Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FlyingFinn
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 646

    Originally posted by PNM2 View Post
    Millaisena näet skenaarion, jossa joutuu jatkuvasti väkisin lataamaan nimenomaan kalliin pörssisähköhinnan aikana? Miksei käytä niitä halvimpia tunteja lataamiseen?
    Niin, kyllähän sitä yleensä ladataan juuri halvimpaan aikaan. Pari viikkoa sitten kun tuuli kunnolla ja Olkiluoto puski täysillä niin sähkö oli ilmaista ja jopa miinusmerkkistä.

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      Originally posted by FlyingFinn View Post
      Niin, kyllähän sitä yleensä ladataan juuri halvimpaan aikaan. Pari viikkoa sitten kun tuuli kunnolla ja Olkiluoto puski täysillä niin sähkö oli ilmaista ja jopa miinusmerkkistä.
      Vuoden 2021-2022 väliltä oli seurattu paljon pörssisähkö on yöllä koko vuorokauden keskihintaa halvempaa ja päästy tulokseen 50%.

      Käytännössä tähän päivään saakka yöllä tai tuulisella saanut pörssisähköautoilija ladattua alle 10snt/kwh, jopa 0€/kwh + siirto hinnalla. Kiinteät sopparit toki ihan kauheita, en ottaisi sähköautoilijana kyllä…

      Julkinen lataus myös ihan ok-hintaista, ollen varmaan keskimäärin 0,25€ ja jos auto ottaa yli 100kw keskinopeudella niin esim. Elli-sovelluksella päästään 0,15€/kwh hintoihin. Myös Northe uutena toimijana tarjoo 0,17snt/min 50kw latausta (0,2€/kwh).

      0,25€/kwh hinnalla vielä säästää about 150€/kk vr. polttis, eikä tartte tinkii mistään jos ajaa 30tkm/v. Toki jollain vertailulla hybrid Corollalla vr. IX40 kulutus, niin säästö varmaan 0€…
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5156
        • Kuopio

        Originally posted by PNM2 View Post
        Kuinka monta tällaista on siis jouduttu vaihtamaan Suomessa ja millaisilla spekseillä autot ovat olleet? Sä nyt olet selkeästi lotonnut hinnaksi sen 25000€ ihan Stetson-Harrison -menetelmällä. Osaatko ajatella asiaa niin, että koko akustoa ei kannata tai tarvitse uusia suurimmassa osassa huoltoa vaativista tapauksista?

        Tämä on muutenkin i4-ketju, joissa edelleen se akkutakuu on voimassa vuositolkulla jokaisessa.
        Ei varmaan vielä ensimmäistäkään eikä siitä ole ollut kyse eikä myöskään siitä miten pitkään BMW:n akkutakuu on ollut voimassa. Pohdin vaan aikaisemmin ääneen millainen lovi köyhän pörssiin mahtaa tulla kun(jos) 200tkm ajettuun i4seen joutuu koko akuston uusimaan.

        Ja kyllä ymmärrän sen että autoon voi vaihtaa pelkän akkumoduulin. Mutta tilanne voi olla niin että Pekka haluaa vaihtaa koko akuston, miksi sitä en tiedä.

        Ja vastataan tähän sinun Stetson & Harrisoniin: i3ssa akkumoduulin hinta on noin 1900euroa Saksassa (hinta täältä https://www.originparts.de/index.php...61277933747%09) ja tietääkseni näitä on 8kappaletta. Tällöin minun matikalla moduulien hinta yhteensä on reilu 15keur ja siihen työt päälle.

        Tuohon kun laitetaan BMW Suomi kate 30%-50% (mikä yleensä on hintaeroa suomi vs. saksa) päälle + työt niin eikö tällöin summaksi muodostu 20-25keur?
        Last edited by jani; 24-10-2022, 12:42.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1080
          • Espoo

          Originally posted by jani View Post
          Kyllä ymmärrän sen että akustoon voi vaihtaa pelkän moduulin. Tilanne voi olla niin että Pekka haluaa vaihtaa koko akuston, miksi sitä en tiedä.

          Ja vastataan tähän sinun Stetson & Harrisoniin: i3ssa akkumoduulin hinta on noin 1900euroa Saksassa (hinta täältä https://www.originparts.de/index.php...61277933747%09) ja tietääkseni näitä on 8kappaletta. Tällöin minun matikalla moduulien hinta yhteensä on karvan vajaa16keur ja siihen työt päälle.

          Tuohon kun laitetaan BMW Suomi kate 30%-50% (mikä yleensä on hintaeroa suomi vs. saksa) päälle + työt niin eikö tällöin summaksi muodostu 20-25keur?
          Miksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit? Onko nyt jotain näyttöä isommin, että edes i3:een näitä joutuu tietyssä iässä tai kilsoilla uusimaan kaikkia? Lisäksi unohdat kokonaan muiden kuin merkkiliikkeiden mukaantulon, kun akkumoduuleja oikeasti joskus pitää alkaa vaihtamaan niin, että siitä muodostuu mitään volyymia sekä kappalehinnan hyvin todennäköisen laskun vaikka i3:n osiin verrattuna, kun tuotteista alkaa tulla massatavaraa. Ei pajoilla se työ sen kalliimpaa ole kuin nykyäänkään.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • FlyingFinn
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 646

            Kyllä kai sähköauton kustannusten jakautuminen auton elinkaarelle on erilainen kuin polttisautolla. Sähkärillä tulee jossain vaiheessa isompi könttä maksettavaksi kuin perinteisillä maksetaan vähän kerrallaan. Tämä on kuitenkin ennen auton hankintaa tiedossa joten siihen voi halutessaan varautua. Jostain syystä joku 25 k€ akuston vaihto mielletään näissä tapauksissa suureksi kustannukseksi vaikka bensa-autoilusta maksetaan samassa ajassa vähintään sama hinta. Bensaan verrattuna säästyneet rahat voi laittaa possuun ja ottaa sieltä sitten kun pitää akkuja uusia.
            Last edited by FlyingFinn; 24-10-2022, 14:38.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4996
              • Paimio

              Originally posted by PNM2 View Post
              Miksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit? Onko nyt jotain näyttöä isommin, että edes i3:een näitä joutuu tietyssä iässä tai kilsoilla uusimaan kaikkia? Lisäksi unohdat kokonaan muiden kuin merkkiliikkeiden mukaantulon, kun akkumoduuleja oikeasti joskus pitää alkaa vaihtamaan niin, että siitä muodostuu mitään volyymia sekä kappalehinnan hyvin todennäköisen laskun vaikka i3:n osiin verrattuna, kun tuotteista alkaa tulla massatavaraa. Ei pajoilla se työ sen kalliimpaa ole kuin nykyäänkään.
              Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7064
                • Forssa

                Yleistetään rankasti. Ne ketkä ostaa uuden auton, vaihtavat sen pois ennen kuin alkaa se kalliimpi osienvaihtorulianssi. Eli käyttävät ne halvimmat kilsat ja jäljelle jää meikäläisen kaltaisille ne mahdolliset kalliit rempat. Eikä ainakaan mun kohdalle ole osunut vielä 25ke remppaa. Muutamien tonnien kyllä.

                Ja ihan matikkaahan se on, akut kestää määrän X latauskertoja. Sit alkaa kapa putoamaan ja jossain vaiheessa täytyy vaihtaa kaikki akut. Se että milloin se tapahtuu, 180tkm kohdalla vai 300tkm kohdalla. Selviää ajan kanssa.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • FlyingFinn
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 646

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
                  Eikös tuossa i4:ssa ole myös modulirakenne joten siitä varmaan jonkinlainen yhtäläisyys. Isommin en ole asiaan perehtynyt mutta ilmeisesti joissain sähköautoissa akku on vaihdettava kokonaan kun tässä se onnistuu osissa moduleina.

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 646

                    Originally posted by |foder| View Post
                    Yleistetään rankasti. Ne ketkä ostaa uuden auton, vaihtavat sen pois ennen kuin alkaa se kalliimpi osienvaihtorulianssi. Eli käyttävät ne halvimmat kilsat ja jäljelle jää meikäläisen kaltaisille ne mahdolliset kalliit rempat. Eikä ainakaan mun kohdalle ole osunut vielä 25ke remppaa. Muutamien tonnien kyllä.

                    Ja ihan matikkaahan se on, akut kestää määrän X latauskertoja. Sit alkaa kapa putoamaan ja jossain vaiheessa täytyy vaihtaa kaikki akut. Se että milloin se tapahtuu, 180tkm kohdalla vai 300tkm kohdalla. Selviää ajan kanssa.
                    Veikkaan, että markkina kuitenkin ohjaa siihen että hinnassa näkyy jos on kalliit rempat tekemättä. Aika näyttää.

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1080
                      • Espoo

                      Originally posted by TheRipper View Post
                      Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
                      Niin, mä en tosiaan tiedä, miksi i4-ketjussa tuodaan jo tuotannostapoistuneen sinänsä erittäin hienon i3:n speksejä koko ajan esille. Jos latauskerrat esim vaikuttavat akuston kestävyyteen, ladataan samoilla kilsoilla i3:a huomattavasti useammin kuin i4:ää.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5156
                        • Kuopio

                        Originally posted by PNM2 View Post
                        Miksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit?.
                        Selväksi on tullut jo että yhden moduulinkin voi vaihtaa.

                        Minähän vastasin sinun ja Pyrozin kysymykseesi mistä Stetson&Harrison hatusta olen akustolle hinnan 25keur keksinyt, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Esitin omasta mielestä ihan validin näkemyksen koko akuston hinnasta vaihto töineen.

                        Jos teillä on parempi tieto asiasta niin otan kyllä sen enemmän kuin mielellään vastaan.

                        Ei minua haittaa jos akuston voi uusia 5keur kustannuksella tulevaisuudessa. Päinvastoin, silloin ei ole ainakaan mitään järkeä yhtä moduulia uusia? Tosiasia on että kun eka moduuli menee ikääntymisen takia, loputkin moduulit tulevat takuulla perässä. Tämän takia ainakin itse näkisin mielekkään vaihtaa kaikki kerralla, jolloin auto on taas "luotettavasti" käyttökelpoinen pidemmän aikaa kuin että ajat pelko perseessä koska saat Falckin jätkille soittaa.

                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
                        Voisi kuvitella että hinta on hyvin sama, i4 moduulien hintaa ei ole tiedossa, siksi olen verrokkina käyttänyt i3 moduulin hintaa.
                        Last edited by jani; 24-10-2022, 16:12.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6712
                          • PK-seutu

                          Originally posted by |foder| View Post
                          Tuon ikäisenä nämä tulevat vasta omaan hankintabudjettiin sopivaksi. Onko näiden ostaminen enää silloin järkevää? Ken tietää.
                          Ennustajaeukkoa ei tässä varmaan kukaan yritä esittää. Ei kellään ole argumenttia, että sähköautoihin ei voi tulla kalliita vikoja ikääntyessään. Mutta yhtälailla on hölynpölyä heitelle sellaisia perättömiä väitteitä hatustaankaan.

                          Eipä sitä varmaan vuonna 2007-2009 kukaan tiennyt, että käsissä on kasa jäätävää skeidaa BMW:ltä N47 moottorin muodossa, jota todella moneen malliin on käytetty...
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6712
                            • PK-seutu

                            Originally posted by TheRipper View Post
                            Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
                            i3 on toistaiseksi ainoita esimerkkejä (BMW:ltä) sähköautoista, joilla alkaa olla 10v ikää ja merkittäviä ongelmia ei ole ilmaantunut. Itseasiassa erittäin erittäin vähän.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1080
                              • Espoo

                              Originally posted by jani View Post
                              Selväksi on tullut jo että yhden moduulinkin voi vaihtaa.

                              Minähän vastasin kysymykseesi mistä Stetson&Harrison hatusta olen akustolle hinnan 25keur keksinyt, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

                              Voisi kuvitella että hinta on hyvin sama, i4 moduulien hintaa ei ole tiedossa.
                              Tässä ei ole tarvittu tai kysytty tietoa, paljonko i4:n akusto maksaa vaan sä itse toit mainitun summan esiin lähes varmana tulevana korjauskuluna akkutakuun loputtua. Missään vaiheessa sulla ei ole tässä keskustelussa ollut ideaa, että moduuleita voisi vaihtaa eikä koko akustoa; olet vain "nopealla googlailulla" hakenut tämänhetkisiä i3:n akkumoduulien hintoja ja spekuloinut Suomen Saksaa kalliimmilla työn osuuksilla. Mä olen myös aikalailla varma, että määrän lisääntyessä kappalehinta on pudonnut aikanaan itsemaksettavissa i4:n akkumoduulien vaihdoissa, vaikka miten nyt pelotellaan materiaalipulalla.

                              Originally posted by pyroz View Post
                              i3 on toistaiseksi ainoita esimerkkejä (BMW:ltä) sähköautoista, joilla alkaa olla 10v ikää ja merkittäviä ongelmia ei ole ilmaantunut. Itseasiassa erittäin erittäin vähän.
                              Tämä on mun mielestä esim i4:n kannalta erittäin hyvä juttu ja koskee toki myös muita Bemarin sähköautoja.
                              Last edited by PNM2; 24-10-2022, 16:17.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • OVi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2016
                                • 514
                                • Oulu

                                Originally posted by pyroz View Post
                                i3 on toistaiseksi ainoita esimerkkejä (BMW:ltä) sähköautoista, joilla alkaa olla 10v ikää ja merkittäviä ongelmia ei ole ilmaantunut. Itseasiassa erittäin erittäin vähän.
                                Jos joskus on ollut jotain, niin se ei kerro nykyisestä tilanteesta, tai tulevaisuudesta juurikaan, koska kennoja kehitetään niin kovaa vauhtia. Samsung on toimittanut Bemarille luotettavia kennoja kymmenen vuotta, mutta siitä huolimatta i4 ja iX malleille on ollut takaisinkutsuja tulipalojen vuoksi. Myös kilpajuoksu rangesta on niin kova, että i4 on saamassa pidemmän rangen, mutta vaikeammin korjattavan akun.
                                We already told you in detail about BMW's next-gen battery tech, but now we've learned that it will offer an impressive 620 miles of electric driving range.
                                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎