Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 800 sarja E31 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17407
    • Turku

    Akunpurku

    Olen nyt onnellisesti ja todistetusti kahden E31:n omistaja, jotka molemmat purkavat akun (ainakin 2 vkon kuluessa). Mietin, miten tätä lähtisi tutkimaan tulevaisuudessa. Onko mahdollista järkevää poissulkea jotain kulutuskohteita sulakkeita irrottamalla tai mittaamalla (miten)?

    Mahdollisia kulutuskohteita?
    - Puhaltimen etuvastus
    - Takaluukussa jokin rele (muistelen aiempaa keskustelua)
    - Jälkiasennushälyttimet (ei Kasissa ole aiemmin aiheuttanut minulla mitään, Cs:ssä yksi epäilykohde)
    - Muuta, mitä?
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1597
      • Turku

      Jos ei muuten ole mitään hajua, mitkä laitteet tuon aiheuttaa ja pitää sulakkeita poisottamalla asiaa tutkia, niin mitään nopeaa keinoa siihen ei liene. Paras tapa siinä tapauksessa ehkä olisi arpoa ensin puolet sulakkeista pois ja sitten seurata tyhjeneekö akku. Sen jälkeen sitten taas puolittaa sen epäilyksen alaisen puolikkaan ja poistaa 1/4 osan sulakkeista. Ja seuraavaksi sitten 1/8 osa. Mutta ihan nopeaa arvausta ei tällä tavalla saa aikaan.

      Toivottavasti jollakulla on valistuneita arvauksia, joilla voi tuota arpapeliä yksinkertaistaa.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 4948
        • Forssa

        Saada se auto siihen ”lepotilaan” ensin huijattua ja sitten osaava kaveri alkaa yleismittarin kanssa mittailla sulakkeilta virtoja yksi kerrallaan. Sieltä se saattaa hyvällä lykyllä tulla vastaan syöppö.

        Ei tuohon oikein mitään muuta mahdollisuutta ole autossa, jossa on kaapelia varmaan enemmän kuin vitos ja kolmossarjalaisissa yhteensä..
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5128
          • Pirkkala

          Mittaa ihan ekana se virrankulutuksen suuruus.

          Eli akunkenkä irti, yleismittari virtamittausalueelle ja se siihen kengän ja navan väliin ja jää seuraamaan että mitä se vie.

          Lievästi rikkinäinen akkukin voi hiljalleen purkautua.

          2 viikossa jos akku menee tyhjäksi virrankulutus on todella pieni, ja voi olla hankala löytää vikaa

          Ja onko sun kasissa 2 akkua?

          Jotenkin muistelen että Morkai joskus mainitsi jotain mikä on tyypillinen ongelma niissä joissa on 2 akkua, saattoi nimenomaan liittyä akun purkautumiseen, en vaan nyt muista mikä asia se oli
          Last edited by Urpo_rotta; 04-12-2022, 16:13.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4948
            • Forssa

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Mittaa ihan ekana se virrankulutuksen suuruus.

            Eli akunkenkä irti, yleismittari virtamittausalueelle ja se siihen kengän ja navan väliin ja jää seuraamaan että mitä se vie.

            Lievästi rikkinäinen akkukin voi hiljalleen purkautua.

            2 viikossa jos akku menee tyhjäksi virrankulutus on todella pieni, ja voi olla hankala löytää vikaa

            Ja onko sun kasissa 2 akkua?

            Jotenkin muistelen että Morkai joskus mainitsi jotain mikä on tyypillinen ongelma niissä joissa on 2 akkua, saattoi nimenomaan liittyä akun purkautumiseen, en vaan nyt muista mikä asia se oli

            Porukoiden kannattaisi ehdottomasti siirtyä yhden akun järjestelmään näissä. Kahdella akulla ei tee mitään ja siitä ei koidu kuin haittaa kun autot seisovat. Yksi iso laatuakku riittää näissä kaikkeen ja sen kanssa ollaan muutenkin aina paremmalla tasolla. Ei ole toinen akku kuormittamassa heikompaa jne. Paljon fiksumpaa!

            Bimmerforums:lla aikoinaan paljonkin tästä puhuttiin ja moni siirtyi yhteen akkuun. Ei mitään ongelmaa ja kaikinpuolin fiksumpi koko homma.
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3350
              • Raisio

              Miksi näissä kaksi akkua vai vuodet tuoneet isomman virtasisällön akkuja ja kahden käyttö nykyakuilla turhaa?
              E39&E93

              Comment

              • mikae34
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 4948
                • Forssa

                Originally posted by ritariässä View Post
                Miksi näissä kaksi akkua vai vuodet tuoneet isomman virtasisällön akkuja ja kahden käyttö nykyakuilla turhaa?
                Kaippa se on aikanaan haluttu viilata niin viimisen päälle. Kyseessä on automalli, jonka suunnitteluun käytettiin enemmän rahaa kuin minkään muun auton. Kaikki haluttiin tehdä täydelliseksi. Rahaa oli ja Miami Vice soi. Osasyynä varmasti oli myös painonjakauma. Mutta mitään teknistä perustetta sille ei ole ja parempi systeemi on yhdellä kunnonkokoisella akulla. Varsinkin kun nämä seisovat ison osan ajasta nykyään. Kaksi akkua menisi jos auto olisi aktiivisessa käytössä ja akut pääsisivät lataantumaan kunnolla rinta rinnan aina. Kun tämä ei ole tilanne, on yksi akku parempi ratkaisu.
                Auto on liikkumaväline.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17407
                  • Turku

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Mittaa ihan ekana se virrankulutuksen suuruus.

                  Eli akunkenkä irti, yleismittari virtamittausalueelle ja se siihen kengän ja navan väliin ja jää seuraamaan että mitä se vie.

                  Lievästi rikkinäinen akkukin voi hiljalleen purkautua.

                  2 viikossa jos akku menee tyhjäksi virrankulutus on todella pieni, ja voi olla hankala löytää vikaa

                  Ja onko sun kasissa 2 akkua?

                  Jotenkin muistelen että Morkai joskus mainitsi jotain mikä on tyypillinen ongelma niissä joissa on 2 akkua, saattoi nimenomaan liittyä akun purkautumiseen, en vaan nyt muista mikä asia se oli
                  Tämähän kuulostaisi suunnitelmalta eli miinusnavan ja sen kengän väliiin mittari?

                  On kaksi akkua, jotka ovat aivan uusia.
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17407
                    • Turku

                    Originally posted by Laku View Post
                    Olen nyt onnellisesti ja todistetusti kahden E31:n omistaja, jotka molemmat purkavat akun (ainakin 2 vkon kuluessa). Mietin, miten tätä lähtisi tutkimaan tulevaisuudessa. Onko mahdollista järkevää poissulkea jotain kulutuskohteita sulakkeita irrottamalla tai mittaamalla (miten)?

                    Mahdollisia kulutuskohteita?
                    - Puhaltimen etuvastus
                    - Takaluukussa jokin rele (muistelen aiempaa keskustelua)
                    - Jälkiasennushälyttimet (ei Kasissa ole aiemmin aiheuttanut minulla mitään, Cs:ssä yksi epäilykohde)
                    - Muuta, mitä?
                    Lisätään tämä vielä:

                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • MikkoJII
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 1804
                      • Lapua

                      En tiedä onko monellekin tuttu, mutta tämmöinen youtube-kanava tuli vastaan kuin Steve's BMW Barn:


                      On ruuvannut E31 koppaa aikalailla ja viimeisin video on kun purkaa v12 moottoria.
                      E32 750i 11/89

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎