Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 783
    • Lappeenranta

    Originally posted by FlyingFinn View Post

    Eli Lappeenrannassa on kyllä yli 20% jos lähdössä Helsingissä on 80%.
    Sinun kuvaamallasi vauhdilla, ajettuna Kouvolan kautta ja kesäkelissä voin hyvin uskoa hyvinkin yli 20% jäljellä. Laskemassa/arviossani on kyse moottoritiestä Haminaan 136km ~ 140kmh gps, 45km ~90km/h (Hamina-Luumäki) ja loppu 30km Luumäeltä 120km/h(gps) ja tämän lisäksi tie on märkä. Kyllä i4:lla selviää toki nostamatta, mutta hermojen pitää olla rautaa, jäljellä on ~4%. i5m60 jättäisi matkalle, ja i7:n akussa on jäljellä vajaa 20%, kun lähtötilanteessa varaustaso on 80%.

    Suosin tätä muutamaa kilometriä pidempää reittiä, koska Hamina-Luumäki pätkää lukuunottamatta tien varrella on riista-aita, mikä lisää merkittävästi turvallisuutta yöaikaan (monesti kello näyttää joko varhaisaamua 04-06 tai myöhäislltaa/yötä 23...03) Toki Luumäki-Hamina-väli on riskein puolesta kuin ydinjäte, siinä eläinriskiä on sitten joka kilometrille paljon. Ja ko. välillä on myös ainoat kamerat. Tuolle toiselle reitillähän kameroita on ripoteltu tasaseen Loviisasta Luumäelle. Lisäksi Kouvolan kohdalla Utista Korialle on meno usein hitaampaan, jopa myöhään illalla. Tuolla kohtaa on liikkellä jos jonkinlaista säätäjää.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • Hampsu
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 253
      • Lappeenranta/Helsinki

      Anteeksi OT, mutta hyvä aihe ja pakko tarttua.
      Itse jurnutan aina Vaalimaan/Ylämaan kautta Helsingistä ja takaisin.
      Juuri sen takia, että saa ajaa leveitä kaistoja (pl. Vaalimaantie) ja melkein aina yksin. Nykyisellä 320 dieselillä matka menee vaikka yhdeltä istumalta edes < -> takaisin (x2), mutta tuo i4 m50 todennäköisesti vaihtuu ensi vuonna. Tämähän hirvittää tällaista fossiilia ja siksi tämä keskustelu (välillä jopa kinaaminen) kauan patteri riittää millä rukouksella näissä vehkeissä, on mielenkiintoista.
      Jatkakaa toki, kun aiheseen tulee sellaista sisältöä/vastauksia mitä en tajuaisi edes kysyä.
      G21 320xd lci m-sport

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 783
        • Lappeenranta

        Vähän pidempihän matka Vaalimaan kautta on ja moottoritietä tulee vielä lisää. Mutta kun lähtee täydellä akulla niin menee helposti lataamatta. moottoritiellä kulutus on kyllä merkittävästi enemmän mitä näillä palstoilla usein miten annetaan ymmärtää tai sitten ajavat rekan imussa
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • Turder
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 463
          • Suomi

          Originally posted by tiko4tiko View Post
          moottoritiellä kulutus on kyllä merkittävästi enemmän mitä näillä palstoilla usein miten annetaan ymmärtää tai sitten ajavat rekan imussa
          Tuollaista 140-145 vauhtia jos/kun laskettelee niin alkaa vaikuttamaan jo tuulen suunta ja voimakkuuskin paljon, siihen päälle sade tai loska jne. Hankala vertailla jonkun muun lukemiin eri aikaan, eri tiellä ja eri nopeudella. Esim. itse ajelen yleensä sen rajoitus +5, ei ainakaan omilla ajoilla pystyisi jotain rajoitus +20 vauhtia ylläpitämään kun ne kerrat motaria ajaessa se on aina ruuhkainen. Ja noissa vauhdeissa 20kmh ero tekee aika ison eron kulutukseenkin.

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 783
            • Lappeenranta

            Originally posted by Turder View Post

            Tuollaista 140-145 vauhtia jos/kun laskettelee niin alkaa vaikuttamaan jo tuulen suunta ja voimakkuuskin paljon, siihen päälle sade tai loska jne.
            No on tähänkin jotain arvo antaa. Ajoi viikko sitten yksi yö kotiin lentokentältä tuohon Hamina liittymään ja pysähdyin heittämään vettä bussipysäkille 149km ajon jälkeen, kun lentokentällä nautittu kahvi halusi ulos. Moottoritie Kehä III -Hamina( pois lukien Kotkan kohdalla muuta kilometri 120km/h vauhtia) ajettu vakkariasetuksella 144km/h eli GPS 141km/h. Keskinopeus 128km/h ja sähköä kului 27,4kWh/100km. Leijailevan usavan perusteella sanoisin, että keli oli suht tuuleton. Kehä III:n (lentokenttä-moottorien alku) hissuttelu laskee sekä kulutusta että keskinopeutta hieman mutta jotain numeroa kuitenkin.

            Ja siten toisesta ääripäästä samalta viikolta, ei mitenkään säästellen ajettu, mutta hidasta tietä Mikkelistä Lappeenrantaan 112km, keskinopeus 89,9km/h, kulutus 19,0kWh/100km. Tämä on mun tähän asti alhaisin kulutus.
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • torso1
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 348

              Originally posted by tiko4tiko View Post

              No on tähänkin jotain arvo antaa. Ajoi viikko sitten yksi yö kotiin lentokentältä tuohon Hamina liittymään ja pysähdyin heittämään vettä bussipysäkille 149km ajon jälkeen, kun lentokentällä nautittu kahvi halusi ulos. Moottoritie Kehä III -Hamina( pois lukien Kotkan kohdalla muuta kilometri 120km/h vauhtia) ajettu vakkariasetuksella 144km/h eli GPS 141km/h. Keskinopeus 128km/h ja sähköä kului 27,4kWh/100km. Leijailevan usavan perusteella sanoisin, että keli oli suht tuuleton. Kehä III:n (lentokenttä-moottorien alku) hissuttelu laskee sekä kulutusta että keskinopeutta hieman mutta jotain numeroa kuitenkin.

              Ja siten toisesta ääripäästä samalta viikolta, ei mitenkään säästellen ajettu, mutta hidasta tietä Mikkelistä Lappeenrantaan 112km, keskinopeus 89,9km/h, kulutus 19,0kWh/100km. Tämä on mun tähän asti alhaisin kulutus.
              Nopeuden nostohan noissa sähkäreissä lisää kulutusta merkittävästi. Talvella keskinopeus on tietysti reilusti alhaisempi mutta ulkolämpötilan putoaminen sitten nostaa taas kulutusta ylöspäin.

              Onko seiska hiljainen auto +140km/h matkavauhdissa vai pitääkö isot peilit suhinaa?

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 783
                • Lappeenranta

                Originally posted by torso1 View Post

                Onko seiska hiljainen auto +140km/h matkavauhdissa vai pitääkö isot peilit suhinaa?
                Kyllä suhinan pystyy erottamaa, jos autossa on hiljaista (kukaan ei puhua ja radio ei ole päällä). Toki hieman hiusten halkomista, sillä vähänkin ääntä mistä vaan peittää peiliäänen. Ongelmasta ei voi puhua ja ääni ei merkittävästi kasva, jos vautia on +200km/h muu äänitaso nousee sen verran että peilin kohinaa ei ole jäänyt mieleen.

                Mutta mieleen on tullut, että paranisiko (vai heikkenisikö) tilanne, jos peilikopat muuttaisi m-performance malliseksi, jossa on pieni eveä peilin yläkulmassa sivuikkunaan päin. Laiskana ei viitsi hommaa alkaa tekemään tuosta vaan. Ajattelin, että jos jossain vaiheessa pääsis kokeilemaan joko i7M70 tai m760e mallia, joissa nuo kopat on vakiona. Jos ne toimii, niin sitten voisi tämän puoliturhuuden ottaa listalle.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 783
                  • Lappeenranta

                  Torstaiaamuna seiska-taksi tuli vastaa Mikkelin kupeessa ajessani Juvalle päin
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 783
                    • Lappeenranta

                    No jos viikkoa sitten tuli alhaisin kulutus, niin nyt tuli sitten ennätys toiseen suuntaan, ennustaako talven tuloa? Lentoasemalta kotiin kulutus tasan 30kWh/100km. Tällä kulutuksella ei paljoa yli 300km ajeta. Akku oli 100% täynnä lähtiessä ja ajotietokoneen mukaan matkaa jäi jäljelle 100km. Varmasti osin sen vuoksi että viimeiset kilometrit on kaupunkialueella, jolloin kulutus, jolla matka-arviota lasketaan, painuu alaspäin hieman.

                    Toki samalla uusi ihanneaika parkkihallin P2 latausjohdon irroituksesta omaan pihaan 2h, (224km). Koko matka vauhtia mitä uskalla taloudellisten seuraamusten uhan alla ajaa, tie oli märkä, mutta uutta vettä ei tullut taivaalta, renkaat nosti kyllä hyvää vesipilveä peleistä katsottuna. Hiljaista oli, liikkeellä, KehäIII:lta Porvooseen 3 henkilöautoa ja Porvoosta Lappeenrantaan 4 rekkaa, ei muita havaintoja samaan suuntaan.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • Turder
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 463
                      • Suomi

                      Originally posted by tiko4tiko View Post
                      Torstaiaamuna seiska-taksi tuli vastaa Mikkelin kupeessa ajessani Juvalle päin
                      Helsingissä pyörii ainakin yksi i7 taksina, kerran tuli moikkailtua ja peukkua näytettyä puolin ja toisin. Taksifirmana näytti olevan https://mustamersu.fi/yritys/ eli näköjään merkkiä vaihdettu

                      Comment

                      • jori
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1010
                        • Vantaa

                        Originally posted by tiko4tiko View Post
                        No jos viikkoa sitten tuli alhaisin kulutus, niin nyt tuli sitten ennätys toiseen suuntaan, ennustaako talven tuloa? Lentoasemalta kotiin kulutus tasan 30kWh/100km. Tällä kulutuksella ei paljoa yli 300km ajeta. Akku oli 100% täynnä lähtiessä ja ajotietokoneen mukaan matkaa jäi jäljelle 100km. Varmasti osin sen vuoksi että viimeiset kilometrit on kaupunkialueella, jolloin kulutus, jolla matka-arviota lasketaan, painuu alaspäin hieman.

                        Toki samalla uusi ihanneaika parkkihallin P2 latausjohdon irroituksesta omaan pihaan 2h, (224km). Koko matka vauhtia mitä uskalla taloudellisten seuraamusten uhan alla ajaa, tie oli märkä, mutta uutta vettä ei tullut taivaalta, renkaat nosti kyllä hyvää vesipilveä peleistä katsottuna. Hiljaista oli, liikkeellä, KehäIII:lta Porvooseen 3 henkilöautoa ja Porvoosta Lappeenrantaan 4 rekkaa, ei muita havaintoja samaan suuntaan.
                        Eilen ajoin iX50 305km ajassa 2h42min, kulutus oli 27.2kWh. 127km oli moottoritietä ja loput perus maantietä 100 - 60 rajoituksin. Ilma oli +11- +3 astetta matkan aikana sekä kosteahko tienpinta. 19% oli virtaa perillä jäljellä.
                        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 783
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by jori View Post

                          Eilen ajoin iX50 305km ajassa 2h42min, kulutus oli 27.2kWh. 127km oli moottoritietä ja loput perus maantietä 100 - 60 rajoituksin. Ilma oli +11- +3 astetta matkan aikana sekä kosteahko tienpinta. 19% oli virtaa perillä jäljellä.
                          Vähällä liikkuu iX , keskinopeus todella korkea, 113km/h, käytännössä ajettava +20km/h todellista ellei jopa vähän enemmänkin kun motoria on vain kolmannes. Ole varovainen että ei tule isoa laskua
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • jori
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1010
                            • Vantaa

                            Originally posted by tiko4tiko View Post

                            Vähällä liikkuu iX , keskinopeus todella korkea, 113km/h, käytännössä ajettava +20km/h todellista ellei jopa vähän enemmänkin kun motoria on vain kolmannes. Ole varovainen että ei tule isoa laskua
                            Reippaasti tuli ajeltua kun olin yksin ja vähäinen liikenne mahdollisti sujuvan etenemisen. Hiukan myös näyttöä polttomoottori autoille oli ilmassa. Yritin ladata kuvan ajotietokoneen näytöstä tänne mutta eihän se onnistu kun kuva liian iso yms…
                            Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                            Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                            Comment

                            • Turder
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 463
                              • Suomi

                              Hurukyytiä ajelette Kävin taas heittämässä n. 1000km viikonlopun ja on kyllä hyvä peli, ei voi muuta sanoa. Kulutus kyllä nousee kun piti sateessa ajaa, heti kun kuivaa niin tuollainen 3-4kWh/100km pienenee kulutus. Range on täysin riittävä ja lataa nopeasti. Esim tuolle reissulle lähdin 100%, pääsin perille reilun 400km päähän ilman välistoppeja, taisi jäädä 19% akkuun. Sitten latailin jonnekin 60-70% välille että pääsi kylillä pyörimään tms, kotimatkalle alkupuolelle yksi stoppi jossa latasin reiluun 80% ja siitä vajaa 400km kotiin ja jäi 9% akkuun.

                              Ainoa harmitus on että auton navi haluaisi tehdä latausstoppeja ja heittää heti akun lämmityksen päälle, vaikka itse laskemalla pääsee kevyesti perille, kuten tuossakin tuo kotiinpaluu. Navi näytti, että joku 6% tms ois perillä ja haluaa silti ladata 10min verran jossain. MyBMW:ssä voi laittaa jotain asetuksia minimi-SoC:lle laturilla ja määränpäässä kun tekee siinä reitin etukäteen niin silti aina haluaa pakottaa latausta. Ja ajoittaa lataukset liian korkealle SoClle eli ajaisin akkua enemmän tyhjäksi kuin joku 35% tms... Polestarin Androidissa/GoogleMapsissa oli tämä hyvin, eli siihen sai minimit laitettua ja myös tiedon että kotona on laturi niin uskaltaa ajattaa kotiin ihan tyhjällä akulla. Mutta kai tuo on jonkun mieleen hienosti, lueskelin jotain ADAC:n tms sakemannien käyttötestiä i7:sta niin siinä oikein kehuivat auton omaa kykyä reitittää ja suunnitella lataustauot. Itse tykkäisin vähän agressiivisemmasta suunnittelusta ja hyödyntäisi paremmin auton latauskäyrää, varsinkin Suomessa tuo ei ole ongelma kun pikalaturia on tarjolla joka puolella.

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6711
                                • PK-seutu

                                Originally posted by Turder View Post
                                Hurukyytiä ajelette Kävin taas heittämässä n. 1000km viikonlopun ja on kyllä hyvä peli, ei voi muuta sanoa. Kulutus kyllä nousee kun piti sateessa ajaa, heti kun kuivaa niin tuollainen 3-4kWh/100km pienenee kulutus. Range on täysin riittävä ja lataa nopeasti. Esim tuolle reissulle lähdin 100%, pääsin perille reilun 400km päähän ilman välistoppeja, taisi jäädä 19% akkuun. Sitten latailin jonnekin 60-70% välille että pääsi kylillä pyörimään tms, kotimatkalle alkupuolelle yksi stoppi jossa latasin reiluun 80% ja siitä vajaa 400km kotiin ja jäi 9% akkuun.

                                Ainoa harmitus on että auton navi haluaisi tehdä latausstoppeja ja heittää heti akun lämmityksen päälle, vaikka itse laskemalla pääsee kevyesti perille, kuten tuossakin tuo kotiinpaluu. Navi näytti, että joku 6% tms ois perillä ja haluaa silti ladata 10min verran jossain. MyBMW:ssä voi laittaa jotain asetuksia minimi-SoC:lle laturilla ja määränpäässä kun tekee siinä reitin etukäteen niin silti aina haluaa pakottaa latausta. Ja ajoittaa lataukset liian korkealle SoClle eli ajaisin akkua enemmän tyhjäksi kuin joku 35% tms... Polestarin Androidissa/GoogleMapsissa oli tämä hyvin, eli siihen sai minimit laitettua ja myös tiedon että kotona on laturi niin uskaltaa ajattaa kotiin ihan tyhjällä akulla. Mutta kai tuo on jonkun mieleen hienosti, lueskelin jotain ADAC:n tms sakemannien käyttötestiä i7:sta niin siinä oikein kehuivat auton omaa kykyä reitittää ja suunnitella lataustauot. Itse tykkäisin vähän agressiivisemmasta suunnittelusta ja hyödyntäisi paremmin auton latauskäyrää, varsinkin Suomessa tuo ei ole ongelma kun pikalaturia on tarjolla joka puolella.
                                Eikös tuosta pääse sillä ettei anna auton tehdä yhtään mitään latausten suhteen? Niinkuin kirjoitat niin itse sen parhaiten tietää. Laittaa napista akunlämmityksen päälle jos sille tarvetta on. Lähtökohtaisesti autojen automatiikat ei ikinä toimi niinkuin oma ajatus niin sama hoitaa itse.

                                Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎