edit.. jaa, Morkai olikin jo vastannut. Hidasta, takaisin tupiin.
Pitääpä muuten kysäistä kanssabemaristeiltä tätä öljyhommaa, kun noissa omissa pommeissa aina ihmetyttänyt toi, että joka paikassa ilmotetaan tuo 7,5 litraa suodattimen kanssa (M60). Omat pommit vieneet aina useamman desin enemmän, 7,5 litralla tullut asteikon keskelle, ei ylärajalle. Normaalia vai ei, olen toki yrittänyt jopa antaa öljyn valua lämpimänä alas.. kylmänä katsonut, melkein kaikin mahdollisin keinoin ja aina päässyt siihen lopputulokseen, että se pirulainen ei sillä 7,5 litralla tule ylärajalle.
Omat pommit vieneet aina useamman desin enemmän, 7,5 litralla tullut asteikon keskelle, ei ylärajalle. Normaalia vai ei
Liekö tuo nyt muutaman desin päälle... Itsekin kaadan aina täydet kanisterilliset, eli yhteensä 8 litraa (sikäli kun niissä nyt on se "tasan" neljä litraa...), sillä se menee ylärajalle, muttei yli.
Eikä sitä puolen litran tippaa jaksa kanisterin pohjalle jättää.
Ei kai se mikään kirjoitettu sääntö ole, että ilmoitetulla täytösmäärällä sen pitäisi aina tulla tikun ylärajalle? Eli onko lukeman ilmoittajan lähtökohta se, että öljymäärä on moottoriin riittävä vai se, että tavoitellaan aina maksimitäytöstä, koska sitä palaa kuitenkin..?
Itse käytin juuri öljynvaihdossa tuota omaa autoa, ostin kaksi neljän litran kannua Magnatecia ja toisen antoivat sitten mukaan, jossa pohjalla olisi kanisterin mitan mukaan vielä aika tarkalleen puoli litraa. Öljytikkua en itse ole koommin tarkastellut sen jälkeen.
Ei saa "enää", onko sitä joskus sitten saanut? KL pyysi tuosta paketista 280e pari vuotta sitten. Pumpun moottorin voi itse korjata vaihtamalla hiilet, olen siitä(kin...) runoillut foorumille joskus aiemmin. Eli eikun searchia vaan. Hiiliksi ei sitten kelpaa ihan mitkä tahansa, vaan tarttis olla samaa laatua kuin ne alkuperäisetkin. Itse vaihdoin ekalla kerralla jotkut tarvikehiilet, kesti alle vuoden ja sai tehdä saman homman uusiksi.
Pumppu on sama E39ssä. käytettyjä voi etsiskellä. Hiilistä sen verran ettei kannata laittaa laturiin tarkoitettuja hiiliä moottoreihin tai päinvastoinkaan. Laturin hiilet ovat pehmeämpiä jolloin kuluvat moottoreissa pian loppuun. moottorin hiilet laturissa taas syövät liukurenkaat loppuun. Tarvikehiiletkin useimmiten kestävät kunhan ovat oikeaan käyttötarkoitukseen.
Pitääpä muuten kysäistä kanssabemaristeiltä tätä öljyhommaa, kun noissa omissa pommeissa aina ihmetyttänyt toi, että joka paikassa ilmotetaan tuo 7,5 litraa suodattimen kanssa (M60). Omat pommit vieneet aina useamman desin enemmän, 7,5 litralla tullut asteikon keskelle, ei ylärajalle. Normaalia vai ei, olen toki yrittänyt jopa antaa öljyn valua lämpimänä alas.. kylmänä katsonut, melkein kaikin mahdollisin keinoin ja aina päässyt siihen lopputulokseen, että se pirulainen ei sillä 7,5 litralla tule ylärajalle.
Kahdeksan litraa on tähän asti mennyt tasan ja tarkalleen..Silloin on juurikin ylärajassa. Ei himpun yli eikä ali..
Olipas kotimatka. Ensin joku hullu saabisti käy melkein ajamaan päälle ja sitten kotipihassa PDC lähtee toimimaan. Mitä ihmettä, voivatko ne anturit korjaantua jossain vaiheessa käyttökuntoon vai voiko PDC-vikaa olla muuallakin?
Harrastelistaa tähän asti:
- sähköinen kiertovesipumppu, korjaus tai vaihto
- bagivalon kuittaus pois
- etupään loppujenkin puslien vaihto uretaanisiksi (tärisee 90-110km/h)
- lämmitysjärjestelmä (letkulämmitin tod. näk.) asennuttaminen
- Servotronic-askartelun aloitus (joko olen tottunut tai sitten se taas toimii?)
- kampiakselin asento-anturin vaihto
- PDC:n korjaus / toiminnan varmistus
- takaniskatuen korjaus (hurisee mutta ei liiku)
- apukuljettajan niskatuen korjaus (ei tapahdu mitään)
- CD-vaihtajan asennus (kiitokset osista Erichille)
- taustapeilien säätönapin valaistuksen korjaus
- kromimunuaisen ritilän korjaus / uusinta
- muutama listakiinnikkeen uusiminen
- kielen vaihto
- sähköisen takalasiverhon korjaaminen (niin että menee myös alas)
jne. Huh..
Ei mitään hirveän vakavaa, mutta kylmän talven koettaessa tuolla ulkona ei halua olla aina hirveän pitkään.
En sen kummmemmin ole lueskellut mitä vikoja autossasi on, mutta tuollaiset yht. äkkiä alkoi toimimaan jutut, viittaa useesti lattiamaton alla olevaan ammeeseen.
Purkaileppa autoa sen verran että pääset käden työntämään maton väliin ja kokeilemaan onko kosteutta..
Uudemmissa joo, parin ekan mallivuoden seiskassa on vähän erilainen. Ero on moottorin liittimen paikassa, muuten sama paketti. Hinnoissakin oli vähän eroa.
Hiilistä sen verran ettei kannata laittaa laturiin tarkoitettuja hiiliä moottoreihin tai päinvastoinkaan. Laturin hiilet ovat pehmeämpiä jolloin kuluvat moottoreissa pian loppuun. moottorin hiilet laturissa taas syövät liukurenkaat loppuun. Tarvikehiiletkin useimmiten kestävät kunhan ovat oikeaan käyttötarkoitukseen.
Kun vielä tarvikeliikkeessä tietäisivät, mihin ne on tarkoitettu... nää mitä kokeilin, olivat selvästi kovemmat kuin alkuperäiset (piti viilata), näytti joltain sintratulta kuralta, kuparihituset kiiltelivät grafiitin seassa. Silti nuo kuluivat ennätysajassa loppuun. Otin sitten tilalle vastaavasta boschin moottorista samanlaiset hiilet. Jos hyllyssä notkuu esim. vanha epävireinen webasto, saa sen vesipumpun moottorista hyvän elimenluovuttajan. Samaa bossin moottoria on aika monessa paikassa. Ja harvalle tulee tunteja niin paljon kuin tälle. Tai jos joku tietää, mistä vastaavia irtohiiliä vielä saa, niin saa vihjata. Vähän katoava luonnonvara nämäkin.
Mikä on takapenkin istuinosan etureunassa keskellä oleva nappi..mukihässäkät ?
On meinaa jumissa jos tuota painaa..mites tämän saa auki\purettua ??
Se on se mukiteline siinä keskellä. Jos takaniskatuet toimii sähköllä, niin penkin molemmissa etureunoissa on nappi niiden säätämiseen. Koita ensiksi painaa sitä nappia kunnolla pohjaan ja ota pari tasapäistä meisseliä ja koita kammeta teline auki molemmista reunoista. Jos ei tunnu lähtevän auki, niin ei kannata käyttää voimaa, sillä koko hökötys on muovia, joka ei kestä suurta rasitusta. En ole sen tarkemmin omasta autostani katsonut, mutta voi olla mahdollista, että mukitelineeseen pääsee käsiksi penkin alapuolelta. Istuinosa lähtee hyvin helposti irti, ei ole millään pulteilla kiinni, vaan yhdella lukituksella, joka vedetään auki narusta istuinosan keskeltä. Jos takana on istuinlämmitys, niin penkin etuosassa on liitin, joka pitää irroittaa samalla kun nostat istuinosaa.
Onko olemassa jotain valmiita alustan osien settejä?
Mun seiska täristää 80-90km/h alueella. Nosturilla käyty, en havainnut mitään mikä viittaisi kuluneisuuteen tai vikaan alustassa.
Comment