530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SamDam
    replied
    Perheeseen tuli hankittua tuollainen g30 530e, vuosimallia 2017 ja ajettu noin 80tkm.

    Minkäs verran muilla kyseisen auton omistajilla näyttää range kun on täyteen ladattuna? Meillä näyttää aina sen 23km ja näin alkuun ainakin tuntuu että tuo menee todella nopeasti vaikka nätisti ajeleekin ��

    Se vain kiinnostaa että näyttääkö muilla täyteen ladattuna range enemmän...
    Last edited by SamDam; 14-07-2021, 13:16.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Ei se varmasti talvella onnistu. Sen tietää jo ihan ennakkoon. Mutta jos nyt plussanpuolellakin pääsisi nuo sähköllä se olisi jo melko iso parannus.



    Sehän noissa on melko kiistämätöntä että niistäähän tuo bensakoneisen auton kulutushuippua sieltä missä se kulutus tyypillisesti on korkeimmillaan eli se taajamassa sahaaminen. 5-6 väliin näkyy sitten matkaa jollottelevan bensan voimin.
    Minulla on 15km työmatka, josta 5km moottoritietä. Kesäkelissä menee edes takaisin pelkällä sähköllä, talvella avustaa bensalla. Moottoritiellä bensamoottori tulee kyllä herkästi apuun kesälläkin, jos kiihdyttää kovemmin tai ajaa vähän kovempaa.

    Mutta vaikka bensamoottori vähän avustaakin matkalla, niin kyllähän tuossa työmatkalla polttoainetta kuluu hurjasti vähemmän kuin dieselissä.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Ei se varmasti talvella onnistu. Sen tietää jo ihan ennakkoon. Mutta jos nyt plussanpuolellakin pääsisi nuo sähköllä se olisi jo melko iso parannus.



    Sehän noissa on melko kiistämätöntä että niistäähän tuo bensakoneisen auton kulutushuippua sieltä missä se kulutus tyypillisesti on korkeimmillaan eli se taajamassa sahaaminen. 5-6 väliin näkyy sitten matkaa jollottelevan bensan voimin.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Sen enempää itse autoon kantaan ottamatta epäilen että talvipakkasilla jää haaveeksi 30km edestakainen matka sähköllä. Itselläni oli pari vuotta sitten puolisen vuotta Audin A3 eTron jolle lupaillaan samansuuntaista toimintamatkaa akkujen varassa. Työmatka on 34km ja pakkaskeleillä alkoi käynnistelemään moottoria jo kymmenisen kilometriä ennen työpaikkaa kun motaria pitkin ajeli. Alkoi aika nopeasti tuntumaan että jatkuvan piuhalla syöttämisen vaiva alkoi olemaan paljon suurempi kuin sillä saavutettu onneton toimintamatka. Samat fiilikset oli myös täyssähköisen e-Golfin kanssa.

    Tein lopulta epäekologisen päätöksen ja siirryin takaisin diesel-moottoreiden käyttäjäksi.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Tuossa tuli -18 ikäinen varsin vähän ajettu 530e koeponnistettua. Onhan se mukava peli. Mukava on ehkä paras sana. Hiljainen ja leppoisa, menee hybriditilassa itse sähköllä ja käynnistelee polttista sitten tarvittaessa. Jäikö kulutus laskennallisesti motaripyörähdyksineen johonkin 5,2-5,3 litraan. Pelkällä motarilla nousi johonkin 6 litran luokkaan joka liene pitkässä matkassa sitten se suuruusluokka.



    Kaupungilla tuntui sähkömotilla yllättävänkin pirteälle valoista liikahdellessa ja tosiaan melkolailla hiljaista menoa.



    Se siinä jäi ehkä eniten arveluttamaan riittääkö sähköinen kantama miten hyvin tuohon 15+15km työmatkaan. Siitä kun on noin 10km luokkaa käytännössä moottoritietä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Puistis View Post
    Onko 530e:ssä 12kk vai 24kk huoltoväli?
    Kilometrit tai aika. Mulla 02/2020 otettu käyttöön ja nyt näyttää 5000 km huoltoon, kun mittarissa on 27000 km. 24kk lienee vaihtoväli enää jarrunesteelle tms Bemareissa eikä mitään varsinaista "huoltoväliä" ole tainnut olla enää hetkeen.

    Leave a comment:


  • Puistis
    replied
    Onko 530e:ssä 12kk vai 24kk huoltoväli?

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Joko jollakin on kokemusta 545e suorituskyvystä?
    Vain hyvin lyhyt koeajo huhtikuussa enkä sen perusteella osannut muuta kuin ihmetellä viivettä kaasun painamisesta siihen että jotain tapahtuu. Ja tämä oli testattu sport-moodissa, muilla moodeilla en ehtinyt ajaa. Omassakin E92 tuota turbolägiä on joten kummalta tuntui että tässä piti viivettä ihmetellä. Ehkä en vain osannut painaa kaasua.

    Näistä viiveasioista ei valitettavasti ole missään kai mitään mittaustietoja.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 02-07-2021, 12:35.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    No kyllähän tuo vähän laiska on, jos on tottunut tehokkaampiin autoihin. Se 250hp, ei ihan mahdottomasti ole kun aika painava auto kyseessä.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Voi olla myös tunne jos vaihteisto vaihtaa huomaamattomasti. Kun ei tule niitä manuaali tyyppisiä nykäyksiä vaan tasaisesti on selkä (enemmän tai vähemmän) koko ajan penkkiä vasten.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Joko jollakin on kokemusta 545e suorituskyvystä?
    Täällä asiasta väännetty,mutta kaksikin kertaa olen koeajanut 530e mallin ja molemmilla kerroilla fiilis on ollut lähinnä pettymys. Joku juttu,olisiko sitten paino, mutta laiskan oloinen on.
    Muuten laatuvaikutelma kohdallaan.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Ei auton moittiminen tunteisiin mennyt, kyllä sitä saa moittia miten haluaa, jokainenhan ajaa omallaan. Täydelliseen tietämättömyyteen perustuva vierestä viisastelu on toinen juttu

    No, joka tapauksessa, ehkä paluu aiheeseen ja 530e:n toimintasäteeseen on paikallaan: täällä on kirjoiteltu että softapäivitys on tuonut pidennystä toimintamatkaan. Millaisia parannuksia olette käytännössä huomanneet? Omaan päivittäiskäyttöön tuo nykyinenkin riittää, mutta voisihan sitä seuraavassa huollossa pyytää (maksullisen?) softaversion tarkistuksen ja -päivityksen jos sillä on jotain vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    Heh, taisi mennä tunteisiin siellä... Hybrideissä on hyviä sekä huonoja ominaisuuksia ja siitä varmaan kaikki voi olla samaa mieltä. Vaikkei jokainen viesti olisikaan suitsutusta siitä kuinka erinomaisen täydellinen auto X on niin ei sitä viestiä silti pitäisi ottaa henkilökohtaisena loukkauksena niitä kohtaan joilta kyseinen kulkine löytyy. Ja G31 530e on varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi vaikken ennakkoon pidäkään sitä virheettömänä.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    En ole 530e ajanut, mutta f30 ja g20 330e enemmänkin joten uskoisin että mielikuva voimalinjasta on riittävän hyvä.



    109hv tuli siitä että se on BMWn ilmoittama sähkömoottorin teho. Ja tehokeskustelu alkoi siitä kun sanoin ettei pelkkä sähkömoottorin teho ole riittävä lauseella "Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua." Yhteistehosta en puhunut mitään joten keskustelua käydään pelkän sähkömoottorin osalta nyt. Sähkö- ja polttomoottorin yhteistehosta voidaan keskustella myöhemmin jos toivot.
    Siis anteeksi, minä en tätä keskustelua tarvitse sen enempää keskustelua yhteistehostakaan. Ajelen onnellisena autollani, ja jos kaipaan toisenlaista kyytiä niin otan jonkun toisen auton tallista.

    Kannattaa nyt varmaan käydä koeajamassa auto, niin osaat sinäkin paremmin arvioida riittääkö se kulkupuoli käytännössä vai ei.

    Noin niinkuin periaatteessa on aivan tarpeeton hämmästellä pelkän sähkömoottorin tehoa autossa, joka osaa älykkäästi ohjata koko voimalinjaa ja tehontuottoa automaattisesti, jopa niin ettei sitä asiaan vihkiytymätön edes huomaa. Sama jos vertaisi automaattivaihteisen auton kiihtyvyyttä pelkällä kolmosvaihteella. Mitä väliä silläkään on, kun auto heittää pienemmän tai isomman sisään aina tarpeen mukaan.

    Ei 530e mikään urheiluauto ole. Tehtaan ilmoittama 0-100km/h on kuitenkin ihan ok, ja luultavasti suht totuudenmukainen. Ohituskiihtyvyys on samassa linjassa. Itseasiassa voisi väittää että harva auto antaa merkittävästi paremman suorituskyvyn kaupunkiliikenteessä. Ei edes esim. 335i, jossa kuitenkin on 150hv tehoa enemmän ja pari sataa kiloa massaa vähemmän. Niitä tehoja kun ei liikenteessä voi käyttää saamatta reikäpään mainetta. Ja samaan aikaan, tällä ajaa arkiajot kaupunkiliikenteessä muiden joukossa neljäsosakustannuksella bensa/diesel autoon. Rangella ei ole väliä, koska autolla voi ajaa tarvittaessa vaikka Lappiin. Radalle auto ei sovellu eikä ole sinne tarkoitettukaan. Sellainen se on, hybridi BMW, ja turha sitä on muuhun muottiin yrittää vääntää. Jos tuo kuvaus ei istu omiin tarpeisiin, niin ostaa sitten jonkun muun.

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Tätä kulkupuolikeskustelua lukiessa tulee väkisinkin mieleen kaksi kysymystä: puhutaanko tässä 530e:stä, ja ovatko kaikki kommentoijat edes ajaneet 530e:llä?
    En ole 530e ajanut, mutta f30 ja g20 330e enemmänkin joten uskoisin että mielikuva voimalinjasta on riittävän hyvä.

    Pointtihan 530e:ssä on se, että se menee hiljaisesti ja halvalla kun halutaan, ja kulkee liukkaasti kun tarvitaan. Jos nykyinen auto on 205hp/1550kg niin tuskin 330e/530e kulkupuolen suhteen pettymystä aiheuttaa. Sitä paitsi en ymmärrä mistä tuo 109hp tuli, sillä siihenhän tehot ei rajoitu kuin max edrive moodissa, jota tuskin kukaan käyttää. Jos ajaa lappu lattiassa kokoajan niin turha siihen käyttöön mitään hybridiä tai sähköautoa on ostaa.
    109hv tuli siitä että se on BMWn ilmoittama sähkömoottorin teho. Ja tehokeskustelu alkoi siitä kun sanoin ettei pelkkä sähkömoottorin teho ole riittävä lauseella "Pelkällä sähköllä pysyy toki liikenteen mukana mutta eipä siinä mistään tehoista voi puhua." Yhteistehosta en puhunut mitään joten keskustelua käydään pelkän sähkömoottorin osalta nyt. Sähkö- ja polttomoottorin yhteistehosta voidaan keskustella myöhemmin jos toivot.

    Leave a comment:

Working...
X