Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 534
    • Pohjois-Savo

    Kuka sitä hätästoppia älyäisi kaiken ahdistuksen keskellä painaa? ;-) (Oikeasti.)
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 818
      • Lappeenranta

      Originally posted by TheRipper View Post
      Käsittämätöntä ettei noissa mitään mekaanista hätäirroitusta ole. Varsin typerää suunnittelua varsinkin kun vissiin on kohtuullisen yleistä nuo jumitukset.
      Joo, joku hätäsalpa pitäisi olla, joissakin sellainen taitaa ollakin. Aika yleinen juttu, jos asiaa alkaa kuukkeloimaan. Löytyipä jenkkien i4 forumilta DIY kuinka tuollanen paikallinen latauskahva avataan ja mekaaninen lukitus vapautetaan Electrify America chargers stuck. My bizarre experience and workaround for all of you who may be in the same situation | BMW i4 Forum​. Kaveri kyllästyi odottamaan apuja ja kävi paikallisesta tavaratalosta ostamassa ruuvarin ja vapautti jumiin jäänee i4:n omin avuin. Suomessa kahva on erilainen, joten ohje ei toimi, mutta muuten käypäsiä ohjeita tökkelin irrrottamiseksi.

      Suomessahan kahva lukittuu autosta, lukko on kai aivan sama niin type2:ssä kuin pikalaturin DC-liittimelle eli auton latausporin kello kahdestatoista tulee lukitus nasta joka menee kahvasa olevaan neliomalliseen avaukseen. Miksi tuo lukko ei auennut, en vaan ymmärrä? Mitään aiempia ongelmia ei ole ollut kotona tai muuallakaan. Oliko laturi sitä mieltä (koska maksupääte meni sekasin), että yritin lähteä maksamatta ?! Avasin lukituksen autosta ja auton mielestä lukko oli auki (valkoinen valo ja näytössä myös ilmoitus että lukitus on auki), mutta liitin oli kyllä tukevasti lukossa eli jotenkin tuo laturi ohjasi lukitusta. Aika perseestä, että oikein mihinkään ei voi luottaa, vaan softat taustalla touhuilee. Ei nyt luulisi olevan ylivoimasta antaa esim tuolle merkkivalolle signaali mekaanisesta lukosta, eikä räpsytellä sitä vai sen mukaan missä asennossa bitti on autossa varsinkaan kun se ei näytä olevan se määräävä bitti....Toki jonkinlainen mahdollisuus on myös, että tuossa olikin mekaaninen jumi ja se nyt vaan sitten sattui aukemaan, kun auton lukitusta ja kahvaa vain ravisteli sen pari kymmentä minuuttia ja pöntön buuttaksella ei ollut mitään vaikutusta. Mutta jos tämä oli mekaaninen jumi ja vika auton lukossa, niin pitäisi kai sen oireilla sitten muutekin - nyt siis kytketty pikalaturiin 3 kertaa Mikkelissä ja kotilaturilla kytkentäkertoja on 5 kpl ilman mitään onglemia. Kolmas vaihtoehto on, että latausaseman kahvasssa oli jotain mekaanista häröä lukitusaukon kohdalla, en huomannut katsoa. Lämpötila oli plussalla, joten jäätyminen ei käy syystä.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 818
        • Lappeenranta

        Originally posted by TheRipper View Post

        No eiköhän siihen saataisi hätästop nappula aivan kuten bensa-asemillakin on, millä saa ensin virrat pois ja sitten mekaaninen lukituksen avaaja vaikka jossain takaluukussa tms riippuen missä latausliitin on. Ei luulisi olevan mahdoton yhtälö nykyaikana..mutta toki kaikki tuntuu sähköautoilussa olevan tehty pikkuisen hankalaksi.
        Tuollasia hätästop-nappeja on latureissa. Mutta silti mekaaninen avaus on riski, joku tahvo avaa lukituksen (jos mahdollista) virta päällä Kai se sitten on oletus että i7-kuski olisi tälläinen tahvo, koska mekaanista mahdollisutta ei ole

        Jokus laturin toimattomuus voi olla juurikin, että joku on painanut tatin pohjaan, jotta on saanut kaapelin irti.....No tässä tapauksessa hätäseis-tattia ei ollut, etsitiin kyllä ja varmasti olisin kokeillut Luulisi, että jos latausasema on täysin virraton, softa lopettaa toiminnan ja lukko avautuu (jos virraton tilan on lukko auki). Työkaveri kertoi, että hän on kerran käyttänyt hätäseis-toimintaa, kun lataus ei vain loppunut muuten vaikka yritti mitä.

        Jos ajattelee sitä kautta, että nyt on infraa rakennettu vielä aika vähän, ja kaikenlaista häiriötä on jo asennetuissa vehkeissä. Miten kun määrät kasvaa ja käyttorasitus kasvaa myös? Aiemmin kun sähköautoyhteisö oli pieni, käyttäjät raportoivat latureidenvioista aktiivisesti, nyt tilanne on jo toinen. En itsekään ala mitään raportoimaan vaan fokus on löytää tomiva laturi, jos en saa sähköä. Työkaveri tarkasti Iisalmen ABC:n laturin tilan netistä ja sielä laturi oli vihreänä = toimintakuntoisena. Hän toki ilmoitti asiasta eteenpäin, koska on sähköautoilun veteraaneja (+10 vuoden kokemus) Eihän laturia kukaan korjaa - etänä tai paikan päällä, jos ei ole vikailmoitusta, totta tämäkin.
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • torso1
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 392

          Vähän tiukille sulla tuo reissu kyllä meni. Mutta kerroppa tiko4tiko, oletko nyt täysin mukavuuden kyllästämä seiskamies? voiko pienempää enää edes harkita? Sähköautoilijahan ei voi ajaa kelloa vastaan. Se tuli itsekin huomattua kun vuoden päivät ajelin sillä iX50:llä. Itse suosin pääsääntöisesti pelkästään isoja ja hyväksi havaittuja latauskenttiä. ABC:n ja Nesteen isot kentät olivat hyviä. Sekä myös K-latauksen isot kentän. Yhden kerran taisin Ionityllä ja ST1:n latauksessa käydä missä maksettiin suoraan luottokortilla. Kummallakin oli ongelmia. Ensimmäinen Ionityn laturin johto ei toiminut vaan piti siirtyä toisella puolelle ja toinen johto suostui toimimaan. ST1:n kanssa sama ongelma. Ensimmäinen pömpeli oli täysin mykkä. Toisesta tuli virtaa sen verran kuin luvattu. Siihen loppui mun ”harharetket” noissa latureissa. Eli tuli huomattua, että sähköauton kanssa pärjää kyllä hyvin mutta reitti ja lataukset sen varrelle on suunniteltava hyvin. Pelivaraa ja aikaa oli jätettävä. Kerran kun kävin kelkkakärrin kanssa Kainuussa ja kulutus oli yli 40kWh/100km, niin silloin ei kyllä naurattanut. Ei huvittanut nimittäin hirveesti ylimääräisiä pyöriä tuon yhdistelmän kanssa nälkämaassa -20’C pakkasessa.

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 5046
            • Paimio

            Noita latauskahvojen lukkiutumisia taitaa enemmänkin sattua...en tunne kuin 3 sähkö/hybridiautoilijaa (tämän foorumin ulkopuolelta) ja kahdella heistäkin ollut ongelmaa tuon kanssa joskus. Ja eikös Tekniikan Maailmankin joku käyttötestiauto kärsinyt samasta vaivasta. Siksi tuohon olisi kyllä syytä jotain ratkaisua kehittää kyllä.

            Hyvä kuitenkin että edes joissain latausasemissa hätäseis-mahdollisuus on ja että joissain autoissakin mekaaninen irroitus on mahdollista. Aina oppii uutta...

            Sääli ettei i7 ole semmoista tullut...

            Hyvä kuitenkin että ongelmat ratkesi ja pääsit kotio!

            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 818
              • Lappeenranta

              Originally posted by torso1 View Post
              Vähän tiukille sulla tuo reissu kyllä meni. Mutta kerroppa tiko4tiko, oletko nyt täysin mukavuuden kyllästämä seiskamies? voiko pienempää enää edes harkita?
              Seiskan koko on ainoa asia, joka on auton haaste. Parkkipaikoilla tilat ei ole suunniteltu tämän auton mukaan. Auto on huima laite matka-ajossa, en tiedä vielä mikä seuraava auto voisi olla..... Leikki leikkinä, äkkiä sitä tottuu autoon kuin autoon ja seiskassa on myös paljon sellaista mitä en tarvitse. Meillä lapset muuttaa pois kolmen vuoden päästä. Mutta ajetaan nyt tällä ku valittamista ei ole, päinvastoin Takuu on voimassa 2027 syksyyn joten kiirettä ei ole. Ja jos auto jatkaa taivaltaan yhtä viattomasti kuin mitä se on toiminut tähän asti, ei tuo takuun päättyminenkään mikää katasrofi olisi, akkutakuuhan on voimassa 2030 asti.

              Seiskassa arvo putoaa kivenlailla, mutta ei se nollaa pienemmäksi voi mennä eli pitämällä pidempään arvonalennus per ajettu kilometri oikenee melkoisesti. Toki jo nyt tilanne on samoissa kuin mitä arvonalenus oli äksässä neljåssä vuodessa per ajettu kilometri. Uutena autona äksä karisti aimo tukun arvostaan ensi metreillä liikkeen kynnyksen yli niiatessa.
              Last edited by tiko4tiko; 02-03-2025, 00:42.
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • melperri
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2011
                • 253
                • espoo

                Originally posted by TheRipper View Post
                Noita latauskahvojen lukkiutumisia taitaa enemmänkin sattua...en tunne kuin 3 sähkö/hybridiautoilijaa (tämän foorumin ulkopuolelta) ja kahdella heistäkin ollut ongelmaa tuon kanssa joskus. Ja eikös Tekniikan Maailmankin joku käyttötestiauto kärsinyt samasta vaivasta. Siksi tuohon olisi kyllä syytä jotain ratkaisua kehittää kyllä.

                Hyvä kuitenkin että edes joissain latausasemissa hätäseis-mahdollisuus on ja että joissain autoissakin mekaaninen irroitus on mahdollista. Aina oppii uutta...

                Sääli ettei i7 ole semmoista tullut...

                Hyvä kuitenkin että ongelmat ratkesi ja pääsit kotio!
                Tuon volkkarin jumittelun ollessa päällä , en uskaltanut ollenkaan käyttää julkisia latureita. Kotilataukseen pohdin korjausta odottaessa sellaista viritystä , että olisi sahannut latausstöpselin tappikolon auki , niin että olisi saanut steban irti , vaikka lukitustappi ei vapaudu. Oli stressaava pari viikkoa , kun ei koskaan tiennyt , vapautuuko latausjohto vai ei . Yön yli ei voinut jättää lataukseen , vaan homma oli hoidettava edellisenä iltana , jotta olisi sitten voinut varautua muuhun kyytiin työmatkalle , jos autoa ei saa irti.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎