Kuka sitä hätästoppia älyäisi kaiken ahdistuksen keskellä painaa? ;-) (Oikeasti.)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i7
Collapse
X
-
Originally posted by TheRipper View PostKäsittämätöntä ettei noissa mitään mekaanista hätäirroitusta ole. Varsin typerää suunnittelua varsinkin kun vissiin on kohtuullisen yleistä nuo jumitukset.
Suomessahan kahva lukittuu autosta, lukko on kai aivan sama niin type2:ssä kuin pikalaturin DC-liittimelle eli auton latausporin kello kahdestatoista tulee lukitus nasta joka menee kahvasa olevaan neliomalliseen avaukseen. Miksi tuo lukko ei auennut, en vaan ymmärrä? Mitään aiempia ongelmia ei ole ollut kotona tai muuallakaan. Oliko laturi sitä mieltä (koska maksupääte meni sekasin), että yritin lähteä maksamatta ?! Avasin lukituksen autosta ja auton mielestä lukko oli auki (valkoinen valo ja näytössä myös ilmoitus että lukitus on auki), mutta liitin oli kyllä tukevasti lukossa eli jotenkin tuo laturi ohjasi lukitusta. Aika perseestä, että oikein mihinkään ei voi luottaa, vaan softat taustalla touhuilee. Ei nyt luulisi olevan ylivoimasta antaa esim tuolle merkkivalolle signaali mekaanisesta lukosta, eikä räpsytellä sitä vai sen mukaan missä asennossa bitti on autossa varsinkaan kun se ei näytä olevan se määräävä bitti....Toki jonkinlainen mahdollisuus on myös, että tuossa olikin mekaaninen jumi ja se nyt vaan sitten sattui aukemaan, kun auton lukitusta ja kahvaa vain ravisteli sen pari kymmentä minuuttia ja pöntön buuttaksella ei ollut mitään vaikutusta. Mutta jos tämä oli mekaaninen jumi ja vika auton lukossa, niin pitäisi kai sen oireilla sitten muutekin - nyt siis kytketty pikalaturiin 3 kertaa Mikkelissä ja kotilaturilla kytkentäkertoja on 5 kpl ilman mitään onglemia. Kolmas vaihtoehto on, että latausaseman kahvasssa oli jotain mekaanista häröä lukitusaukon kohdalla, en huomannut katsoa. Lämpötila oli plussalla, joten jäätyminen ei käy syystä.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View Post
No eiköhän siihen saataisi hätästop nappula aivan kuten bensa-asemillakin on, millä saa ensin virrat pois ja sitten mekaaninen lukituksen avaaja vaikka jossain takaluukussa tms riippuen missä latausliitin on. Ei luulisi olevan mahdoton yhtälö nykyaikana..mutta toki kaikki tuntuu sähköautoilussa olevan tehty pikkuisen hankalaksi.Kai se sitten on oletus että i7-kuski olisi tälläinen tahvo, koska mekaanista mahdollisutta ei ole
Jokus laturin toimattomuus voi olla juurikin, että joku on painanut tatin pohjaan, jotta on saanut kaapelin irti.....No tässä tapauksessa hätäseis-tattia ei ollut, etsitiin kyllä ja varmasti olisin kokeillutLuulisi, että jos latausasema on täysin virraton, softa lopettaa toiminnan ja lukko avautuu (jos virraton tilan on lukko auki). Työkaveri kertoi, että hän on kerran käyttänyt hätäseis-toimintaa, kun lataus ei vain loppunut muuten vaikka yritti mitä.
Jos ajattelee sitä kautta, että nyt on infraa rakennettu vielä aika vähän, ja kaikenlaista häiriötä on jo asennetuissa vehkeissä. Miten kun määrät kasvaa ja käyttorasitus kasvaa myös? Aiemmin kun sähköautoyhteisö oli pieni, käyttäjät raportoivat latureidenvioista aktiivisesti, nyt tilanne on jo toinen. En itsekään ala mitään raportoimaan vaan fokus on löytää tomiva laturi, jos en saa sähköä. Työkaveri tarkasti Iisalmen ABC:n laturin tilan netistä ja sielä laturi oli vihreänä = toimintakuntoisena. Hän toki ilmoitti asiasta eteenpäin, koska on sähköautoilun veteraaneja (+10 vuoden kokemus) Eihän laturia kukaan korjaa - etänä tai paikan päällä, jos ei ole vikailmoitusta, totta tämäkin.
Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Vähän tiukille sulla tuo reissu kyllä meni. Mutta kerroppa tiko4tiko, oletko nyt täysin mukavuuden kyllästämä seiskamies?voiko pienempää enää edes harkita? Sähköautoilijahan ei voi ajaa kelloa vastaan. Se tuli itsekin huomattua kun vuoden päivät ajelin sillä iX50:llä. Itse suosin pääsääntöisesti pelkästään isoja ja hyväksi havaittuja latauskenttiä. ABC:n ja Nesteen isot kentät olivat hyviä. Sekä myös K-latauksen isot kentän. Yhden kerran taisin Ionityllä ja ST1:n latauksessa käydä missä maksettiin suoraan luottokortilla. Kummallakin oli ongelmia. Ensimmäinen Ionityn laturin johto ei toiminut vaan piti siirtyä toisella puolelle ja toinen johto suostui toimimaan. ST1:n kanssa sama ongelma. Ensimmäinen pömpeli oli täysin mykkä. Toisesta tuli virtaa sen verran kuin luvattu. Siihen loppui mun ”harharetket” noissa latureissa. Eli tuli huomattua, että sähköauton kanssa pärjää kyllä hyvin mutta reitti ja lataukset sen varrelle on suunniteltava hyvin. Pelivaraa ja aikaa oli jätettävä. Kerran kun kävin kelkkakärrin kanssa Kainuussa ja kulutus oli yli 40kWh/100km, niin silloin ei kyllä naurattanut. Ei huvittanut nimittäin hirveesti ylimääräisiä pyöriä tuon yhdistelmän kanssa nälkämaassa -20’C pakkasessa.
Comment
-
-
Noita latauskahvojen lukkiutumisia taitaa enemmänkin sattua...en tunne kuin 3 sähkö/hybridiautoilijaa (tämän foorumin ulkopuolelta) ja kahdella heistäkin ollut ongelmaa tuon kanssa joskus. Ja eikös Tekniikan Maailmankin joku käyttötestiauto kärsinyt samasta vaivasta. Siksi tuohon olisi kyllä syytä jotain ratkaisua kehittää kyllä.
Hyvä kuitenkin että edes joissain latausasemissa hätäseis-mahdollisuus on ja että joissain autoissakin mekaaninen irroitus on mahdollista. Aina oppii uutta...
Sääli ettei i7 ole semmoista tullut...
Hyvä kuitenkin että ongelmat ratkesi ja pääsit kotio!
F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
-
👍 1
Comment
-
-
Leikki leikkinä, äkkiä sitä tottuu autoon kuin autoon ja seiskassa on myös paljon sellaista mitä en tarvitse. Meillä lapset muuttaa pois kolmen vuoden päästä. Mutta ajetaan nyt tällä ku valittamista ei ole, päinvastoin
Takuu on voimassa 2027 syksyyn joten kiirettä ei ole. Ja jos auto jatkaa taivaltaan yhtä viattomasti kuin mitä se on toiminut tähän asti, ei tuo takuun päättyminenkään mikää katasrofi olisi, akkutakuuhan on voimassa 2030 asti.
Seiskassa arvo putoaa kivenlailla, mutta ei se nollaa pienemmäksi voi mennä eli pitämällä pidempään arvonalennus per ajettu kilometri oikenee melkoisesti. Toki jo nyt tilanne on samoissa kuin mitä arvonalenus oli äksässä neljåssä vuodessa per ajettu kilometri. Uutena autona äksä karisti aimo tukun arvostaan ensi metreillä liikkeen kynnyksen yli niiatessa.Last edited by tiko4tiko; 02-03-2025, 00:42.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostNoita latauskahvojen lukkiutumisia taitaa enemmänkin sattua...en tunne kuin 3 sähkö/hybridiautoilijaa (tämän foorumin ulkopuolelta) ja kahdella heistäkin ollut ongelmaa tuon kanssa joskus. Ja eikös Tekniikan Maailmankin joku käyttötestiauto kärsinyt samasta vaivasta. Siksi tuohon olisi kyllä syytä jotain ratkaisua kehittää kyllä.
Hyvä kuitenkin että edes joissain latausasemissa hätäseis-mahdollisuus on ja että joissain autoissakin mekaaninen irroitus on mahdollista. Aina oppii uutta...
Sääli ettei i7 ole semmoista tullut...
Hyvä kuitenkin että ongelmat ratkesi ja pääsit kotio!
Comment
-
Comment