530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Niin täytyy. Aika janoinen tämmöinen 530e periaatteessa on, mutta silti todnäk useimmilla ajoprofiileilla ja viimeaikaisilla energianhinnoilla keskimäärin pelkkää bensa tai diesel polttomoottoriversiota taloudellisempi energiakulujen osalta
    Toisaalta jos miettii että 2000kg painoinen, nelivetoinen bensakäyttöinen murikka. Tehoa 250-300hp. Niin kyllä tuommoinen 8,0-9,0l/100 on ihan linjassa järjen kanssa.

    Jos muistelee esim. aikoinaan E39 540i:n kulutusta, joka vei seka-ajossa 13-15 litraa/100km, eikä juuri alle 9,0 litran mennyt missään olosuhteissa. Lienee suorituskyvyltään ja kokoluokaltaan suhteellisen verrannollinen... Jotain kehitystä jossain on tapahtunut.

    Myös puoli-ilmaisesta käyttövoimaverosta tulee hieman hyötyä.... 600-800€/vuosi verrattuna isoon dieseliin, joka itselleni olisi ainoa vaihtoehto tälle.
    Last edited by JKK; 03-09-2023, 10:07.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Niin täytyy. Aika janoinen tämmöinen 530e periaatteessa on, mutta silti todnäk useimmilla ajoprofiileilla ja viimeaikaisilla energianhinnoilla keskimäärin pelkkää bensa tai diesel polttomoottoriversiota taloudellisempi energiakulujen osalta
    Meillä nousee helposti keskikulutus bensan osalta pidemmillä matkoilla seiskan päälle ja sitten jos laittaa vaikka (pienen) veneen perään ja hinailee sitä muutaman sata kilsaa niin ollaan reilu kympissä.
    kaikki lie suhteellista. Ilman latauksia matka Lempäälä-Imatra-Lempäälä meni perheen kanssa melko kohtuullisella 6.7l/100km kulutuksella motarinopeuksia ajellen.

    Nyt oman auton "koko omistusajan bensan keskikulutus" on 4.0l/100km.
    Tuosta kun vähä pyörittää matikkaa, niin voisi ajatella että n.3l/100km säästää (varmaan enemmänkin kotikulma-ajossa) bensaa -> 6€/100km kotio, ja sähköä taas menee varmaan joku 10-12kWh/100km tuon bensan lisäksi -> se maksaa nyt sen euron verran ehkä -> 5€/100km rahallinen säästö.

    Tekeehän se 15tkm vuosisuoritteella rahaa. Liki 750e.

    Eipähän toi ny karmeen isolta erolta kuulosta. Se suurin säästö, jos autolla ajamista koskaan säästämiseksi voi ajatella, tulee lyhyissä matkoissa mitkä voi ajaa vain sähköllä.

    Eniweis, eipä tälläisellä kulkemisen kulut tolkunpahat ole. Samoissa luokissa kuin oli F30 330e, jopa halvempaa, kiitos isomman sähkörangen.
    Ehkä seuraava voisi olla jo se täyssähkö, tulis noita i4 tai sit muutaman vuoden päästä sitä uutta tulevaa 5- malleja enemmän liisarikäytöstä vapaaksi niin vois harkitakin 2nd hand.
    Last edited by repsa; 03-09-2023, 14:42.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Plus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan.
    Niin täytyy. Aika janoinen tämmöinen 530e periaatteessa on, mutta silti todnäk useimmilla ajoprofiileilla ja viimeaikaisilla energianhinnoilla keskimäärin pelkkää bensa tai diesel polttomoottoriversiota taloudellisempi energiakulujen osalta
    Meillä nousee helposti keskikulutus bensan osalta pidemmillä matkoilla seiskan päälle ja sitten jos laittaa vaikka (pienen) veneen perään ja hinailee sitä muutaman sata kilsaa niin ollaan reilu kympissä.
    Last edited by jj5; 03-09-2023, 08:35. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Sitähän tuo tarkoittaa. Eli ilmoitettu kulutuslukema tarkoittaa nimenomaan sitä että on 3,1L/100km 62600 matkalla.

    Joka on sinällään erittäin hyvä muistutus siitä että autoa saa ruokkia töpselistä kuin ihmistainta, jos haluaa saada pitkällä aikavälillä polttoaineenkulutuksen pysymään 2-3 litran tuntumassa. Yhden pitkän 3000km pohjoisen reissun kompensoimiseksi joutuu hyödyntämään sähköä monta kuukautta.
    Plus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan.

    Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.
    Last edited by PNM2; 03-09-2023, 08:26.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Tämä ilmeisesti tulkitaanko niin että 62600km matkalle keskimäärin bensaa on kulunut 3.1L/100km ?
    Kyllä, eli bensaa on palanut 3.1 l / 100 km * 62600 km = 1941 l

    Kun tuo jaetaan bensalla ajetulla matkalla, saadaan bensakilometrien keskikulutukseksi

    1941 l / (62600 km - 42800 km) = 9.8 l / 100 km

    Omassa kotterossa sama laskutoimitus antaa keskikulutukseksi 9.3 l / 100 km.

    Jos nyt laskin oikein :-)

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Tämä ilmeisesti tulkitaanko niin että 62600km matkalle keskimäärin bensaa on kulunut 3.1L/100km ?
    Sitähän tuo tarkoittaa. Eli ilmoitettu kulutuslukema tarkoittaa nimenomaan sitä että on 3,1L/100km 62600 matkalla.

    Joka on sinällään erittäin hyvä muistutus siitä että autoa saa ruokkia töpselistä kuin ihmistainta, jos haluaa saada pitkällä aikavälillä polttoaineenkulutuksen pysymään 2-3 litran tuntumassa. Yhden pitkän 3000km pohjoisen reissun kompensoimiseksi joutuu hyödyntämään sähköä monta kuukautta.
    Last edited by JKK; 02-09-2023, 10:06.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Car —> Ajoneuvon tiedot —> Ajotiedot —> Arvot alkaen —> Tehdas

    Omasta autosta löytyikin tehtaalta asti kilsat ja kokonaismäärästä 62600km sähköllä on ajettu 42800km.
    On kyllä hybridistä otettu reilusti hyöty irti !!
    Keskikulutus 3,1L/100km
    Keskinopeus 49,9km/h
    Tämä ilmeisesti tulkitaanko niin että 62600km matkalle keskimäärin bensaa on kulunut 3.1L/100km ?

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Car —> Ajoneuvon tiedot —> Ajotiedot —> Arvot alkaen —> Tehdas

    Omasta autosta löytyikin tehtaalta asti kilsat ja kokonaismäärästä 62600km sähköllä on ajettu 42800km.
    On kyllä hybridistä otettu reilusti hyöty irti !!
    Keskikulutus 3,1L/100km
    Keskinopeus 49,9km/h
    Tässähän täytyy toki muistaa, että tohon keskikulutukseen pitää lisätä sähkönkulutus. Eli auto on vienyt jokaisella sadalla kilsalla keskimäärin 3,1 litraa bensaa JA X kWh sähköä. Ajatellen, että bensalla on ajettu vain alle kolmasosa kaikista ajoista, on bensankulutus jopa aika kova.

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Manuaalin mukaan "CAR" -> "Driving information" -> "Journey data" - en tosin tiedä, mitä nuo on valikossa suomeksi. Jospa se sieltä löytyy.
    Car —> Ajoneuvon tiedot —> Ajotiedot —> Arvot alkaen —> Tehdas

    Omasta autosta löytyikin tehtaalta asti kilsat ja kokonaismäärästä 62600km sähköllä on ajettu 42800km.
    On kyllä hybridistä otettu reilusti hyöty irti !!
    Keskikulutus 3,1L/100km
    Keskinopeus 49,9km/h

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    No on taas koodariapina oikaissut, kun ei ole voinut sähköllä ajettua matkaa tallentaa samaan muistiin kuin kokonaisajomatkaa.
    Mutta lähinnä kiinnostaa edelleen että onko merkkiliikkeellä keinoja palauttaa tuota lukemaa oikeaksi?

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    No on taas koodariapina oikaissut, kun ei ole voinut sähköllä ajettua matkaa tallentaa samaan muistiin kuin kokonaisajomatkaa.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Nollautuuko ajettu kokonaismatkakin? Onpas "mittarin ruuvailu" tehty helpoksi nykyään. (Tekisi mieli sanoa, että ei VOI olla totta, mutta pakko kai se on uskoa..)
    Kuten pyrozkin totesi, kokonaiskilssamäärä ei tietenkään nollaudu vaan sähköllä ajettu kokonaismatka, jolloin auton koko eliniän kulutuslukemat eivät enää auton näytöiltä pidä paikkaansa. Mulla taisi olla noin 12000 km ajettu sähköllä, kun tämä kävi ja siitä sitten kertyi uusi sähköllä ajettu kokonaismatka.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Nollautuuko ajettu kokonaismatkakin? Onpas "mittarin ruuvailu" tehty helpoksi nykyään. (Tekisi mieli sanoa, että ei VOI olla totta, mutta pakko kai se on uskoa..)
    Ei tietenkään nollaudu mittarilukema

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Ainoa vaan jos jossain kohdassa on otettu akun kenkä irti, nollautuu tuo data. Kiinnostaisi tietää saako merkkiliike palautettua tuon näkymän siten että näyttäisi jälleen tehtaalta alkaen arvot.... Vetokoukun asennuksessa oli akun kenkä irti ja nyt näyttää vain siitä päivästä eteenpäin.
    Nollautuuko ajettu kokonaismatkakin? Onpas "mittarin ruuvailu" tehty helpoksi nykyään. (Tekisi mieli sanoa, että ei VOI olla totta, mutta pakko kai se on uskoa..)

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Manuaalin mukaan "CAR" -> "Driving information" -> "Journey data" - en tosin tiedä, mitä nuo on valikossa suomeksi. Jospa se sieltä löytyy.
    Ainoa vaan jos jossain kohdassa on otettu akun kenkä irti, nollautuu tuo data. Kiinnostaisi tietää saako merkkiliike palautettua tuon näkymän siten että näyttäisi jälleen tehtaalta alkaen arvot.... Vetokoukun asennuksessa oli akun kenkä irti ja nyt näyttää vain siitä päivästä eteenpäin.

    Leave a comment:

Working...
X