Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750 iL käyntihäikkää sitkeästi - selvisi -> tulpat !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bigmasa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 130
    • Espoo

    E32 750 iL käyntihäikkää sitkeästi - selvisi -> tulpat !!

    Moi, ja apuva !

    potilas on vuoden -92 seiska, edellisellä omistajalla oli jo käyntihäikkiä,
    mutta tutkailuista ja uusista osistakin huolimatta samat oireet vaan jatkuu;
    (pitkä vuodatus, mutta tuntuu olevan pitkä tämä tiekin tämän kanssa)


    - kone käynnistyy hyvin, tyhjäkäynti vähän epätasaisen tuntuinen
    - kylmänä "veto" on poissa, mutta kun vähän lämpenee, tehot kotona
    - ajoittain, esim 5-10 min välein ajossa, tehot putoaa kokonaan pois hetkeksi, kone lähes sammuu, mutta muutaman sekunnin kakomisen jälkeen taas kaikki toimii hyvin. Tuntuma on, että ilmenee erityisesti, kun antanut kaasua kunnolla, mutta joskus ei ollenkaan, joskus muutenkin. Ei vielä osaa ihan sanoa tarkemmin.

    Sain viime viikolla auton kilpiin ja liikenteeseen, päästöistä meni rimaa hipoen läpi, arvot oli rajojen tuntumassa eli ei ihan terve. Ajelin viikonloppureissun muutama sata kilsaa (uudet bensatkin noin vuoden seisokin jälkeen) ja kyllähän toi kulkee, ajoittainen käyntihäikkä vaan tuo epävarmuutta ajoon :-(

    Kulutus on varmaan lähellä normaalia, noin 14l sekalaisessa matka-ajossa. "Putoaminen" tapahtuu vakkari päällä tai polkimella, samalla kulutusmittari romahtaa nollille, muutaman sekunnin jälkeen moottori taas herää.

    tehtyä/tutkittua;
    - uudet tulpat, virranjakajat, pyörijät, puolat, tulpanjohdot, ilmansuodattimet, bensansuodattimet, ilmamassamittareita vaihdeltu, toista EML-boksia kokeiltu, imusarjantiivisteet tiivistetty, haitariputket uusittu ja imuvuotoja etsitty, suuttimet mitattu ja todettu ok:ksi Finjectorilla, samoin bensatukkien paineensäätimet, bensapumppujen releet vahdettu. Katit avattu ja toinen vaihdettu, toinen näytti ihan terveeltä, lambdat vaihdettu Boschin uusiin.
    Lambdan piuhojakin kokeiltu toisin päin, toimi paremmin näin kun olikin.
    Toinen bensapumppu vaihdettu uuteen runsas vuosi sitten, toinen ilmeisesti toimi hyvin silloin, nyt molemmat pumppaa bensaa hyvin.

    Eilen mittailin bensanpaineita ennen "tukkia" ja samat oli molemmin puolin eikä paine putoa silloin kun koneen tehot "putoaa", mitä nyt Bilhelvetin mittarilla pystyi. Samoin paine pysyy hyvin koneen sammuttamisen jälkeen.

    Jos näpsii suuttimien virtatökkeleitä yksi kerrallaa pois, käynti notkahtaa vähän samalla tavalla joka pytyn kohdalla, eli elämää tuntuisi niissä olevan. Ja jos irrottaa ilmamassamittarien piuhat, käynti putoaa samalla tavalla molemmin puolin.

    Sytytyspiuhojen järjestys tarkistettu oikeaksi ja ohmimittarilla antoi samaa tasoa kaikista. Öljymääärä puolessa välissä mittatikkua ja ei lisäänny eli polttamatonta ei keräänny.


    Vikakoodeja ei olet nyt luettu, mutta aiemmin siitä ei ollut apua. (eikä tuolta vikakooditopikista ole löytynyt vielä ketään, joka lukisi näin vanhaa).


    Oisko ideoita mitä seuraavaksi?

    Olisko kuitenkin otain bensansyötön/takaiskuventtiinlin tms häikkää ? Tästä oli juuri toisessa topikissa tässä foorumissa , mutta tämä käynnistyy aina hyvin, kuumanakin.

    Nyt tätä voisi käydä näyttämässäkin, jos jollain osaajalla olis mahdollisuutta ihmetellä livenä täällä etelän tuntumassa?
    Last edited by bigmasa; 20-05-2016, 13:31. Reason: toistoa poistettu
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    onpas jo paljon tehty... ootkos mitannut puristuspaineet?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Kiko750
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 361
      • Oulu/Finland

      #3
      - Kampiakselin asentotunnistimet tsekattu?
      - Moottorin johtosarjassa katkos, välillä toimii välillä ei. Löytisko taivuttelemalla johtoja?
      -Joku hapettunu liitin, johtaa nippa nappa?

      Comment

      • bigmasa
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 130
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Kiko750 View Post
        - Kampiakselin asentotunnistimet tsekattu?
        - Moottorin johtosarjassa katkos, välillä toimii välillä ei. Löytisko taivuttelemalla johtoja?
        -Joku hapettunu liitin, johtaa nippa nappa?
        Kiitos ideoista

        Puristuspaineet kaikista pytyistä oli samaa tasoa. (BeamR:lle)

        Asentotunnistimia en zekannu vielä, miten ne kotikonstein zekkaa?

        Se vähän hämää, että kone "putoaa kokonaan" ajoittain, varsin säännöllisesti kuitenkin, voiko toisen puolen hyytyminen aiheuttaa sen?

        Piuhoja käpelöity ja hapettumia etsitty, ei vaan ole osunut kohdalle mitään

        Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu, imusarjat oli irti ja tiivistetty, mitään mekaanista vikaa/ ei myöskään näkynyt missään silmämääräisesti/kopeloimalla.

        Paljon tutkittu tän foorumin hyvien ohjeiden ja vinkkien mukaan, mutta vastaavaa häikkää ei vaan ole osunut silmään mistään

        Comment

        • Kiko750
          BTCF Member
          • Oct 2009
          • 361
          • Oulu/Finland

          #5
          Asentotunnistimien resistanssin saa mitattua kun irrottaa sen kolmenapaisen liittimen koneen etupäästä. En muista nyt niitä vastusarvoja ja minkä nastojen välistä piti mitata. Tais olla jotain 500ohm, voin muistaa väärin. Googlettamalla löytyy tai Bentelystä.

          Omasta huomasin, että asentotunnistimen johdon eristemuovi on kovettunut ja haljennut läheltä anturia (toimii vielä). Pitkässä juoksussa voi varsinaien johdin katketa tai alkaa pahimmilleen pätkimään toimii/ei toimi tyyppisesti. Teoriassa vois mennä läpi vastusmittauskesta jos sillä hetkellä katkennu johdin on sopivassa asennossa ja piuhan päät kiinni toisissaan.

          Comment

          • bigmasa
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 130
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Kiko750 View Post
            Asentotunnistimien resistanssin saa mitattua kun irrottaa sen kolmenapaisen liittimen koneen etupäästä. En muista nyt niitä vastusarvoja ja minkä nastojen välistä piti mitata. Tais olla jotain 500ohm, voin muistaa väärin. Googlettamalla löytyy tai Bentelystä.

            Omasta huomasin, että asentotunnistimen johdon eristemuovi on kovettunut ja haljennut läheltä anturia (toimii vielä). Pitkässä juoksussa voi varsinaien johdin katketa tai alkaa pahimmilleen pätkimään toimii/ei toimi tyyppisesti. Teoriassa vois mennä läpi vastusmittauskesta jos sillä hetkellä katkennu johdin on sopivassa asennossa ja piuhan päät kiinni toisissaan.
            Joo irrottelin asentotunnistimet ja mittailin ohmit, mutta niiden kolmesta pinnistä vain ylimmäinen ja keskimmäinen oli suorassa yhteydessä (O ohmia), mitään muita ohmilukuja en saanut, molemmissa antureissa ihan sama juttu. (Asentotunnistimethan on ne, joista piuha menee sytytysjohtoihin).

            Voisko molemmat olla entiset? Ja kuitenkin ajoittain käy nätisti? No ei mulla M70 koneista vehjettä ole ollut ennen, joten "nätti käynti" on tietysti suhteellista. Mitään vikavaloa ei vilku tai välähdä, kaikki kuitenkin syttyy kun virrat päällä, joten ei kai tää missään "safe modessa" ole.

            :think

            Comment

            • Kiko750
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 361
              • Oulu/Finland

              #7
              Eikäku ne kampiakselin asentotunnistimet on kampiakselin hihnapyörän vieressä jakopään koppaan pultattuna siinä laturin vieressä. Ovat piilossa hihnojen ja kiristimien alla sopivasti. Hihnapyörän hammastettu kehä antaa pulssia noille tunnistimille. 3-napaisen liittimen 1- a 2-nastojen välistä mitataan anturin kelan resistanssi ja pitäis olla +20 asteen lämpötilassa 540ohm +/-10%. (Tämä Bentleyn manuaalista)

              Ne sytköjohtoihin menevät piuhat on eri juttu ja antaa DME:lle tietoa kipinän ajoituksesta.

              Comment

              • Kiko750
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 361
                • Oulu/Finland

                #8
                Sytkäosista sen verran, että laitoitko virranjakajan kannet ja pyörijät OEM tavaraa vai tarviketta? Oon nimttäin nähny tosi huonolaatuisia tarvikeosia, jakajan kannesta keskihiili irti/putoaa pois ja pyörijään sisään rakennettu vastus poikki. Jos epäilyttää voipi mittailla vastukset pyörijästä ja kansien kaikista nastoista läpi.

                Comment

                • bigmasa
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2006
                  • 130
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Kiko750 View Post
                  Sytkäosista sen verran, että laitoitko virranjakajan kannet ja pyörijät OEM tavaraa vai tarviketta? Oon nimttäin nähny tosi huonolaatuisia tarvikeosia, jakajan kannesta keskihiili irti/putoaa pois ja pyörijään sisään rakennettu vastus poikki. Jos epäilyttää voipi mittailla vastukset pyörijästä ja kansien kaikista nastoista läpi.
                  Ok ja tänks (ed.postaukseen), pitääpä zekata uudestaan oikeasta paikasta

                  Joo tossa oli tosiaan joku nimetön halpis virranjakaja, joka oli mennyt alle vuodessa surkeaksi, vaihdoin Boschin jakajan ja pyörijät ja käynti parani paljon, kuvittelin jo että tuli kuntoon sillä, muttei niin helppoa sentään.

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #10
                    Noi kampiakselin asentotunnistimet pitäis mitata oskilloskoopilla, muuta varmaa keinoa ei ole.

                    Lambdat jos on väärin niin käynti menee tosi surkeaksi, mutta sulla ei ilmeisesti ole näin oli piuhat miten päin tahansa?

                    Comment

                    • Raputurkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 545
                      • Suomi

                      #11
                      Kannattaa myös ihan varmuudeksi vielä kokeilla toisia moottorinohjaubokseja jos sellaset on saatavilla. EML-boksin lisäksi ongelmahan voi olla jotenkin noihin toisiin bokseihin liittyvä.

                      Comment

                      • bigmasa
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2006
                        • 130
                        • Espoo

                        #12
                        Asentotunnistimet mittailtu (ohmimittarilla) ja oli toleransseissa, bentleyn manuaalissa oli myös ohje, miten DME-boksien pinneistä 1 ja 15 mitataan AC-jännite, mutta sieltä en saanut lukemaa (liitin auki ja konetta käynnistetään?).

                        Putsailinkin niitä tunnistimia hihnapyörän luota paineilmalla ja elektroniikkaspraylla alta päin, kovin hyvin niihin ei oikein pääse käsiksi.



                        Mulla oli noi tökkelit erijärjestyksessä siinä keulalla, sekin tullut mieleen jos siellä on jotain väärin kytketty. Yritin kyllä zekkailla, meneekö oikein, enkä parempaa keksinyt.

                        Niin ja lamdojen vaihdolla ei ollut kummoista merkitystä, laitoin ne sitten niin päin kuin olivatkin alunperin. (lambdat siis uudet boschit). Tämäkin kertoo jotain?

                        Boksin vaihtoja vois kokeilla, jos joku viitsis lainata, ei niitä ihan kokeiluna viitsis hankkia. Vaatiiko DME-boksin vaihto jotain koodausta?

                        Nyt aamulla kun ajoin duuniin, kylmänä on tehoton ja ajo takkuista, näillä keleillä puolen kilsan ajon jälkeen kone "herää" ja voi toimia 15-30 min ajon ihan moitteetta, yllättäen taas putoaa muutamaksi sekunniksi.

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #13
                          jaa, sen verran mystinen tuo sun ongelma että yritin etsiä muilta foorumeilta vastaavaa, ja lähin mitä löytyi on tämä:

                          "Fuel pumps and ignition coils can cause limp mode without an EML signal. I've had both and neither time did I get an EML light. The only time I got an EML signal with limp mode was a bad connection to one of my O2 sensors. Honestly I don't quite understand this one as the O2's are connected to the EML indirectly via the DME's, so I would have expected a check engine light, but I didn't get what I ordered so to speak. hehehe

                          Oh yeah one other thing can happen. If your battery is low and during cranking if you fall too far below the minimum voltage threshold, you can get a Trans Program message on the instrument display readout. You'll be in Limp Mode 6 cyl operation, with no EML or Check engine but you won't have an E,M, or S symbol denoting transmission mode on the dash. You won't be able to rev over 1500rpm in this case.

                          If the EML doesn't illuminate and no trans program message comes on, then you can drive the car most normally with a noted loss of smoothness and power. But it will run. BMW advertised at the onset of the M70B50 in 1986 as its 108mph limp mode was one of it's neatest party tricks."

                          ja lisäksi:

                          "The #6/#12 plug wires also have a "secondary ignition monitor" pickup coil. If there is a problem with the #6/#12 spark (coil, wire, plug, etc) and this signal doesn't make it to the ECU (aka ECU)then it will shut down that bank."

                          ja vielä, liittyen vaihdettuihin sytytystulppiin (olitko sinä vaihtanut ne vai joku aikaisempi omistaja?):

                          "Don't use any platinum plugs unless your ignition coils are aftemarket high-output."
                          "NGK ZFR5F-11 doesn't seem to work on M70. I changed those spark plugs for one 750iL and same problem.
                          Good and working spark plug is NGK BKR6EK. I have them on my 750iL.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • bigmasa
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 130
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by BeamR View Post
                            jaa, sen verran mystinen tuo sun ongelma että yritin etsiä muilta foorumeilta vastaavaa, ja lähin mitä löytyi on tämä:

                            "Fuel pumps and ignition coils can cause limp mode without an EML signal. I've had both and neither time did I get an EML light. The only time I got an EML signal with limp mode was a bad connection to one of my O2 sensors. Honestly I don't quite understand this one as the O2's are connected to the EML indirectly via the DME's, so I would have expected a check engine light, but I didn't get what I ordered so to speak. hehehe

                            Oh yeah one other thing can happen. If your battery is low and during cranking if you fall too far below the minimum voltage threshold, you can get a Trans Program message on the instrument display readout. You'll be in Limp Mode 6 cyl operation, with no EML or Check engine but you won't have an E,M, or S symbol denoting transmission mode on the dash. You won't be able to rev over 1500rpm in this case.

                            If the EML doesn't illuminate and no trans program message comes on, then you can drive the car most normally with a noted loss of smoothness and power. But it will run. BMW advertised at the onset of the M70B50 in 1986 as its 108mph limp mode was one of it's neatest party tricks."

                            ja lisäksi:

                            "The #6/#12 plug wires also have a "secondary ignition monitor" pickup coil. If there is a problem with the #6/#12 spark (coil, wire, plug, etc) and this signal doesn't make it to the ECU (aka ECU)then it will shut down that bank."

                            ja vielä, liittyen vaihdettuihin sytytystulppiin (olitko sinä vaihtanut ne vai joku aikaisempi omistaja?):

                            "Don't use any platinum plugs unless your ignition coils are aftemarket high-output."
                            "NGK ZFR5F-11 doesn't seem to work on M70. I changed those spark plugs for one 750iL and same problem.
                            Good and working spark plug is NGK BKR6EK. I have them on my 750iL.
                            Piuhaa tuolla kyllä riittää ja vikamahdollisuuksia sitä kautta, tää häikkä on ajoittainen kuitenkin, vähän kuin joku krooninen tauti, joka ei tapa, mutta ei sen kanssa ole kiva elääkään

                            Tulpat olen vaihtanut 2 kertaa, ensin Bosch Super Plussat ja nyt NGK ZFR5F:t, eri näkemyksiä tulpista löytyy, noita molempia kai myös menestyksellä käytetty, itse on eroa huomannut.

                            Edellinen omistaja myös kirjoitteli vuosi sitten tähän samaan foorumiin,tilanteen hän kuvasi näin:


                            hei!
                            Homman nimi seuraava. Konen toinen puoli sammuu aina välillä ja lähtee itestään päälle jos leikkii kaasulla. Jossakin vaiheessä ajon aikana kierrokset tippuu alle 1000 ja auto ei saa voimaa mistään muutaman sekunnin ajan, kaasulla leikkimällä tule tehot takaisin ja sitten kun on jonkin aikaa ollut pysyvä vauhti tapahtuu sama homma tai toinen puoli koneesta sammuu. Kun laittaa käyntiin niin kaikki pytyt käy normaalisti. Yleisesti kun vaihtaa Parkilta pakin päälle tai Driven päälle sammuu toinen puoli ja kierrokset tippuu johki 700 kohdalle. Jossakin vaiheessa tuntuu niinkuin pakoputki menis tukkoon ja sitten taas päästää vapaasti ilmaa läpi. Pakoputkesta tulee myöskin tumma harmaa savua kun kone on lämmin. Co2 mittauksissa on aluksi kaikki normaalia ja sitten yhtäkkiä happipitoisuus nousee yli 3000 ja co yli 5. Yksikään laite ei lue mitään vikakoodia. Merkkiliikeessä ei myöskään kukaan tiennu mistä voi johtua. Heillä oli tämmöinen tapahtuma noin 5 vuotta sitten viimeksi mutta ku ei vaan muista mikä siin oli. Onko kellään ollut tämäntyyppistä ongelma seiskan tai kasisarjalaisen kanssa? Ehdotuksia?


                            Ratkaisua ei löytynyt, ja sitten auto jäi seisomaan, kun ei saanut sitä rekisteröintikatsastettua päästöjen takia ja sit mulle. No sain kilpiin, mutta oireet osittain ennallaan.

                            Mä en tunnista että vain toinen puoli sammuisi, mun mielestä se on kokonaisvaltasempi, mutta vaikea sanoa, kai toisellakin puoliskolla pitäisi ajamaan pystyä, nyt kone sammuu kokonaan. Vaihdekepin (automaatti tietty) asennolla tai ropaamisella en ole havainnut olevan mitään vaikutusta käyntiin. Nyt ei savuta, toinen katti taisi olla menossa tuolloin, se oli tyhjä ja nyt siellä on toisella puolella Bilteman 4l asti sopiva tarvikekatti tilalla (no jollain piti jatkaa ). Ja päästöistä siis nyt meni rimaa hipoen läpi sitkeän yrityksen jälkeen, eli jotain vielä on vialla, ehkä samaa tautia.

                            Comment

                            • örvellys
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 93
                              • youtube

                              #15
                              Originally posted by bigmasa View Post
                              Kiitos ideoista

                              Puristuspaineet kaikista pytyistä oli samaa tasoa. (BeamR:lle)

                              Asentotunnistimia en zekannu vielä, miten ne kotikonstein zekkaa?

                              Se vähän hämää, että kone "putoaa kokonaan" ajoittain, varsin säännöllisesti kuitenkin, voiko toisen puolen hyytyminen aiheuttaa sen?

                              Piuhoja käpelöity ja hapettumia etsitty, ei vaan ole osunut kohdalle mitään

                              Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu, imusarjat oli irti ja tiivistetty, mitään mekaanista vikaa/ ei myöskään näkynyt missään silmämääräisesti/kopeloimalla.

                              Paljon tutkittu tän foorumin hyvien ohjeiden ja vinkkien mukaan, mutta vastaavaa häikkää ei vaan ole osunut silmään mistään
                              Ohivuotomittaus kertoo mottorin kunnon huomattavasti luotettavammin. Tuskinpa tuossa kuitenkaan on syytä epäillä mekaanista vikaa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎