memebuy23buy

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    ....Ja sen muistaminen että rengaskoon kasvattaminen vaikuttaa siten, että tuumalla kasvattaminen vähentää noin 5km pois rangesta. Alkukesästä oli alla 17" orggisvanteet ja vanhat kitkat, jolla range hipoi hyvinä päivinä 50km matkaa. Nyt alla 19" PilotSport 5 tasalevyisena ja range heiluu välillä 35-42km. 45km tuntuu jo aika mahdottomalta....

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by JKK View Post

    Totta tuo, mutta aika hyvän suuntaa-antavan datan tuosta saa näillä pienillä akuilla kun haluaa omaa autoaan seurata....
    Joo. Sitten tietysti on hienoja työkalujakin akun kunnon mittaukseen.
    Monille käyttäjille oman auton kunnon seuraamiseen varmaan kuitenkin riittää, jos range pysyy about samalla tasolla. Sitten jos se tippuu merkittävästi, niin tietää että jotain on vialla.
    Jonkin verran ajettua autoa ostaessa olisi kiva tietenkin saada parempaa tietoa akun kunnosta.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Tuossa jää huomioimatta latauksen hyötysuhde eli laturin, akun mahdollisen lämmityksen tai jäähdytyksen ym. kuluttama energia. Kaikki auton ottama energiahan ei mene akkuun.

    Mitä MyBMW-palvelusta saatava data kertoo kohdassa "Korkeajänniteakun energiasisältö"?
    Totta tuo, mutta aika hyvän suuntaa-antavan datan tuosta saa näillä pienillä akuilla kun haluaa omaa autoaan seurata....

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Edelleenkin se ainoa oikea tapa todentaa akun kunto on sisään virtaavan sähkön määrä tyhjästä täyteen. Eli ajaa akun niin kuivaksi että kone tärähtää käyntiin. Ja sammuttaa koneen välittömästi ennenkuin auto aloittaa "pakkolataamisen". Tällöin auto pitää olla valmiiksi sellaisella latauspaikalla, jossa laturi osaa näyttää tarkan ladatun sähkön määrän desimaalin tai kahden tarkkuudella. (kuten oma go-e -laturini). Minulla esim. on 2020-mallinen, jolla on ajettu 125tkm, ja sisään menee max. 10,2kw/h. Muistelisin että arvo oli lähempänä 11kwh kun autolla oli ajettu 60tkm.
    Tuossa jää huomioimatta latauksen hyötysuhde eli laturin, akun mahdollisen lämmityksen tai jäähdytyksen ym. kuluttama energia. Kaikki auton ottama energiahan ei mene akkuun.

    Mitä MyBMW-palvelusta saatava data kertoo kohdassa "Korkeajänniteakun energiasisältö"?

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Tuohon latasin ABC asemalla kun akku oli tyhjä ja siirsin auton muutama satametriä niin 10,26 kWh. Ajamalla täydestä tyhjään sai juuri sen 39-40 km ajettu keskikulutuksen ollessa 22,2-22,2kWh josta tulee kyllä aika lähelle tuo car datan lukema.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Edelleenkin se ainoa oikea tapa todentaa akun kunto on sisään virtaavan sähkön määrä tyhjästä täyteen. Eli ajaa akun niin kuivaksi että kone tärähtää käyntiin. Ja sammuttaa koneen välittömästi ennenkuin auto aloittaa "pakkolataamisen". Tällöin auto pitää olla valmiiksi sellaisella latauspaikalla, jossa laturi osaa näyttää tarkan ladatun sähkön määrän desimaalin tai kahden tarkkuudella. (kuten oma go-e -laturini). Minulla esim. on 2020-mallinen, jolla on ajettu 125tkm, ja sisään menee max. 10,2kw/h. Muistelisin että arvo oli lähempänä 11kwh kun autolla oli ajettu 60tkm.

    Itse kun teen tuon "akkutestin", niin simmaan ajosuoritteen ja akun siten että mittariston rangenäyttöön napsahtaa zero-viivat 2km ennen kotipihaa, jonka verran ainakin mun auto antaa ajaa vielä sähköllä tuossa vaiheessa. Ja parkkiruudussa pistän lämmitykset täysille ja odotan hetken verran jarrua vasten D-asennossa. Yleensä 1-2minuutin sisällä kone tärähtää käyntiin. Ja siitä välitön sammutus. Tällöin voi olla varma että akun lataus alkaa laskennallisesta nollasta.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Aika paljon tippunut kapasiteetti tuossa välissä. Meidän talouden 530e LCI:llä nyt ajettu reilu 100tkm, josta abt kolmasosa täysin sähköisesti. Perstuntumalla ei ole havaittavissa, että akun kapasiteetti olisi merkittävästi heikentynyt. Edelleen pääsee helposti kesällä sen ~40km sähköllä ja oikein säästelemällä ~50km.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    530e vaihtui tuossa pois niin 2 vuotta ja 36 000km josta sähköllä 14 500km (väli 52 000km- 88 000km). Tuona aikana akun kapasiteetti laski 9,14 kWh => 8,64kWh. Suurin osa latauksista oli 10A virralla ja vain harva oli 16A latausta.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Harmi kun ei ole kuin ruo omenaversio. Ei jaksa kaivaa vanhaa luuria esille ehkä tuon takia, josko toi Anteroversio tulis täs pian.

    Leave a comment:


  • kaitsu66
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Mikäs tuo ohjelma on, mikä noin hyvin osaa kertoa dataa ?
    Ja ihan ymmärrettävää että soh tippuu nopeammin kun otetaan isompi käyttöalue käyttöön millä varausta käytetään. Kemiallisia tapahtumia on enemmän.
    Enet piuha puhelimeen ja..
    EVScanner, the essential app for electric car owners, offers advanced battery health monitoring and personalized insights to enhance your driving experience.
    Last edited by kaitsu66; 03-06-2024, 06:54.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Mikäs tuo ohjelma on, mikä noin hyvin osaa kertoa dataa ?
    Ja ihan ymmärrettävää että soh tippuu nopeammin kun otetaan isompi käyttöalue käyttöön millä varausta käytetään. Kemiallisia tapahtumia on enemmän.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Jos saat seurattua ajon aikana reaaliaikaisesti voimakkaassa kiihdytyksessä kennojen välisten jännitteiden eroa (minimi- ja maksimijännite kennoissa), niin se tarjoaa selkeimmän kuvan akuston tilanteesta jo ennen kuin auto tarjoaa vikakoodeja raja-arvojen ylittymisestä.

    Leave a comment:


  • kaitsu66
    replied
    Click image for larger version

Name:	IMG_0928.jpg
Views:	582
Size:	44.7 KB
ID:	5504126Tyhjällä akulla on vähän enemmän

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by kaitsu66 View Post
    Alkaa tosiaan akku oleen lopuillaan , SoC muutosten jälkeen toi alaraja on nyt 11 eli tällä pääsee vielä n.23km (23.8kwh/100km) kun muutoksen tein niin SoH oli 67 aika nopeasti tässävaiheessa alkaa laskemaan ..
    Olisi mielenkiintoista nähdä muuttuuko akun laskennallinen tilanne jos palautat koodaamasi latausasetukset takaisin alkuperäiseksi vähäksi aikaa?

    Kennojännitteiden välisten erojen perusteella tilanne ei vaikuta olevan (vielä) erityisen huono, mutta mitä vähemmän eroa on, niin aina toki parempi.
    Last edited by JaniLap; 31-05-2024, 08:45.

    Leave a comment:


  • kaitsu66
    replied
    Moi.
    Alkaa tosiaan akku oleen lopuillaan , SoC muutosten jälkeen toi alaraja on nyt 11 eli tällä pääsee vielä n.23km (23.8kwh/100km) kun muutoksen tein niin SoH oli 67 aika nopeasti tässävaiheessa alkaa laskemaan ..
    Attached Files

    Leave a comment:

Working...
X