530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw323it
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Kiitos. Minkä matkaa nuo gen 1 530e menee sähköllä?
    Meillä arkiajo on pääasiassa pyörimistä tässä Etelä-Suomalaisessa pikkukaupungissa 5-10 km säteellä kotoa, joten aivan puhdasta kaupunki-ajoa. 530d GT kulutti samanlaisessa ajossa 9 l/100km dieseliä. Seurailin sähkön riittäävyyttä tarkemmin tammi-helmikuussa kun auto ostettiin ja tuolloin akku riitti suunnilleen 30km.

    Luulisin, että sähkönkulutukseen vaikuttaa ajoprofiili samansuuntaisesti kuin bensa/diesel-moottoriin, joten varmaan pääsisi pidemmälle jos ajo olisi enemmän tasaista 60-80km/h. Samoin, jos ei olisi mukavuusvermeet käytössä, kuten ratin ja penkkien lämmitykset ja tuuletukset, mutta en minä nyt niistä näe järkeväksi luopua muutaman sähkökilometrin tähden.

    Minulle on oikeastaan sama pääseekö sähköllä 30 vai 40 km, kun vaihto tapahtuu niin sujuvasti ettei sitä huomaa, ja siksi toisekseen sähköavusteisuus leikkaa bensankulutustakin niin merkittävästi ettei sillä ole merkitystä.

    Polttoainelaskumme on tipahtanut n 650€/kk => 410€/kk (mikä tulee lähinnä viidestä muusta autosta), ajoneuvovero tippui noin 800€/v, ja ostaessa autovero oli noin 5000€ vähemmän kuin dieselillä. Lisäksi tämä hydridi on jopa kiusallisen hiljainen. Toimii meidän perheessämme loistavasti.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Nyt on 10tkm takana ’17 mallisella 530e:llä, mukana muutama Lapin reissu. Meillä kulutus arkiajossa n. 2 l/100km, matka-ajossa 6 l/100km, koko matkan keskiarvo n. 3 l/100km. Tankillisella (40l) ajellaan 1500-2000 km paitsi kun tulee pidempi reissu.

    Meidän perheeseen ei enää dieseliä harkita.

    Kiitos. Minkä matkaa nuo gen 1 530e menee sähköllä?

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Tuommoista G30 pre-lci 530e tässä mietiskellyt ja aiheeseen liittyen pari juttua ...



    Tästä pelkällä sähköllä ajosta ollut jo mukavasti tässä juttua ja ymmärrän hyvin miksi se on addiktoivaa. Mitenkäs nuo pienemmällä akulla olevat menee tuommoisessa sekapyörittelyssä sitten hybrid moodissa eli ajellaan molemmilla vähän tilanteen mukaan?



    Matka-ajosta tuossa olikin jo ihan ok tietoa eli 5,5-8 väliin varmaankin kulkenee. Pitkässä matkassahan tuo on 2,0 bensa käytännössä...?



    Mites oletteko näitä softanneet? Miten vaikutti kulkupuoleen ja entäs sitten tuo kulutuspuoli? Puhtaasti sähkölle kai se putoaa mutta entäs sitten hybridimoodissa sekaluutta ajellessa?



    Kiitos.
    Nyt on 10tkm takana ’17 mallisella 530e:llä, mukana muutama Lapin reissu. Meillä kulutus arkiajossa n. 2 l/100km, matka-ajossa 6 l/100km, koko matkan keskiarvo n. 3 l/100km. Tankillisella (40l) ajellaan 1500-2000 km paitsi kun tulee pidempi reissu.

    Meidän perheeseen ei enää dieseliä harkita.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Tuommoista G30 pre-lci 530e tässä mietiskellyt ja aiheeseen liittyen pari juttua ...



    Tästä pelkällä sähköllä ajosta ollut jo mukavasti tässä juttua ja ymmärrän hyvin miksi se on addiktoivaa. Mitenkäs nuo pienemmällä akulla olevat menee tuommoisessa sekapyörittelyssä sitten hybrid moodissa eli ajellaan molemmilla vähän tilanteen mukaan?



    Matka-ajosta tuossa olikin jo ihan ok tietoa eli 5,5-8 väliin varmaankin kulkenee. Pitkässä matkassahan tuo on 2,0 bensa käytännössä...?



    Mites oletteko näitä softanneet? Miten vaikutti kulkupuoleen ja entäs sitten tuo kulutuspuoli? Puhtaasti sähkölle kai se putoaa mutta entäs sitten hybridimoodissa sekaluutta ajellessa?



    Kiitos.

    Leave a comment:


  • Boiga
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Mikäs muuten on lämpötila millä voi sähköllä ajella?

    Kävin koeajamassa pikkupakkasella hybridiä ja sähköllä ajo nappia kun painoin niin ilmoitteli ettei ole käytössä moinen tila...ei ajettu sitten sähkötilalla...
    Oma g12 seiska lopettaa sähköllä lähtemisen jossain 13-15 pakkasella katoksesta kun lähtee. Toki vaikuttaa olevinaan hieman et kuinka kauan on esilämmittänyt hyttiä roikassa. Ja nelikko seiska pitkällä kardaanilla päässyt talvella 17-22km (hytin lämmitys, penkit/kyynärnojat/ratti lämpeää) mutta nyt 0 keleillä esilämmitettynä 29km on ollut max. Ja toki 20" vanteetkin leveillä kitkoilla vaikuttaa. Veljen 530e 18" nastoilla menee noin 6-10km pidemmälle mitä seuraillut nyt joulukuusta asti. Kesä näyttää miten tuo range tuosta kehittyy, oma 2017 ja 80tkm nyt ajettu, uusin ilevel päivitetty juuri joten sen vaikutusta rangeen en osaa sanoa..

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Mikäs muuten on lämpötila millä voi sähköllä ajella?

    Kävin koeajamassa pikkupakkasella hybridiä ja sähköllä ajo nappia kun painoin niin ilmoitteli ettei ole käytössä moinen tila...ei ajettu sitten sähkötilalla...

    Leave a comment:


  • Kheldar
    replied
    Sanoisin, että aika edullista on ajaminen hybridillä ainakin omassa käytössäni. Vuosimalli 2019, mutta pienemmällä akulla. Keskikulutus kaikki ajot huomioiden nyt 1,6 l/100km ja sähköinen jotain 19,x kWh/100km. Pääosin kehä kolmosen sisäpuolella ajoa ja viimeksi heinäkuussa olen tankannut autoon bensaa. Nyt näyttää jotain 60 km edestä vielä olevan menovettä, joten ehkä tässä joutuu tankkaamaan ennen vuoden vaihdetta

    Yösähköllä latailen, joten helposti ehtii akku täyttymään yön aikana ja pienimmällä mahdollisella virralla siis lataan. Sähkön hinta veroineen ja siirtomaksuineen on n. 0,085 €/kWh (n. 0,74 €/lataus). Yhdellä latauksella kesällä n. 40-45 km (ennätys 47 km) ja pikku pakkasilla vähän 30 km päälle, jos suoraan pihasta lähtee liikkeelle. Ajo monesti sellaista pientä 5-15 km pätkää.

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Taisi tarkoittaa joko tai.
    Kyllä se on JA. Itselläni nyt 10tkm ajon jälkeen 27kwh ja 2.7L. Ajo hyvin pientä pätkää ja lataan aina kun siihen järkevä mahdollisuus.

    Omassa ajossa akku kestää kaikkea talven 20km ja kesän 40km väliltä. Tuo 40km on kyllä aika harvinaista ja kaupungissa se on enemmänkin 30-35km välissä. Tämä siis vanhemmalla pienemmällä akulla vaikka auto on -19 mallinen.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Kyllähän tuo kulutus riippuu paljolti millaisessa ajossa auto on. Jos auto on ihan kylmä ja ajetaan taajamassa useilla pysähdyksillä, niin akuilla pääsee lyhyimmillään about 30km ja kilometrit laskee mittaristossa suorastaan silmissä. Max edrive tilassa ajelee maantietä 80km/h vauhtia, niin pääsee jopa yli 50km. Monille tuo 30-50km riittää kohtuu mukavasti päivittäiseen ajeluihin töihin, kauppaan ja harrastuksiin ja mitä tuo yksi lataus sitten maksaa 1-1,5€ eli naurettavan halpaa! Jos tuohon lasketaan päälle ne faktat, että ajoneuvovero on pieni ja G30 530iA:sta maksat sen 8000€ enemmän ajoneuvoveroa ja erotus vaan kasvaa mitä enemmän otat lisävarusteita, kun niidenkin hintoihin vaikuttaa päästöt. Tuolla erotuksella voit hankkia sitten vaikka läjän lisävarusteita. Jos jotain negatiivista pitää keksiä autosta, niin tavaratila on rajallisempi akkujen sijoituksen takia sinne lattian alle. Pitää myös jaksaa laittaa auto lataukseen iltaisin ja joskus talvella tietyissä oloissa latausluukku tai latausjohto saattaa jäätyä kiinni.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Niin no. Mikko ainakin yllä sanoi, että menee sataan kilometriin 30kwh sähköä JA 8.1L bensaa
    Taisi tarkoittaa joko tai.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Tää kommentti meni vähän yli ymmärryksen. 30 kwh kulutuksella euroja menee n. 3,5e/100 km, joten suht edukasta työmatkailua. Itse meen sähköllä työmatkat kokonaan nyt. Tuo kulutus ei ole suoraan vertailukelpoinen bensaan, koska alussa auto vie sähköä kun lämpiää kabiini ja pääsee liikkelle. Tuossa vähän pitempiä matkoja joutunut myös ajamaan ja auto näyttää yhdistetyksi kulutukseksi 4,4 litraa. Vaikka millä laseilla katsoisi niin menee toi aivan sairaan pienellä kulutuksella mitä tottunut. Ainoastaan tuo latailu on perseestä. Talliin pitäisi asentaa langaton latausalusta niin sitten tuo olisi aika täydellinen yhdistelmä.
    Niin no. Mikko ainakin yllä sanoi, että menee sataan kilometriin 30kwh sähköä JA 8.1L bensaa

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Hyi hel.... Tuo ~30kwh bensaksi muutettuna 1,5€ litrahinnalla ja 12c sähkönhinnalla (kotilataus about) on 2,4L. Eli 530e hybridin kulutus taajama- ja kaupunkiajossa on 10.5L/100km. Ekologista, halpaa, vihreetä, mitä vielä
    Tää kommentti meni vähän yli ymmärryksen. 30 kwh kulutuksella euroja menee n. 3,5e/100 km, joten suht edukasta työmatkailua. Itse meen sähköllä työmatkat kokonaan nyt. Tuo kulutus ei ole suoraan vertailukelpoinen bensaan, koska alussa auto vie sähköä kun lämpiää kabiini ja pääsee liikkelle. Tuossa vähän pitempiä matkoja joutunut myös ajamaan ja auto näyttää yhdistetyksi kulutukseksi 4,4 litraa. Vaikka millä laseilla katsoisi niin menee toi aivan sairaan pienellä kulutuksella mitä tottunut. Ainoastaan tuo latailu on perseestä. Talliin pitäisi asentaa langaton latausalusta niin sitten tuo olisi aika täydellinen yhdistelmä.

    Leave a comment:


  • Carbonfiber
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Miten muuten työsuhdeautoissa tuo kotilataus :think?
    "Jos lataussähkön määrä saadaan luotettavasti selvitettyä, työnantaja voinee tällöin esimerkiksi korvata lataussähkön osuuden työntekijän omasta sähkölaskusta ilman, että korvatuista kustannuksista syntyisi autoedusta erillistä verotettavaa etua."

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Miten muuten työsuhdeautoissa tuo kotilataus :think?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by mikkod View Post
    Mitä teillä on sähkönkulutus autossa? :think
    Mä ajan siis 90% ajoista tosta stadin läpi, ja kulutus on 30-31.1 sähkölle ja 8.1 bensalle...
    Hyi hel.... Tuo ~30kwh bensaksi muutettuna 1,5€ litrahinnalla ja 12c sähkönhinnalla (kotilataus about) on 2,4L. Eli 530e hybridin kulutus taajama- ja kaupunkiajossa on 10.5L/100km. Ekologista, halpaa, vihreetä, mitä vielä

    Leave a comment:

Working...
X