Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #46
    Ainakin GM-moduulin feteissä on lämpösuoja. Eli tarpeeks kovat virrat kun on tarpeeks kauan, niin vetää hetkeks aina pois päältä. Allekirjottaneelta suli monta metriä johtoa, kun sulake ei palanut ja GM-moduuli syötti aina lisää voimaa burnikseen kun lämmöt laski sopivasti. (tämä siis sisävalojen oikosulkuongelmassa)
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      #47
      Itsellä on 11/96 740 ja siinä tankki vuotaa molemmilta puolilta. Tämä oli tosin jo tiedossa ostaessa, kun myyjä kertoi, että oli ajanut alustan juuri tankkien kohdalta kiinni. Repsikan puolelta vuoti suoraan tankin alta, mutta tuli korjattua ruuvilla, mäntysuovalla ja sikafleksillä. On toiminut jo lähes vuoden. Kuskin puolelta vuotaa saumasta, jos tankkaa yli puoli tankillista, tai jättää auton kuskin puolelle kallelleen. Jos jollakin on vinkkiä, mistä saisi uuden tai hyvän käytetyn tankin, niin ota yhteyttä privaan. Autokeskuksessa uusi tankki maksaa 994 euroa ja asennus (arvio) 500 euroa, eli uutta en mielelläni osta. Yksi kaveri tosin tarjoutui korjaamaan vanhan, poistamalla kokonaan nuo saumakohdat, mutta mahtaisiko tuo toimia?

      Toinen vika autossani on jompi kumpi katti. Helisee kylmänä, ääni vähenee kun kone lämpiää, mutta ei häviä täysin. Vikailmoituksia ei ole tullut, eikä oma testerinikään ilmoita minkäänlaista vikaa. Voin sanoa että vika on 90% todennäköisyydellä katissa, kun ääni on hyvin metallinen ja rahiseva ja ääni kuuluu juuri kattien luota. Nosturilla ei ole auto vielä käynyt, jossa sen varmuuden sitten saisi. Selasin tätä foorumia ja löysin jotain juttua liittyen kattien vaihtoon, mutta sopivatko nuo usein tarjotut Magnaflown katit heittämällä paikoilleen, vai tarvitseeko muokata? Pysyvätkö päästöt kurissa?

      Lopuksi vielä näin yleisesti, että kaikki virheilmoitukset, joita auto välillä ilmoittaa, ei välttämättä tarkoita oikeata vikaa. Tuttu kaveri Saksassa omistaa sellaisen GT1 testerin, jolla on usein kuittaillut kavereiltaan vikakoodeja, jotka ovat olleet ns. false positive. Moduulien oikkuja kuulemma toisinaan.

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2540
        • Kirkkonummi

        #48
        Originally posted by Erich View Post
        Kuskin penkissä oikari ja täällä jo manataan? Kuulostaa rahanmenolta. DIY-asennetta vaan, motivaattoriksi yksi räpsy siitä, mitä kivaa seiskan vänkärin jalkatilasta voi löytyä.

        Se penkkihän on helppo keissi, eikö?
        Penkin takapanelit pysyivät kiinni. Se iso ruuvimeisseli on ilmeisesti pakollinen hankinta, sen verran reippaasti tuli revittyä ylempää panelia ja se pahus vain pysyi paikallaan..menihän se ilta siinäkin, istuessa seiskan takapenkillä sormet ruvella. Voi olla että se menee seuraavalla kerralla joutuisammin, mutta nyt teki mieli kiroilla ääneen.

        Penkki käännetty pystyyn ja nyt se taitaa polttaa sulaketta koko ajan. Ehkä lähestymme vikaa..
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #49
          Originally posted by Ramzez View Post
          Itsellä on 11/96 740 ja siinä tankki vuotaa molemmilta puolilta. Tämä oli tosin jo tiedossa ostaessa, kun myyjä kertoi, että oli ajanut alustan juuri tankkien kohdalta kiinni. Repsikan puolelta vuoti suoraan tankin alta, mutta tuli korjattua ruuvilla, mäntysuovalla ja sikafleksillä. On toiminut jo lähes vuoden. Kuskin puolelta vuotaa saumasta, jos tankkaa yli puoli tankillista, tai jättää auton kuskin puolelle kallelleen. Jos jollakin on vinkkiä, mistä saisi uuden tai hyvän käytetyn tankin, niin ota yhteyttä privaan. Autokeskuksessa uusi tankki maksaa 994 euroa ja asennus (arvio) 500 euroa, eli uutta en mielelläni osta. Yksi kaveri tosin tarjoutui korjaamaan vanhan, poistamalla kokonaan nuo saumakohdat, mutta mahtaisiko tuo toimia?

          Toinen vika autossani on jompi kumpi katti. Helisee kylmänä, ääni vähenee kun kone lämpiää, mutta ei häviä täysin. Vikailmoituksia ei ole tullut, eikä oma testerinikään ilmoita minkäänlaista vikaa. Voin sanoa että vika on 90% todennäköisyydellä katissa, kun ääni on hyvin metallinen ja rahiseva ja ääni kuuluu juuri kattien luota. Nosturilla ei ole auto vielä käynyt, jossa sen varmuuden sitten saisi. Selasin tätä foorumia ja löysin jotain juttua liittyen kattien vaihtoon, mutta sopivatko nuo usein tarjotut Magnaflown katit heittämällä paikoilleen, vai tarvitseeko muokata? Pysyvätkö päästöt kurissa?

          Lopuksi vielä näin yleisesti, että kaikki virheilmoitukset, joita auto välillä ilmoittaa, ei välttämättä tarkoita oikeata vikaa. Tuttu kaveri Saksassa omistaa sellaisen GT1 testerin, jolla on usein kuittaillut kavereiltaan vikakoodeja, jotka ovat olleet ns. false positive. Moduulien oikkuja kuulemma toisinaan.
          Katti helisee, niin sisuskaluja vähän irti, menee vielä päästötestistä läpi. Sitten kun lakkaa helisemästä, niin osat löytyy jostain takavaimentimesta ja ei enää mene päästöistä läpi ku jääneston kanssa Kaikkia korvikekatteja joutuu vähän sovittamaan paikoilleen, mutta asiansa osaava kaveri äkkiä mallailee vanhasta laipat ja hilut kohdilleen.

          Pelimies varmaan korjais tollasen tankin ajamalla ~tyhjäks ja sisäpuolelta paikkais sauman vaikka jollain bensankestävällä sialla. Ei ole kyllä kokemusta tuollaisesta operaatiosta, mutta toisaalta en olis ehkä valmis maksamaan tonnia uudesta tankista. Kärsisin joko vuodosta tai paikkaisin jollain.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2540
            • Kirkkonummi

            #50
            Dodiin, penkin molemmat panelit auki mutta ei se ollut mikään helppo tai yksinkertainen asia 1. kertaa painiskeltavaksi. Ei, terävä nykäisy ei toiminut. Tarpeeksi iso meisseli auttoi ylhäällä, mutta alemman panelin klipsut eivät aionneet luovuttaa helpolla. Bimmerboardin kuvaa piti oikein tuijottaa ennen kuin tajusin, että nehän ovat epäsymmetriset, ts. klipsua painetaan kummassakin samaan suuntaan..

            Itse oikosulun aiheuttajaa ei löytynyt, mutta se on jotenkin sidoksissa selkänojaan. Oikosulku on koko ajan päällä, seuraavaksi pitää ottaa tuoli irti ja kurkistaa alle. Yksi johtoryhmä kulkee tiukasti vasempaa sivua pitkin alle, mutta ainakaan eilisiltana BMW-taskuvalon ehtyvässä loisteessa siitäkään ei tullut eteen kuoriutunutta johtoa..
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • Ekape
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 205
              • Luvia

              #51
              Originally posted by Ramzez View Post
              Itsellä on 11/96 740 ja siinä tankki vuotaa molemmilta puolilta. Tämä oli tosin jo tiedossa ostaessa, kun myyjä kertoi, että oli ajanut alustan juuri tankkien kohdalta kiinni. Repsikan puolelta vuoti suoraan tankin alta, mutta tuli korjattua ruuvilla, mäntysuovalla ja sikafleksillä. On toiminut jo lähes vuoden. Kuskin puolelta vuotaa saumasta, jos tankkaa yli puoli tankillista, tai jättää auton kuskin puolelle kallelleen. Jos jollakin on vinkkiä, mistä saisi uuden tai hyvän käytetyn tankin, niin ota yhteyttä privaan. Autokeskuksessa uusi tankki maksaa 994 euroa ja asennus (arvio) 500 euroa, eli uutta en mielelläni osta. Yksi kaveri tosin tarjoutui korjaamaan vanhan, poistamalla kokonaan nuo saumakohdat, mutta mahtaisiko tuo toimia?

              Toinen vika autossani on jompi kumpi katti. Helisee kylmänä, ääni vähenee kun kone lämpiää, mutta ei häviä täysin. Vikailmoituksia ei ole tullut, eikä oma testerinikään ilmoita minkäänlaista vikaa. Voin sanoa että vika on 90% todennäköisyydellä katissa, kun ääni on hyvin metallinen ja rahiseva ja ääni kuuluu juuri kattien luota. Nosturilla ei ole auto vielä käynyt, jossa sen varmuuden sitten saisi. Selasin tätä foorumia ja löysin jotain juttua liittyen kattien vaihtoon, mutta sopivatko nuo usein tarjotut Magnaflown katit heittämällä paikoilleen, vai tarvitseeko muokata? Pysyvätkö päästöt kurissa?

              Lopuksi vielä näin yleisesti, että kaikki virheilmoitukset, joita auto välillä ilmoittaa, ei välttämättä tarkoita oikeata vikaa. Tuttu kaveri Saksassa omistaa sellaisen GT1 testerin, jolla on usein kuittaillut kavereiltaan vikakoodeja, jotka ovat olleet ns. false positive. Moduulien oikkuja kuulemma toisinaan.
              Kyllä tankin voi korjata poistamalla nuo saumakohdat ja hitsaamalla puoliskot yhteen, vaatii kyllä hitsarin joka osaa asiansa. Moottoripyörien rakentajat tuota harrastaa enemmänkin.

              Vuotavan tankin voi korjata myös maalaamalla sen sisäpuolelta 2k epoksilla. Ennen maalausta tankki olis hyvä hioa puhtaaksi, mikä on tietysti aika haastavaa. Hiontaa vois kokeilla niin että köyttää tai heppaa tankin kiinni vaiks betonimyllyyn ja laittaa tankin sisälle hiomaineksi santaa tai piha sepeliä (lapiollinen riittää). Sitten vaan mylly pyörimään muutamaks tunniks ja välillä vähän muuttaa tankin asentoa. Hiekat ja ruosteet siivoo huolella paineilmalla ja imurilla niin tankki on maalausvalmis. Tankkiin kaadetaan kerrallaan maalia n 200g/maalattava m2. Kaikki aukot tulpataan ja tankkia pyöritellään niin kauan että maali on levinnyt tankkiin tasaisesti. Käsittely toistetaan 3-4 kertaa, ja maalausten välillä pidetään noin 1/2 tunnin tauko tai niin kauan että pinta on muuttunut nahkeaksi. Jos jaksaa toistaa tuon viisi kertaa niin tankissa pitäisi olla 1mm vahvuinen epoksointi. Kuivumisaikaa täytyy antaa muutama päivä, mielummin viikko, kuitenkin niin kauan että maali on kynnellä testattuna selvästi kovaa. Kuivumista tietysti voi nopeuttaa lämmöllä ja ilman kiertoa tuonne tankkiin kannattaisi järkätä. Lämpöä ei sais antaa kauheesti yli 60 asteen.

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #52
                Kysellään vaikka tässä, eli tuo pitkä lötkö 750 syö jonkinverran öljyä, niin onko tuo kovin yleistä ja mistä lähteä vikaa metsästämään?

                Laite toimii normaalisti, päästöt ok, vikakoodit ok, ei tiputa alleen. Pakokaasut myös silmälle normaalit.
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • PPmotor
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 725
                  • E-Pohjanmaa

                  #53
                  Hattuhyllyn irroitus? Pitäisi päästä käsiksi iskarin yläpäihin.Niin ja tämä on sähköisellä takalasin verholla jos sillä on jotain merkitystä..
                  Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                  Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                  Power2Drift Team

                  Comment

                  • jaiwe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 328
                    • virrat

                    #54
                    Originally posted by c0200325 View Post
                    Hattuhyllyn irroitus? Pitäisi päästä käsiksi iskarin yläpäihin.Niin ja tämä on sähköisellä takalasin verholla jos sillä on jotain merkitystä..
                    http://e38.org/ Tuolta löytyy lähes kaikki tarvittava tieto e38 huoltoon.
                    750 Oxfordgrun

                    __

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #55
                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      Itse oikosulun aiheuttajaa ei löytynyt, mutta se on jotenkin sidoksissa selkänojaan. Oikosulku on koko ajan päällä, seuraavaksi pitää ottaa tuoli irti ja kurkistaa alle.
                      Varmista nyt vielä ennen irroitusta, että oikari varmasti on penkissä, eikä esim. penkille tulevassa johtosarjassa. Eli ennen penkin irroitusta mittaa penkin plus ja miinus liittimistä, onko oikari siellä (vihellys tai vastusmittaus). Jos on, niin sitten ollaan jo varmoilla jäljillä. Sähköisen vian aiheuttajasta ei koskaan voi olla liian varma.

                      Kyllä mä sen paneelin oon kerran riuhtaisemallakin saanut irti... Toki ruuvarilla avittaminen on paljon sivistyneempi tapa.


                      Originally posted by c0200325 View Post
                      Hattuhyllyn irroitus? Pitäisi päästä käsiksi iskarin yläpäihin.Niin ja tämä on sähköisellä takalasin verholla jos sillä on jotain merkitystä..
                      - takapenkin istuinosa irti, etunurkista nykäisy ylöspäin
                      - selkänojan kaikki osat irti, ruuveilla alareunoista kiinni
                      - c-pilarin verhoilut irti, ruuveilla kiinni valojen alta, eli valot ensin varovasti pois
                      - kontin puolelta kaksi mutteria ja yksi ruuvi irti (vai oliko toisinpäin, kuitenkin ne M6:t hyllyn alapuolelta)

                      Sitten hylly on enää etureunasta muovilipareilla kiinni. Piuhan kun vielä irroittaa niin pitäisi olla jo aika lähellä.
                      Last edited by Erich; 24-09-2009, 08:35.
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • Lusu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 615
                        • Nokia

                        #56
                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Itsellä on 11/96 740 ja siinä tankki vuotaa molemmilta puolilta. Tämä oli tosin jo tiedossa ostaessa, kun myyjä kertoi, että oli ajanut alustan juuri tankkien kohdalta kiinni. Repsikan puolelta vuoti suoraan tankin alta, mutta tuli korjattua ruuvilla, mäntysuovalla ja sikafleksillä. On toiminut jo lähes vuoden. Kuskin puolelta vuotaa saumasta, jos tankkaa yli puoli tankillista, tai jättää auton kuskin puolelle kallelleen. Jos jollakin on vinkkiä, mistä saisi uuden tai hyvän käytetyn tankin, niin ota yhteyttä privaan. Autokeskuksessa uusi tankki maksaa 994 euroa ja asennus (arvio) 500 euroa, eli uutta en mielelläni osta. Yksi kaveri tosin tarjoutui korjaamaan vanhan, poistamalla kokonaan nuo saumakohdat, mutta mahtaisiko tuo toimia?
                        Maksoin ehjästä käytetystä tankista 250e ja vaihdoin itse, ei mikään älytön homma jos on paikka ja vähän aikaa....
                        xxxxx

                        "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

                        Exät:
                        E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
                        e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
                        , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by Lusu View Post
                          Maksoin ehjästä käytetystä tankista 250e ja vaihdoin itse, ei mikään älytön homma jos on paikka ja vähän aikaa....

                          Juu tarkoitus olisi myös itse vaihtaa tuo tankki, oli se sitten käytetty tai uusi. Olen metsästänyt käytettyä tankkia jo muutamalta purkaamolta, avk:lta on kysytty, mutta mistään ei tunnu löytyvän oikeanlaista, jos ollenkaan. Bemarissani kun on EDC ja se ilmeisesti vaikuttaa mm. tankin kokoon, sillä auto, jossa ei ole EDC:tä on ilmeisesti 85-90 litran tankki ja hieman eri muotoinen kuin tuossa EDC:llä varustetussa autossa, jossa on 95 litran tankki.

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #58
                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Bemarissani kun on EDC ja se ilmeisesti vaikuttaa mm. tankin kokoon, sillä auto, jossa ei ole EDC:tä on ilmeisesti 85-90 litran tankki ja hieman eri muotoinen kuin tuossa EDC:llä varustetussa autossa, jossa on 95 litran tankki.
                            EDC ei vaikuta tankin kokoon millään tavalla... Tasonsäädön kanssa se on tuon 10 litraa suurempi.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • Arnolds
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3311
                              • Kajjjaani

                              #59
                              Onkos kukaan testannut tuota laatikon "huijausta" ennen liikkeelle lähtöä, että oliskin sport-asento jo heti päällä.

                              fool the AGS/ATC (adaptive transmission control) to go into adaptive sport mode because the car thinks it has an agressive driver behind the wheel. I've explained this 'little trick' that was on a huge thread on one of the other forums, in much detail. Basically, if you understand the nine adapt
                              F26 xDrive20d TwinPower

                              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                #60
                                Originally posted by Erich View Post
                                EDC ei vaikuta tankin kokoon millään tavalla... Tasonsäädön kanssa se on tuon 10 litraa suurempi.

                                Voi olla, että kyse on juuri tuosta tasonsäädöstä ja mitä ilmeisimmin sellainen autossani on, kun tarjosivat Autokeskuksessa juurikin tuota 95 litran tankkia. Meilissä jota lähetin, mainitsin auton valmistenumeron, joten tuskin ne siellä sitä jokerillakaan heittivät.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎