Originally posted by nappe74
View Post
530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostAinakin G05:ssä näkee autosta: "Journey data" ja valinnaksi "Values since factory". Kännykkäsovellus näyttää vain kokonaiskilometrit (paitsi kuukausittaisissa ja ajokohtaisissa tiedoissa).
Leave a comment:
-
Originally posted by JKK View PostTässä vielä tilaamastani tehtaan raportista oman auton dataa poimittuna. Lukemat ovat menneen 2023 kevään ja kesän sellaisista latauksista, joissa akku on ajettu käytännössä hyvin tyhjäksi, kuten oman työmatkani tapauksessa melkein päivittäin käy. Lyhyet muutaman kilowatin latausräpsyt poistin tuolta välistä.
530e xDrive 12kwh latauslukemia
Tuota voinee käyttää referenssinä myös tällaista autoa suunnittelevat ostajat. Ennen kauppoja pyytäkää myyjältä kyseinen raportti tai ajakaa akku tyhjäksi ja ladatkaa se kerran jollain älylaturilla.
Latausraportti tulee tehtaalta ärsyttävästi JSON-tiedostona. Se usein pitää konvertoida järkevään muotoon jotta siitä saa selkoa. Itse käytin tällaista linkkiä, jolla sen sai käännettyä myös XLS-tiedostoksi: JSON-Muunnin
exceli on tutumpi - sieltäpä oli helppo sit kaivaa dataa ja vääntöö kuvantoa, ja todeta että onhan se akku kunnossa, kuten vähän omillakin mittauksilla olen päätellyt.
huomioitavaa taas se, että hyötysuhde lataukselle driftaa pienemäksi, mitä täydempää akkua lataa (alempi graafi), sekä auton oma %% näyttö ei ole ihan hereillä kun lähdetään lataamaan akustoa täydemmästä tilasta (ylempi graafi).
JKK akku näyttäs kans energy-increase-kenttien perusteella kyl olevan ihan tikissä.
Leave a comment:
-
Tässä vielä tilaamastani tehtaan raportista oman auton dataa poimittuna. Lukemat ovat menneen 2023 kevään ja kesän sellaisista latauksista, joissa akku on ajettu käytännössä hyvin tyhjäksi, kuten oman työmatkani tapauksessa melkein päivittäin käy. Lyhyet muutaman kilowatin latausräpsyt poistin tuolta välistä.
530e xDrive 12kwh latauslukemia
Tuota voinee käyttää referenssinä myös tällaista autoa suunnittelevat ostajat. Ennen kauppoja pyytäkää myyjältä kyseinen raportti tai ajakaa akku tyhjäksi ja ladatkaa se kerran jollain älylaturilla.
Latausraportti tulee tehtaalta ärsyttävästi JSON-tiedostona. Se usein pitää konvertoida järkevään muotoon jotta siitä saa selkoa. Itse käytin tällaista linkkiä, jolla sen sai käännettyä myös XLS-tiedostoksi: JSON-MuunninLast edited by JKK; 31-08-2023, 10:46.
Leave a comment:
-
Oman autoni kohdalla voin sanoa että tuohon 40km lukemaan pääsee hyvin helposti ja yrittämättä. Ilmastointi pois kytkettynä myös 45km menee kivuttomasti (kesällä). Auto on 7/2019 ja 12kwh akulla, matkamittariin pyörähti eilen 100.000km lukema.
Silloin kun akku on täysin tyhjä, eli ollaan rajalla että lähteekö kone käyntiin vai ei, näyttää BMW-sovellus tyypillisesti 10kwh määrää lataukselle. Kesän ajan latauksissa näyttää BMW:n raportissa olevan muutama 11kwh tuntumassa oleva "from grid"-lukema. Ja samoin BMW-sovelluksessa. Yksi heinäkuun lämpimän päivän lataus näyttää raportissa jopa lukemaa 11,41kwh/9,32kwh (from grid/energy increase).
Eilen tein vielä testin, että auto iltapäivällä pihaan parkkiin. Kone käynnistyi sekunniksi juuri samalla hetkellä kun pysähdyin. Eli akku oli täysin tyhjä. Latauksen aloitin pörssisähkön vuoksi yöllä kahdelta. Lämpötila ehkä +14 (akun lämpötila myös). Go-E-laturin sovellus näytti että sisään oli mennyt 10,40kwh yön aikana. Tuo on varmaan aika maksimi minkä minun auto ottaa vastaan +14 asteen lämpötilassa. Eli näyttää todellakin siltä että sisään menevän energian määrä on huomattavan paljon riippuvainen lämpötilasta.
Mutta voinee varmaan päätellä että mun auton akku on edelleen ihan ok-kunnossa?Last edited by JKK; 31-08-2023, 10:34.
Leave a comment:
-
Hyvin harvoin bmw sovellus näyttää 11kWh latausta uudemmallekkaan vaan useimmiten juurikin 8-9kWh.
Vastaus vielä otsikon kysymykseen eli isompi akkuinen 530e menee noin 40 kilometriä yhdellä latauksella pelkällä sähköllä, mutta jos oikein yrittää säästää ja laittaa ilmastoinnin ja esilämmityksen pois niin 45 kilometriä on saavutettavissa. Parhaillaan auton range on aamulla näyttänyt 53km.
Originally posted by pyroz View PostIsompiakkuiseen menee MyBMW sovelluksen mukaan kotilatauksessa ~11kWh sisään. Jos sinulla menee 8-9 niin pienempi akku siellä on.
Laita auton VIN numero vaikka niin yritetään katsoa. Olen kuullut, että löytyy pieni erä autoja, joissa on jo iDrive7 mutta ei muita teknisiä päivityksiä. Tarkkana saa olla näiden kanssa :thinkLast edited by Tuoppo; 31-08-2023, 00:05.
Leave a comment:
-
Laskeskelin (exceli siis laski) muutaman toteutuneen kulutuspisteen perusteella exponentiaalisovitetulla käyrällä olevan plottauksen.
Näyttäshä toi olevan melko voimakkaasti lämpötilasta riippuvainen :
kääntäen -> auton kWh mittari ei taida ihan kaikkea lämmitykseen menevää energiaa laskea auton kulutukseen, mitä kylmempää on.
Toki liikekitkaa taitaa olla vähä enemmän kylmässä vaihteistossa ja vetareiden suojakumeissa yms, mutta en näkisi niitä nyt ihan sellaisena kertoimena että meinaisi mitään.
Leave a comment:
-
Originally posted by nappe74 View PostNäkeekö autosta tai kännysovelluksesta mistään kokonaiskilometrien kertyminen eriteltynä sähkölla ajo sekä bensalla ajo eli paljonko kummallakin on ajettu…?? :think
Leave a comment:
-
Näkeekö autosta tai kännysovelluksesta mistään kokonaiskilometrien kertyminen eriteltynä sähkölla ajo sekä bensalla ajo eli paljonko kummallakin on ajettu…?? :think
Leave a comment:
-
Melko varmaan 12V akun kunto kun ei ole "Sähköisten ajoneuvojen tiedot" kohdassa.
Leave a comment:
-
Originally posted by Juize View PostMitä raportin hakeneilla näyttää tuo "Akun kunnon tila" kohta?
Vikamuistissa on melkoinen liuta koodeja :think
Leave a comment:
-
Mitä raportin hakeneilla näyttää tuo "Akun kunnon tila" kohta?
Tämä arvo ilmoittaa akun kunnon tilan.
200 = Akun kunnon tila riittävä
140 = Rajoitettu - suositellaan akun vaihtoa
110 = Riittämätön - akku on vaihdettava
80 = Toimintakyky heikentynyt - akun vaihto kiireellisesti tarpeen
Omassa oli vielä: Akun kunnon tila 200 29.08.2023 13:13:28 UTC
Korkeajänniteakun energiasisältö 9.26 kWh
Leave a comment:
-
Minun autoni (G05 45e) raportin mukaan "Korkeajänniteakun energiasisältö" on "21.38 kWh" ja speksien mukaan käytettävissä on 21.6 kWh eli jos tuo pitää paikkansa, akusto lienee varsin hyvässä kunnossa yli 20000:n sähköllä ajetun kilometrin jälkeen.
Leave a comment:
-
Tilasin kanssa tuon listauksen, päivähän siinä meni että tuli spostiin ilmoitus "että haes pakettis inter.wepsistä".
No pää märkänä sitä sieltä sit hakien - tuolla ei ole kuin 1 kohta tuolle "sähköisten ajoneuvojen tiedot", missä ei kyllä ole SOH mitenkään esillä.
Nuo on selitettynä siinä .pdf:ssä mikä tulee paketin mukana, että mikä on mitäkin.
Se kiinnostava tieto olisi tietueessa "korkeajänniteakun maksimaalinen energiasisältö", mitä ei omasta autosta ole tuonne listaan parsittu mukaan.
Laitoin uuden tietopyynnön - joskos se ny tulis mukaan. Luulen että ei, vaan joutuu vähä harsiin noita kulutus + lataushommia edelleen, että pysyy "ajantasalla aiheesta".
Noin yleisesti, ottamatta kantaa auton käyttöön ja kuinka sitä sitten omistusketjussa seuraavat käyttävät, tai joutuvat pettymään kun akusto sit sippaakin edellisten omistajien huonojen käyttötapojen takia - se on sitä lyhyen aikapreferenssin mukanaan tuomaa harhaa, että ei tähän yksittäisen kuluttajan tartte upottaa ajatusta. Kaikessa kannattaa ottaa huomioon seuraavat kuluttajat - ei lisää ylikulutusta kiitos.
On joskus hyvää ajatella myös seuraavia ketjussa, koska sillainhan sitä siitä kulkupelistä saadaan sijoituspanokseen nähden suurin käyttöhyöty makrotasolla.
Leave a comment:
Leave a comment: