600m ei varmaan toteudu, mutta kyllä omassa ainakin laserit ja lyhyet on ihan eri kirkkaus ja etäisyys. (Toki jos edellä ajaa joku, niin sitten voivat rajata tosin lähellekin). Itsellä ei hirveästi vertailukohtaa vastaaviin, mutta suht tyytyväinen olen ollut valotehoon. Ongelma on enempikin se, että automaattipitkät ei tahdo aina toimia esim. talvella vesisateessa. En tiedä meneekö joku anturi/ umpio huuruun tai onko vain ominaisuus?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
iX
Collapse
X
-
Mielestäni X5:ssä automatiikka toimii hyvin. Silloin on ongelmia, jos edelläajavalla on hyvin himmeät takavalot ja/tai pyryttää kunnolla lunta eikä X5 näe edelläajavan valoja. Silloinkin tutka näkee auton - typerää, etteivät järjestelmät keskustele keskenään sen vertaa, että kun kerran on tieto, että edellä on auto, niin kaukovalot voisi suunnata pientareelle vaikkei kamera näekään mitään.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostJuuri iX:n valoista ei kokemusta, mutta muistattehan kokeilla myös kovemmassa vauhdissa. BMW:llä on ollut yli vuosikymmenen nopeuden mukaan säätyvät valot.i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic
Comment
-
-
Originally posted by MeisterW View Post600m ei varmaan toteudu, mutta kyllä omassa ainakin laserit ja lyhyet on ihan eri kirkkaus ja etäisyys. (Toki jos edellä ajaa joku, niin sitten voivat rajata tosin lähellekin). Itsellä ei hirveästi vertailukohtaa vastaaviin, mutta suht tyytyväinen olen ollut valotehoon. Ongelma on enempikin se, että automaattipitkät ei tahdo aina toimia esim. talvella vesisateessa. En tiedä meneekö joku anturi/ umpio huuruun tai onko vain ominaisuus?
Omassa kun lasereiden valokuvion ylä rajaus näyttää enempi jonnekki 100m päähän eikä sinne edemmäksi missä valoa saisi olla. Tiedä sitten onko tuo ominaisuus vai vika.
Siis huonothan nuo valot ei ole, pienoinen pettymys vaan, kun valmistaja intoilee laserin pitkällä kantamalla. Kantama jää samalle tasolle kuin 5 sarjan adaptiivisilla matrix LED valoilla
Tuon talvi vesisateessa automaattipitkien toimimattomuuden totesin itsekkin, vaikeuksia vaihtaa automaatilla pitkille. Sekoaako automatiikka kun on musta märkä asfaltti ja valkeat penkat? Edellilsissä 5 sarjalaisissa (3kpl adaptiivisilla valoilla) ei tuota ongelmaa ollut.
Muuten loistava auto, mutta valoja ei voi erikoisemmin kehua vaikka laserit ovatkin.i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic
Comment
-
-
Onkohan lasereiden suuntauksessa joku pielessä? Kyllä niiden kuuluisi näyttää kauemmas kuin ledivalojen. Se on sitten eri asia, paljonko siitä pienestä valopisteestä keskellä tietä on iloa - ennemmin toivoisin valoa pintareille, harvoin keskellä tietä on hirviä pitkäaikaisparkissa. Poroja kyllä joskus on.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Kyselin kyllä jo suuntauksen tarkistamisesta takaisinkutsu käynnin yhteydessä, mutta eihän sitä siinä kerennet tekemään. Selitys että kaikki suuntaukset hoitaa auton automatiikka ja lasereita ei saa mukamas edes testerillä palamaan että voisi niiden suuntauksen tarkistaa
Pitää vielä käyttää tarkistuksessa.
Eihän se pikku piste autuaaksi tee, mutta olisihan se lisänä jos sen saisi näyttämää edemmäksi eikä auton eteeni20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic
Comment
-
-
Originally posted by Juize View Post
Pitkillähän laserit sytty vasta 60 kmh vauhdissa, eikä ne siitä enää kirkastu vaikka vauhtia ois 150 kmh. Lyhyillä eri valokuvioita on muutamia, kaupunki-, maantie., moottoritie. ja huonon sään (sumu) valokuviot.
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Sitä valopistettä ei myöskään kannata suunnata puiden latvoja valaisemaan.
Pistemäinen valo on siitä ikävä että suuntaus on oikea vain toisinaan kun tiessä on kuitenkin mutkia ja mäkejä.
Aikoinaan pistekaukovalot oli kiellettyjä tieliikenteessä….
Nykyään tuntuu että valojen muotoilussa ja käytännöllisyydessä ei ole mitään järkeä. Ulkonäkö on tärkeämpi.Last edited by ekaBMW; 24-02-2025, 01:11.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by ekaBMW View PostNykyään tuntuu että valojen muotoilussa ja käytännöllisyydessä ei ole mitään järkeä. Ulkonäkö on tärkeämpi.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Talven reissut ajettu, ja pakko sanoa että iX50 pelasi moitteetta koko kauden. Ovetkin avautuivat jokaisella kerralla, vaikka pakkasta piisasi. Pisin lenkki oli noin 1000 km, ja se vaati 3 x ~30 min latauspysähdyksen. Ajo oli täyskuormalla + suksiboksi katolla, ja silti keskikulutus pysyi järkevänä: 26 kWh/100 km.
Latausreissut sujuivat hyvin. Alussa tehot pyörivät 150–190 kW välillä, ja siitä sitten tasaista laskua akun täyttyessä. 20–70 % latauksissa toteumat olivat enimmäkseen 100–120 kW luokkaa, eli aikataulut pysyivät hyvin kasassa.
Paras suksiboksi valittiin muuten vertailemalla eri vaihtoehtoja kätevästä oppaasta.
Hyvin osui kohdalleen! Hiljainen, tilava ja sopi katolle ilman virittelyä.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Nyt ei puhutakaan kirkkauden lisääntymisestä vaan suuntauksen muuttumisesta kun vauhti kasvaa. En siis tiedä vieläkään varmaksi käyttäytyykö juuri iX:n laserit noin, mutta BMW:n valot on sitä tehneet jo yli vuosikymmenen
Originally posted by Juize View PostMielipiteitä iX:n laser valoista? Itselle nuo oli jonkin asteinen pettymys. Noista mainitaan että kantama on jopa 600 metriä.
Laserit kun syttyy 60 km/h jälkeen niin niiden suuntaus on järkyttävän alas, näyttää että lasereiden ylä rajaus melkein samassa kuin lyhyiden ylä raja. Josta johtuen vaikuttaa että kynttiläkin valaisisi saman verran siellä 600 m päässä.
Mielestäni edellisessä 530e LCI:ssä adaptiivisilla LEDeillä kantama oli samaa tasoa, ellei jopa parempi.
Ja valon sävy verrattuna tuon 5 sarjan valoihin on "keltaisempaan" suuntaan. Risteyksissä kun kääntymisvalot kirkastuu, niin ne on huomattavasti "sinisempään" päin verrattuna ajovaloihin.Nyt ix m60 2024
ex:E70 X5 40d + F31 330d
Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
Myyty tämäkin335d E91 perheauto
Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996
Comment
-
-
Pääsiäisreissu tehty Keravalta Sallaan. Paluu kahdella latauksella: Suomussalmella (28 min, aamupala) ja Kuopiossa (38 min, lounas). Apin mukaan 873 km ja 92,1 km/h ja 22,1 kWh. Autona iXM60. Helppoa ajamista ja nyt latauspaikkoja tuntuu olevan riittävästi. Edelliset lapinreissut tehty i4M50, jota joutui lataaman kerran enemmän / suunta. Toki kokemus on kasvanut. Ja tarkkaan ottaen viime reissu ruskaan syksyllä tehtiin Grand Voyagerilla, jota joutui tankkaamaan useammin kuin sähköautoa lataamaanBMW i4M50 individual -23
exiä: BMW 545e -21
BMW F33 435xd -15
M550xd-12
e93 330da -08
Dodge Stealth RT/TT -91
Ford Thunderbird SC -91
Olds Supreme avo -71
Chevy Chevelle 2d HT -72
Comment
-
-
Originally posted by Komu View Post
Kyllä omassani on pitkät valot erittäin hyvät. Vanhaan tehokkaaseen lisävalolliseen x5 verrattuna pitkät ovat yhtä tehokkaat. Toki tämä adaptiivisuus on luonnollisesti helvetin hyvä, kun vanhan joutui sammuttaa samantien kun joku tuli vastaan. Eli sinulla siis selkeää vikaa autosi valoissa... Hups, ei ollut Pyrozille tarkoitus vastata vaan...
Vertailu kohtana joudun pitämään 5-sarjan autoja, -18 vuotinen G31 adaptiivisilla LED valoilla ja -20 G31 LCI adaptiivisilla matrix LED valoilla, molemmissa pitkien oli kantama ehkä jopa hieman parempi kuin IX:n lasereissa.
Paha sanoa onko noissa oikeasti vikaa kun ei ole vertailu kohtaa. Ei ole tuttavapiirissä verokkia. Kyllä noilla muuten eteensä näkee, mutta eväät olisi parempaankin.
Lasereiden suuntauksessa on tässä se hauskuus, niissä olisi hyvin tehoa, mutta kun niiden valokuvion yläreuna on suunnattu jonnekin reilun 100m kieppeille. Tuolle etäisyydelle riittää LED pitkien teho hyvin. Ylemmäksi suunnatuilla lasereilla saisi mukavasti lisää pituutta.
Mekaanista säätöä laser yksiköille erikseen ei ole ja paikallinen merkkikorjaamo nosti kädet pystyyn, heidän käytössä käytössä olevilla softilla lasereita ei saa ohjelmallisesti säädettyä. En tiedä saisiko Esys:illä joku velho passattua perus säädön hieman ylemmäksi.
Laser valoyksiköillä on kuitenkin umpiossa kaksi säätömoottoria, joilla niitä säädetään kahden akselin suunnassa kun joku tulee vastaan tai toisen perässä ajettaessa.
iX:n umpioiden mekaniikka on kuitenkin nyt tullut harvinaisen tutuksi kun tallin pöydällä on umpio purettuna osiin.i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic
Comment
-
Comment