Tuossa tarkistin omia aikakirjoja : auton ostohetkellä n vuosi sitten oli akkua ladattu n.1900krt, joista auton mielestä ns täysiä latauksia n.1400krt.
Tiedän oman käyttötarpeen, ja arvioisin (en ole nyt käynyt lukemassa autolta) että latausmäärät on kasvaneet noin 500 kerran luokkaa.
Edelleen akun lataus ja purkuenergian määrä ei anna huolta aiheesta. Bmw datasta harsitut tiedot myös puoltaa havaintoa..
Elon lyhyellä matikalla, jos keskiarvoistaa, niin akullisella pääsee läpi vuoden 20km. Talvella vähemmän kesällä enemmän.
Latauksia joku 2200krt täyteen (?) Tekisi n.44tkm akkuajoa. Autolla ajettu n.76tkm ->polttiksella ajettu n.32tkm.
Bensaa menisi tälläisellä vaikka ka 6,5 sataselle, ja sähköä 25kwh sataselle.
Tuo 44tkm olisi 98 hinnoittelulla maksanut tuolle määrälle n 5,7ke, kun sähkö taas siirtoineen 2,2ke luokkaa.
Luvut heittää varmasti suuntaan tai toiseen, mutta arvion näkee kyllä.
Säästää massia polttoainekuluissa jos muistaa latailla - sekä tietysti vuosittaisissa veroissa, mutta tietysti jos joutuu kennoja vaihdattamaan merkkarilla niin säästetty pääoma on vähän niin ja näin, jos osuu se huono säkä - että kennon joutui vaihdattamaan.
Vähän sellaista isomman kaavan pohdintaa myös tässä, kun oon miettinyt että vaimolle hommaisin g20/21 hybriksen, että onko sen ajosuoritteella hyötyä.
530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
Originally posted by repsa View PostAika näyttää. Saksassa +150tkm kelattuja mobile.de:ssä tänään kaupan 10kpl. 2018 malleja.
6v vanhoja autoja, n.25-30tkm vuoteen.
Ruotsissa blocket.se:ssä 200tkm kelattuja 2kpl. Niillä kelattu se n.33tkm vuoteen.
En ole ihan varma, kristallipallo on hieman harmaana, mutta näitä ei liene kauheasti myyty taksikäyttöön - suurin osa lienee liisareiksi mennyt keskijohdolle yms, josta sitten me kuolevaiset on niitä ostettu käytettynä kun on tulleet kiertoon.
Ja ihan sillain äkkiseltään kanssa luulen, että ei taida oikeasti monenkaan pinkka kestää paaliin laittamista sen perusteella että akusto olisi viallinen. On toki mahdollista, mutta silti..
näiden gen3 akut on jo kohtuullisen luotettavia, eivät iäänny iha vaan paikalleen kuten esim cayennessä tai panameroiden hybrideissä olevat akut, mitkä happanee itsestään ikääntymällä.
gen4 (mitkä tuli faceliftiin) akuston retrofittiä mietin jo vähän etukäteen, mutta on jäänyt toimet vasta miettimisen asteelle aikaisemmin mainitun akkutakuun ollessa vielä voimassa.
Tuossa 293tkm ja akku näyttää olevan kunnossa saattaa jopa akku pysyä paremmassa kunnossa kun ajetaan enemmän ja lataillaan vähemmän ajon aikanahan akkua lataillaan ja puretaan maltillisesti , Edullinen vaihtoehto jos ei kilsat pelota ja täytyy muistaa että polttomoottorikin kuluu vähemmän näissä eikä noilla kilsoilla ole todennäkösesti ruostumisongelmaakaan..
Leave a comment:
-
-
Aika näyttää. Saksassa +150tkm kelattuja mobile.de:ssä tänään kaupan 10kpl. 2018 malleja.
6v vanhoja autoja, n.25-30tkm vuoteen.
Ruotsissa blocket.se:ssä 200tkm kelattuja 2kpl. Niillä kelattu se n.33tkm vuoteen.
En ole ihan varma, kristallipallo on hieman harmaana, mutta näitä ei liene kauheasti myyty taksikäyttöön - suurin osa lienee liisareiksi mennyt keskijohdolle yms, josta sitten me kuolevaiset on niitä ostettu käytettynä kun on tulleet kiertoon.
Ja ihan sillain äkkiseltään kanssa luulen, että ei taida oikeasti monenkaan pinkka kestää paaliin laittamista sen perusteella että akusto olisi viallinen. On toki mahdollista, mutta silti..
näiden gen3 akut on jo kohtuullisen luotettavia, eivät iäänny iha vaan paikalleen kuten esim cayennessä tai panameroiden hybrideissä olevat akut, mitkä happanee itsestään ikääntymällä.
gen4 (mitkä tuli faceliftiin) akuston retrofittiä mietin jo vähän etukäteen, mutta on jäänyt toimet vasta miettimisen asteelle aikaisemmin mainitun akkutakuun ollessa vielä voimassa.
Leave a comment:
-
Mitenhän paljon noilla akkupaketeilla ajelee ennen ku ovat oikeasti vaihtokunnossa? Ei kauheesti nettiautossa ole noita pre facelift 530e malleja yli 200tkm kilsoilla (en kyllä ole seuraillut näitä kovinkaan montaa viikkoa). Johtuuko siitä että nämä menny paaliin ennen tommosia kilsoja vai eikö vain ole sattunut silmään tommoset.
Tuli itellä ostettua tommonen 2018 pre facelift takaveto 105tkm ajettuna. Minusta akku vaikuttaa ihan ok kuntoselta kun nollakelillä range latauksen jälkeen pyörii siinä 30 km molemmin puolin +/-3 km. Myös my bmw sovelluksen mukaan lähes tyhjänä ottaa 7-8 kwh sisään.
Ehkä tulevaisuudessa itselläki tulis ajankohtaseksi tuo akun reservikapasiteetin vapautus jos range alkaa pudota enemmän. Mielenkiintosta ois tietää miten pidemmässä juoksussa tuo pelittää ja hiipuuko loputkin kapasiteetit kuinka äkkiä.
Leave a comment:
-
Juu, samaa miettiny ku Kaitsu tuossa ylempänä, että kannattaa käyttää kunnolla loppuun ennnekuin lähtee vaihteleen. Se on vaan järkevää.
Omassa akku on vielä aika hyvässä kuosissa, sekä akkutakuuta vielä 25tkm jäljellä. Sen huomioonottaen, ei ole kiirusta itsellä tähän modiin.
Vähän laskeskelin, kannattaa tietysti suhtautua tuohon varauksella ja tehdä omat päätelmät aiheesta. Noissa SoH % käyrissähän on joku eri kulmakerroin ton 1000 latauksen jälkeen, mikä taas mahdollistaa jokseenkin asian tarkastelun matikan avulla. Missä kohtaa esimerkkiini tullut n.1600 energiayksikköä on saavuttanut tuon toisen n.1930 energiayksikköä - ja paljon siinä kohti on akussa SoH % jäljellä. Pitäs jaksaa extrapoloida pidemmälle.
Lyhyesti ajatus puettuna sanoiksi : sen minkä säästää pienentyneissä latausmäärissä (=isompi akun käyttö%, suurempi ladattu energia) sen häviää akun nopeampana kapasiteetin kulumisena. Mutta käytännön ajosuoritteena ei taas välttämättä niinkään.
Leave a comment:
-
Havainnollinen kuvaaja, kiitos repsa. En itse lähtisi kikkailemaan akustolta äärilaitaa käyttöön, vaikka se parametreja muuttamalla olisikin mahdollista. Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan millainen on niiden akkujen käyttöikä, johon mainittu muutos on tehty. Luulee vähemmän ja tietää aavistuksen enemmän.
Leave a comment:
-
No, vaikuttaahan se. Ja otetaan käyttöön juuri sitä puskuria.
https://batteryuniversity.com/articl...ased-batteries tuolla vähän asiasta graafia yms.
En taulukkoa ja sen SOC vaihteluväliä ihan suoriltaan näihin näissä oleviin Samsung SDI kennoihin soveltaisi, mutta suunnan kyllä tuosta äkkää.
Mitä enemmän käytät ääripäästä ääripäähän, sitä vähemmän sulla on siinä kennossa latauksia käytettävissä.
Ihan järkeenkäypää - ladatun ja puretun energian määrä pysyy vakiona : akkujen sähkökemiallisia tapahtumia on rajoitettu määrä.
Mitä enemmän sitä lataat pienemmällä SOC vaihteluvälillä, sitä suurempi latausmäärä käytetävissä.
Mitä enemmän lataat sitä suuremmalla SOC vaihteluvälillä, sitä pienempi latausmäärä käytettävissä.
Molemmissa tapauksissa (luulen näin, en tiedä) taitaa kuitenkin kokonaismatka minkä akustolla pääsee, olla lähellä samaa ?
Leave a comment:
-
Vaikuttaakohan tällainen akun hallunnan säätely akun kestävyyteen mahdollisesti. Vai otetaanko siinä vaan käyttöön akussa olevaa "puskuria", jonka tarkoitus ehkä olisi pitää käytettävissä oleva range samanlaisena elinkaaren aikana.
Leave a comment:
-
Nyt on koodattu 110 (werte 00 6E)kaikkiin ja näyttäs ekalla latauksella ottavan reilu 10% enemmän kw:tä sisään eli kuluneella akulla 4.7kwh => 5.2kwh täytyy muutama päivä seurata mikä on tulos , Palaan asiaan kun on latailtu nyt kelitkin pysyy suht samana niin on vertailukelposia..Last edited by kaitsu66; 14-04-2024, 18:52.
Leave a comment:
-
Saas nähä joudunko saman bimmerutilityn ostamaan - bimmercode ei näytä sme:tä lainkaan.
Koitan vähän keräillä tietoa myös noista koodaus-arvoista, tuota jenkkiforumia kun luki eri desimaaliarvoista muuttujissa, suhteessa rangeen, niin en ihan päässyt kahdella ensivilkaisulla käsiksi logiikkaan.
Edit : no ny ei oo itellä vieläkään koodausmahdollisuuksia, mutta ne hatarat vinkit mitä maailmalta löysin, antoi rakentaa tuollaisen epämääräisen taulukon kuin alla :
Näyttäisi siltä, että pienempi arvo = enemmän kapasiteettia käyttöön. Us poika kokeillut 110 arvoa noihin, jolla saikin hyvin sitä rangea lisää 530e prelci, 14miles ->21miles (27km -> 33km)
Nyt tuossa sun kuvankaappauksessa näyttäisi tarjoavan alasvetolaatikosta sellaisenaan alimman arvon kuin 120, niin ehkä konservatiivi sisälläni neuvoisi kokeilemaan sitä, omalla vastuullasi tietysti, jos päätät tätä edes yrittää. Muista ottaa backup asetuksista, sitä suositellaan kaikkialla, ehkä lie myös syytä tässäkin se nostaa tapetille.
Jos päätät kokeilla, niin ilmoita miten käy. Tuolla jenkkiforumilla oli hyvä juttu asian taloudellisesta näkökulmasta : heität $500 tiskiin että saat vähä enemmän rangea -> joutuu hieman kitkutteleen sillä sähköllä että sen säästetyn pääoman saa takaisin pelkällä sähköajolla. Ja onhan siitä kyllä ihan vissi pointti..
Last edited by repsa; 14-04-2024, 16:59.
Leave a comment:
-
Originally posted by repsa View Posthttps://g05.bimmerpost.com/forums/sh...882178&page=14
Tuossa n puolessavälissä sme koodauksesta juttua, että sillä noihin x malleihin us pään autoihin soc muuttujia ropeltamalla ovat saaneet ajomatkaa lisää akulla.
Senverran googleilin aihetta, että itselle muodostui tuosta missiontuningista ihan legit toimijan kuva.
Jos vaan tietysti itse esyssillä sais saman homman, ni säästäshän siinä vähä massia.
Pitää varmaan ruveta opettelemaan ko softaa, luulen että bimmercodella ei pääse moista hommaa tekemään.
Leave a comment:
-
Tuossa n puolessavälissä sme koodauksesta juttua, että sillä noihin x malleihin us pään autoihin soc muuttujia ropeltamalla ovat saaneet ajomatkaa lisää akulla.
Senverran googleilin aihetta, että itselle muodostui tuosta missiontuningista ihan legit toimijan kuva.
Jos vaan tietysti itse esyssillä sais saman homman, ni säästäshän siinä vähä massia.
Pitää varmaan ruveta opettelemaan ko softaa, luulen että bimmercodella ei pääse moista hommaa tekemään.
Leave a comment:
Leave a comment: