Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31 akku / akut (mitat, suositukset)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    E31 akku / akut (mitat, suositukset)

    E31 800-sarjalaisissa on ilmeisesti alunperin 12V 65Ah akkuja 2kpl vai mikä mahtaa olla virallisesti alkuperäiskoko? Ajattelin vaihtaa omaan E31 840i uudet akut ja kysymys kuuluukin, minkä kokoinen akku mahtuu alkuperäispaikalle? Eli jos joku muu on perehtynyt samaan asiaan, niin mitkä olisivat käytännössä maksimit ulkomitat akulle?

    Tietysti myös samaan topiciin saa antaa suosituksia edullisista ja hyvistä akuista. Itselleni tuli mieleen ainakin Vartan ja Exiden tuotteet. Mahtaakohan hyvät esim. 60Ah akut riittää? Vai onko jostain syystä akun / akkujen oltava nimenomaan tuo 65Ah tai jopa suurempi esim. 75Ah?

    Kiitos jo etukäteen E31-tietäjille vastauksista!
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17505
    • Turku

    #2
    65Ah se alkuperäinen on ollut:



    En ole itsekään mitannut akunpaikan mittoja, kun ei ole tarvinnut vielä akkuostoksille mennä. Talvikäytössä varmasti kannattaa väh. orkkiskokoista laittaa. Csi:ssä mulla on edellisen omistajan toimesta jotkut ZAP-miniakut - olisko kokoluokkaa 5xAh... Kesäkäytössä menee pienemmätkin.
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • mikae34
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 4985
      • Forssa

      #3
      Kyllä sinne menee tavalliset "pidemmät" akutkin, eli 90-110 Ah.
      Auto on liikkumaväline.

      Comment

      • MouTine
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2011
        • 803
        • Pori

        #4
        Just päräytin kylmiltään käyntiin ilman mitään ongelmia _yhdellä_ 50Ah AD-akulla. Taitaa tuo kahden akun setti olla perintöä 700-sarjalaisten ajoilta. Tottakai sinne kuuluu kaksi akkua, koska niin on alkuperäisestikkin, mutta pointtina vaan halusin osoittaa että melko varmuuden maksimointia ollut suunnittelupöydällä.

        Mitäs kun oon kuullut aika paljon pahaa Exiden akuista..?
        Nykyiset...
        '14 E500 Coupe

        Ollut joskus...
        '07 MB CL63 AMG
        '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
        '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
        '94 Audi A8 4.2i V8
        '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
        '92 BMW 850i 5.0i V12
        '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
        '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
        '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
        '77 Ford Capri 2.8i V6

        ...Ja pienet sille!

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          Hyviä kommentteja on tullut asiaan. Olisiko vielä muita näkemyksiä E31 tietäjiltä?
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Hanza
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1931
            • Juvan Shell. Requiescat in pace

            #6
            Originally posted by Juhis View Post
            Hyviä kommentteja on tullut asiaan. Olisiko vielä muita näkemyksiä E31 tietäjiltä?
            Tietäjä en ole, mutta väittäsin, että kahdella 50ah akullakin pärjää kyllä vallan mainiosti vaikka sähköherkkuja autossa oliskin. Tuntuu vähän hätävarjelun liiottelulta tuollaisen 130ah akkukapasiteetti, jos startin käynnistysvirran otto olis vaikka 300a? ja yhessä 10sec startissa menis vaikka 1ah virtaa? (arvot muisteltu 15v takaa amiksesta).
            Johan tollasella akkukapasiteetilla hankaa puol tuntia starttia.
            Akkujen kestävyyden kannaltakin olis parempi, että ne latautuis aina mahdollisimman täyteen ja pysyisivät mahdollisimman lähellä 100% varausta. Puolityhjät akut eivät kestä niin pitkään. Varsinkii talvisaikaan vois kuvitella, että noi ei kovin täyteen aina jaksais latautua ellei autoa laturissa pitelis välillä.

            Jokainen tietysti tekee niinkuin itse parhaaks näkee ja haluaa.
            Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

            t: luft waffel

            "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              Juu kyllä omakin näkemys on se, että liian isoja akkuja ei kannata laittaa, jos ajomatkojen pituus ja laturin teho muodostavat sellasien yhdistelmän, ettei akut kerkeä latautumaan normaalikäytössä täyteen.

              Eri asia tietty, jos olisi joku ylläpitolaturi ja haluaisi pitää autoa latauksessa vähän väliä. Mutta ideana olisi lähinnä panostaa kunnon akkuihin juuri sen takia, ettei noita nykyisiä vanhoja akkuja tarvisi latailla vähän väliä. Eli sellainen käyttövarma laite olisi tarkoitus saada aikaan - ainakin noiden akkujen suhteen.

              Olettaisin kyllä, että joku 60 - 65Ah akku x 2 varmasti riittäisi enemmän kuin hyvin, jos vaan kyseessä on uudet ja ehjät akut sekä autossa moitteettomasti toimiva laturi. Muita mielipiteitäkin saa edelleen esittää.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #8
                Originally posted by mikae34 View Post
                Kyllä sinne menee tavalliset "pidemmät" akutkin, eli 90-110 Ah.
                Juu tämä tuli todistettua tänään, kun sovittelin 90Ah AGM-akun paikoilleen. Tuolta alkuperäiseltä paikalta löytyy kiinnitysmahdollisuus tosiaan myös pidemmälle akulle. Melko ahdasta tuollainen iso akku on sinne sovittaa, mutta täysin mahdollista! Eli vastaus alkuperäiseen kysymykseeni siis on se, että tuonne E31 akkupaikalle sopii siis joko vakiokokoinen 65Ah akku, mutta myös isompia akkuja on mahdollista asentaa ja niille löytyy kiinnityskohta.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17505
                  • Turku

                  #9
                  Jos sinne lykkää 2 isoa esim. 95Ah akkua, miten laturi jaksaa hoitaa hommansa?
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Originally posted by Laku View Post
                    Jos sinne lykkää 2 isoa esim. 95Ah akkua, miten laturi jaksaa hoitaa hommansa?
                    Ei eroa mitenkään, laturia ei mitoiteta akun vaan kulutuksen mukaan. Paikalleen vaan jos haluat, mutta menis se yhdelläkin tuon kokoisella jos ei ole tapana popitella parkissa pitkiä jaksoja

                    Hitaan latautumisen takia varsinkin viileämmällä ne saattaa kyllä jäädä vajaaksi.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17505
                      • Turku

                      #11
                      Ok. Näillä kilometreillä (mun, ei auton) ei kyllä popiteta lippis päässä parkissa, vaikka millaiset vehkeet olisi - ja Csi:ssä onkin.

                      Hyvä tietää, että voi isojakin akkuja kierrättää autoon tarvittaessa.

                      Vielä kysymys: Onko merkitystä, jos on kaksi täysin erikoikoista akkua, esim. 95 ja 62Ah?
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Älylaturilla ladattaessa kyllä, autossa en keksi miksi olisi kun latausjännite pysyy vakiona akun varaustilasta huolimatta.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #13
                          Originally posted by Cell View Post
                          Älylaturilla ladattaessa kyllä, autossa en keksi miksi olisi kun latausjännite pysyy vakiona akun varaustilasta huolimatta.
                          E32:ssa on kaksi erikokoista akkua vakiona (jos on varusteita) ja erotettu ainoastaan releellä, että virrat sammuksissa voi käyttää toisen loppuun. Eli ei huolta.
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17505
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Älylaturilla ladattaessa kyllä, autossa en keksi miksi olisi kun latausjännite pysyy vakiona akun varaustilasta huolimatta.
                            Rautalankaa: Jos laitan E31:een kaksi eri kokoista akkua, en voi ladata sitä Ctekillä?
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Voit toki, mutta se ei osaa pudottaa ylläpitolataukseen pikkuakun ollessa jo täynnä, koska iso ottaa vastaan vielä. Ei tuollaisessa satunnaisessa käytössä mikään ongelma, antaa mennä vaan.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎