530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
....Ja sen muistaminen että rengaskoon kasvattaminen vaikuttaa siten, että tuumalla kasvattaminen vähentää noin 5km pois rangesta. Alkukesästä oli alla 17" orggisvanteet ja vanhat kitkat, jolla range hipoi hyvinä päivinä 50km matkaa. Nyt alla 19" PilotSport 5 tasalevyisena ja range heiluu välillä 35-42km. 45km tuntuu jo aika mahdottomalta....
-
-
Originally posted by JKK View Post
Totta tuo, mutta aika hyvän suuntaa-antavan datan tuosta saa näillä pienillä akuilla kun haluaa omaa autoaan seurata....
Monille käyttäjille oman auton kunnon seuraamiseen varmaan kuitenkin riittää, jos range pysyy about samalla tasolla. Sitten jos se tippuu merkittävästi, niin tietää että jotain on vialla.
Jonkin verran ajettua autoa ostaessa olisi kiva tietenkin saada parempaa tietoa akun kunnosta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Tuossa jää huomioimatta latauksen hyötysuhde eli laturin, akun mahdollisen lämmityksen tai jäähdytyksen ym. kuluttama energia. Kaikki auton ottama energiahan ei mene akkuun.
Mitä MyBMW-palvelusta saatava data kertoo kohdassa "Korkeajänniteakun energiasisältö"?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostEdelleenkin se ainoa oikea tapa todentaa akun kunto on sisään virtaavan sähkön määrä tyhjästä täyteen. Eli ajaa akun niin kuivaksi että kone tärähtää käyntiin. Ja sammuttaa koneen välittömästi ennenkuin auto aloittaa "pakkolataamisen". Tällöin auto pitää olla valmiiksi sellaisella latauspaikalla, jossa laturi osaa näyttää tarkan ladatun sähkön määrän desimaalin tai kahden tarkkuudella. (kuten oma go-e -laturini). Minulla esim. on 2020-mallinen, jolla on ajettu 125tkm, ja sisään menee max. 10,2kw/h. Muistelisin että arvo oli lähempänä 11kwh kun autolla oli ajettu 60tkm.
Mitä MyBMW-palvelusta saatava data kertoo kohdassa "Korkeajänniteakun energiasisältö"?
Leave a comment:
-
-
Tuohon latasin ABC asemalla kun akku oli tyhjä ja siirsin auton muutama satametriä niin 10,26 kWh. Ajamalla täydestä tyhjään sai juuri sen 39-40 km ajettu keskikulutuksen ollessa 22,2-22,2kWh josta tulee kyllä aika lähelle tuo car datan lukema.
Leave a comment:
-
-
Edelleenkin se ainoa oikea tapa todentaa akun kunto on sisään virtaavan sähkön määrä tyhjästä täyteen. Eli ajaa akun niin kuivaksi että kone tärähtää käyntiin. Ja sammuttaa koneen välittömästi ennenkuin auto aloittaa "pakkolataamisen". Tällöin auto pitää olla valmiiksi sellaisella latauspaikalla, jossa laturi osaa näyttää tarkan ladatun sähkön määrän desimaalin tai kahden tarkkuudella. (kuten oma go-e -laturini). Minulla esim. on 2020-mallinen, jolla on ajettu 125tkm, ja sisään menee max. 10,2kw/h. Muistelisin että arvo oli lähempänä 11kwh kun autolla oli ajettu 60tkm.
Itse kun teen tuon "akkutestin", niin simmaan ajosuoritteen ja akun siten että mittariston rangenäyttöön napsahtaa zero-viivat 2km ennen kotipihaa, jonka verran ainakin mun auto antaa ajaa vielä sähköllä tuossa vaiheessa. Ja parkkiruudussa pistän lämmitykset täysille ja odotan hetken verran jarrua vasten D-asennossa. Yleensä 1-2minuutin sisällä kone tärähtää käyntiin. Ja siitä välitön sammutus. Tällöin voi olla varma että akun lataus alkaa laskennallisesta nollasta.
Leave a comment:
-
-
Aika paljon tippunut kapasiteetti tuossa välissä. Meidän talouden 530e LCI:llä nyt ajettu reilu 100tkm, josta abt kolmasosa täysin sähköisesti. Perstuntumalla ei ole havaittavissa, että akun kapasiteetti olisi merkittävästi heikentynyt. Edelleen pääsee helposti kesällä sen ~40km sähköllä ja oikein säästelemällä ~50km.
Leave a comment:
-
-
530e vaihtui tuossa pois niin 2 vuotta ja 36 000km josta sähköllä 14 500km (väli 52 000km- 88 000km). Tuona aikana akun kapasiteetti laski 9,14 kWh => 8,64kWh. Suurin osa latauksista oli 10A virralla ja vain harva oli 16A latausta.
Leave a comment:
-
-
Harmi kun ei ole kuin ruo omenaversio. Ei jaksa kaivaa vanhaa luuria esille ehkä tuon takia, josko toi Anteroversio tulis täs pian.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by repsa View PostMikäs tuo ohjelma on, mikä noin hyvin osaa kertoa dataa ?
Ja ihan ymmärrettävää että soh tippuu nopeammin kun otetaan isompi käyttöalue käyttöön millä varausta käytetään. Kemiallisia tapahtumia on enemmän.
Last edited by kaitsu66; 03-06-2024, 06:54.
Leave a comment:
-
-
Mikäs tuo ohjelma on, mikä noin hyvin osaa kertoa dataa ?
Ja ihan ymmärrettävää että soh tippuu nopeammin kun otetaan isompi käyttöalue käyttöön millä varausta käytetään. Kemiallisia tapahtumia on enemmän.
Leave a comment:
-
-
Jos saat seurattua ajon aikana reaaliaikaisesti voimakkaassa kiihdytyksessä kennojen välisten jännitteiden eroa (minimi- ja maksimijännite kennoissa), niin se tarjoaa selkeimmän kuvan akuston tilanteesta jo ennen kuin auto tarjoaa vikakoodeja raja-arvojen ylittymisestä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaitsu66 View PostAlkaa tosiaan akku oleen lopuillaan , SoC muutosten jälkeen toi alaraja on nyt 11 eli tällä pääsee vielä n.23km (23.8kwh/100km) kun muutoksen tein niin SoH oli 67 aika nopeasti tässävaiheessa alkaa laskemaan ..
Kennojännitteiden välisten erojen perusteella tilanne ei vaikuta olevan (vielä) erityisen huono, mutta mitä vähemmän eroa on, niin aina toki parempi.Last edited by JaniLap; 31-05-2024, 08:45.
Leave a comment:
-
-
Leave a comment: