Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750i ja joutokäynti ongelmaa (kampuran asentotunnistin? #105)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14353
    • Oulu

    E32 750i ja joutokäynti ongelmaa (kampuran asentotunnistin? #105)

    Tuossa ihan lähipäivinä tullut. Joutokäynnillä on sylintereitä pimeänä, kuulee kun putkeen tupisee ja täristää aikaisempaa enempi kun r tai d päällä pitää paikallaan jarrulla. Siitä alunperin tuon huomasin.

    Päästöt: CO 1,4 | HC 980 | Lambda 1. Joutokäynnillä.

    Ajossa kuitenkin tuntuu toimivan ja vetää hyvin. Kylmänä käy sievästi joutavaa ja kaikki taitaa olla mukana, kun ei putkeen tupise.

    Erikseen kumpikin puoli käy siististi eikä röpötä putkessa.

    Virranjakajan kannet käytin auki ja siistissä kunnossa ovat. MAF:ja en ole vielä mitannut. Tosin pikaisella testillä kuskinpuolen MAF vaikuttaa hienosti käyntiin ja vänkärinpuolen irroitus sammuttaa moottorin. Ja Morkain kolvaama liitos on pitänyt. Olisihan se kiva kun ois toiset MAF:t millä kokeilla.

    Tulpanjohdot täytyy huomenna ottaa irti ja mitata kaikki läpi. Sekä imuvuotojen tutkiminen. Mutta oisko muita ideoita? Koko talven pelannu hienosti, ilman ongelmia...

    EDIT:

    Lisätestailua tuli tehtyä, Vänkärinpuolen MAF:n irrotus ei sammutakkaan autoa, vaan käynti notkahtaa lähes sammuksiin. Kun taas kuskinpuolen MAF:lla on hyvin pieni vaikutus käyntiin. Sama homma vaikka vaihtaa MAF:ien puolta.

    Kaasuläppien irroitus tekee kuskinpuolella pienen notkahduksen. Kun taas vänkärinpuolella reilumpi notkahdus.

    Onko nyt vika siis vänkärinpuolen (eli siis kuskinpuolen "bank")?
    Last edited by zener; 18-05-2011, 17:37.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Originally posted by zener View Post
    Tuossa ihan lähipäivinä tullut. Joutokäynnillä on sylintereitä pimeänä, kuulee kun putkeen tupisee ja täristää aikaisempaa enempi kun r tai d päällä pitää paikallaan jarrulla. Siitä alunperin tuon huomasin.

    Päästöt: CO 1,4 | HC 980 | Lambda 1. Joutokäynnillä.

    Ajossa kuitenkin tuntuu toimivan ja vetää hyvin. Kylmänä käy sievästi joutavaa ja kaikki taitaa olla mukana, kun ei putkeen tupise.

    Erikseen kumpikin puoli käy siististi eikä röpötä putkessa.

    Virranjakajan kannet käytin auki ja siistissä kunnossa ovat. MAF:ja en ole vielä mitannut. Tosin pikaisella testillä kuskinpuolen MAF vaikuttaa hienosti käyntiin ja vänkärinpuolen irroitus sammuttaa moottorin. Ja Morkain kolvaama liitos on pitänyt. Olisihan se kiva kun ois toiset MAF:t millä kokeilla.

    Tulpanjohdot täytyy huomenna ottaa irti ja mitata kaikki läpi. Sekä imuvuotojen tutkiminen. Mutta oisko muita ideoita? Koko talven pelannu hienosti, ilman ongelmia...

    EDIT:

    Lisätestailua tuli tehtyä, Vänkärinpuolen MAF:n irrotus ei sammutakkaan autoa, vaan käynti notkahtaa lähes sammuksiin. Kun taas kuskinpuolen MAF:lla on hyvin pieni vaikutus käyntiin. Sama homma vaikka vaihtaa MAF:ien puolta.

    Kaasuläppien irroitus tekee kuskinpuolella pienen notkahduksen. Kun taas vänkärinpuolella reilumpi notkahdus.

    Onko nyt vika siis vänkärinpuolen (eli siis kuskinpuolen "bank")?
    Nykisin suuttimien johtoja irti vikapuolelta ja kokeilisin voiko vian paikallistaa yhteen sylinteriin vai onko koko puoli ongelma. Jos koko bankki, niin sehän oli viime keväänä ton apukuskin puolen kanssa se vika semmonen että erikseen molemmat puolet kävi hyvin, mutta kun laitto yhteen, niin apukuskin puoli käytännössä pyöritti konetta ja toinen vaan hengaili mukana.

    Sen sillon paikallistin niin että seurasin ajotietokoneen salavalikosta kulutusta l/h tyhjäkäynnillä. Sehän ottaa arvonsa vain toiselta puolen konetta ja kertoo sen kahdella. Eli vaihdoin maffit päittäin ja sain toisella maffilla melkein puolet pienemmän tyhjäkäyntikulutuksen, vaikka kone kävi ihan samallalailla. Tästä pysty päättelemään, että maffivika ja sieltähän löytyi maffista rikkonainen juotos. Sitten säädin vielä noi CO-ruuvit tehtaan mitta-arvoihin... jos mikään muu ei auta, niin pyörittele niitä ruuveja ja löydä sweetspot tyhjäkäyntiin.

    Edit: ja autossahan siis ei ole lambdoja eikä katteja koskaan ollutkaan muiden vastaajien tiedoksi. Alkuperäinen korkeepäästönen V12
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14353
      • Oulu

      #3
      Vaikea on nyt edes saada selville tuosta, että kumpi puoli tuottaa vaikeuksia. Käy tosiaan erikseen hyvin, mutta yhdessä ei. Kun joidenkin tietojen perusteella vänkärinpuoli olisi ok.

      Täytyy tota salavalikko hommaakin kokeilla.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14353
        • Oulu

        #4
        Jahas, ei oo tulosta syntyny.

        MAF:eilla eroa sen 0,2l/h eli ilmeisesti ovat molemmat ok. Tulpanjohdot mitattu ja yksi oli poikki. Vaihdoin ehjään kun oli noita ylimääräsiä muutama. Ei vaikutusta. Pari päätä oli aika napakasti hapettunu johdoista, että lienee siellä yks mahdollinen syy.

        Kampuran asentotunnistimet näytti 619ohm toinen ja 629ohm toinen.

        Kuskinpuolen suutinten irroituksen huomaa selvästi käynnissä kun yksitellen käyttää irti, mutta vänkärinpuolen suuttimia irroittaessa ei kyllä erota...?
        Last edited by zener; 02-04-2011, 18:14.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14353
          • Oulu

          #5
          Varmuuden vuoksi tuli putsattua virranjakajankannet + pyörijät. Ja hieman oli paskanen tuo puolan kontakti pinta ilmeisen ongelma? puolen pyörijässä.

          Mutta käyntiin ei puhdistus vaikuttanut.

          Ongelma lienee vänkärinpuolella (ts. kuskinpuolen imusarja), kun suuttimien irroitus yksitellen ei vaikuta käyntii oikeastaan ollenkaan.

          Pitää käydä kohta kokeileen bensapumppujen tuotto, oisko vika siellä puolen. EDIT: tuottoa riittää pumpuissa hyvin. Melkeen 1,5l/30sek.
          Last edited by zener; 03-04-2011, 19:07.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14353
            • Oulu

            #6
            Imusarjan tiivisteet uudelleen tiivistetty, ei vaikutusta. Pitänee seuraavaksi tilata tulpanjohdot.

            Tulpanjohtojen jälkeen alkaa olla sitte kysymysmerkki, että missä vika. Toki MAF:eja ei oo pystyny kokeileen toisia.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Pretoriaani
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 3842
              • Hyvinkää, Finland

              #7
              Palamatontahan siellä putkeen näyttäis menevän. :think Mites tulpat itsessään? Vai olikos näissä mäyräkoirissa ne tulpat erityisen vittumaisessa paikassa?
              I don't lose sleep over the opinion of sheep.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14353
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Pretoriaani View Post
                Palamatontahan siellä putkeen näyttäis menevän. :think Mites tulpat itsessään? Vai olikos näissä mäyräkoirissa ne tulpat erityisen vittumaisessa paikassa?
                Tulpat ei oo kovin vanhat. Yhden käytin irti ja se oli valkoinen, eli kohtuu normaalin näköinen.

                Tosin voishan noi ihmetellä sitten läpi ku vaihtaa johdot.
                Last edited by zener; 06-04-2011, 17:23.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14353
                  • Oulu

                  #9
                  MAF:t mittasin tämän mukaan: http://bmwe32.masscom.net/sean750/MA...leshooting.htm

                  Pin5:een ei tule käytännössä jännitettä ollenkaan (0,02/0,04v). Meinaakohan tämä nyt sitten, että molemmat MAF:t on ehtoo puolella?

                  EDIT: ilmeisesti ei kuitenkaan ole hajalla. :think
                  Last edited by zener; 08-04-2011, 18:06.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • julli75
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 302
                    • lpr

                    #10
                    ootko mitannu bensanpaineen,mulla teki m60b30 kone aikalailla samoja oireita kun paineet oli tippunu 1,5bar vaikka pitäis olla 3,5 vähintään.:think

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14353
                      • Oulu

                      #11
                      En ole mitannut, muuta kuin sen että pumppujen tuotto on oikea.

                      Puristukset ja bensapaineet täytys mittailla kyllä pikkuhiljaa. Tosin mekaaninen vika kuulostaisi oudolta, kun puolikkaat erikseen käyvät yhtä tasaisesti. Ja ajossa tuntuu kaikki vetävän kyllä hyvin, samoin kulutus on edelleen normaalia.
                      Last edited by zener; 08-04-2011, 21:39.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • zeneg
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 1238
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by zener View Post
                        MAF:t mittasin tämän mukaan: http://bmwe32.masscom.net/sean750/MA...leshooting.htm

                        Pin5:een ei tule käytännössä jännitettä ollenkaan (0,02/0,04v). Meinaakohan tämä nyt sitten, että molemmat MAF:t on ehtoo puolella?

                        EDIT: ilmeisesti ei kuitenkaan ole hajalla. :think
                        Itse tein aikoinaan saman ohjeen mukaan, mutta Cell kertoi tämmöistä silloin:
                        "Pieni tarkistus, ei noi maffiohjeet ollu tuolla saitilla ihan kohdillaan. Pinnit 3 ja 5 liittyy CO-säätöön, eli käytännössä seoksen hienosäätö. Sulla on joku ruuvaillut niitä ruuveja ja ne on nyt perseellään. Ns. ohjearvo on sellainen, että pinnien 3 ja 5 välinen jännite pitäis olla 1,2-1,5v. Jos tuolla saitilla on pinnissä 3 ollut 1,4v ja pinnissä 5 0,27, on jännite-ero ollut about 1,15v. Säädäppä omastasi ne vaikka tuohon 1,2v luokkaan niin eiköhän se ala olla ok maf:n puolesta.

                        Tuolla saitilla +5v linjaksi luultu on 5v ylösveto boksin sisällä, eikä sieltä pitäisikään tulla +5v kuin ilman kuormaa eli maffi irti."

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          #13
                          MAF:t sitten lienee OK.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • zeneg
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 1238
                            • Oulu

                            #14
                            Jokos olet tulpanjohdot vaihtanut tai mitannut? Puristuspainemittaus? Exästä oli 5 ja 6 pytyn puristukset kadonneet, siitä johtui ongelmat käynti ja päästöongelmat.

                            E: Oletkos kokeillut "synchronisation of banks on M70 engines", googleen tuo niin ohjetta löytyy.
                            Last edited by zeneg; 08-04-2011, 23:52.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14353
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by zeneg View Post
                              Jokos olet tulpanjohdot vaihtanut tai mitannut? Puristuspainemittaus? Exästä oli 5 ja 6 pytyn puristukset kadonneet, siitä johtui ongelmat käynti ja päästöongelmat.
                              Originally posted by zener View Post
                              Puristukset ja bensapaineet täytys mittailla kyllä pikkuhiljaa. Tosin mekaaninen vika kuulostaisi oudolta, kun puolikkaat erikseen käyvät yhtä tasaisesti. Ja ajossa tuntuu kaikki vetävän kyllä hyvin, samoin kulutus on edelleen normaalia.
                              Synkkausta en oo kokeillu. Tulpanjohdot on tullu mitattua läpi, mutta sehän ei kerro totuutta. Tulpanjohdot on kyllä tarkotus uusia.

                              Samoin erillään käydessä, kun yksitellen nyppii käyvän puolen suuttimien johtoja niin jokainen sylinteri käy.
                              Last edited by zener; 09-04-2011, 08:56.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎