530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw323it
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Toki ajaessa regeneroi ja voit vaikka valita ajomoodiksi bensalla akunlatauksen.
    Tosin akun lataaminen bensalla ei ole kovinkaan kustannustehokasta.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by hardyy View Post
    Moi! lataako nämä myös akkuja itse? vai aina piuhasta?
    Toki ajaessa regeneroi ja voit vaikka valita ajomoodiksi bensalla akunlatauksen.

    Leave a comment:


  • hardyy
    replied
    Moi! lataako nämä myös akkuja itse? vai aina piuhasta?

    Leave a comment:


  • 0200227
    replied
    Tänään aamulla reilu -24 pakkasta. Työmatkan alun lämmitteli akkua, noin 4-5 km jälkeen akku ilmoitus poistui. Valtatieltä töihin kääntyesssä meni Comfortilla normaalisti kokonaan sähköllä vajaan 10 km: n matkan taajamassa työmaalle, ja vielä jäin akkuun rangeakin. Hyvin on toiminut.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Tuon oman on saanut lyhyen ajon (1-1,5km taajamassa) jälkeen saanut menemään normaalisti sähköllä sinne vajaaseen 20 pakkasasteeseen saakka. Sen jälkeen on tahmeampaa. Reilulla 20 asteella saattaa sallia Max eDriven päälle mutta heittää "tehopyynti liian suuri" tms ilmoitusta ja menee kuin mummo mustikkaan. Tänään pelasi vastaavasti -25 kelissä paremmin. Sähköavusteinen ajo moodissa ensimmäiset 13km ja sitten loppu taajamassa sähköllä kulkien ihan normaalisti. Moottoritielläkin 2-4 litran välissä keikkui kulutus kun avitteli sähköllä. Sähköä menee kyllä suunnilleen sen verran mitä pienemmillä pakkasilla Max eDrivella vastaavalla matkalla.



    Sitä säteily/letkulämmitintä tässä on kyllä näille tietoisesti koville keleille miettinyt. Keleille joilla ei voi välttää polttiksen käynnistymistä.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Miten teillä on auto pelannut kovemmissa pakkasissa? Siis kun mennään yli 20 asteen. Kulkeeko sähköllä, onko kaikki pelannut, lataus ok jne.
    Ei mitään muita ongelmia kuin ovenkahvojen jumiminen, joka siis korjautuu niiden parin kympin vaijerinpätkien vaihdolla.

    Hybriditekniikka on pelannut moitteettomasti. Ihan kovimmilla pakkasilla bensakone käynnistyy aluksi vähäksi aikaa kunnes akku on lämmennyt riittävästi. Akun range on laskenut 20km pintaan pakkasilla.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Miten teillä on auto pelannut kovemmissa pakkasissa? Siis kun mennään yli 20 asteen. Kulkeeko sähköllä, onko kaikki pelannut, lataus ok jne.
    Paras talviauto, koska vakiona saa "sähköwebaston" ja vaikka ei esilämmittäisi akulla sisäpuolta, niin puhaltaa hetimiten lämmintä koska sähköllä sen voi tehdä.

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Kyllä se jonkun aikaa menee bensalla ja kun alusto lämmennyt niin sitten hyppää käyttämään sähköäkin. On ladannut hyvin kovillakin pakkasilla.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Miten teillä on auto pelannut kovemmissa pakkasissa? Siis kun mennään yli 20 asteen. Kulkeeko sähköllä, onko kaikki pelannut, lataus ok jne.

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    edelleen hienosti menee tuo wurthin tökötti vaikka välillä oli plussaa ja nyt taas -15.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Täälläkin yllättäen päästiin -10°C:ssa liikkeelle ilman kalinaa ja kolinaa keulasta. Kun laittaa esilämmityksen päälle, niin ilmeisesti pakkasessa täydestäkin akusta alkaa varausta katoamaan sitä tahtia, että lataus tulee päälle kun kaapeli on koko ajan autossa kiinni. Tai ainakin alkoi taas vilkuttamaan latausmodea muuntajassa.

    Näin se tekee. Saa lataamalla noin 2/3 lämmityksen energiasta takaisin. Maksimissaan. Lataus 3,7kW ja lämmitysvastus nestetilassa on Laakkosen mukaan reilut 5kW.



    Kovemmassa pakkasessa tuo ei yksinään riitä. Pitää ladata akku pohjalle joka ensin lämmittää sitä, siihen tuo lämmitys+lataus lopuksi... -21 kelissä vaati 1km "sähköavusteisen ajon" että lähti pelaamaan Max eDrivella. Kantamat on sitten kokonaan toinen juttu kun pelkkään lämmitykseen menee jo mitä menee.




    Sitten kun sai luukun kiinni ja yritti paikallisessa Lidl-hallissa edes pariksi minuutiksi saada töpselin päähän, niin latausluukku ei suostunut avautumaan. Piti luottokortilla repiä auki. Enkä ollut edes yksin, viereisen ruudun Tesla-kuljettajalla oli samat harjoitukset päällä.

    Sähköautoilun talviajosuoritteen suurin ongelma on latausluukku?

    Tuossa omassa oli ongelmana se ettei mennyt kiinni. Käytin tuossa aamulla taas auton pesussa kun on pakkasjakso alkamassa. Lutkutin tapin väliin lukkosulaa ennen pesua ja lisää pesun jälkeen. Päivän on lämpimässä kuivumassa. Huomenna näkee pelaako vai ei.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Tälle aamua tulis 16-17 asteen pakkasessa taas ajeltua omalla töihin. Juurikin tuolla lataus ja kabiinin lämmitys ennen lähtöä menetelmällä ja koko matkan meni ihan v*ttuilematta Max eDrive moodissa.
    Täälläkin yllättäen päästiin -10°C:ssa liikkeelle ilman kalinaa ja kolinaa keulasta. Kun laittaa esilämmityksen päälle, niin ilmeisesti pakkasessa täydestäkin akusta alkaa varausta katoamaan sitä tahtia, että lataus tulee päälle kun kaapeli on koko ajan autossa kiinni. Tai ainakin alkoi taas vilkuttamaan latausmodea muuntajassa.

    Sitten kun sai luukun kiinni ja yritti paikallisessa Lidl-hallissa edes pariksi minuutiksi saada töpselin päähän, niin latausluukku ei suostunut avautumaan. Piti luottokortilla repiä auki. Enkä ollut edes yksin, viereisen ruudun Tesla-kuljettajalla oli samat harjoitukset päällä.

    Sähköautoilun talviajosuoritteen suurin ongelma on latausluukku?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Valitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.
    330e malliin tuli piirreltyä viime talvena lämmitys (sähköinen) proto mielessä, ja komponenttejakin tutkailtua, mutta jäi vielä ajatuksen asteelle. Hybridit vaikuttaa läpimeno vaiheen laitteilta joten mahtaa jäädä kysyntä olemattomaksi siinä vaiheessa jos toimivan ratkaisun saisi aikaan.

    Kylmä-ainehan siellä phev akustoissa kiertää juurikin jäähdytys mielessä.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Valitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.

    Vaikea sanoa miten muilla tätä on toteuttaneet mutta ainakin sähköllä ajon kannalta voisi olla huonomminkin. Tuossa on kollegalla -21 ikäinen 300de MB ja se ei mene yli 13 asteen pakkasessa sähköllä yhtään mihinkään. Vaikka on päivän lämpimässä hallissa ja lähdet pakkaseen ajamaan kun auton lämpömittari näyttää -13 kalahtaa diesel pyörimään.



    Tälle aamua tulis 16-17 asteen pakkasessa taas ajeltua omalla töihin. Juurikin tuolla lataus ja kabiinin lämmitys ennen lähtöä menetelmällä ja koko matkan meni ihan v*ttuilematta Max eDrive moodissa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Valitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.

    Joten akkua lämmittävä vaikutus tulee vain kun akusta otetaan virtaa tai sinne pusketaan sitä sisään. Eli ajastamalla latauksen vasta ennen lähtöä aamulla eikä jo illalla kotiin saapuessa sekä lisäämällä mukaan kabiinin esilämmityksen saa aikaan trafiikkia akussa ja se sitä hieman lämmittää. Tämä kannattaa toki tehdä

    Leave a comment:

Working...
X