Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1367
    • Lempäälä

    vaihteiston venttiilipöydän vuotamisesta sit.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Tomas745
      Newbiemmer
      • Jun 2014
      • 24
      • Finland

      Samoja oireita kun TheRipper:llä...joku veikkasi turpiini kulunut...:think

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1367
        • Lempäälä

        no voi se olla sekin, mutta siihenkin lie lähtökohtaisesti syynä se venttiilipöytä mikä on sallinut liian suuren luiston. Uudella turbiinilla saattaa oire hävitä, mutta tulee takaisin jos päävikaantujaa ei korjaa.

        öljynvaihdolla voisi kokeilla ensiksi tilanteen paranemista ? Jos ei luistele enää uusilla öljyillä niin silloin lie vika siellä venttiilipöydässä/vuotavissa venoissa.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • *PexU*
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 1989
          • Vantaa

          Juurikin samanlaisilla oireilla meni nykyisen E61:n laatikko rempattavaksi. Pientä hummaamista kierroksilla (pari kolme viisarin paksuutta). Tuomiona oli mekatroniikka lopussa -> vaihtoon ja turbiini -> vaihtoon. Tämä "lumipallo" efekti lähtee kuulemma yleensä aina liikenteeseen mekatroniikan solenoidien&venttiilien kulumisesta, ja sen jälkeen turmelee turbiinin myös vähitellen... Pelkällä öljyjen tai turbiininvaihdolla saattaa saada apua muutamalla tuhannelle kilometrille, sitten mekatroniikkapuoli alkaa "syömään" uusia osia..




          Originally posted by TheRipper View Post
          Kun ajelee noin 1300rpm jotain noin 60km/h niin kierrokset hieman vaihtelee (noin 100rpm), tätä tehnyt koko ajan oikeastaan, mutta nyt tuntuu että on yleistynyt tuo.

          Eipä tuosta nyt mitään haittaa kait ole, kun eipä tuota muuten huomaa kuin kierroslukumittaria tuijottamalla...

          Mutta mistä mahtanee johtua...muistelen että siitä on täällä ollut juttuakin mutta nyt ei sattunut silmiin...

          Ilmamassamittari on vaihdettu joten se ei ole syyllinen.
          Last edited by *PexU*; 26-10-2014, 14:41.
          AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

          E61 530xd M-Sport Touring -07
          Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
          Duunissa: F11 520d x-drive -17

          Comment

          • raven82
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 378
            • tampere

            Onkohan tuolle venttiilikoneiston kulumisella mitään varmaa testaus keinoa?

            Comment

            • *PexU*
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 1989
              • Vantaa

              Originally posted by raven82 View Post
              Onkohan tuolle venttiilikoneiston kulumisella mitään varmaa testaus keinoa?
              Ei ainakaan minun ymmärtääkseni (tietääkseni) ole mm. Siekkisen laatikkopajalta (jossa siis omakin laatikko on/oli) herra itse sanoi että siinä vaiheessa kun mittarinneula alkaa heittämään tai/ja alkaa tuntumaan pientä tärinää takapuoleen tai/ja vaihteet pienemmälle päin vaihtaessa alkaa "paukkumaan" päälle, ei oikeastaan ole tehtävissä muuta kun mekaaninen remppa, venttiikoneistossa on tässä vaiheessa jo väljyyttä/muutakin vikaa ja tämä on alkanut sitten vaikuttamaan myös turbiiniin lukitukseen, tästä siis johtuu ymmärtääkseni se hummaaminen..
              ja se sitten alkaa maksamaan, joka tapauksessa tonneja
              Toki laatikolla voi tuollaisenaankin ajaa, mutta ei se ainakaan parempaan suuntaan mene..

              Kokemusta itsellä yhdestä E53:sta ja nyt tästä E61:stä
              Last edited by *PexU*; 26-10-2014, 15:04.
              AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

              E61 530xd M-Sport Touring -07
              Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
              Duunissa: F11 520d x-drive -17

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5019
                • Paimio

                Originally posted by repsa View Post
                no voi se olla sekin, mutta siihenkin lie lähtökohtaisesti syynä se venttiilipöytä mikä on sallinut liian suuren luiston. Uudella turbiinilla saattaa oire hävitä, mutta tulee takaisin jos päävikaantujaa ei korjaa.

                öljynvaihdolla voisi kokeilla ensiksi tilanteen paranemista ? Jos ei luistele enää uusilla öljyillä niin silloin lie vika siellä venttiilipöydässä/vuotavissa venoissa.
                Öljyt vaihdettiin viime vuonna.

                Hieman pelkäsinkin että tämä laatikkoon saattaisi viitata...Eivät ole nämä 6HPt kyllä enää sitten mitään kovin kestäviä laatikoita jos alle 90tkm alkavat jo hajoilemaan perkule.

                Mitäs tälle nyt sitten pitäisi tehdä? Kallista ainakin tullee olemaan mitä hyvänsä tekee...
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • *PexU*
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 1989
                  • Vantaa

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Öljyt vaihdettiin viime vuonna.

                  Hieman pelkäsinkin että tämä laatikkoon saattaisi viitata...Eivät ole nämä 6HPt kyllä enää sitten mitään kovin kestäviä laatikoita jos alle 90tkm alkavat jo hajoilemaan perkule.

                  Mitäs tälle nyt sitten pitäisi tehdä? Kallista ainakin tullee olemaan mitä hyvänsä tekee...

                  Totta, jos laatikko rempaksi menee, niin tonneja menee joka tapauksessa

                  Aika kuraa näyttävät olevan, kuulemma keskimäärin siinä ~150tkm tietämillä alkaa tutina/tärinä..
                  Eipä tuossa oikein muuta vian selvittämiseksi ole kai tehtävissä muuta kuin yrittää hankkia arvioita eri paikoista (korjaamot) että mitä mieltä ovat mistä johtuu, mutta mm mulla ei kummallakaan autolla tullut mitään vikavaloja mittaristoon eikä varsinaisia vikakoodeja testereillä, mutta molemmissa oli samat viat, eli ensin se mekatroniikkapuoli kuntoon, ja sitten tarvittaessa se turbiini vaihtoon, jos on jo ehtinyt ottamaan itseensä..
                  Sillä öljynvaihdolla (tai pelkällä turbiininvaihdolla) saattaa tosiaan saada muutamia tuhansia avustavia kilometrejä, mutta koska yleensä se perimmäinen syy on sen mekatroniikan väsyminen niin vaivat alkavat uudestaan.

                  Tuossa muutama hyvä foorumillakin useaan kertaan tullut korjaamo, joilla kaikilla on varmasti paljon kokemusta noista duuneista, recro halvimpana alle 2te, ja suomalaiset pajat varmaan sitten x-määrä seteleitä kalliimpana..

                  http://www.recro.eu/fi/ (Latvia)

                  AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                  E61 530xd M-Sport Touring -07
                  Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                  Duunissa: F11 520d x-drive -17

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5019
                    • Paimio

                    Originally posted by *PexU* View Post
                    Totta, jos laatikko rempaksi menee, niin tonneja menee joka tapauksessa

                    Aika kuraa näyttävät olevan, kuulemma keskimäärin siinä ~150tkm tietämillä alkaa tutina/tärinä..
                    Eipä tuossa oikein muuta vian selvittämiseksi ole kai tehtävissä muuta kuin yrittää hankkia arvioita eri paikoista (korjaamot) että mitä mieltä ovat mistä johtuu, mutta mm mulla ei kummallakaan autolla tullut mitään vikavaloja mittaristoon eikä varsinaisia vikakoodeja testereillä, mutta molemmissa oli samat viat, eli ensin se mekatroniikkapuoli kuntoon, ja sitten tarvittaessa se turbiini vaihtoon, jos on jo ehtinyt ottamaan itseensä..
                    Sillä öljynvaihdolla (tai pelkällä turbiininvaihdolla) saattaa tosiaan saada muutamia tuhansia avustavia kilometrejä, mutta koska yleensä se perimmäinen syy on sen mekatroniikan väsyminen niin vaivat alkavat uudestaan.

                    Tuossa muutama hyvä foorumillakin useaan kertaan tullut korjaamo, joilla kaikilla on varmasti paljon kokemusta noista duuneista, recro halvimpana alle 2te, ja suomalaiset pajat varmaan sitten x-määrä seteleitä kalliimpana..

                    http://www.recro.eu/fi/ (Latvia)

                    http://www.powermatic.fi/
                    Kiits...täytyypä katsastaa...

                    Laitain nyt inpan vaikka kiinni ja katson onko jotain vikakoodeja tullut, mutta jos ei niin eipä se sitten mitään kerro.

                    Olikos sinulla jotain muitakin vaivoja tuossa jo? Meinaan vaan että pitääkö olettaa piankin jotain pahempaa vai meneekö näin x+x määrä kilometrejä vielä?
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • *PexU*
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 1989
                      • Vantaa

                      Originally posted by TheRipper View Post
                      Kiits...täytyypä katsastaa...

                      Laitain nyt inpan vaikka kiinni ja katson onko jotain vikakoodeja tullut, mutta jos ei niin eipä se sitten mitään kerro.

                      Olikos sinulla jotain muitakin vaivoja tuossa jo? Meinaan vaan että pitääkö olettaa piankin jotain pahempaa vai meneekö näin x+x määrä kilometrejä vielä?
                      Eipä tosiaan mitään muita vaivoja, äxässä alkoi tulemaan myös tulemaan pientä tutinaa penkkiin ( mahdollinen seuraava vaihe siitä mittarin hummaamisesta), sitten alkaa kuulemma tulemaan jo mahdollisia vikakoodeja sekä testeriin että vikavalona mittariin kun laatikko alkaa luistamaan liikaa..

                      E61ssä ei muuta kun se mittarin hummaaminen, juuri tasakaasulla ja noissa perus maantie nopeuksissa. Ja kun laatikko napattin irti niin venttiilikoneisto lopussa ja myös turbiini ottanut jo itseensä

                      Kuulemma pääsee vielä x tuhatta kilsaa yleensä, riippuen toki ajotavasta ja kuluneisuudesta..

                      Sen verran vielä Siekkinen mulle sanoi, että laatikko itsessään on kyllä kestävää kamaa, mutta alihankkijoiden tekemät komponentit täyttä kuraa, kuten nähtävästi se mekatroniikka osasto..
                      Last edited by *PexU*; 26-10-2014, 21:04.
                      AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                      E61 530xd M-Sport Touring -07
                      Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                      Duunissa: F11 520d x-drive -17

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1367
                        • Lempäälä

                        Bdii, ei voi odottaa pitkää elinikää jos sinne ei vaihdeta öljyjä samalla pieteetillä kuin moottoriin, kuitenkin voiteluahan se vaihteistokin kaipaa.

                        lie >65% tapauksissa alkuperäisenä syynä lifetime-öljyn leikkautumiskeston loppuminen, mikä sitten halvaannuttaa/kiinnileikkaa karkaistun venttiilin valu-alumiiniseen runkoon ja siinäpä se soppa onkin valmiina. Oireena nykimiset / pamauttelut / turbiinin turha luistaminen.

                        Sitten 30% taitaa olla vuotavien kanavien porauksien päätytulppien vuotamista, ts. krymppays päässyt pettämään ja järjestelmäpaine vuotaa mekatroniikasta ohi. Tämä ei liity taas öljynvaihtoon. Oireena mm turbiinin turha luistelu.

                        Loput 5% veikkaisin jotain muuta syytä, mutta nekin useimmiten korreloi vaihtamattomien öljyjen kanssa (kytkinpinnoista irronnutta mujua nopeusantureiden päällä yms).
                        Last edited by repsa; 27-10-2014, 07:19.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • *PexU*
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 1989
                          • Vantaa

                          Originally posted by repsa View Post
                          Bdii, ei voi odottaa pitkää elinikää jos sinne ei vaihdeta öljyjä samalla pieteetillä kuin moottoriin, kuitenkin voiteluahan se vaihteistokin kaipaa.

                          lie >65% tapauksissa alkuperäisenä syynä lifetime-öljyn leikkautumiskeston loppuminen, mikä sitten halvaannuttaa/kiinnileikkaa karkaistun venttiilin valu-alumiiniseen runkoon ja siinäpä se soppa onkin valmiina. Oireena nykimiset / pamauttelut / turbiinin turha luistaminen.

                          Sitten 30% taitaa olla vuotavien kanavien porauksien päätytulppien vuotamista, ts. krymppays päässyt pettämään ja järjestelmäpaine vuotaa mekatroniikasta ohi. Tämä ei liity taas öljynvaihtoon. Oireena mm turbiinin turha luistelu.

                          Loput 5% veikkaisin jotain muuta syytä, mutta nekin useimmiten korreloi vaihtamattomien öljyjen kanssa (kytkinpinnoista irronnutta mujua nopeusantureiden päällä yms).
                          Nyt kun tarkemmin vielä muistelen, taisi Siekkinen mainita myös siitä että orkkisöljyt laatikossa ei eivät myöskään ole (hänen mukaansa) mitään "lifetime" öljyjä, eivätkä mitään erityisen hyviäkään öljyjä..
                          AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                          E61 530xd M-Sport Touring -07
                          Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                          Duunissa: F11 520d x-drive -17

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5019
                            • Paimio

                            Mitään muita oireita siis ei ole kuin tuo kierrosten aavistuksenomainen vaihtelu ja sekin vain tuossa mittari 60 vauhdissa.

                            Ei pauku, ei hypi, turbiini ei luista...manuaalilla vaihdot nopsia ja sujuvia samoin automaatilla.

                            Voiko tuolla vaihteiston oppivuudella olla asian kanssa jotain tekemistä? Olisiko niin ettei vaihteisto osaa päättää ajaako nelosella vai vitosella?
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • Elevator67
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1338
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Mitään muita oireita siis ei ole kuin tuo kierrosten aavistuksenomainen vaihtelu ja sekin vain tuossa mittari 60 vauhdissa.

                              Ei pauku, ei hypi, turbiini ei luista...manuaalilla vaihdot nopsia ja sujuvia samoin automaatilla.

                              Voiko tuolla vaihteiston oppivuudella olla asian kanssa jotain tekemistä? Olisiko niin ettei vaihteisto osaa päättää ajaako nelosella vai vitosella?
                              näin itselle viitattiin merkkiliikkeessä kun kävin kyselemässä hommia, itellä emännän ajon jälkeen saattaa "arpoa" millä ejelisi mutta kun ite päripäivää ejellu niin aina hävinny ja jäänyt pois arpominen ja taas mammalla vastakkaisesti minun ajon jälkee kun se tuolla seiskalla enempi ajelee kun ipanoita kuskaa.

                              eikä suositellut liikkeessä nollailemaan adaptastioita ettei mene jotkut asetukset vituiks tai jotain :think
                              sigpicvanteiden kiilloitusta, maalien poistoa yms. Privalla tavoittaa

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5019
                                • Paimio

                                Originally posted by Elevator67 View Post
                                näin itselle viitattiin merkkiliikkeessä kun kävin kyselemässä hommia, itellä emännän ajon jälkeen saattaa "arpoa" millä ejelisi mutta kun ite päripäivää ejellu niin aina hävinny ja jäänyt pois arpominen ja taas mammalla vastakkaisesti minun ajon jälkee kun se tuolla seiskalla enempi ajelee kun ipanoita kuskaa.

                                eikä suositellut liikkeessä nollailemaan adaptastioita ettei mene jotkut asetukset vituiks tai jotain :think
                                Täytyy huomenna kun lähtee ajelemaan niin kokeilla oikein tuota manuaalin puolella että tekeekö samaa, jos tekee niin lootassa vikaa jos ei tee niin adaptioissa?

                                Tuo tuli vain mieleen kun on hieman ajotapa muuttunut viimeaikoina kevyemmäksi ja paljon enemmän tulee pintakaasulla ajettua niin josko sillä olisi merkitystä.

                                Täytynee myös kokeilla kakkosavaimella...jos se vielä toimii...:think

                                Mitäs asetuksia tuosta voisi nollaamalla muuten vituiks mennä? Tokihan laatikko perustilaan menee mutta eikös se vähän niinkuin ole tarkoituskin?
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎