus leikkaa bensankulutustakin niin merkittävästi ettei sillä ole merkitystä.

    Polttoainelaskumme on tipahtanut n 650€/kk => 410€/kk (mikä tulee lähinnä viidestä muusta autosta), ajoneuvovero tippui noin 800€/v, ja ostaessa autovero oli noin 5000€ vähemmän kuin dieselillä. Lisäksi tämä hydridi on jopa kiusallisen hiljainen. Toimii meidän perheessämme loistavasti.
    Tässä pitää ottaa sekin huomioon, että talvella lyhyet pätkäajot sähköllä kuluttaa huomattavasti enemmän sähköä kabiinin lämmitykseen. Ensimmäiset 5km on kulutus erittäin runsasta. Ja jos ajaa vaikka 5km siirtymiä niin ajaa vain ison kulutuksen pätkiä

    Leave a comment:

Working...
X