530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Samu81
    replied
    G12 plugari - ajotapa?

    Kehtaako lainata teidän topicia, ymmärtääkseni käytännössä sama voimalinja?

    Eli hommas G12 -korin seiskan, jolla tänään aamulla ensimmäinen työmatka. Akku täysi, auto seisoo ulkona mutta on esilämmitetty, pakkasta -5 C.

    Työmatka on 21km joista lähiöitä ~2km, Länsiväylää 80/100-rajoituksella 15km ja Kehä 2:sta 5km.

    Toimin kuten olen netistä lukenut:

    -Ajomoodiksi Eco Pro. Ajotavaksi koitan kalibroida rauhallista "+10km/h".
    -Naviin osoite, jotta systeemi osaisi laskea sekä maksimoida matkan akunkäytön.

    Tästä huolimatta auto ajaa polttomoottorilla liki heti kun pääsen Länsiväylälle ja työpaikan pihassa rangea on vielä ylimääräistä 7km

    Mitä teen väärin? Kiitos ja anteeksi :think

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Ootkos kuullut semmoisesta kuin jarrutusenergian talteenotto. Kyllä se akku painonsa säästää vaikka ei latailisi lainkaan. Sitten semmonen asia että jos joku harhautuu ostamaan 5-Sarjan BMW:n ilman sähkövoimalinjaa sillä perusteella että saa "kevyen" auton niin...
    Kyllä olen ja päivittäiset arkiajot ajan lataushybridillä, tosin en BMW merkkisellä, joten vertailupohjaa löytyy monellakin tapaa.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Hybridithän on nimenomaan köyhien säästäjien malleja pienillä veroillaan!
    Tämä totta.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kyllä, lähinnä kommentoin sun aika ehdottomaan "ei koskaan kannata" -ideaan, jossa ajatuksena on säästää rahaa. Se ei mun kirjoissa ole se, miten aika tuoreella Bemarin vitossarjalaisella kannattaa ajaa. Mieluummin käyttää auton tarjoamia ominaisuuksia elämän mukavoittamiseen niin paljon kuin mahdollista. Mutta toki saa autoaan käyttää miten haluaa ja vaikka raapia laseja tai kärvistellä kuumassa autossa.
    Hybridithän on nimenomaan köyhien säästäjien malleja pienillä veroillaan!

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Kannata = euroissa. Mukavuus on erikseen ja kaikkea saa tehdä mitä huvittaa.
    Kyllä, lähinnä kommentoin sun aika ehdottomaan "ei koskaan kannata" -ideaan, jossa ajatuksena on säästää rahaa. Se ei mun kirjoissa ole se, miten aika tuoreella Bemarin vitossarjalaisella kannattaa ajaa. Mieluummin käyttää auton tarjoamia ominaisuuksia elämän mukavoittamiseen niin paljon kuin mahdollista. Mutta toki saa autoaan käyttää miten haluaa ja vaikka raapia laseja tai kärvistellä kuumassa autossa.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    En allekirjoita kyllä tota tyhjällä akulla ajamisen etua.

    Jostain se auto sinne tyhjään akkuun sitä virtaa pätkittäin lataa ja sillä hetkellä kun lataa, kasvaa kulutuskin.

    Lisäriemuna saat kaupanpäälle perusbensaa raskaamman auton.

    Lisäksi kylmällä ilmalla, lue kylmällä akulla aika hidasta ajaessa pakkosyötöllä lataaminen.
    Ootkos kuullut semmoisesta kuin jarrutusenergian talteenotto. Kyllä se akku painonsa säästää vaikka ei latailisi lainkaan. Sitten semmonen asia että jos joku harhautuu ostamaan 5-Sarjan BMW:n ilman sähkövoimalinjaa sillä perusteella että saa "kevyen" auton niin...

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kyllä ja nimenomaan silloin se ei ole myöskäään "ei koskaan kannata ladata sähköä bensalla". Jos haluaa ajaa mahdollisimman kustannustehokkaasti, niin silloin toki mutta mun mielestä se ei vielä 530e:n idea ole. Käyttötapauksestahan se riippuu eikä mistään muusta mukavuusvarusteen kohdalla.
    Kannata = euroissa. Mukavuus on erikseen ja kaikkea saa tehdä mitä huvittaa.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Jos otat silmän käteen ja tavaat viestini uudelleen, niin nimenomaan tuohon käyttöön sanoin että halutessa ilmastointia ja lämmitystä varten voi niin tehdä
    Kyllä ja nimenomaan silloin se ei ole myöskäään "ei koskaan kannata ladata sähköä bensalla". Jos haluaa ajaa mahdollisimman kustannustehokkaasti, niin silloin toki mutta mun mielestä se ei vielä 530e:n idea ole. Käyttötapauksestahan se riippuu eikä mistään muusta mukavuusvarusteen kohdalla.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    No aivan varmasti kannattaa. Pari esimerkkiä:

    Kundin lätkäturnaus matkan päässä ja ulkona kymppi pakkasta. Menomatkalla auto lataamaan bensalla akkua tiettyyn pisteeseen, jotta saadaan esimlämmitettyä kabiini kotiinlähtöä varten.

    Mökillä saaressa pari päivää ja auto mantereella melkein 30 asteen lämmössä. Lähden liikkeelle mieluummin viilennetyllä autolla.

    Rahaahan se hieman maksaa mutta sen takia mulla esim tällainen auto on, että voin käyttää sen mukavuusominaisuuksia.
    Jos otat silmän käteen ja tavaat viestini uudelleen, niin nimenomaan tuohon käyttöön sanoin että halutessa ilmastointia ja lämmitystä varten voi niin tehdä

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Juuri näin. Akkua ei koskaan kannata ladata bensalla. Ellei sitten halua, että seuraavaa lähtöä varten saa kabiinin lämpimäksi ja autoa ei saa tolppaan. Mutta lähtökohtaisesta bensalla ei koskaan kannata tehdä sähköä näissä.
    No aivan varmasti kannattaa. Pari esimerkkiä:

    Kundin lätkäturnaus matkan päässä ja ulkona kymppi pakkasta. Menomatkalla auto lataamaan bensalla akkua tiettyyn pisteeseen, jotta saadaan esimlämmitettyä kabiini kotiinlähtöä varten.

    Mökillä saaressa pari päivää ja auto mantereella melkein 30 asteen lämmössä. Lähden liikkeelle mieluummin viilennetyllä autolla.

    Rahaahan se hieman maksaa mutta sen takia mulla esim tällainen auto on, että voin käyttää sen mukavuusominaisuuksia.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Olen erimieltä. Jos haluaa säästää vikat pennoset niin esim. Tyhjän akun lataus motarilla kannattaa jos tietää ajavansa motarin jälkeen kaupunkiajoa, koska motarilla pääsee akuilla vähemmän matkaa kun kaupungissa ja turhaa auton käyttää muutaman sadan metrin ajoon akkuja. Mielummin lataa sinne enemmän virtaa kun sammuttelee ja käynnistelee edes taas polttista.

    Kaupungissa tyhjällä akulla ajaessa auto latailee about 20% hyötysuhteella eli 100 kilsan ajosta pääsee 20 kilsaa pelkällä auton omalla latausvoimalla. Vaikka hybridiä ei lataisi ikinää verkkovirralla on järjestelmästä etua ihan reilusti.
    En allekirjoita kyllä tota tyhjällä akulla ajamisen etua.

    Jostain se auto sinne tyhjään akkuun sitä virtaa pätkittäin lataa ja sillä hetkellä kun lataa, kasvaa kulutuskin.

    Lisäriemuna saat kaupanpäälle perusbensaa raskaamman auton.

    Lisäksi kylmällä ilmalla, lue kylmällä akulla aika hidasta ajaessa pakkosyötöllä lataaminen.

    Leave a comment:


  • lnaukkar
    replied
    Parhaimmillaan plugari on kun ei mieti liikaa. Laittaa lataukseen parkissa ja ajaa välittämättä mistään sen kummemmin. Tehoa löytyy ja kulutus jää silti aika maltilliseksi. Vastoin yleistä harhaluuloa nää toimii myös ilman sen kummempaa ajattelua tai suunnittelua.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Olen erimieltä. Jos haluaa säästää vikat pennoset niin esim. Tyhjän akun lataus motarilla kannattaa jos tietää ajavansa motarin jälkeen kaupunkiajoa, koska motarilla pääsee akuilla vähemmän matkaa kun kaupungissa ja turhaa auton käyttää muutaman sadan metrin ajoon akkuja. Mielummin lataa sinne enemmän virtaa kun sammuttelee ja käynnistelee edes taas polttista.

    Kaupungissa tyhjällä akulla ajaessa auto latailee about 20% hyötysuhteella eli 100 kilsan ajosta pääsee 20 kilsaa pelkällä auton omalla latausvoimalla. Vaikka hybridiä ei lataisi ikinää verkkovirralla on järjestelmästä etua ihan reilusti.
    Motarilla ajaisin siinä tapauksessa polttiksella hyvällä hyötysuhteella ja säästelisin watit kaupunkipyöritykseen.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Olen erimieltä. Jos haluaa säästää vikat pennoset niin esim. Tyhjän akun lataus motarilla kannattaa jos tietää ajavansa motarin jälkeen kaupunkiajoa, koska motarilla pääsee akuilla vähemmän matkaa kun kaupungissa ja turhaa auton käyttää muutaman sadan metrin ajoon akkuja. Mielummin lataa sinne enemmän virtaa kun sammuttelee ja käynnistelee edes taas polttista.

    Kaupungissa tyhjällä akulla ajaessa auto latailee about 20% hyötysuhteella eli 100 kilsan ajosta pääsee 20 kilsaa pelkällä auton omalla latausvoimalla. Vaikka hybridiä ei lataisi ikinää verkkovirralla on järjestelmästä etua ihan reilusti.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Tosin akun lataaminen bensalla ei ole kovinkaan kustannustehokasta.
    Juuri näin. Akkua ei koskaan kannata ladata bensalla. Ellei sitten halua, että seuraavaa lähtöä varten saa kabiinin lämpimäksi ja autoa ei saa tolppaan. Mutta lähtökohtaisesta bensalla ei koskaan kannata tehdä sähköä näissä.

    Leave a comment:

Working...
X