Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 311
    • Uusimaa

    600m ei varmaan toteudu, mutta kyllä omassa ainakin laserit ja lyhyet on ihan eri kirkkaus ja etäisyys. (Toki jos edellä ajaa joku, niin sitten voivat rajata tosin lähellekin). Itsellä ei hirveästi vertailukohtaa vastaaviin, mutta suht tyytyväinen olen ollut valotehoon. Ongelma on enempikin se, että automaattipitkät ei tahdo aina toimia esim. talvella vesisateessa. En tiedä meneekö joku anturi/ umpio huuruun tai onko vain ominaisuus?
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 541
      • Pohjois-Savo

      Mielestäni X5:ssä automatiikka toimii hyvin. Silloin on ongelmia, jos edelläajavalla on hyvin himmeät takavalot ja/tai pyryttää kunnolla lunta eikä X5 näe edelläajavan valoja. Silloinkin tutka näkee auton - typerää, etteivät järjestelmät keskustele keskenään sen vertaa, että kun kerran on tieto, että edellä on auto, niin kaukovalot voisi suunnata pientareelle vaikkei kamera näekään mitään.
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • Juize
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 238
        • Joensuu

        Originally posted by pyroz View Post
        Juuri iX:n valoista ei kokemusta, mutta muistattehan kokeilla myös kovemmassa vauhdissa. BMW:llä on ollut yli vuosikymmenen nopeuden mukaan säätyvät valot.
        Pitkillähän laserit sytty vasta 60 kmh vauhdissa, eikä ne siitä enää kirkastu vaikka vauhtia ois 150 kmh. Lyhyillä eri valokuvioita on muutamia, kaupunki-, maantie., moottoritie. ja huonon sään (sumu) valokuviot.
        i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
        ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

        ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
        ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
        ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

        Comment

        • Juize
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 238
          • Joensuu

          Originally posted by MeisterW View Post
          600m ei varmaan toteudu, mutta kyllä omassa ainakin laserit ja lyhyet on ihan eri kirkkaus ja etäisyys. (Toki jos edellä ajaa joku, niin sitten voivat rajata tosin lähellekin). Itsellä ei hirveästi vertailukohtaa vastaaviin, mutta suht tyytyväinen olen ollut valotehoon. Ongelma on enempikin se, että automaattipitkät ei tahdo aina toimia esim. talvella vesisateessa. En tiedä meneekö joku anturi/ umpio huuruun tai onko vain ominaisuus?
          Totta kai mullakin pitkillä tehot ja kantama on ihan eri luokkaa lyhkäisiin verrattuna. Tarkoitin lähinnä että laserit voisi olla suunnattu ylemmäksi että saisi valoa pidemmälle missä sitä tarvittaisiin. Kauempana kun minulla ei ole käytänössä muuta kuin pitkien valojen LED yksiköiden tuottama valo.
          Omassa kun lasereiden valokuvion ylä rajaus näyttää enempi jonnekki 100m päähän eikä sinne edemmäksi missä valoa saisi olla. Tiedä sitten onko tuo ominaisuus vai vika.
          Siis huonothan nuo valot ei ole, pienoinen pettymys vaan, kun valmistaja intoilee laserin pitkällä kantamalla. Kantama jää samalle tasolle kuin 5 sarjan adaptiivisilla matrix LED valoilla
          Tuon talvi vesisateessa automaattipitkien toimimattomuuden totesin itsekkin, vaikeuksia vaihtaa automaatilla pitkille. Sekoaako automatiikka kun on musta märkä asfaltti ja valkeat penkat? Edellilsissä 5 sarjalaisissa (3kpl adaptiivisilla valoilla) ei tuota ongelmaa ollut.
          Muuten loistava auto, mutta valoja ei voi erikoisemmin kehua vaikka laserit ovatkin.
          i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
          ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

          ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
          ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
          ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 541
            • Pohjois-Savo

            Onkohan lasereiden suuntauksessa joku pielessä? Kyllä niiden kuuluisi näyttää kauemmas kuin ledivalojen. Se on sitten eri asia, paljonko siitä pienestä valopisteestä keskellä tietä on iloa - ennemmin toivoisin valoa pintareille, harvoin keskellä tietä on hirviä pitkäaikaisparkissa. Poroja kyllä joskus on.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • Juize
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 238
              • Joensuu

              Kyselin kyllä jo suuntauksen tarkistamisesta takaisinkutsu käynnin yhteydessä, mutta eihän sitä siinä kerennet tekemään. Selitys että kaikki suuntaukset hoitaa auton automatiikka ja lasereita ei saa mukamas edes testerillä palamaan että voisi niiden suuntauksen tarkistaa
              Pitää vielä käyttää tarkistuksessa.
              Eihän se pikku piste autuaaksi tee, mutta olisihan se lisänä jos sen saisi näyttämää edemmäksi eikä auton eteen
              i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
              ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

              ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
              ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
              ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6775
                • PK-seutu

                Originally posted by Juize View Post

                Pitkillähän laserit sytty vasta 60 kmh vauhdissa, eikä ne siitä enää kirkastu vaikka vauhtia ois 150 kmh. Lyhyillä eri valokuvioita on muutamia, kaupunki-, maantie., moottoritie. ja huonon sään (sumu) valokuviot.
                Nyt ei puhutakaan kirkkauden lisääntymisestä vaan suuntauksen muuttumisesta kun vauhti kasvaa. En siis tiedä vieläkään varmaksi käyttäytyykö juuri iX:n laserit noin, mutta BMW:n valot on sitä tehneet jo yli vuosikymmenen
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 454
                  • Oulu

                  Sitä valopistettä ei myöskään kannata suunnata puiden latvoja valaisemaan.
                  Pistemäinen valo on siitä ikävä että suuntaus on oikea vain toisinaan kun tiessä on kuitenkin mutkia ja mäkejä.

                  Aikoinaan pistekaukovalot oli kiellettyjä tieliikenteessä….
                  Nykyään tuntuu että valojen muotoilussa ja käytännöllisyydessä ei ole mitään järkeä. Ulkonäkö on tärkeämpi.
                  Last edited by ekaBMW; 24-02-2025, 01:11.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • bittivirhe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2012
                    • 541
                    • Pohjois-Savo

                    Originally posted by ekaBMW View Post
                    Nykyään tuntuu että valojen muotoilussa ja käytännöllisyydessä ei ole mitään järkeä. Ulkonäkö on tärkeämpi.
                    Tavoitteessa on onnistuttu hyvin, koska jenkkifoorumilla väki osti laservaloja siksi, että ne näyttävät autossa hyvältä - eivät siksi, että ne olisivat jotenkin paremmat kuin tavalliset.
                    G05 45e
                    ex: F11 530d xDrive
                    ex: E84 X1 xDrive 25d

                    Comment

                    • BimmerM5
                      Newbiemmer
                      • Apr 2025
                      • 1
                      • Helsinki

                      Talven reissut ajettu, ja pakko sanoa että iX50 pelasi moitteetta koko kauden. Ovetkin avautuivat jokaisella kerralla, vaikka pakkasta piisasi. Pisin lenkki oli noin 1000 km, ja se vaati 3 x ~30 min latauspysähdyksen. Ajo oli täyskuormalla + suksiboksi katolla, ja silti keskikulutus pysyi järkevänä: 26 kWh/100 km.

                      Latausreissut sujuivat hyvin. Alussa tehot pyörivät 150–190 kW välillä, ja siitä sitten tasaista laskua akun täyttyessä. 20–70 % latauksissa toteumat olivat enimmäkseen 100–120 kW luokkaa, eli aikataulut pysyivät hyvin kasassa.

                      Paras suksiboksi valittiin muuten vertailemalla eri vaihtoehtoja kätevästä oppaasta.

                      Hyvin osui kohdalleen! Hiljainen, tilava ja sopi katolle ilman virittelyä.

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 541
                        • Pohjois-Savo

                        Joko joku on päässyt koeajamaan uutta iX:ää? Miltä vaikuttaa?
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • Komu
                          BTCF Member
                          • Sep 2004
                          • 1040
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by pyroz View Post

                          Nyt ei puhutakaan kirkkauden lisääntymisestä vaan suuntauksen muuttumisesta kun vauhti kasvaa. En siis tiedä vieläkään varmaksi käyttäytyykö juuri iX:n laserit noin, mutta BMW:n valot on sitä tehneet jo yli vuosikymmenen
                          Kyllä omassani on pitkät valot erittäin hyvät. Vanhaan tehokkaaseen lisävalolliseen x5 verrattuna pitkät ovat yhtä tehokkaat. Toki tämä adaptiivisuus on luonnollisesti helvetin hyvä, kun vanhan joutui sammuttaa samantien kun joku tuli vastaan. Eli sinulla siis selkeää vikaa autosi valoissa... Hups, ei ollut Pyrozille tarkoitus vastata vaan...

                          Originally posted by Juize View Post
                          Mielipiteitä iX:n laser valoista? Itselle nuo oli jonkin asteinen pettymys. Noista mainitaan että kantama on jopa 600 metriä.
                          Laserit kun syttyy 60 km/h jälkeen niin niiden suuntaus on järkyttävän alas, näyttää että lasereiden ylä rajaus melkein samassa kuin lyhyiden ylä raja. Josta johtuen vaikuttaa että kynttiläkin valaisisi saman verran siellä 600 m päässä.
                          Mielestäni edellisessä 530e LCI:ssä adaptiivisilla LEDeillä kantama oli samaa tasoa, ellei jopa parempi.
                          Ja valon sävy verrattuna tuon 5 sarjan valoihin on "keltaisempaan" suuntaan. Risteyksissä kun kääntymisvalot kirkastuu, niin ne on huomattavasti "sinisempään" päin verrattuna ajovaloihin.​
                          Nyt ix m60 2024

                          ex:E70 X5 40d + F31 330d
                          Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                          Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                          Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                          Comment

                          • Jarppa63
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 760
                            • Kerava

                            Pääsiäisreissu tehty Keravalta Sallaan. Paluu kahdella latauksella: Suomussalmella (28 min, aamupala) ja Kuopiossa (38 min, lounas). Apin mukaan 873 km ja 92,1 km/h ja 22,1 kWh. Autona iXM60. Helppoa ajamista ja nyt latauspaikkoja tuntuu olevan riittävästi. Edelliset lapinreissut tehty i4M50, jota joutui lataaman kerran enemmän / suunta. Toki kokemus on kasvanut. Ja tarkkaan ottaen viime reissu ruskaan syksyllä tehtiin Grand Voyagerilla, jota joutui tankkaamaan useammin kuin sähköautoa lataamaan
                            BMW i4M50 individual -23
                            exiä: BMW 545e -21
                            BMW F33 435xd -15
                            M550xd-12
                            e93 330da -08
                            Dodge Stealth RT/TT -91
                            Ford Thunderbird SC -91
                            Olds Supreme avo -71
                            Chevy Chevelle 2d HT -72

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 541
                              • Pohjois-Savo

                              Mielenkiintoista nähdä, tippuuko uuden iX:n kulutus noista lukemista sen 10%, mitä on kerrottu.
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              • Juize
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2010
                                • 238
                                • Joensuu

                                Originally posted by Komu View Post

                                Kyllä omassani on pitkät valot erittäin hyvät. Vanhaan tehokkaaseen lisävalolliseen x5 verrattuna pitkät ovat yhtä tehokkaat. Toki tämä adaptiivisuus on luonnollisesti helvetin hyvä, kun vanhan joutui sammuttaa samantien kun joku tuli vastaan. Eli sinulla siis selkeää vikaa autosi valoissa... Hups, ei ollut Pyrozille tarkoitus vastata vaan...



                                Oman autoni valoja en omien kokemusten perusteella erittäin hyviksi voi sanoa, ehkä hyvä parempi arvosana. Itsekin odotin erinomaisia.
                                Vertailu kohtana joudun pitämään 5-sarjan autoja, -18 vuotinen G31 adaptiivisilla LED valoilla ja -20 G31 LCI adaptiivisilla matrix LED valoilla, molemmissa pitkien oli kantama ehkä jopa hieman parempi kuin IX:n lasereissa.

                                Paha sanoa onko noissa oikeasti vikaa kun ei ole vertailu kohtaa. Ei ole tuttavapiirissä verokkia. Kyllä noilla muuten eteensä näkee, mutta eväät olisi parempaankin.
                                Lasereiden suuntauksessa on tässä se hauskuus, niissä olisi hyvin tehoa, mutta kun niiden valokuvion yläreuna on suunnattu jonnekin reilun 100m kieppeille. Tuolle etäisyydelle riittää LED pitkien teho hyvin. Ylemmäksi suunnatuilla lasereilla saisi mukavasti lisää pituutta.
                                Mekaanista säätöä laser yksiköille erikseen ei ole ja paikallinen merkkikorjaamo nosti kädet pystyyn, heidän käytössä käytössä olevilla softilla lasereita ei saa ohjelmallisesti säädettyä. En tiedä saisiko Esys:illä joku velho passattua perus säädön hieman ylemmäksi.
                                Laser valoyksiköillä on kuitenkin umpiossa kaksi säätömoottoria, joilla niitä säädetään kahden akselin suunnassa kun joku tulee vastaan tai toisen perässä ajettaessa.
                                iX:n umpioiden mekaniikka on kuitenkin nyt tullut harvinaisen tutuksi kun tallin pöydällä on umpio purettuna osiin.​
                                i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
                                ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

                                ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                                ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                                ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎