Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 783
    • Lappeenranta

    Talvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.

    Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata. Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
    Last edited by tiko4tiko; 13-10-2024, 20:00.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • Turder
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 463
      • Suomi

      Originally posted by pyroz View Post

      Eikös tuosta pääse sillä ettei anna auton tehdä yhtään mitään latausten suhteen? Niinkuin kirjoitat niin itse sen parhaiten tietää. Laittaa napista akunlämmityksen päälle jos sille tarvetta on. Lähtökohtaisesti autojen automatiikat ei ikinä toimi niinkuin oma ajatus niin sama hoitaa itse.

      Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.
      Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

      Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 783
        • Lappeenranta

        Originally posted by Turder View Post

        Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

        Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
        Oletko monta kertaa pääsyt lataamaan Suomessa siten että auto rajoittaa maksimin ~200kW? Itse olen pääsyt kokeilemaan vain kertaalleen Mikkelissä. Meni varta vasten ohiajaessani, keskiteho 170kW, puolet ajasta (~3min) lataus toimi alkuun ~200kW Koko latauksen kesto 7min = 20kWh ~100km. Saksassa autobaanalla oli nopeita latureita, joista tuli mitä auto ottaa. Autobaanalla pidin kyllä huolen että akku on lämmin ilman lämmityksiäkin Perheemme päättäjä moitti takapenkiltä, että ulkona on puuskittainen tuuli joka kuuluu ikävästi sisälle, 248km/h
        Last edited by tiko4tiko; 14-10-2024, 20:12.
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • Turder
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 463
          • Suomi

          Originally posted by tiko4tiko View Post

          Oletko monta kertaa pääsyt lataamaan Suomessa siten että auto rajoittaa maksimin ~200kW? Itse olen pääsyt kokeilemaan vain kertaalleen Mikkelissä.
          Heinolan Citymarketilla on tainnut tulla maksimit tai n. 200kW teho, ei ole enää latauskäyrää tallessa mutta muistelen että 198 tai 199 oli maksimit mutta latasin siinä tyhjään akkuun vain n. 20% lisää, jotta kotiin pääsi halvan pörssisähkön äärelle Tässähän käyrä on pitkään nouseva, eli ihan tyhjään akkuun ei aivan parhaita tehoja saa. Muilla DC-latauskerroilla harmillisesti ollut kohteissa joku 150kW maksimilaturi tai kentällä tehojako päällä, eli laturi on rajoittanut niitä. Eipä noita DC-latauskertoja ole tullut kuin joku puolentusinaa tähän mennessä.​

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6711
            • PK-seutu

            Originally posted by Turder View Post

            Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

            Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
            Oma kokemus akun lämmityksestä iX3:lla: Leudossa talvisäässä ~20min ennen laturille saapumista ja kunnon talvisäässä ~30min ennen laturille saapumista. Kokeilemalla selviää. Eikä se lämmitys sen pidempään päällä ole kuin on tarvis turha sitä on miettiä.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • torso1
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 348

              Originally posted by tiko4tiko View Post
              Talvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.

              Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata. Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
              Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 463
                • Suomi

                Originally posted by torso1 View Post

                Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?
                Joitain paikkoja on mistä saa kumit päällä orkkisvanteita, esim:


                https://www.or24.de/en/bmw/i-models/ (täällä ei just nyt ole i7-vanteita näköjään)
                ebayssä pyörii välillä vannesettejä n. 1500-3500eur riippuen kunnosta ja koosta
                facessa merkkiryhmissä on aika paljon vanteita myynnissä, pääosin USA:ssa mutta esim. pari ranskalaista myy / on myynyt orkkis 21" vanteita renkaineen n. 1400-1600eur.

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 783
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by torso1 View Post

                  Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?
                  Ostin alkuperäiset ( BMW Winter Wheels 7 Series G70 20 Inch Styling 905 V-Speiche (werksraeder24.com)​) pelkät vanteet&painesensorit ovelle tuotuna 1920€. Rengaskippikseltä löytyi lähes uudet ( no ei nyt nyppyjä jäljellä mutta muuten uuden veroiset, paisto 11/22) takarenkaat 420€ pari ovelle tuotuna. Eturenkaat jouduin ostamaan uudet 400€ kipale. Tähän asennus päälle eli tulihan sitä hintaa näillekin yli kolme tonnia.

                  Uuteen 20" settiin verrattuna iso säästö ja myös selvästi halvempi kuin uusi perus19" setti, jonka ulkonäkö on kyllä oman silmään hyvinkin karvalakki eli nämä BMW Winter Wheels 7 Series G70 i7 G70 X3 G45 19 Inch Styling 903 Doppelspeiche (werksraeder24.com)​ . Toki käytettynä tämä 19" vanne ja uudet renkaat olisi jäänyt satasen alle kolmen tonnin. Toki kaikki renkaat olisi tuolloin olleet uusia. Eli muutama satanen meni ulkonäön alttarille.
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 783
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by Turder View Post

                    Heinolan Citymarketilla on tainnut tulla maksimit tai n. 200kW teho, ei ole enää latauskäyrää tallessa mutta muistelen että 198 tai 199 oli maksimit mutta latasin siinä tyhjään akkuun vain n. 20% lisää, jotta kotiin pääsi halvan pörssisähkön äärelle Tässähän käyrä on pitkään nouseva, eli ihan tyhjään akkuun ei aivan parhaita tehoja saa. Muilla DC-latauskerroilla harmillisesti ollut kohteissa joku 150kW maksimilaturi tai kentällä tehojako päällä, eli laturi on rajoittanut niitä. Eipä noita DC-latauskertoja ole tullut kuin joku puolentusinaa tähän mennessä.​
                    Mulla on nyt töiden vuoksi ajot noin tuplaantuneet aiemmasta. Katselin appita (josta löytyy muuten jokaisen latuksen latauskäyrä), että noin puolet sähköstä on ladattu kuukausittain muulla kuin kotona. Useimmin toki pysähdyksen aikana sähkö 11/22kW lähteestä, esim lentokenttä, Länsisataman terminaali jne. Pariin otteeseen on tullut tilanne nyt eteen, että on pitänyt pyhsähtyä matkan varrella lataaamaan kun kotona ei ole ehtinyt akkua täyttää. Toki v&#taa latailla 5 aikaan aamulla keskellä ei mitään, mutta eipä ole muita napaamassa tehoja laturista. Toki usein miten oma vika, että kotona matkalaturilla lataillaan edelleen joten akkua ei ehdi samaan täyteen. Latausaseman on ollut nyt takakontissa mukana 1,5kk. Asentuiskohan tuo itsekseen, jos ne nostaa vaan kontista ulos. Tai no jos nostaa keskelle eteistä kaikkien tielle, niin se voisi olla tehokkain tapa saada asema paikoilleen.

                    Viime keskiviikona kävi aika ihme juttu tai sitten vaan sekoilin 'selkeän käyttöjärjestelmän' kanssa (todennäköinen). Mutta voi olla kyllä joku softan sekoaminen, koska ajoa ei näy apissa lainkaan. Ajoin aamusta pikkupakkasessa (-3C) Länsisatamaan ja auto alkoi lämmittämään akkua melkein heti lähdön jälkeen. Lisäksi auto oli sitä mieltä, että ladattava oli jo Kotkassa runsaan 100km ajon jälkeen. Olin laskeskellut, että 70% akulla olisin päässyt Länsisatamaan lataamatta, ja sitten auto oli latautunut päiväreissun aikana. No hermo ei kestänyt kun keskikulutus oli ~30kWh/100km, vaan latasin sitten Pyhtäällä 7min 18kWh Aikataulu lautalle oli sen verran kireä, että säästöajolla ei olisi hermo kestäny ajaa kuiteskaan. No ylimääräisillä elektroneilla tuli sitten ajettua tuo lataustauko ja vähän päällekin aikataulua kiinni, että ei liikkuvaan laivaan tarvinnut uida...Kulutuskin nousi tälle toiselle legille, mutta akkua ei tarvinnut lämmittää Parempi varman päälle kuin vetää akku tyhjäksi. Olisihan se aika noloa hyytyä Hesassa jonnekin kantakaupunkiin muutama kilsa ennen määränpäätä, hylätä kärri kadun vartee ja jatkaa loppu taksilla
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 783
                      • Lappeenranta

                      Olipa hyvä että ei tullut vielä vaihdettua talvirenkaisiin, 585km torstaille.

                      Harmittavasti en päässyt Kouvolasta kotiin vaan piti pysähtyä varmuudeksi Utin ABC:lle hetkeksi, jotta pääsee kotiin asti. Unohduin lukemaan sanomalehteä, joten stoppi venyi 15minuuttiseksi. Hyvällä 127kW keskiteholla lataantui, joten kotipihassa oli vielä akkua 36%. Jälkikäteen laskien energia olisi mennyt mennyt 2% pakkaselle, ehkä hitaasti ajaen akun olisi saanut riittämään, mutta ei oikein ole luottoa kokeilla. Rekka, joka lähti Utista pihasta samaan aikaan, kun aloitin latauksen, sain sen kiinni hieman ennen Lappeenrantaa, joten lopputulos olisi pihistämällä olllut sama. Toisekseen vain 6-minuttinen olisi riittänyt 10% turvamarginaaliin. Nyt stopin kanssa keskinopeus jäin vain 74km/h:iin, 6 min stopilla se olisi ollut 89km/h ja ilman stoppia 103 km/h. Tässä tilanteessa 6 minuuttia sähköauto hävisi polttikselle olettaen että tankki olisi lähes täysi liikkeelle lähdetäessä. 750e:n 65l tankki olisi hyvinkin riittänyt koko matkalle. Tämä oli nyt toinen kerta, kun kotiin tullessa pitää pysähtyä, vaikka melkein on jo kotona. Eihän tuo pitkä stoppi ole, mutta pitkän päivän jälkeen illalla kymmenen aikaan ei nyt mitään herkkuakaan ole, vaikka lehti oli hyvää ajanvietettä
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • tiko4tiko
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2020
                        • 783
                        • Lappeenranta

                        Sama väli (Mikkelin Citymarketin laturilta kotiin)i ja samoissa lämpötiloissa, mutta nastarengastuksella. Kulutus ei juuri edellisestä reissusta poikennut, aavistuksen korkeampi kulutus mutta niin oli keskinopeuskin. 22kWh/100km 82,8 km/h vs 21,2kWh 78km/h. Vaikka talvirenkaat tuli hieman turhankin leveät, nämä eivät merkittävästi lisää kulutusta.

                        Taas tuli ns. ylimäärinen lyhyt stoppi - 11 aikaan illalla tunnin ajomatkan päässä kotoa. Lataamatta olisi ehkä päässyt kotiin, mutta sitten akku olisi ollut 0%. No tuli oltua puhelimessa lähes koko matka ja latauksenkin ajan, ihan sama istuuko puhelimassa laturilla vai kotipihassa. Pölöttäessä latauksen seuraaminen hieman unohtui, joten ylimääräistä tuli taas Alussa akku oli viiileä, kun unohtui laittaa lämmitys päälle - ei pysty ajamaan, puhumaan ja hipailemaan näyttöä samaan aikaan joten akku otti virtaa huonosti . Ajattelin, että nyt menee aikaa, mutta 7 min jälkeen näyttää teho nouseen appin mukaan lähes porrasmaisesti 185kW:een ja lisämatkaa tulikin sitten 20min:ssa +200km.
                        Mini, E24, E90, G70
                        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 783
                          • Lappeenranta

                          Click image for larger version  Name:	talvirek.png Views:	0 Size:	175.4 KB ID:	5516746

                          Olen tyytyväinen talvivanteisiin. Helppohoitoiset ei ylimäärisiä pieniä koloja joita pitäis pulloharjalla nysväillä puhtaaksi.
                          Last edited by tiko4tiko; 09-11-2024, 19:11.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 783
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by tiko4tiko View Post

                            Ostin alkuperäiset ( BMW Winter Wheels 7 Series G70 20 Inch Styling 905 V-Speiche (werksraeder24.com)​) pelkät vanteet&painesensorit ovelle tuotuna 1920€. Rengaskippikseltä löytyi lähes uudet ( no ei nyt nyppyjä jäljellä mutta muuten uuden veroiset, paisto 11/22) takarenkaat 420€ pari ovelle tuotuna. Eturenkaat jouduin ostamaan uudet 400€ kipale. Tähän asennus päälle eli tulihan sitä hintaa näillekin yli kolme tonnia.

                            Uuteen 20" settiin verrattuna iso säästö ja myös selvästi halvempi kuin uusi perus19" setti, jonka ulkonäkö on kyllä oman silmään hyvinkin karvalakki eli nämä BMW Winter Wheels 7 Series G70 i7 G70 X3 G45 19 Inch Styling 903 Doppelspeiche (werksraeder24.com)​ . Toki käytettynä tämä 19" vanne ja uudet renkaat olisi jäänyt satasen alle kolmen tonnin. kaikki renkaat olisi tuolloin olleet uusia. Eli muutama satanen meni ulkonäön alttarille.
                            Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.

                            Mini, E24, E90, G70
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7409
                              • Oulu

                              Eikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • bittivirhe
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2012
                                • 474
                                • Pohjois-Savo

                                Originally posted by tiko4tiko View Post

                                Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
                                Miten tuo sähkö-Bemareiden neliveto eroaa käytökseltään ja suorituskyvyltään perinteisestä BMW:n nelivedosta? Onko se merkittävästi huonompi? Onko toiminta identtinen kaikissa malleissa (i4, i5, i7. iX jne.)?
                                G05 45e
                                ex: F11 530d xDrive
                                ex: E84 X1 xDrive 25d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎