Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 752
    • Lappeenranta

    Talvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.

    Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata. Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
    Last edited by tiko4tiko; 13-10-2024, 19:00.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • Turder
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 459
      • Suomi

      Originally posted by pyroz View Post

      Eikös tuosta pääse sillä ettei anna auton tehdä yhtään mitään latausten suhteen? Niinkuin kirjoitat niin itse sen parhaiten tietää. Laittaa napista akunlämmityksen päälle jos sille tarvetta on. Lähtökohtaisesti autojen automatiikat ei ikinä toimi niinkuin oma ajatus niin sama hoitaa itse.

      Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.
      Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

      Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 752
        • Lappeenranta

        Originally posted by Turder View Post

        Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

        Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
        Oletko monta kertaa pääsyt lataamaan Suomessa siten että auto rajoittaa maksimin ~200kW? Itse olen pääsyt kokeilemaan vain kertaalleen Mikkelissä. Meni varta vasten ohiajaessani, keskiteho 170kW, puolet ajasta (~3min) lataus toimi alkuun ~200kW Koko latauksen kesto 7min = 20kWh ~100km. Saksassa autobaanalla oli nopeita latureita, joista tuli mitä auto ottaa. Autobaanalla pidin kyllä huolen että akku on lämmin ilman lämmityksiäkin Perheemme päättäjä moitti takapenkiltä, että ulkona on puuskittainen tuuli joka kuuluu ikävästi sisälle, 248km/h
        Last edited by tiko4tiko; 14-10-2024, 19:12.
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • Turder
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 459
          • Suomi

          Originally posted by tiko4tiko View Post

          Oletko monta kertaa pääsyt lataamaan Suomessa siten että auto rajoittaa maksimin ~200kW? Itse olen pääsyt kokeilemaan vain kertaalleen Mikkelissä.
          Heinolan Citymarketilla on tainnut tulla maksimit tai n. 200kW teho, ei ole enää latauskäyrää tallessa mutta muistelen että 198 tai 199 oli maksimit mutta latasin siinä tyhjään akkuun vain n. 20% lisää, jotta kotiin pääsi halvan pörssisähkön äärelle Tässähän käyrä on pitkään nouseva, eli ihan tyhjään akkuun ei aivan parhaita tehoja saa. Muilla DC-latauskerroilla harmillisesti ollut kohteissa joku 150kW maksimilaturi tai kentällä tehojako päällä, eli laturi on rajoittanut niitä. Eipä noita DC-latauskertoja ole tullut kuin joku puolentusinaa tähän mennessä.​

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6704
            • PK-seutu

            Originally posted by Turder View Post

            Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

            Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
            Oma kokemus akun lämmityksestä iX3:lla: Leudossa talvisäässä ~20min ennen laturille saapumista ja kunnon talvisäässä ~30min ennen laturille saapumista. Kokeilemalla selviää. Eikä se lämmitys sen pidempään päällä ole kuin on tarvis turha sitä on miettiä.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • torso1
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 338

              Originally posted by tiko4tiko View Post
              Talvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.

              Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata. Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
              Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 459
                • Suomi

                Originally posted by torso1 View Post

                Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?
                Joitain paikkoja on mistä saa kumit päällä orkkisvanteita, esim:


                https://www.or24.de/en/bmw/i-models/ (täällä ei just nyt ole i7-vanteita näköjään)
                ebayssä pyörii välillä vannesettejä n. 1500-3500eur riippuen kunnosta ja koosta
                facessa merkkiryhmissä on aika paljon vanteita myynnissä, pääosin USA:ssa mutta esim. pari ranskalaista myy / on myynyt orkkis 21" vanteita renkaineen n. 1400-1600eur.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎