530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Toki on mutta mitenkäs sen käytännössä järjestät? Säteilylämmittimellä lämmität tovin, lähdet sähköllä liikkeelle ja kun polttis ajallaan käynnistyy se on taas kylmä?

    Sinänsä metkaa että tämä ei ainakaan MB hepun mukaan ole sinänsä uusi juttu vaan näin asia on tehty jo Webastoillakin. Lämmitetään kabiini ja se puoli nesteistä, moottorille ei käytännössä mitään.
    Jos ajaa matkaa joka on pidempi kuin sähkörange niin lähtee liikkeelle esilämmitetyllä polttomoottorilla ja ajaa loppupätkän sähköllä?

    Ei ole uusi juttu, mutta kysymys on kai siitä uskooko käyttäjä silti että Suomen olosuhteissa moottorin esilämmityksestä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Aivan. Eikös koko moottorin esilämmittämisen idea ole lämmittää se sitä starttia varten. Eli näissä se lyödään kylmänä käyntiin

    Toki on mutta mitenkäs sen käytännössä järjestät? Säteilylämmittimellä lämmität tovin, lähdet sähköllä liikkeelle ja kun polttis ajallaan käynnistyy se on taas kylmä?



    Sinänsä metkaa että tämä ei ainakaan MB hepun mukaan ole sinänsä uusi juttu vaan näin asia on tehty jo Webastoillakin. Lämmitetään kabiini ja se puoli nesteistä, moottorille ei käytännössä mitään.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Ei moottoria mutta jos se sisälämpö tuotetaan nestettä keittämällä ja bensiksen tulille tuikkaamalla tuo sama neste kanavoidaan myös moottoriin menee sitä silloin sinnekin suunnalle.
    Aivan. Eikös koko moottorin esilämmittämisen idea ole lämmittää se sitä starttia varten. Eli näissä se lyödään kylmänä käyntiin

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Eli laakkosella vahvistivat, että moottoria _ei_ esilämmitetä Konehuone tuossa saa ohessa varmasti jotain hukkalämpöä kyllä.

    Ei moottoria mutta jos se sisälämpö tuotetaan nestettä keittämällä ja bensiksen tulille tuikkaamalla tuo sama neste kanavoidaan myös moottoriin menee sitä silloin sinnekin suunnalle. Tuossahan joku mainitsi jo tuosta viisarin värähdyksestä tuon lämmityksen aikana.



    Toki onhan se vielä eri asia kuin itse mottia hehkuttaa jollain tapaa. Letkulämmittimestä mainitsivat että lämpötilanseuranta ei välttämättä innostu siitä ja tämän takia suosittelivat sitä säteilylämmitintä jos haluaa.



    No samaa ongelmaa kai ainakin osassa webastojakin. Tuossa oli MB hemmon kanssa puhetta ja oli asiaa -17 ikäisestä eemelista selvittänyt. Webasto lämmittää samalla tapaa nesteen kautta sisätilat muttei moottoria ja tuo neste lähtee sitten motin käynnistyksen jälkeen vasta liikkeelle sinne moottorin puolelle. Eli näin on tehneet ihan polttoainekäyttöisillä lisälämmittimilläkin jo aiemmin.



    Eihän tuo näin talvisiin olosuhteisiin moneltakaan osin kovin ideaali ole.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Aika avoimesti Laakkosella avasivat tätä asiaa kun muiden muassa tätä tiedustelin. Eli siellä on nestetilassa reilun 5kW kiuas jolla se tekee sen lämmityksen ennen liikkeellelähtöä (joko ajastettuna tai manuaalisesti käskettynä) ja tämä samainen neste lähtee polttiksen startin jälkeen kiertämään lämppärin lisäksi myös moottorissa. Pitivät tätä myös suositeltavana tapana juuri tuon lämmitysvaikutuksen kannalta.

    Sisäinen laturi ei 3,7kW teholla riitä kompensoimaan tuota eli range laskee joka tapauksessa jos/kun auton esilämmittää ennen lähtöä. Tältä osin ainakin erillinen aftermarket letkulämmitin tuntuu kyllä turhalle asialle. Se säteilylämmitin ölpän lämmitykseen ehkä ainoa jossa olisi jotain pointtia.
    Tuossa ei ollut uutta. Siellä on 5kw lämmitin kyllä. Se ei tokikaan koko lämmitysaikaa lämmitä 5kw teholla. Riippuu tietysti ulkolämpötilastakin. Totta on, että 3,7kw laturi ei riitä sekä lataamaan, että kovan pakkasen lämmitykseen. Siksi optimi vaihtoehto on ajastaa lämmitys niin, että lataus jatkuisi vielä hetken sen jälkeenkin.

    Eli laakkosella vahvistivat, että moottoria _ei_ esilämmitetä Konehuone tuossa saa ohessa varmasti jotain hukkalämpöä kyllä.
    Last edited by pyroz; 28-09-2021, 09:18.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Aika avoimesti Laakkosella avasivat tätä asiaa kun muiden muassa tätä tiedustelin. Eli siellä on nestetilassa reilun 5kW kiuas jolla se tekee sen lämmityksen ennen liikkeellelähtöä (joko ajastettuna tai manuaalisesti käskettynä) ja tämä samainen neste lähtee polttiksen startin jälkeen kiertämään lämppärin lisäksi myös moottorissa. Pitivät tätä myös suositeltavana tapana juuri tuon lämmitysvaikutuksen kannalta.



    Sisäinen laturi ei 3,7kW teholla riitä kompensoimaan tuota eli range laskee joka tapauksessa jos/kun auton esilämmittää ennen lähtöä. Tältä osin ainakin erillinen aftermarket letkulämmitin tuntuu kyllä turhalle asialle. Se säteilylämmitin ölpän lämmitykseen ehkä ainoa jossa olisi jotain pointtia.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Voiko tästä siis tehdä johtopäätöksen että käyttämällä lähtöilmastointia ennen liikkeellelähtöä erillistä moottorinlämmitystä (Defa säteilylämmitin) ei tarvita?

    Leave a comment:


  • lnaukkar
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    En ole asiaan perehtynyt, mutta nopeasti ajateltuna tulee mieleen, että onko järjestelmä rakennettu samoin kuin vanhemmissa webastollisissa laitteissa, eli neste kiertää ja lämmitetään vain lämmityslaitteen kennon kierrossa.

    Joo, käytännössä webaston tilalle vaihdettu sähköinen lämmitin. Toiminta hyvin pitkälle sama. Pakkasella näkee kun kierto polttomoottoriin aukeaa (esilämmityksen jälkeen), siinä kohdassa notkahtaa nesteen lämpötila hetkeksi. Tätä oli ihmetelty muistaakseni 530e kanssa TM-talviautotestissäkin.

    Auton mittaristossa on lämpömittari, mutta se ei suoraan kuvaa nesteen eikä öljyn lämpötilaa kumpaakaan, vaan on yhdistelmä erilaisista asioista, joka arvioi polttomoottorin lämpötilaa kokonaisuutena. Jos haluaa seurata lämpeneekö öljy oikeasti, niin obd-lukijaa kiinni.

    Kyllähän se 5 kW esilämmitin nostaa vaikka koko konehuoneen lämpötilaa, varsinkin jos ulkona ei erityisen kylmä ole.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Tätä jäin miettimään kirjottajan jutusta että olisko noin. Ite en oo ikinää tuota lämpömittaria katsonut värähtääkö se talvella jos esilämmitys on ollut päällä. eli tuo auton oma sähkölämmitys.
    En ole asiaan perehtynyt, mutta nopeasti ajateltuna tulee mieleen, että onko järjestelmä rakennettu samoin kuin vanhemmissa webastollisissa laitteissa, eli neste kiertää ja lämmitetään vain lämmityslaitteen kennon kierrossa.

    Näinhän se periaatteessa toimi webasto autoissa muinoin, että vettä oli lämmitetty x määrä ja kun auto käynnistettiin venttiili vaihtoi tilaansa ja tämä lämmityslaitteella kiertävä neste sekoittui aika nopeasti moottorin nestekiertoon... toisilla se vaihtoventtiili sitten jostain syystä vuosi myös moottorin nestekiertoon

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Todellakin mielenkiintoista. Siis puhutaanhan tässä nyt siitä auton omasta (pistoke)sähköllä toimivasta esilämmityksestä, jonka saa ajastettua päälle BMW Connected -palvelunkin kautta?
    Tätä jäin miettimään kirjottajan jutusta että olisko noin. Ite en oo ikinää tuota lämpömittaria katsonut värähtääkö se talvella jos esilämmitys on ollut päällä. eli tuo auton oma sähkölämmitys.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Tämä mielenkiintoinen info. Eli lämmittäiskö tuo esilämmitys siis myös moottoria? Sitä meinasit kai?
    Todellakin mielenkiintoista. Siis puhutaanhan tässä nyt siitä auton omasta (pistoke)sähköllä toimivasta esilämmityksestä, jonka saa ajastettua päälle BMW Connected -palvelunkin kautta?

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    hmm olisipa hyvä homma niin ei tarvisi huolehtia mitään lämmitintä talveksi. Tosin kyllähän se säteilijä öljyjä hieman notkistaisi.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by Titaani View Post
    Kolme vuotta 530e.llä ajeltu, ecopro vaikutus sähköllä ajossa kulutukseen on kohtuu pieni, vähän miedompi kylmennys kesällä, mutta regenerointi kaasua nostettaessa miedompi hieman kompensoi tilannetta. Ehkä 1-2km pidempi range ecopro. Enemmän vaikuttaa mieltymys tykkääkö kovemmasta moottorijarrutuksesta comfort tilassa sähköllä. Itse ajelen talvella comfortilla, tykkään kun takapyörät hieman moottorijarrussa enemmän jarruttaa, mukavammin kääntyilee, kesällä ecolla tullut enemmän ajeltua.

    Tämä lämmitys piuhan päässä kun painaa esilämmön päälle lämmittää hieman moottoria myös, huomaa kyllä kun laittaa moottorilämmön näkyviin, noin viisarinverran nousee, mutta pääsääntöisesti sisätilan esilämmitys. Jos et esilämmitä ja lähtee esim 10asteen lämmössä liikkeelle täyteen ladattuna ja seuraa moottorilämpöä, niin samalla kun antaa hyttiin lämpöä, lämmittää se hieman konetta. Tämä tapahtuu aina kun lähtee liikkelle vähänkin syksyisessä kelissä. Taitaa tuo esilämmitys toimia samoin kuin dieselin webastolla, eli esilämmityksessä hytti lämpöiseksi ja vain hieman konetta plussalle pakkasella.
    Tämä mielenkiintoinen info. Eli lämmittäiskö tuo esilämmitys siis myös moottoria? Sitä meinasit kai?

    Leave a comment:


  • Titaani
    replied
    Kolme vuotta 530e.llä ajeltu, ecopro vaikutus sähköllä ajossa kulutukseen on kohtuu pieni, vähän miedompi kylmennys kesällä, mutta regenerointi kaasua nostettaessa miedompi hieman kompensoi tilannetta. Ehkä 1-2km pidempi range ecopro. Enemmän vaikuttaa mieltymys tykkääkö kovemmasta moottorijarrutuksesta comfort tilassa sähköllä. Itse ajelen talvella comfortilla, tykkään kun takapyörät hieman moottorijarrussa enemmän jarruttaa, mukavammin kääntyilee, kesällä ecolla tullut enemmän ajeltua.

    Tämä lämmitys piuhan päässä kun painaa esilämmön päälle lämmittää hieman moottoria myös, huomaa kyllä kun laittaa moottorilämmön näkyviin, noin viisarinverran nousee, mutta pääsääntöisesti sisätilan esilämmitys. Jos et esilämmitä ja lähtee esim 10asteen lämmössä liikkeelle täyteen ladattuna ja seuraa moottorilämpöä, niin samalla kun antaa hyttiin lämpöä, lämmittää se hieman konetta. Tämä tapahtuu aina kun lähtee liikkelle vähänkin syksyisessä kelissä. Taitaa tuo esilämmitys toimia samoin kuin dieselin webastolla, eli esilämmityksessä hytti lämpöiseksi ja vain hieman konetta plussalle pakkasella.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Joitain viikkoja nyt 530e ratissa takana. Päivittäis/viikottaisajossa kulutus asettui 2,5 litran luokkaan (tankaten mitattuna 2,65) ja tuommoinen tyypillinen muutaman kerran vuodessa toistuva perhereissu meni 4,3 litran kulutuksella (4,42 tankaten). Sinänsä tuo korreloi jonkun desin tarkkuudella siihen että bensalla mennään 6-6,5 litran kulutuksella ja loppu on "nollapäästöistä" sähköajoa. Sen suurempaa magiaa tuohon ei sinänsä tarvita. Mutta täytyy sanoa että täytyyhän tuollaisiin lukemiin olla tyytyväinen.



    Nämä on ajettu ihan Comfort tilassa kaikki mukavuudet käytössä. Oletteko miten reilusti käyttäneet Eco Pro ajomoodia ja miten merkittävää hyötyä sitä kautta on saatavissa? Ajotapaa pitää ainakin hieman säätää ottaen huomioon merkittävän eron moottorijarrutuksen / regeneraation toiminnassa.

    Leave a comment:

Working...
X